Wij vestigen er voorts Uw aandacht op, dat de Marshallweg is besterad als
de belangrijkste verbindingsweg tussen het centrum van de stad en het bestaande
industrieterrein ten zuiden van de Sneekertrokweg en (via de tunnel in het ver
lengde van de Zwettestraat) het nieuwe industrieterrein. Daartoe is een verbre
ding van deze weg noodzakelijk. In verband hiermede zullen de spoorlijnen ter
plaatse moeten worden verlegd, terwijl tevens een overweg zal moeten worden
gemaakt. Wij hebben gemeend ook voor het spoorwegtcchnische gedeelte van dit
werk opdracht aan de N.V. Nederlandsche Spoorwegen te moeten geven een plan
te maken. Voor de hieraan verbonden kosten ad 7.000,-- verzoeken wij U ons
eveneens een krediet te verlener..
II. Voor de verbetering van de infrastructuur voor do industrialisatie achten
wij het van uitermate groot belang,dat zoveel mogelijk wordt gestreefd naar
een spoedige voltooiing van de gehele ringweg, inclusief de daarbij behorende
kunstwerken. In dit verband wijzen wij er op, dat het gedeelte van deze ring
weg, gelegen tussen de Mr. F.J. Troelstraweg en de Harlingervaart, geheel ge
reed is. Aan de constructie van de bovenbouw van de brug over de Harlinger
vaart wordt gewerkt, terwijl de onderbouw van deze brug in i960 kan worden op
gedragen. Uw raad heeft voor de uitvoering van dit werk een krediet beschik
baar gesteld. Ook de opritten voor het viaduct over hot spoorwegemplacement
zijn in uitvoering. Dit werk zal met inbegrip van de bestrating in de loop van
i960 gereed komen. Met de bouw van het viaduct zelf zal echter niet vóór i960
kunnen worden begonnen, aangezien voldoende tijd moc-t worden in acht genomen
voor de zetting van de opritten. Wij hebben echter wel gemeend de N.V. Neder
landsche Spoorviegen te moeten verzoeken het plan voor de bouw van dit viaduct
in een zodanig tempo voor te bereiden, dat het voor 1 september a.s. bestedings-
gereed zal zijn. Wij stellen U voor ons voor de voorbereiding van dit plan een
krediet beschikbaar te stellen van 29.000,--.
Wij hebben vervolgens de directeur der openbare werken verzocht op kort.
termijn de plannen gereed te maken voor de voltooiing van de reeds gedcoltele.;:.
aangelegde gedeelten van de ringweg. Het gaat hier met name om de voltooiing
van de Julianalaan tot de Van Loonstraat, de Pieter Stuyvesantweg on de Archi
pel-weg.
Er blijven dan nog over het zuid-oostelijke gedeelte en het noordelijke
gedeelte van de ringweg. Met het oog op de reods zeer zware belasting van de
dienst der openbare werken hebben wij, in verband met het spoedeisende karak
ter van deze werken, de Grondverbetering- en ontginningmaatsehappij, N.V.
Grontmij te De Bilt verzocht voor deze weggedeelten de plannen gereed tc maken.
Het in totaal hiervoor benodigde voorbereidingskrediet wordt geraamd op
40.000,—
In het tracé van het zuid-oostelijk gedeelte van de ringweg zullen drie
bruggen moeten worden gebouwd, namelijk over de Wirdumervaart, de Oude Potmarge
en de Potmarge. Het ontmoet geen bezwaar over de Wirdumervaart en do Oude Pot
marge een vaste oeververbinding tc maken. V/ij hebben voorts na ampele overweging
besloten ook de bouw van een vaste brug over de Potmarge in het trace van dc
ringweg te bevorderen. Wij hebben ons daarbij gerealiseerd, dat het bedrijf var.
de N.V. Lijempf bereikbaar moeten blijven voor schepen, zulks mede gelet op de
frequentie van het scheepvaartverkeer in de laatste jaren; zulks nu kan worden
bereikt, door bij de Zuidergrachtswal een beweegbare brug over de Potmarge te
maken. Daarvoor zullen ter plaatse, mede in hot belang van de scheepvaart, maat
regelen moeten worden getroffen, doch wij menen, dat deze oplossing moet worden
geprefereerd boven de bouw van een beweegbare brug in het tracé van dc ring
weg, zulks met het oog op het feit, dat in de toekomst nog tenminste een andere
brug over de Potmarge gebouwd zal moeten worden, de hogere bouwkosten van be
weegbare bruggen in vergelijking met die van vaste bruggen en de exploitatiekos
ten. Voor beweegbare bruggen over de Potmarge zal namelijk speciaal bedienings
personeel moeten worden aangesteld.
Wij achten dit niet nodig, wanneer een dergelijke brug bij de Zuider
grachtswal wordt gebouwd, aangezien deze brug mede zal kunnen worden be
diend door het voor de bediening van de Wirdumerpoortsbrug aangestelde
personeel.
Het gereed maken van de plannen voor de genoemde drie vaste bruggen
in het zuidoostelijke gedeelte van de ringweg hebben wij opgedragen aan
het ingenieursbureau Friesland te Leeuwarden. Het voor de voorbereiding
van deze werken benodigde krediet wordt geraamd op 30-000,
Tenslotte zal het nog nodig zijn in het noordelijke gedeelte van de
ringweg een beweegbare brug over de Dokkumer Ee te bouwen. Wij hebben het
Civiel-ingenieursbureau W.J.H. Timmer te Groningen verzocht het plan voor
de bouw van deze brug, alsmede van die over de Potmarge bij de Zuider
grachtswal te ontwerpen. De hiermede gemoeid zijnde voorbereidingskosten
moeten worden gesteld op 65.000,
Het zal voorts gewenst zijn de 2e Kanaalbrug en de Poppebrug door
nieuwe, grotere bruggen te vervangen. Wij hebben deze werken dan ook op
het door ons opgestelde programma vermeld. Wij nemen ons evenwel voor
hierop nog nader bij U terug te komen.
III. Wij hebben voorts gemeend een aantal vernieuwings-c.q. verbete-
ringswerken op het programma voor de komende vijf jaar te moeten vermelden,
enerzijds omdat de omstandigheden uitstel niet meer gedogen, anderzijds
omdat uitvoering daarvan niet achterwege kan worden gelaten voor een goede
vervulling van de kernfunctie van onze gemeente. Een aantal van deze
werken is reeds geheel voor besteding gereed, een ander deel zal in de
loop van de komende periode voor uitvoering gereed moeten worden gemaakt.
Wij noemen in dit verband de vernieuwing van de spoorbrug over de
Harlingervaart, noodzakelijk in verband met de verbreding en verdieping
van dat vaarwater, het geven van een nieuwe bestemming aan de oude vee
markt, het vernieuwen van de walmuren aan de Snekertrekwog, de Voorstreek
(westzijde van de Amelandspijp tot de Dubbele pijp), de Zuidergrachtswal,
welke werken nog niet voor besteding gereed zijn, en van de walmuren
aan de Voorstreek (oostzijde van Brol tot de Vismarktpijpinclusief de
nieuwe Korfmakerspijp) en aan de Noord- en Zuidvliet (nabij de Cammingha-
brug oostzijde), voor welke werken de plannen klaar zijn. Voorts hebben
wij op het programma vermeld de bouw van een nieuwe Verlaatsbrug, Prins
Hendrikbrug (beide niet besteksklaar) en de Schaverneksbrug, voor welk
werk het plan gereed is. Ten slotte hebben wij bij deze categorie werken
vermeld de voorbereiding van spoorwegwerken in verband met de bouw van
een tunnel in het verlengde van de Schrans, de verbetering van de
Wijnhorsterstraat ca en de Hollanderstraat c.a., voor welk werk het plan
geheel gereed is en waarvoor Uw raad bereids een krediet heeft beschikbaar
gesteld, de verbetering van de straatverlichting in de stad en de verbete
ring van de bestrating.
IV. Een zeer belangrijke voorwaarde voor hot slagen van de pogingen om
te komen tot een toenemende industrialisatie van onze gemeente is de
aanwezigheid van voldoende recreatiegelegenhcid, zowel passief als actief,
In verband daarmede moet er naar worden gestreefd, dat spoedig kan
worden begonnen met de uitvoering van een aantal werken, voor de voorbe-
reidingg of voor de uitvoering waarvan Uw raad reeds een krediet heeft
verleend, namelijk de aanleg van het tweede gedeelte van het recreatie
gebied "FroskepÓlle"van het recreatiegebied "Kleine Wielen", de bouw
van een openluchtzwembad "Kleine Wielen", de aanleg van sportvelden op
het zogenaamde Bisschopsrak, het kaatsterrein Achter de Hoven, het sport
veld te ïïirdum, het pad naar de Kinderboerderij, de plantsoenstrook langs
de Potmarge, de plantsoenstrook langs de Schleringerweg en het rijwiel
pad langs de Dokkumer Ee.
"Daarnaast"