de sluiting van vergunnings- en verlofsinrichtingen te wijzigen. Voor de beoordeling van de vraag, of er thans reden is de sluitings regeling te herzien, is in de eerste plaats nagegaan, hoe het staat met het bezoek aan de vergunnings- en verlofsinrichtingen omstreeks het midder nachtelijk uur. Daartoe is e.m. in een elftal in hun soort representatief te achten inrichtingen, welke om 24 uur moeten worden gesloten, onder zocht hoeveel bezoekers zich daar tussen 23 en 24 uur bevonden. Volgens dat onderzoek, waarvan de gegevens zijn verwerkt in de bij de stukken overge legde staat, verbleven in die elf inrichtingen gedurende 3 weken in totaal ruim 3000 bezoekers op het contróletijdstip, dat is per avond gemiddeld 145. In enige inrichtingen bevond zich verhoudingsgewijs gedurende die periode een vrij talrijk publiek n.l. meer dan 300 personen, waarvan echter in de meeste van die gevallen een bijzondere reden viel aan te wijzen als biljartwedstrijden en bezoek van autobuspassagiers. Het bedrijf van adressarr. stak met ruim 800 bezoekers, dat is per avond gemiddeld 40, daar boven uit. Op grond van de uitslag van het onderzoek kan onzes inziens niet gezegd worden, dat er voor alle inrichtingen behoefte bestaat aan een verruiming van de sluitingsregeling. Wel zou het aantal aangetroffen bezoekers voor sommige inrichtingen, zoals dat van adressant, een later sluitingsuur kun nen wettigen. Voorts zijn in verband met het beroep op de gunstiger sluitingstijd elders gegevens verzameld inzake de sluitingsregelingen in gemeenten tus sen 50.000 en 100.000 inwoners en in provinciale hoofdsteden. Volgens die gegevens -welke verwerkt zijn op het eveneens bij de stukken overgelegde overzicht- sluiten de vergunnings- en verlofsinrichtingen in het algemeen om 24 uur, in enkele gemeenten om 0.30 of 1 uur. In de meeste gemeenten geldt voorts een doorlopende ontheffing terzake van de algemene sluitings tijd ten behoeve van bepaalde inrichtingen (bars, amusementsbedrijven, gequalificeerde bedrijven e.d.) ter gelegenheid van bijzondere activitei ten, voor het weekend of gedurende bepaalde feestdagen. Die ontheffingen worden verleend tot 1, 1.30, 2 of 3 uur. Het algemene sluitingsuur (24 uur) van Leeuwarden komt overeen met dat van de meeste der geënquêteerde gemeenten. Het aantal inrichtingen waarvoor een doorlopende ontheffing is verleend, is echter elders in het algemeen groter dan hier. Tenslotte is nog nagegaan of zich sedert 1954 -in welk jaar, zoals vermeld, laatstelijk afwijzend op een verzoek om wijziging van de sluitings regeling is beschikt- omstandigheden hebben voorgedaan, welke voor de be oordeling van de bovengestelde vraag van belang zijn. Inderdaad zouden der gelijke omstandigheden kunnen worden genoemd. Zo is de gemeente aan een officiële internationale verkeersweg komen te liggen, waardoor de hans dat vreemdelingen en automobilisten de stad zullen bezoeken en hier 's avonds verpozing zoeken, toegenomen kan worden geacht. Voorts is in het licht van het streven naar een zo gunstig mogelijk industrieel klimaat een ruime mogelijkheid van ontspanning in daarvoor in aanmerking komende in richtingen wel van belang te achten. Gezien het vorenstaande kan er naar onze mening wel aanleiding ge vonden worden om de sluitingsregeling te verruimen en wel in die zin dat de mogelijkheid een voortdurende ontheffing terzake van de algemeen gel dende sluitingstijd te verlenen, wordt uitgebreid. Teneinde uit de daar voor in aanmerking komende inrichtingen, waarvan een aantal min of meer op hetzelfde niveau ligt, een verantwroorde keuze te kunnen doen, geven wij in overweging die mogelijkheid uit te breiden tot 14 inrichtingen. Van die uitbreiding zou dan mede ten behoeve van de inrichting van de heer Houbein gebruik gemaakt kunnen worden. De afdeling Leeuwarden van de Nederlandse Bond van Hotelpersoneel en de afdeling Leeuwarden van de Nederlandse Rooms Katholieke Bond van Hotelpersoneel "St, Antonius" kunnen zich blijkens onze informatie met deze verruiming van de sluitingsregeling verenigen. "Wij Wij stellen U op grond van het bovenstaande dan ook voor in bovenge noemde verordening een wijziging aan te brengen als in het hierna afgedrukte ontwerp-besluit is vermeld. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, A.A.M. van der Meulen, Burgemeester. de Jong, Secretaris. Verzonden 25 maart 1959-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1959 | | pagina 149