D.Zuiderhoek
Architect B.N.A.
Stedebouwkundige
B.N.S.
Prins Bernhardlaan 7
BAARN
Telefoon K 2954-4191
AAN het College van Burgemeester en
Wethouders
te LSEir 'ARDEN
Baarn: 8 april 1957-
Onderwerp: Toelichting bij het ontwerp Partieel
Uitbreidingsplan zuid-west van de gemeente Leeuwarden.
Het plan wordt begrensd door ten oosten de Verlengde Schrans,
ten zuiden het Van Harinxmakanaalten westen de sportvelden, welke het
industrieterrein en de spoorbaan van Heerenveen naar Leeuwarden van de
woonwijk scheiden en aan de noordzijde de Julianalaan.
Nabij de kruising van Julianalaan en Verlengde Schrans is reeds enige
bebouwing tot stand gebracht, begrensd door SurinamestraatCurapaostraat
en Prins BernhardstraatOp deze kleine buurt na, ligt het terrein gaaf,
vlak en open gereed om thans aan de beurt te komen voor stadsuitbreiding.
Een in het oog vallende bijzonderheid van dit terrein is zeker, dat
hier -naar menselijke berekening- de definitieve beëindiging van de stad
in het zuid-westen plaats zal vinden. Over het Van Harinxmakanaal valt
voor zeer lange tijd geen behoefte aan stedelijke bebouwing te voorzien.
Hieruit volgt, dat het thans geprojecteerde partiële uitbreidingsplan
het aanzicht van de stad uit het zuid-westen vastlegt voor vele decennia.
Het zal wel geen verwondering wekken, dat het Leeuwarder Gemeente
bestuur, de ernst van een daad, als de bebouwing van dit gebied, voor
ogen hebbende, zich heeft afgevraagd, in hoeverre hier een bijzondere
werkwijze gewenst zou zijn. Het is daarbij tot de overtuiging gekomen,
dat hier slechts een zeer goed overwogen bebouwing mag tot stand worden
gebracht, waarbij, zowel bouwkundig, als stedebouwkundig, alle mogelijk
heden moeten worden benut,welke te bereiken zijn.
Om een zo onbelemmerd mogelijk samenvloeien van bouwkundig-architec
tonische en stedebouwkundig-architectonische inzichten te bevorderen, is
daarom de opdracht tot zowel de bouw der woningen, als het stedebouw
kundig plan in één hand gelegd.
Het resultaat van de stedebouwkundige studie wordt thans aangeboden.
De bouwkundige werkzaamheden blijven nu nog buiten bespreking, al
is het vanzelfsprekend, dat -mede dank zij deze opdrachtvorm- reeds vele
woningplannen gereed zijn.
Een eerste gevolg van de ligging tegen het Van Harinxmakanaal is het
eenzijdig binnenkomen in deze wijk. Drie belangrijke kruispunten met de
Julianalaan geven hoofdzakelijk toegang tot de wijk, achtereenvolgens,
van oost naar west, ten eerste ter plaatse van het huidige Frans van
Miereveltplantsoen, ten tweede bij de Surinamestraat, en ten derde
onder aan de afrit van het, op de Heliconweg aansluitende, spoorweg
viaduct, tegenover de Van Loonstraat. De eerste en derde toegang zijn met
elkander door een wijk-hoofdweg verbonden. Op deze hoofdweg sluiten twee
armen van de vertakking van de Surinamestraat aan.
Een secundaire toegang tot de wijk vormt de voortzetting van de be
staande Pieter Lastmanstraat.
Het verkeer naar de ten westen van het plan liggende industrie- en
sportterreinen wordt van de Julianalaan over de verlengde Van Loonstraat
geleid en blijft dus buiten de woonwijk.
Een ongebruikelijk groot aantal scholen moet in dit plan een plaats
"krijgen"