kostprijs van puur- en die van omgevormd aardgas is echter zo groot, dat dit percentage mag toenemen met meer dan 10 to, zonder dat de kostprijs van puur aardgas gelijk wordt aan die van gekraakt gas. Deze marge is wel zo ruim, dat dit risico onzes inziens aanvaardbaar is. Gelet op de ervaringen, die b.v. in aneek zijn opgedaan, is echter eerder het tegendeel te verwach ten. Dit alles overwegende,zijn wij van mening, dat de distributie van ge kraakt aardgas zo spoedig mogelijk dient te worden beëindigd en dat moet worden overgegaan tot het distribueren van puur aardgas. Wij stellen ons voor, U, zo spoedig mogelijk, nader te informeren omtrent de druk, waaronder dit aardgas zal worden gedistribueerd. Het gemeentebestuur zal hierbij tevens een standpunt moeten bepalen omtrent de wijzewaarop het de vergoeding voor de extra-lekverliezen door het rijk geregeld wil zien. net is n.l. mogelijk slechts een relatief hoge vergoeding te verkrijgen gedurende de eerste 5 jaren van het leveringscontractterwijl de lekverliezen -vergoedingsrege ling zich ook over de gehele werkingsduur van het contract kan uitstrekken, maar dan tot geringere bedragen. Hierbij speelt een prognose van de toe komstige ontwikkeling van de lekverliezen uiteraard een grote rol. Het risi co bij de eerstgenoemde regeling ligt voor de eerste 5 jaren weliswaar voor een groot deel bij het rijk, doch voor de daarna komende 15 jaren zijn alle risico's voor de gemeente. Bij de tweede methode deelt de gemeente over de volle 20 jaren het risico met het rijk. Tenslotte betekent aanvaarding van de eerste methode, dat de gemeente zich contractueel bindt aan de levering van aardgas aan de verbruikers onder een druk van 300 mm waterkolom, terwijl dit bij de tweede methode aan het inzicht van het gemeentebestuur wordt overgelaten. Wij achten dit laatste van belang, omdat het, zoals wij hiervoor reeds opmerkten, behalve het distribueren van aardgas onder een druk van 300 mm waterkolom, ook mogelijk is het aardgas onder lage druk te distribueren, terwi jl ook nog de methodedie in Tzummarum wordt toegepast inblazen van lucht), kan worden gevolgd. Wij hebben de indruk, dat de kosten per eenheid, bij toepassing van deze methoden, ook indien rekening wordt gehouden met eventueel rendementsverlies voor de verbruiker, niet of vrijwel niet hoger zullen liggen dan de kosten, die thans berekend zijn voor distributie van aardgas onder hoge druk, terwijl de risico's hieraan verbonden vermoedelijk kleiner zijn dan bij het leveren onder hoge druk. Hot cijfermateriaal, dat ons dienaangaande ter beschikking staat, bevat echter nog een klein aantal onzekerheden, zodat wij ons definitief standpunt hierover menen te moeten opschorten. Ter bespreking van deze belangrijke aangelegenheid hebben wij een gecom bineerde vergadering belegd van de Financiële kommissie en van de Commissie voor de Energiebedrijven. Geen der leden van de Financiële Commissie was in de gelegenheid daarbij aanwezig' te zijn. De leden van de Commissie der Energiebedrijven, die aan de beraadslagingen hebben deelgenomen, gaven er de voorkeur aan zich nog eens rustig over dit vraagstuk te beraden en heb ben zioh vooralsnog hun mening voorbehouden. Resumerende stellen wij IJ voor te besluiten: 1over te gaan tot de distributie van puur aardgas onder een nog nader vast te stellen druk; 2. te aanvaarden de in artikel 15, lid 1, van het ontwerp-standaardcon- traot voor de levering van puur aardgas opgenomen regeling voor de ver goeding van lekverliezen. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, A.A.M. van der Heulen, Burgemeester. Verzonden 21 december 1957- de Jong, Secretaris. BIJLAGE I Berekening van de kostprijs van gas per eenheid van 4-000 k.cal. omvorming van aardgas door thermisch kraken. Totale aflevering over de jaren 1958 t/m 1977: 413-4-69.000 eenhe oele kosten: Var i£ Inkoop 100 94 x 90.5/100 x 6,75 ct. Water en energie Grondstoffen per 1.000 eenheden produktie I45 kg cokes a 85,-- per ton 12.325 25 kg nootjes A 80,-- per ton 2 .000-- 14.325,— d.i. per eenheid afgeleverd gas- Reukstoffen Subsidies en bijdragen 100 1 94 x1000 x 14,325 Niet of niet-volledig variabele kosten Personeelslasten Kostenplaatsen exclusief personeel Rente voorraden grondstoffen Belastingen, verzekeringen enz. Bureaukosten Materiaalverbruik magazijn Aardgas ontvangst Overgang op aardgas r jaar 189.200, 28.700, 6.375, 3.300, 500, 40.000, 34.170, 30.440,- 340.685,— 685,— 4.431.596,— 164.862,— 70.000,— De contante waarde hiervan is a 20/47" x 340. Kapitaalslasten (oud) boekwaarde per 1-1-58 Kapitaalslasten (nieuw): 1. Revisie toestel 4 (moet direct gebeuren)" 2. Nieuw toestel na 5 jaar afschr.in 25 jaar op ann.basis per jaar 6.7439% dc 500.000,— 33.719,50 C.w; 6e t/m 20e jaar a 15/4% x A 574-§~ x f 33.719,50 29O.593,— 3. Verbouw fabriek, na 5 jaar, afschr.in 40 jaar op ann.basis Per jaar 5-4343%x 100.000,— 5-434,30 C.w. 6e t/m 20e jaar a 15/ 47 x A '574-7 x 5.434,30 46.833, 4- Gashouder, na 5 jaar, afschr. in 40 jaar op ann.basis Per jaar 5.4 3 437dc 1.050.000,— 57-060,15 C.w. 6e t/m °0e jaar a 15/4% x A 574% x 57.060,15 491.742,-- 5. Zuiveringsinstallatie le deel, na 5 jaar, afschr. in 40 jaar Per jaar 5.4343 x 250.000,— 13-585,75 C.w. 6e t/m 20e jaar a 15/47 x A 5/47 x 13-585,75 117.081,— hij den. 6,499 Ct. 0,147 c"t 1,524- et. 0,008 ot. 0,012 ct. 8,190 ct.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1957 | | pagina 449