- 12 -
Zoals wij reeds opmerkten, hebben wij pogingen gedaan, om met medewerking
van de Minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen financieringsmid
delen voor de bouw van enige scholen te verkrijgen. V/ij verwijzen U in dit
verband naar de bij de stukken gevoegde brieven, die wij hierover aan ge
noemde bewindsman hebben gericht. De kansen op toewijzing van een belang
rijk bedrag aan financieringsmiddelen lijken ons echter niet groot, omdat
bij een bezoek, dat enkele leden van ons ooilege ter ondersteuning van ons
schriftelijk verzoek aan het departement van Onderwijs, Kunsten en Weten
schappen hebben getracht, is gebleken, dat het door alle gemeenten gezamen
lijk aangevraagde bedrag zeer veel groter is dan de beperkte middelen, die
beschikbaar zijn voor de financiering van de scholenbouw. Blijkens onze
hiervoor genoemde brieven zijn de gevraagde financieringsmiddelen in de
eerste plaats nodig voor de bouw van:
1. een uitgebreid technische school (ü.T.S.);
2. een school voor openbaar gewoon lager onderwijs aan de Tjerk Hiddes-
dwarsstraat;
3. een school voor openbaar buitengewoon lager onderwijs (imbecillen) aan
het Schapendijkje;
4. een school voor bijzonder gewoon lager onderwijs aan de Julianalaan
(scholen met de Bijbel te Huizum)
5. een school voor bijzonder buitengewoon lager onderwijs (ziekelijke
kinderen) aan Achter de Hoven (Parkherstellingsoord);
6. een school voor bijzonder gewoon lager onderwijs aan de Euterpestraat
(Nederlands Hervormde Schoolvereniging).
Met de uitvoering van de plannen tot de bouw van deze scholen, waar
aan dringend behoefte bestaat, zal een bedrag van ongeveer 2.600.000,—
gemoeid zijn. Al de hiervoor genoemde bouwplannen zijn geplaatst op de
urgentielijsten van het Ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen.
De financieringsmoeilijkheden zijn echter van dia:aard, dat wij zeer sterk
betwijfelen, of in 1958 wel met de bouw van deze scholen kan worden aange
vangen. Wij blijven evenwel terzake diligent.
Naast vorengenoemde plannen bestaan er nog verschillende andere pro
jecten, waarvan wij de uitvoering van groot belang achten. Wij denken
hierbij aan de bouw van een nieuwe gemeentelijke hogere burgerschool in
het zuiden van de stad, een school voor het openbaar uitgebreid lager on-
derwijsin hetzelfde stadsdeel, een school voor het openbaar gewoon lager on
derwijs aan de Schieringervfeg, een school voor bijzonder buitengewoon la
ger onderwijs (debielen) aan de Sohieringerweg (Stichting Christelijke
scholen buitengewoon lager onderwijs), een school voor het bijzonder uit
gebreid lager onderwijs bij de Julianalaan (scholen met de Bijbel te
Huizum), een school voor het gewoon lager onderwijs aan de J.H. Knoopstraat
(Vereniging voor Christelijk schoolonderwijs) en een gebouw voor de open
bare opleidingsschool voor kleuterleidsters. Wij verwachten niet, dat in
1958 met de bouw van deze scholen een aanvang zal kunnen worden gemaakt.
In verband met de bestedingsbeperking zal ook van de bouw van gym
nastieklokalen en nieuwe kleuterscholen in 1958 wel niets kunnen komen.
Tenslotte leggen wij hierbij over een opgave van de klassebezetting van de
openbare en bijzondere lagere scholen in deze gemeente (bijlage li).
Sociale zorg
Het tekort op de begroting voor maatschappelijk hulpbetoon wordt voor
1958 geraamd op 1.313.220,-- of 142.530,-- meer dan voor 1957-
De stijging van het tekort is een gevolg van de verhoging van vrij
wel alle posten, waarbij vooral in het oog springen de uitgaven voor re
gelmatige uitkeringen, brandstoftoelagen en verpleegprijzen van diverse
inrichtingen. Deze stijgingen zijn een gevolg van de algemene verhoging
van het peil van lonen en prijzen en daarnaast van een bescheiden uitbrei
ding van het personeel. De kostenverhogingen hebben zich voor een zeer groot
dool reeds voltrokken in de eerste helft van 1957. Het tekort voor 1957
is daarom bij de tussentijdse herziening van de begroting voor genoemd
jaar reeds met 160.000,verhoogd.
- 13 -
De begroting voor 1958 ligt dus ongeveer op hetzelfde niveau als de her
ziene raming voor 1957
Aangezien de begroting van de gemeentelijke instelling voor maat
schappelijk hulpbetoon reeds enkele maanden geleden bij ons werd ingediend,
nemen wij aan, dat de ontwikkeling, die sedertdien heeft plaats gehad,
zal leiden tot een vergroting van het begrotingstekort van deze instelling
voor 1958.
De geraamde exploitatielasten van het stadsverzorgingshuis zijn op
basis van de op kostprijs berekende verpleegprijzen doorberekend aan de
algemene dienst van maatschappelijk hulpbetoon. In bovenvermeld tekort is
dus het exploitatietekort van het stadsverzorgingshuis begrepen.
Aan de voorbereiding van de bouw van een verpleeghuis voor chronische
zieke en/of bedlegerige ouden van dagen, waarvoor een voorbereidings
krediet van 60.000,-- beschikbaar is, wordt gewerkt. Het schetsplan is
inmiddels gereed gekomen en is voorgelegd aan de instanties, die hierover
moeten worden gehoord.
Bedrijven
Blijkens het in bijlage III opgenomen overzicht van het verloop van
de verschillende groepen kosten en baten van de gewone dienst over een
aantal jaren, gaven de in de primitieve gemeentebegroting voor 1957 ge
raamde bedrijfsuitkomsten van alle gemeentebedrijven gezamenlijk een
tekort van 433-915aan. Voor 1958 wordt ter zake een tekort van
499.060,-- geraamd. Het nadelig verschil bedraagt 65145--, welk be
drag als volgt kan worden gespecificeerd:
openbaar slachthuis
g.g.d.
woningbedrijf
gemeentereiniging
grondbedrijf
elektriciteitsbedrijf
gasbedrijf
1957
4.750,—
- 181.490,--
- 1.395,-
- 723.805,—
93.025t
275.000,—
100.000,—
1958
3.670,-
153.770,-
13.940,-
703.715,-
6.365,-
275.000,-
59.450,-
verschil
- 1.080
27.720
15.335
20.090
- 86.660
- 40.550
433.915,
- 499.060,-- - 65.145,—
Met betrekking tot de verschillen tussen de voor 1957 en 1958 geraam
de uitkomsten van de afzonderlijke bedrijven delen wij U het volgende
mede
Openbaar slachthuis
Het voor 1958 geraamde batige saldo wijkt slechts weinig af van het
ter zake in de primitieve begroting voor 1957 opgenomen bedrag. In laatst
genoemde begroting was nog geen rekening gehouden met de 6$ loonsverho
ging en de looncompensatie in verband met de invoering van de Algemene
Ouderdomswet, waardoor het saldo geflatteerd was. Bij de tussentijdse her
ziening van de raming voor I957 moest voor het slachthuis dan ook een na
delig saldo van 5-735,worden geraamd. Dit tekort en de jongste las
tenverhogingen 0mter zake van de looncompensatie voor de huurverhoging
per 1 augustus 1957kunnen worden opgevangen door de hogere opbrengst van
r'9 slachthuisrechten, die het gevolg is van de tariefsverhoging, waartoe
op 30 oktober j.l. is besloten.
Het aantal slachtdieren, waarmede in de ontwerp-begroting voor 1958 reke-
ning is gehouden, is lager dan de aantallen, vermeld in de begroting voor
1957, zulks op grond van de werkelijke cijfers over laatstgenoemd jaar.
Afgezien van de personeelslasten,wijken de ramingen der lasten voor
1958 slechts weinig af van die voor 1957. De verhoging van het renteper
centage tot 4/y f, is voor het slachthuis, in verband met de betrekkelijk
geringe boekwaarde der bezittingen, van weinig betekenis.