- 12 - Zoals wij reeds opmerkten, hebben wij pogingen gedaan, om met medewerking van de Minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen financieringsmid delen voor de bouw van enige scholen te verkrijgen. V/ij verwijzen U in dit verband naar de bij de stukken gevoegde brieven, die wij hierover aan ge noemde bewindsman hebben gericht. De kansen op toewijzing van een belang rijk bedrag aan financieringsmiddelen lijken ons echter niet groot, omdat bij een bezoek, dat enkele leden van ons ooilege ter ondersteuning van ons schriftelijk verzoek aan het departement van Onderwijs, Kunsten en Weten schappen hebben getracht, is gebleken, dat het door alle gemeenten gezamen lijk aangevraagde bedrag zeer veel groter is dan de beperkte middelen, die beschikbaar zijn voor de financiering van de scholenbouw. Blijkens onze hiervoor genoemde brieven zijn de gevraagde financieringsmiddelen in de eerste plaats nodig voor de bouw van: 1. een uitgebreid technische school (ü.T.S.); 2. een school voor openbaar gewoon lager onderwijs aan de Tjerk Hiddes- dwarsstraat; 3. een school voor openbaar buitengewoon lager onderwijs (imbecillen) aan het Schapendijkje; 4. een school voor bijzonder gewoon lager onderwijs aan de Julianalaan (scholen met de Bijbel te Huizum) 5. een school voor bijzonder buitengewoon lager onderwijs (ziekelijke kinderen) aan Achter de Hoven (Parkherstellingsoord); 6. een school voor bijzonder gewoon lager onderwijs aan de Euterpestraat (Nederlands Hervormde Schoolvereniging). Met de uitvoering van de plannen tot de bouw van deze scholen, waar aan dringend behoefte bestaat, zal een bedrag van ongeveer 2.600.000,— gemoeid zijn. Al de hiervoor genoemde bouwplannen zijn geplaatst op de urgentielijsten van het Ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen. De financieringsmoeilijkheden zijn echter van dia:aard, dat wij zeer sterk betwijfelen, of in 1958 wel met de bouw van deze scholen kan worden aange vangen. Wij blijven evenwel terzake diligent. Naast vorengenoemde plannen bestaan er nog verschillende andere pro jecten, waarvan wij de uitvoering van groot belang achten. Wij denken hierbij aan de bouw van een nieuwe gemeentelijke hogere burgerschool in het zuiden van de stad, een school voor het openbaar uitgebreid lager on- derwijsin hetzelfde stadsdeel, een school voor het openbaar gewoon lager on derwijs aan de Schieringervfeg, een school voor bijzonder buitengewoon la ger onderwijs (debielen) aan de Sohieringerweg (Stichting Christelijke scholen buitengewoon lager onderwijs), een school voor het bijzonder uit gebreid lager onderwijs bij de Julianalaan (scholen met de Bijbel te Huizum), een school voor het gewoon lager onderwijs aan de J.H. Knoopstraat (Vereniging voor Christelijk schoolonderwijs) en een gebouw voor de open bare opleidingsschool voor kleuterleidsters. Wij verwachten niet, dat in 1958 met de bouw van deze scholen een aanvang zal kunnen worden gemaakt. In verband met de bestedingsbeperking zal ook van de bouw van gym nastieklokalen en nieuwe kleuterscholen in 1958 wel niets kunnen komen. Tenslotte leggen wij hierbij over een opgave van de klassebezetting van de openbare en bijzondere lagere scholen in deze gemeente (bijlage li). Sociale zorg Het tekort op de begroting voor maatschappelijk hulpbetoon wordt voor 1958 geraamd op 1.313.220,-- of 142.530,-- meer dan voor 1957- De stijging van het tekort is een gevolg van de verhoging van vrij wel alle posten, waarbij vooral in het oog springen de uitgaven voor re gelmatige uitkeringen, brandstoftoelagen en verpleegprijzen van diverse inrichtingen. Deze stijgingen zijn een gevolg van de algemene verhoging van het peil van lonen en prijzen en daarnaast van een bescheiden uitbrei ding van het personeel. De kostenverhogingen hebben zich voor een zeer groot dool reeds voltrokken in de eerste helft van 1957. Het tekort voor 1957 is daarom bij de tussentijdse herziening van de begroting voor genoemd jaar reeds met 160.000,verhoogd. - 13 - De begroting voor 1958 ligt dus ongeveer op hetzelfde niveau als de her ziene raming voor 1957 Aangezien de begroting van de gemeentelijke instelling voor maat schappelijk hulpbetoon reeds enkele maanden geleden bij ons werd ingediend, nemen wij aan, dat de ontwikkeling, die sedertdien heeft plaats gehad, zal leiden tot een vergroting van het begrotingstekort van deze instelling voor 1958. De geraamde exploitatielasten van het stadsverzorgingshuis zijn op basis van de op kostprijs berekende verpleegprijzen doorberekend aan de algemene dienst van maatschappelijk hulpbetoon. In bovenvermeld tekort is dus het exploitatietekort van het stadsverzorgingshuis begrepen. Aan de voorbereiding van de bouw van een verpleeghuis voor chronische zieke en/of bedlegerige ouden van dagen, waarvoor een voorbereidings krediet van 60.000,-- beschikbaar is, wordt gewerkt. Het schetsplan is inmiddels gereed gekomen en is voorgelegd aan de instanties, die hierover moeten worden gehoord. Bedrijven Blijkens het in bijlage III opgenomen overzicht van het verloop van de verschillende groepen kosten en baten van de gewone dienst over een aantal jaren, gaven de in de primitieve gemeentebegroting voor 1957 ge raamde bedrijfsuitkomsten van alle gemeentebedrijven gezamenlijk een tekort van 433-915aan. Voor 1958 wordt ter zake een tekort van 499.060,-- geraamd. Het nadelig verschil bedraagt 65145--, welk be drag als volgt kan worden gespecificeerd: openbaar slachthuis g.g.d. woningbedrijf gemeentereiniging grondbedrijf elektriciteitsbedrijf gasbedrijf 1957 4.750,— - 181.490,-- - 1.395,- - 723.805,— 93.025t 275.000,— 100.000,— 1958 3.670,- 153.770,- 13.940,- 703.715,- 6.365,- 275.000,- 59.450,- verschil - 1.080 27.720 15.335 20.090 - 86.660 - 40.550 433.915, - 499.060,-- - 65.145,— Met betrekking tot de verschillen tussen de voor 1957 en 1958 geraam de uitkomsten van de afzonderlijke bedrijven delen wij U het volgende mede Openbaar slachthuis Het voor 1958 geraamde batige saldo wijkt slechts weinig af van het ter zake in de primitieve begroting voor 1957 opgenomen bedrag. In laatst genoemde begroting was nog geen rekening gehouden met de 6$ loonsverho ging en de looncompensatie in verband met de invoering van de Algemene Ouderdomswet, waardoor het saldo geflatteerd was. Bij de tussentijdse her ziening van de raming voor I957 moest voor het slachthuis dan ook een na delig saldo van 5-735,worden geraamd. Dit tekort en de jongste las tenverhogingen 0mter zake van de looncompensatie voor de huurverhoging per 1 augustus 1957kunnen worden opgevangen door de hogere opbrengst van r'9 slachthuisrechten, die het gevolg is van de tariefsverhoging, waartoe op 30 oktober j.l. is besloten. Het aantal slachtdieren, waarmede in de ontwerp-begroting voor 1958 reke- ning is gehouden, is lager dan de aantallen, vermeld in de begroting voor 1957, zulks op grond van de werkelijke cijfers over laatstgenoemd jaar. Afgezien van de personeelslasten,wijken de ramingen der lasten voor 1958 slechts weinig af van die voor 1957. De verhoging van het renteper centage tot 4/y f, is voor het slachthuis, in verband met de betrekkelijk geringe boekwaarde der bezittingen, van weinig betekenis.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1958 | | pagina 21