kostprijs van puur- en die van omgevormd aardgas is echter zo groot, dat
dit percentage mag toenemen met meer dan 10 to, zonder dat de kostprijs van
puur aardgas gelijk wordt aan die van gekraakt gas. Deze marge is wel zo
ruim, dat dit risico onzes inziens aanvaardbaar is. Gelet op de ervaringen,
die b.v. in aneek zijn opgedaan, is echter eerder het tegendeel te verwach
ten.
Dit alles overwegende,zijn wij van mening, dat de distributie van ge
kraakt aardgas zo spoedig mogelijk dient te worden beëindigd en dat moet
worden overgegaan tot het distribueren van puur aardgas. Wij stellen ons
voor, U, zo spoedig mogelijk, nader te informeren omtrent de druk, waaronder
dit aardgas zal worden gedistribueerd. Het gemeentebestuur zal hierbij tevens
een standpunt moeten bepalen omtrent de wijzewaarop het de vergoeding voor de
extra-lekverliezen door het rijk geregeld wil zien. net is n.l. mogelijk
slechts een relatief hoge vergoeding te verkrijgen gedurende de eerste 5
jaren van het leveringscontractterwijl de lekverliezen -vergoedingsrege
ling zich ook over de gehele werkingsduur van het contract kan uitstrekken,
maar dan tot geringere bedragen. Hierbij speelt een prognose van de toe
komstige ontwikkeling van de lekverliezen uiteraard een grote rol. Het risi
co bij de eerstgenoemde regeling ligt voor de eerste 5 jaren weliswaar voor
een groot deel bij het rijk, doch voor de daarna komende 15 jaren zijn alle
risico's voor de gemeente. Bij de tweede methode deelt de gemeente over de
volle 20 jaren het risico met het rijk. Tenslotte betekent aanvaarding van
de eerste methode, dat de gemeente zich contractueel bindt aan de levering
van aardgas aan de verbruikers onder een druk van 300 mm waterkolom, terwijl
dit bij de tweede methode aan het inzicht van het gemeentebestuur wordt
overgelaten. Wij achten dit laatste van belang, omdat het, zoals wij hiervoor
reeds opmerkten, behalve het distribueren van aardgas onder een druk van 300
mm waterkolom, ook mogelijk is het aardgas onder lage druk te distribueren,
terwi jl ook nog de methodedie in Tzummarum wordt toegepast inblazen van
lucht), kan worden gevolgd. Wij hebben de indruk, dat de kosten per eenheid,
bij toepassing van deze methoden, ook indien rekening wordt gehouden met
eventueel rendementsverlies voor de verbruiker, niet of vrijwel niet hoger
zullen liggen dan de kosten, die thans berekend zijn voor distributie van
aardgas onder hoge druk, terwijl de risico's hieraan verbonden vermoedelijk
kleiner zijn dan bij het leveren onder hoge druk. Hot cijfermateriaal, dat
ons dienaangaande ter beschikking staat, bevat echter nog een klein aantal
onzekerheden, zodat wij ons definitief standpunt hierover menen te moeten
opschorten.
Ter bespreking van deze belangrijke aangelegenheid hebben wij een gecom
bineerde vergadering belegd van de Financiële kommissie en van de Commissie
voor de Energiebedrijven. Geen der leden van de Financiële Commissie was in
de gelegenheid daarbij aanwezig' te zijn. De leden van de Commissie der
Energiebedrijven, die aan de beraadslagingen hebben deelgenomen, gaven er
de voorkeur aan zich nog eens rustig over dit vraagstuk te beraden en heb
ben zioh vooralsnog hun mening voorbehouden.
Resumerende stellen wij IJ voor te besluiten:
1over te gaan tot de distributie van puur aardgas onder een nog nader
vast te stellen druk;
2. te aanvaarden de in artikel 15, lid 1, van het ontwerp-standaardcon-
traot voor de levering van puur aardgas opgenomen regeling voor de ver
goeding van lekverliezen.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
A.A.M. van der Heulen, Burgemeester.
Verzonden 21 december 1957-
de Jong, Secretaris.
BIJLAGE I
Berekening van de kostprijs van gas per eenheid van 4-000 k.cal.
omvorming van aardgas door thermisch kraken.
Totale aflevering over de jaren 1958 t/m 1977: 413-4-69.000 eenhe
oele kosten:
Var i£
Inkoop
100
94
x 90.5/100 x 6,75 ct.
Water en energie
Grondstoffen per 1.000 eenheden produktie
I45 kg cokes a 85,-- per ton 12.325
25 kg nootjes A 80,-- per ton 2 .000--
14.325,—
d.i. per eenheid afgeleverd gas-
Reukstoffen
Subsidies en bijdragen
100 1
94 x1000
x 14,325
Niet of niet-volledig variabele kosten
Personeelslasten
Kostenplaatsen exclusief personeel
Rente voorraden grondstoffen
Belastingen, verzekeringen enz.
Bureaukosten
Materiaalverbruik magazijn
Aardgas ontvangst
Overgang op aardgas
r jaar
189.200,
28.700,
6.375,
3.300,
500,
40.000,
34.170,
30.440,-
340.685,—
685,—
4.431.596,—
164.862,—
70.000,—
De contante waarde hiervan is a 20/47" x 340.
Kapitaalslasten (oud) boekwaarde per
1-1-58
Kapitaalslasten (nieuw):
1. Revisie toestel 4 (moet direct gebeuren)"
2. Nieuw toestel na 5 jaar afschr.in 25
jaar op ann.basis
per jaar 6.7439% dc 500.000,—
33.719,50
C.w; 6e t/m 20e jaar a 15/4% x
A 574-§~ x f 33.719,50 29O.593,—
3. Verbouw fabriek, na 5 jaar, afschr.in
40 jaar op ann.basis
Per jaar 5-4343%x 100.000,—
5-434,30
C.w. 6e t/m 20e jaar a 15/ 47 x
A '574-7 x 5.434,30 46.833,
4- Gashouder, na 5 jaar, afschr. in 40
jaar op ann.basis
Per jaar 5.4 3 437dc 1.050.000,—
57-060,15
C.w. 6e t/m °0e jaar a 15/4% x
A 574% x 57.060,15 491.742,--
5. Zuiveringsinstallatie le deel, na
5 jaar, afschr. in 40 jaar
Per jaar 5.4343 x 250.000,—
13-585,75
C.w. 6e t/m 20e jaar a 15/47 x
A 5/47 x 13-585,75 117.081,—
hij
den.
6,499 Ct.
0,147 c"t
1,524- et.
0,008 ot.
0,012 ct.
8,190 ct.