Beschikbaarstollen van een krediet voor het voorbereiden van de aanleg van het industrieterrein Zuid-V/est. Bijlage no. 211. Leeuwarden, 11 september 1937. Aan de Gemeenteraad. Bij besluit van 17 juli j.l. werd door Uw raad een krediet van 437.500,beschikbaar gesteld ten behoeve van het aanleggen van een weg vanaf het kruispunt Julianalaan/Loonstraat, eerst in zuidelijke richting en daarna langs het van Harinxmakanaal in westelijke richting naar het industrieterrein Zuid-West, geprojecteerd tussen de spoorlijn Leeuwarden-Zwolle, het Tan Harinxmakanaal, de Sneekertrekvaart en de spoorlijn Leeuwarden-Staveren De plannen voor deze v;egaanleg werden gereed gemaakt, opdat ook in de toekomst de ontwikkeling van de industrie zich in deze gemeente ongestoord zal kunnen voortzetten, niettegenstaande de moeilijke financiële positie van de gemeente zijn wij van mening, dat in het belang van onze gemeente alle pogingen aangewend zullen moeten worden deze plannen tot uitvoering te brengen. I11 verband hiermede hebben wij ons tevens beziggehouden met het verder voorbereiden van de plannen tot het aanleggen van de industrie terreinen zelf in het westen van onze gemeente, niet alleen omdat de be staande terreinen geen voldoende mogelijkheden meer bieden voor de vesti ging van nieuwe industrieën, met name industrieën van enige omvang, maar vooral ook, omdat de ontwikkeling van de gebieden buiten het westen van ons land onzes inziens er toe noopt maatregelen te nemen, om in de naaste toekomst grotere aantallen werkkrachten in nieuwe bedrijven in deze ge bieden op te vangen. De zich nog steeds voortzettende ontvolking van een groot gedeelte van onze provincie, met name van het agrarische gebied, eist naar onze mening, mede ter wille van een betere bevolkingsspreiding in ons land, een vergroting van de mogelijkheid van het scheppen van nieuwe bestaansbronnen in de gebieden buiten de randstad Holland. In een hieraan gewijde studie komt de Vaste Commissie van de Rijksdienst voor het Nationale Plan o.a. tot de conclusie, dat het wenselijk is de toenemende industrialisatie meer dan voorheen te doen plaats vinden bij de grotere stedelijke kernen in die gebieden, omdat de vestiging van nieuwe industrieën aldaar veelal kan ge schieden zonder diep ingrijpende structurele wijzigingen in het sociale leven van de plaats. Onze gemeente zal dan ook,als de voornaamste centrumgemeente van Friesland, die van oudsher een groot deel van het arbeidersoverschot van het haar omringende gebied heeft opgevangen en die derhalve is ingesteld op de problemen, die hieraan verbonden zijn, moeten trachten de in de toe komst beschikbaar komende beroepsbevolking aan te trekken en aan de ge meente van vestiging te binden. Teneinde zulks te kunnen verwezenlijken» zal het in de eerste plaats noodzakelijk zijn, dat steeds voldoende aan trekkelijke terreinen voor het vestigen van nieuwe industrieën beschikbaar zijn. Hiernaar dient de gemeente Leeuwarden dus te blijven streven. Zoals uit het vorenstaande reeds blijkt, is onze aandacht bij dit streven gevallen op het gebied tussen de spoorlijn Leeuwarden-Zwollehet Van Harinxmakanaal, de Zvette en de spoorlijn Leeuwarden-Staveren. Dit gebied ligt gunstig aan vaarwater, dat voor grotere schepen, zoals coas ters, bruikbaar is. Bovendien is do mogelijkheid van aansluiting op het spoorwegnet aanwezig. Voorts kan dit gebied van twee zijden bereikbaar worden gemaakt, n.l. langs de weg langs de noordzijde van het Van Harinx makanaal (hiervoor reeds genoemd) en via de Marshallweg/Zwettestraat mot een bewaakte spoorwegovergang over de lijn naar Harlingen en Staveren. Hen schetsplan van het aan te leggen industrieterrein is bij de stuk ken voor U ter inzage gelegd. Het uitwerken en besteksklaar maken hiervan dient zo spoedig mogelijk te geschieden. Teneinde dit te kunnen uitvoeren, heeft de directeur der openbare werken op ons verzoek een globale begro- ting

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1957 | | pagina 303