De aldus gemaakte besohrijving^n worden dan voorgelegd aan een z.g. tech. nisohe wcrkclassificatie-commissie, die ten doel heeft aan ons te adviseren om trent de indeling der functies volgens werkclassificatie, hetgeen in feite neer komt op de vaststelling der graderingen (bepaling puntental). De samenstelling en werkwijze van deze commissie denkon wij ons als volgt: vodrzitter (adviserend lid) de wethouder van personeelszaken; leden dc taakanalist der gemeente; (voorlopig) een taak analist dorV.N.G.; ■_en of moer deskundigen der vakorganisaties, door dezen aan te wijzen (maximaal 1 per organisatie); adviserend lid het betrokken diensthoofd; secretaris oen door ons aan te wijzen ambtenaar van perso neelszaken De technische commissie past alleen de zuivere criteria der genormaliseer de methode van wcrkclassificatie toe. Zij doet geen uitspraak over de indivi duele bezoldiging van een functionaris, d.w.z. zij bemoeid zich niet met andere loonbepalende factoren (nevenfactoren), waarvoor een andere- adviescommissie wordt ingeschakeld, de inpassingscommissie. Wel kan de technische commissie wanneer haar bij het onderzoek van zodanige nevenfactoren blijkt, daarover be paalde suggesties doorgeven aan de inpassingscommissie. In de technische commissie wordt voorlopig opgenomen een taakanalist van de Vereniging voor Nederlandse Gemeenten. Dit geschiedt om de bijzondere vorm van de te volgen procedure. De aan de commissie voorgelegde gradaties zijn op gemaakt door de taakanalisten van de Vereniging voor Nederlandse Gemeenten c-n kunnen dus het beste door hen verdedigd worden. Zoals gezegd wordt na de technische commissie een tweede commissie inge schakeld, de inpassingscommissie. De samenstelling daarvan zijn wij voornemens als volgt te bepalen: voorzitter (adviserend lid) de wethouder van personeelszaken; leden de gemeentesecretaris; een ambtenaar van personeelszaken, door ons aan te wijzen, tevens optredende als secretaris 3 diensthoofden aan te wijzen door ons (twee van een grote dienst cn één van een kleine; het hoofd van de dienst, waarvan functies ter tafel komen (behoort deze reeds tot de boven genoemde drie diensthoofden, dan wordt hij als zodanig bij de bespreking vervangen door een plaatsvervanger) oen vertegenwoordiging van de organisaties, be staande uit een hoofdbestuurder van elke organi satie, die in het georganiseerd overleg vertegen woordigd is De commissie wordt jaarlijks samengesteld. Voor elk lid wordt een vervanger aangewezen De werkwijze is als volgt. De technische commissie adviseert eerst over het puntental der functies en aldus over de rangorde. Nadat dit is geschied dient nog het individuele functie- loon tc worden vastgesteld, ofwel, anders gezegd, elke functionaris aan de hand van de gevonden volgorde in de toongroepen te worden ingedeeld. Wanneer hierbij zonder meer wordt uitgegaan van de vastgestelde puntenwaardering is de inpassirg natuurlijk zeer eenvoudig. Vaak zal dit ook het geval zijn. Het werk van dc in passingscommissie begint pas dan eigenlijke betekenis te krijgen, wanneer cr z.g.n. nevenfactoren ter sprake komen, d.w.z. omstandigheden, die liggen in het werk of in de persoon van de functionaris, die niet in de wcrkclassificatie zijn tot uiting gekomen. "Nadat" Nadat de commissie terzake advies heeft uitgebracht, stellen wij dus het individuele functieloon vast. Voor zover volgens de nieuwe regelen een functio naris lager wordt ingedeeld, dan thans het geval is, ontvangt hij het verschil tussen zijn huidige loongroep en de nieuwe bij wijze van garantietoelage. Tegelijk met de invoering van de loonbepaling op basis van de werkclassi- ficatie, verlangt de ministeriële circulaire invoering van een systeem van pres tatiebeloning. Hot rijk gaat daarbij uit van een tariefstelsel (waarbij dus alleen de kwantiteit van het werk bepalend is voor do prestatietoeslag) en past wanneer dit niet mogelijk is merit-rating toe (waarbij een beoordeling op 4 ge zichtspunten, kwaliteit, kwantiteit, gedrag t.o. mensen en gedrag t.o. zaken) maatstaf is. Aangezien voor bedoelde tarieven veelal nog geen wetenschappelijk bevestig de maatstaven bestaan, werkt het rijk voorlopig grotendeels met ervarings- of schattingstarieven. Dit laatste maakt o.i. navolging van het rijk weinig aan lokkelijk, immers de mogelijkheid bestaat dan, dat naderhand op grond van ar te ids- analyt, is ch onderzoek allerlei tarieven, die reeds enige tijd zijn toe gepast, moeten worden gewijzigd, hetgeen uiteraard de arbeidsrust niet zal be vorderen. Waar bovendien aan te nemen is, dat bij de gemeenten een groter aantal functies dan bij het rijk niet voor tarifiëring in aanmerking komt, is de con clusie gewettigd om op hot punt van prestatiebeloning voorlopig volledig uit te gaan van de merit-rating. De merit-rating berust, zoals bekend, op een systeem van personeelsbeoor deling. Periodiek wordt een beoordeling van elke functionaris opgemaakt door twee chefs en ten beoordelingsadviseur. Eens per jaar wordt een z.g.n. grote beoordelingslijst opgemaakt, waarbij de beoordeling geschiedt op een groot aantal gezichtspunten; tussentijds wordt eens per kwartaal een kleine lijst op gemaakt, alleen bevattende een oordeel over de boven reeds genoemde 4 gezichts punten. Dc- grote- lijst dient meer het algemene personeelsbeleid (aanstelling, promotie, c.d.) de kleine lijst is bestemd voor de merit-rating. Aan de hand van deze beoordelingen wordt een premie toegekend, welke na afloop van het kwar taal ineens wordt uitgekeerd. Ook voor de toepassing van de merit-rating heeft dc ministeriële circulaire uitvoerige richtlijnen gegeven. Omtrent de praktische toepassing stellen wij ons voor U t.z.t. nader in te lichten. Wel willen wij reeds vermelden, dat het in ons voornemen ligt om beroep open te stellen van do beoordelingen en daartoe het advies in te winnen van oen beoordelingscommissie als bedoeld in d>. ministeriële circulaire. Mede ter bewerkstelliging van de invoering van de 3$ overganstoeslag (zie het desbetreffende voorstel) leggen wij U hierbij een ontwerp-besluit voor, dat de formc-le grondslag bevat voor de overgang op de nieuwe beloningssystematiek. De redactie is overeenkomstig die van de desbetreffende ministeriële beschikking, zoals deze bij de circulaire van 10 april J.l. is gevoegd. Op te merken valt, dat daarbij twee nieuwe loongroepen boven groep 6 worden ingevoegd. De commissie voor georganiseerd overleg heeft zich met dit voorstel kunnen verenigen. Wij verzoeken U overeenkomstig het ontwerp te willen besluiten. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, A.A.M. van der Mc-ulen, Burgemeester. de Jong, Secretaris. Verzonden 18 juni 1958.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1958 | | pagina 298