uitgavenaccres, waarvoor de gemeente zich gesteld ziet, niet wordt opgevangen door een evenredige stijging der inkomsten, Dc procentuele toeslagen op de uitkeringen uit het gemeentefonds zijn voor onze gemeente zelfs niet voldoende om de lastenstij gingen in do personoelsseotor op te vangen. De indirecte go- volgen van salaris- en loonmaatregelen oefenen uiteraard even eens een opwaartse druk op het prijspeil uit, waardoor hot evenwicht in de begroting noodgedwongen wol moet worden ver stoord, Een spoedige totstandkoming van een wettelijke rege ling, die de gemeenten in staat stelt, het normale accres der uitgaven door verhoging der inkomsten op te vangen, wordt hier door naar onze mening wel zeer urgent. Gegeven het vorenstaande is het ons dan ook niet mogelijk omtrent het financiê'le aspect van de ontwerp-begroting een op timistisch geluid te laten horen. De uitkeringen uit het ge meentefonds nonen een zeer belangrijke plaats in onder de in komsten van de gemeente. Het behoeft wel geen betoog, dat het derhalve te enen male onmogelijk is een vaste lijn uit te stip pelen voor het in de komende jaren te voeren financiële beleid, ongeoonsolideerde Op 1 januari 1958 bedroeg de ongeconsolideerde schuld der schuld gemeente f, 13,500.000,Haar raming zal deze schuld op 1 januari 1959? rekening houdende met een per 1 februari 1959 gesloten geldlening van f. 2.500.000, rond f. 12.000.000,— bedragen. Uit deze cijfers blijkt, dat ondanks de omvangrijke in vesteringen, die in 1958 zullen plaats vinden (inol, woning bouw f. 18.000.000,de vlottende schuld van de gemeente met rond f, 1,500.000,is teruggelopen, In hoeverre de ge meente in 1959 in staat zal worden gesteld tot verdero consoli datie van deze schuld over te gaan, moot worden afgewacht. Zolang de gemeenten zijn gebonden aan het rentegamma is het practisch uitgesloten zelfstandig op de kapitaalmarkt te opereren. Aangezien de kapitaalbehoefte van de gezamenlijke Nederlandse gemeenten het miljard nog verre te boven gaat en de vraag naar vast kapitaal nog belangrijk groter is dan hot aan bod, zien wij voorshands nog niet de tijd gekomen, dat de ge meenten weer zelfstandig op de kapitaalmarkt kunnen verschij nen, Als tijdelijke noodmaatregel kunnon wij er wel begrip voor opbrengen, dat do kapitaalbehoeften der gemeenten over de 1!.V, Bank voor Nederlandsche Gemeenten worden geleid. Wij zouden het beslist onjuist achton, indien deze uit nood geboren maatregel uit centralisatie-overwegingen langer zou worden ge continueerd, dan strikt noodzakelijk is. Behoudens enkole posten, welke voornamelijk betrekking heb ben op overboekingen en verrekeningen, zijn op de kapitaaldionst van de ontwerp-gemeentebegroting voor 1959 geen kredieten voor investeringen uitgetrokken. Op de ontwerp-bodrijfsbegrotingen zijn alleen voor de dienst dor openbare werken en voor de ge meente-reiniging enkele kapitaalsuitgaven geraamd, vaarmede slechts geringe bedragen gemoeid zijn. Onder het hoofd "bedrij ven" komen wij op deze aangelegenheid terug. Hierbij zullen wij tevens een nadere toelichting geven omtrent de aard en omvang van in 1959 t,b,v, de bedrijven noodzakelijk geachte investe ringen, die, hetzij bij een bij de stukken voor U ter inzage gelegd concept-besluit tot wijziging van de bedrijfsbegro tingen bereids op de begroting zijn gebracht, hetzij t.z.t., nadat ons uitgewerkte voorstellen van de betreffende dienst hoofden hebben bereikt, alsnog op de begroting zullen moeten orden gebracht. Het investeringsprogramma voor de algemene dienst zullen wij objectsgewijze nader toelichten onder het hoofd "vraagstuk ken van algemeen beleid". Exclusief woningbouw en scholenbouw is met realisering van het investeringsprogramma voor 1959 in totaal con bedrag gemoeid van f, 8,482,230,In hoeverre dit programma uitvoerbaar is, zal geheel afhangen van do oplossing van hot financieringsvraagstuk en van de budgettaire mogelijk heden. Te Uwer voorlichting hebben wij bij doze brief do volgen de vergelijkende overzichten gevoegd: I. oen overzicht van de baten- en kostongroepon van de alge mene dienst over de jaren 1955 i/m 1959 een toelichting op de belangrijkste verschillen in do ramingscijfers voor de begroting 1958 en de ontwerp-begroting voor 1959» II. een overzicht van: a. de belangrijkste investeringen in het tijdvak 1948-1958 met als bijlage oen overzicht van hetgeen in de dorpen is tot stand gebracht (inclusief woningbouw); b. de boekwaarde van do gemeentelijke investeringen per 1 januari 1958» c. het investeringsprogramma voor 1958; d. het investeringsprogramma voor 1959»

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1958 | | pagina 427