Huisvesting goneente-secretario Bijlage no. 89. Leeuv/arden, 6 maart 1959» Aan de Gemeenteraad. In de aanbiedingsbrief van de ontwerp-gemcentebegroting en de ontwerp- begroting van de gemeentelijke bedrijven voor het dienstjaar 1959 (bijlage no. 250) deelden wij U mede, dat wij binnen afzienbare tijd een voorstel zouden doen met betrekking tot de huisvesting van de secretarie. Zoals wij reeds opmerkten, is de ruimte in het stadhuis ten enenmale onvoldoende voor een doelmatige huisvesting van de verschillende afdelin gen van de secretarie. Wij hebben dan ook een plan laten ontwerpen, vol gens hetwelk een aanzienlijk betere toestand zal worden verkregen. Daarbij zijn wij er van uitgegaan, dat de te treffen voorzieningen een tijdelijk karakter dienen te hebben, aangezien wij er met kracht naar willen blijven streven zo spoedig mogelijk te geraken tot de bouw van nieuwe werkver trekken, dan v;el tot eon algehele verbouwing daarvan. De nu te realiseren voorlopige voorzieningen zullen echter wel in een redelijke behoefte moe ten voorzien, omdat op grond van de huidige financiële toestand van de gemeente en de in de komende jaren noodzakelijke andere investeringen niet te verwachten is, dat de definitieve plannen binnen een termijn van vijf jaar verwezenlijkt zullen zijn. Wij willen U dan in de eerste plaats wijzen op de huisvesting van de afdeling algemene zaken, ondergebracht in het voorgebouw van hot stadhuis. Wegens ruimtegebrek hebben drie ambtenaren van deze afdeling enige tijd geleden hun intrek genomen in het voormalige vergaderzaaltje in het achter gebouw. De aanschaffing van een boekhoudmachine voor de afdeling financiën en belastingen bracht echter mede, dat dit zaaltje 'weer moest worden ont ruimd. Omdat er elders geen plaats beschikbaar was moesten deze drie ambtenaren opnieuw op de afdeling algemene zaken in het voorgebouw worden ondergebracht. In deze voor genoemde afdeling beschikbare lokaliteit zijn thans 15 ambtenaren gehuisvest. Deze situatie is naar onze mening onhoud baar; de werkruimte voor deze grote bezetting is veel te klein. De venti latie is zeer slecht, de verlichting voldoet lang niet aan de eisen, die daaraan moeten worden gesteld, de vloerbedekking is op vele plaatsen ver sleten en de vloer behoeft zelf ook noodzakelijk vernieuwing. De grote stalen loketten vormen voorts een storend element op de afdeling. Bij dit alles komt nog, dat op genoemde afdeling tevens de registratie van in komende en uitgaande stukken plaats vindt en het lopende archief wordt be heerd (onderafdeling registratuur). Dit impliceert, dat in verband met het raadplegen van dossiers en stukken een voortdurend geloop van ambtenaren en raadsdienaren op de afdeling plaats vindt. Mede hierdoor is het onmo gelijk de voor de afdeling algemene zaken zo noodzakelijke rustige werk sfeer te scheppen. Tenslotte moet hierbij nog worden vermeld, dat de be schikbare ruimte voor het opstellen van dossierkasten veel te klein is ge worden, zodat ook in dat opzicht een probleem is ontstaan. Wij zijn van mening, dat in de huidige toestand niet mag worden be rust. Wij hebben dan ook naarstig gezocht naar mogelijkheden, om in deze toestand verbetering te brengen. Deze verbetering kan naar onze mening alleen worden verkregen, indien de onderafdeling registratuur een andere lokaliteit krijgt toegewezen. Vanneer dan tevens de loketruinte wordt ge wijzigd, wordt voor de afdeling algemene zaken een aanvaardbare oplossing verkregen. De functie van de onderafdeling registratuur maakt het noodzakelijk, dat deze op een centraal gelegen punt in het stadhuis wordt ondergebracht. Een geschikte gelegenheid hiervoor is het lokaal, waarin thans de drukkerij "is"

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1959 | | pagina 138