No. 14775. DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN; Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 29 oktober 1958 (bijlage no. 280); BESLUIT: I. de aankoop te bekrachtigen van het perceel met opstal, plaatselijk gekwoteerd Bagijnestraat no. 70, kadastraal bekend gemeente Leeuwarden, sectie C, no. 542, groot 45 oa, voor een koopsom van 1.200,welke aankoop verder is geschied onder de met betrekking tot het onderhavige perceel gestelde voorwaarden, vermeld in de bij dit besluit behorende bekendmaking van mr. A.N. Duintjer, notaris, alhier; II. het onder I bedoelde perceel onder te brengen in het woningbedrijf. Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van Voorzitter. Secretaris. Verbeteren van de De Merodestraat c.a. Bijlage no. 28l. Leeuwarden, 29 oktober 1958. Aan de Gemeenteraad. Een aantal belangrijke industrieën hier ter stede is gevestigd aan de zuid zijde van het Nieuwe Kanaal, ten oosten van de 2e Kanaalbrug. De toegang tot deze industrieën voor het wegverkeer wordt gevormd door de De Merodestraat met de in het verlengde daarvan gelegen Woudmansstraat. Bedoelde straten en vooral de De Merodestraat kunnen het vrij intensieve verkeer van en naar de daar gevestigde bedrijven moeilijk verwerken, met het gevolg, dat ter plaatse herhaaldelijk verkeersopstoppingen ontstaan. De rijweg van de De Merodestraat heeft een breedte van plm. 6 m, hetgeen bepaald onvol doende is. Bovendien bevindt het wegdek van de- bedoelde straten zich in een zeer slechte staat. De sloot, gelegen tussen de spoorweg en de De Merodestraat is vervuild als gevolg van het niet goed functioneren van de riolering in de Woud mansstraat en mede als gevolg van het lozen van spoelwater van fabrieken op deze sloot. Gebleken is, dat ook de afvoer van beerputten en van een groot gedeelte van het hemelwater van de aangrenzende terreinen en gebouwen op deze sloot plaats vindt. Een en ander maakt het dringend noodzakelijk, dat ter plaatse voor zieningen worden getroffen. Van belanghebbende zijden hebben ons meermalen klachten omtrent de bestaan de toestand bereikt. V/ij zijn van oordeel, dat deze klachten niet ongegrond zijn en dat het aanbrengen van verbeteringen thans niet langer mag worden uitgesteld. In verband met het vorenstaande heeft de directeur der openbare werken plan nen uitgewerkt en ingediend voor de verbetering van de De Merodestraat en de Woudmansstraat. Deze plannen omvatten: het dempen van de sloot langs de zuidzijde van de De Merodestraat vanaf de spoor wegovergang bij do Julianastraat tot aan de splitsing van de De Merodestraat en de Woudmansstraat en het versmallen van het verdere gedeelte van de spoorsloot; het plaatsen van een hekwerk langs de spoorlijn over het gedeelte waar de spoor sloot wordt gedempt; het verbreden van de rijweg van de De Merodestraat tot 9 m, met dien verstande, dat het meest oostelijke gedeelte op 7 m zal worden gebracht, de breedte van de Woudmansstraat wordt gehandhaafd op 5 m; het leggen van een riolering in de De Merodestraat en het vervangen van de be staande riolering in de Woudmansstraat. Aansluiting van deze riolering op het bestaande riool in de Julianastraat is zonder meer niet mogelijk, zodat van het westelijke eindt van de De Merodestraat een eenvoudige onderbemaling moest wor den geprojecteerd, welke het water uit het riool van de De Merodestraat op het hogere niveau van het riool in de Julianastraat brengt; het aanleggen van een verhoogd rijwielpad, breed 3 m, en een 3 m brede groenstrook langs de zuidzijde van de De Merodestraat van de spoorwegovergang tot aan het begin van de Woudmansstraat. Het zandbed onder de bestaande bestratingen heeft een dikte van 15 tot 25 cm. Deze dikte is als fundering totaal onvoldoende voor het hierovergaande zware ver keer, zodat een nieuw zandbed ter dikte van 60 cm zal moeten worden aangebracht. De bestaande keibestrating van de Dc Merodestraat zal worden vervangen door een klinkerbestrating. De uitkomende keibestrating zal gebruikt kunnen worden ter vervanging van de slechte asfaltverharding in het noord-oostelijke einde van de Woudmansstraat Voor het uitvoeren van de bovenomschreven plannen zal de gemeente van de N.V. Nederlandse Spoorwegen een strook grond groot plm. 3*250 m2, in eigendom moeten overnemen, terwijl voorts met deze N.V. overeenstemming moet worden be reikt omtrent het dempen c.q. versmallen van de spoorsloot en het plaatsen van een hekwerk. De onderhandelingen hieromtrent verkeren in een vrij gevorderd stadium, zodat wij verwachten U inzake deze aangelegenheid binnenkort nadere voorstellen te kunnen doen. "Het"

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1958 | | pagina 503