Beschikbaarstollen van een krediet voor het voorbereiden van de aanleg
van het industrieterrein Zuid-V/est.
Bijlage no. 211. Leeuwarden, 11 september 1937.
Aan de Gemeenteraad.
Bij besluit van 17 juli j.l. werd door Uw raad een krediet van
437.500,beschikbaar gesteld ten behoeve van het aanleggen van een
weg vanaf het kruispunt Julianalaan/Loonstraat, eerst in zuidelijke
richting en daarna langs het van Harinxmakanaal in westelijke richting
naar het industrieterrein Zuid-West, geprojecteerd tussen de spoorlijn
Leeuwarden-Zwolle, het Tan Harinxmakanaal, de Sneekertrekvaart en de
spoorlijn Leeuwarden-Staveren
De plannen voor deze v;egaanleg werden gereed gemaakt, opdat ook in de
toekomst de ontwikkeling van de industrie zich in deze gemeente ongestoord
zal kunnen voortzetten, niettegenstaande de moeilijke financiële positie
van de gemeente zijn wij van mening, dat in het belang van onze gemeente
alle pogingen aangewend zullen moeten worden deze plannen tot uitvoering
te brengen. I11 verband hiermede hebben wij ons tevens beziggehouden met
het verder voorbereiden van de plannen tot het aanleggen van de industrie
terreinen zelf in het westen van onze gemeente, niet alleen omdat de be
staande terreinen geen voldoende mogelijkheden meer bieden voor de vesti
ging van nieuwe industrieën, met name industrieën van enige omvang, maar
vooral ook, omdat de ontwikkeling van de gebieden buiten het westen van
ons land onzes inziens er toe noopt maatregelen te nemen, om in de naaste
toekomst grotere aantallen werkkrachten in nieuwe bedrijven in deze ge
bieden op te vangen.
De zich nog steeds voortzettende ontvolking van een groot gedeelte
van onze provincie, met name van het agrarische gebied, eist naar onze
mening, mede ter wille van een betere bevolkingsspreiding in ons land, een
vergroting van de mogelijkheid van het scheppen van nieuwe bestaansbronnen
in de gebieden buiten de randstad Holland. In een hieraan gewijde studie
komt de Vaste Commissie van de Rijksdienst voor het Nationale Plan o.a.
tot de conclusie, dat het wenselijk is de toenemende industrialisatie meer
dan voorheen te doen plaats vinden bij de grotere stedelijke kernen in die
gebieden, omdat de vestiging van nieuwe industrieën aldaar veelal kan ge
schieden zonder diep ingrijpende structurele wijzigingen in het sociale
leven van de plaats.
Onze gemeente zal dan ook,als de voornaamste centrumgemeente van
Friesland, die van oudsher een groot deel van het arbeidersoverschot van
het haar omringende gebied heeft opgevangen en die derhalve is ingesteld
op de problemen, die hieraan verbonden zijn, moeten trachten de in de toe
komst beschikbaar komende beroepsbevolking aan te trekken en aan de ge
meente van vestiging te binden. Teneinde zulks te kunnen verwezenlijken»
zal het in de eerste plaats noodzakelijk zijn, dat steeds voldoende aan
trekkelijke terreinen voor het vestigen van nieuwe industrieën beschikbaar
zijn. Hiernaar dient de gemeente Leeuwarden dus te blijven streven.
Zoals uit het vorenstaande reeds blijkt, is onze aandacht bij dit
streven gevallen op het gebied tussen de spoorlijn Leeuwarden-Zwollehet
Van Harinxmakanaal, de Zvette en de spoorlijn Leeuwarden-Staveren. Dit
gebied ligt gunstig aan vaarwater, dat voor grotere schepen, zoals coas
ters, bruikbaar is. Bovendien is do mogelijkheid van aansluiting op het
spoorwegnet aanwezig. Voorts kan dit gebied van twee zijden bereikbaar
worden gemaakt, n.l. langs de weg langs de noordzijde van het Van Harinx
makanaal (hiervoor reeds genoemd) en via de Marshallweg/Zwettestraat mot
een bewaakte spoorwegovergang over de lijn naar Harlingen en Staveren.
Hen schetsplan van het aan te leggen industrieterrein is bij de stuk
ken voor U ter inzage gelegd. Het uitwerken en besteksklaar maken hiervan
dient zo spoedig mogelijk te geschieden. Teneinde dit te kunnen uitvoeren,
heeft de directeur der openbare werken op ons verzoek een globale begro-
ting