de sluiting van vergunnings- en verlofsinrichtingen te wijzigen.
Voor de beoordeling van de vraag, of er thans reden is de sluitings
regeling te herzien, is in de eerste plaats nagegaan, hoe het staat met het
bezoek aan de vergunnings- en verlofsinrichtingen omstreeks het midder
nachtelijk uur. Daartoe is e.m. in een elftal in hun soort representatief
te achten inrichtingen, welke om 24 uur moeten worden gesloten, onder
zocht hoeveel bezoekers zich daar tussen 23 en 24 uur bevonden. Volgens dat
onderzoek, waarvan de gegevens zijn verwerkt in de bij de stukken overge
legde staat, verbleven in die elf inrichtingen gedurende 3 weken in totaal
ruim 3000 bezoekers op het contróletijdstip, dat is per avond gemiddeld
145. In enige inrichtingen bevond zich verhoudingsgewijs gedurende die
periode een vrij talrijk publiek n.l. meer dan 300 personen, waarvan echter
in de meeste van die gevallen een bijzondere reden viel aan te wijzen als
biljartwedstrijden en bezoek van autobuspassagiers. Het bedrijf van adressarr.
stak met ruim 800 bezoekers, dat is per avond gemiddeld 40, daar boven uit.
Op grond van de uitslag van het onderzoek kan onzes inziens niet gezegd
worden, dat er voor alle inrichtingen behoefte bestaat aan een verruiming
van de sluitingsregeling. Wel zou het aantal aangetroffen bezoekers voor
sommige inrichtingen, zoals dat van adressant, een later sluitingsuur kun
nen wettigen.
Voorts zijn in verband met het beroep op de gunstiger sluitingstijd
elders gegevens verzameld inzake de sluitingsregelingen in gemeenten tus
sen 50.000 en 100.000 inwoners en in provinciale hoofdsteden. Volgens die
gegevens -welke verwerkt zijn op het eveneens bij de stukken overgelegde
overzicht- sluiten de vergunnings- en verlofsinrichtingen in het algemeen
om 24 uur, in enkele gemeenten om 0.30 of 1 uur. In de meeste gemeenten
geldt voorts een doorlopende ontheffing terzake van de algemene sluitings
tijd ten behoeve van bepaalde inrichtingen (bars, amusementsbedrijven,
gequalificeerde bedrijven e.d.) ter gelegenheid van bijzondere activitei
ten, voor het weekend of gedurende bepaalde feestdagen. Die ontheffingen
worden verleend tot 1, 1.30, 2 of 3 uur.
Het algemene sluitingsuur (24 uur) van Leeuwarden komt overeen met dat
van de meeste der geënquêteerde gemeenten. Het aantal inrichtingen waarvoor
een doorlopende ontheffing is verleend, is echter elders in het algemeen
groter dan hier.
Tenslotte is nog nagegaan of zich sedert 1954 -in welk jaar, zoals
vermeld, laatstelijk afwijzend op een verzoek om wijziging van de sluitings
regeling is beschikt- omstandigheden hebben voorgedaan, welke voor de be
oordeling van de bovengestelde vraag van belang zijn. Inderdaad zouden der
gelijke omstandigheden kunnen worden genoemd. Zo is de gemeente aan een
officiële internationale verkeersweg komen te liggen, waardoor de hans
dat vreemdelingen en automobilisten de stad zullen bezoeken en hier
's avonds verpozing zoeken, toegenomen kan worden geacht. Voorts is in het
licht van het streven naar een zo gunstig mogelijk industrieel klimaat een
ruime mogelijkheid van ontspanning in daarvoor in aanmerking komende in
richtingen wel van belang te achten.
Gezien het vorenstaande kan er naar onze mening wel aanleiding ge
vonden worden om de sluitingsregeling te verruimen en wel in die zin dat
de mogelijkheid een voortdurende ontheffing terzake van de algemeen gel
dende sluitingstijd te verlenen, wordt uitgebreid. Teneinde uit de daar
voor in aanmerking komende inrichtingen, waarvan een aantal min of meer
op hetzelfde niveau ligt, een verantwroorde keuze te kunnen doen, geven wij
in overweging die mogelijkheid uit te breiden tot 14 inrichtingen. Van
die uitbreiding zou dan mede ten behoeve van de inrichting van de heer
Houbein gebruik gemaakt kunnen worden.
De afdeling Leeuwarden van de Nederlandse Bond van Hotelpersoneel
en de afdeling Leeuwarden van de Nederlandse Rooms Katholieke Bond van
Hotelpersoneel "St, Antonius" kunnen zich blijkens onze informatie met
deze verruiming van de sluitingsregeling verenigen.
"Wij
Wij stellen U op grond van het bovenstaande dan ook voor in bovenge
noemde verordening een wijziging aan te brengen als in het hierna afgedrukte
ontwerp-besluit is vermeld.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
A.A.M. van der Meulen, Burgemeester.
de Jong, Secretaris.
Verzonden 25 maart 1959-