Wij vestigen er voorts Uw aandacht op, dat de Marshallweg is besterad als de belangrijkste verbindingsweg tussen het centrum van de stad en het bestaande industrieterrein ten zuiden van de Sneekertrokweg en (via de tunnel in het ver lengde van de Zwettestraat) het nieuwe industrieterrein. Daartoe is een verbre ding van deze weg noodzakelijk. In verband hiermede zullen de spoorlijnen ter plaatse moeten worden verlegd, terwijl tevens een overweg zal moeten worden gemaakt. Wij hebben gemeend ook voor het spoorwegtcchnische gedeelte van dit werk opdracht aan de N.V. Nederlandsche Spoorwegen te moeten geven een plan te maken. Voor de hieraan verbonden kosten ad 7.000,-- verzoeken wij U ons eveneens een krediet te verlener.. II. Voor de verbetering van de infrastructuur voor do industrialisatie achten wij het van uitermate groot belang,dat zoveel mogelijk wordt gestreefd naar een spoedige voltooiing van de gehele ringweg, inclusief de daarbij behorende kunstwerken. In dit verband wijzen wij er op, dat het gedeelte van deze ring weg, gelegen tussen de Mr. F.J. Troelstraweg en de Harlingervaart, geheel ge reed is. Aan de constructie van de bovenbouw van de brug over de Harlinger vaart wordt gewerkt, terwijl de onderbouw van deze brug in i960 kan worden op gedragen. Uw raad heeft voor de uitvoering van dit werk een krediet beschik baar gesteld. Ook de opritten voor het viaduct over hot spoorwegemplacement zijn in uitvoering. Dit werk zal met inbegrip van de bestrating in de loop van i960 gereed komen. Met de bouw van het viaduct zelf zal echter niet vóór i960 kunnen worden begonnen, aangezien voldoende tijd moc-t worden in acht genomen voor de zetting van de opritten. Wij hebben echter wel gemeend de N.V. Neder landsche Spoorviegen te moeten verzoeken het plan voor de bouw van dit viaduct in een zodanig tempo voor te bereiden, dat het voor 1 september a.s. bestedings- gereed zal zijn. Wij stellen U voor ons voor de voorbereiding van dit plan een krediet beschikbaar te stellen van 29.000,--. Wij hebben vervolgens de directeur der openbare werken verzocht op kort. termijn de plannen gereed te maken voor de voltooiing van de reeds gedcoltele.;:. aangelegde gedeelten van de ringweg. Het gaat hier met name om de voltooiing van de Julianalaan tot de Van Loonstraat, de Pieter Stuyvesantweg on de Archi pel-weg. Er blijven dan nog over het zuid-oostelijke gedeelte en het noordelijke gedeelte van de ringweg. Met het oog op de reods zeer zware belasting van de dienst der openbare werken hebben wij, in verband met het spoedeisende karak ter van deze werken, de Grondverbetering- en ontginningmaatsehappij, N.V. Grontmij te De Bilt verzocht voor deze weggedeelten de plannen gereed tc maken. Het in totaal hiervoor benodigde voorbereidingskrediet wordt geraamd op 40.000,— In het tracé van het zuid-oostelijk gedeelte van de ringweg zullen drie bruggen moeten worden gebouwd, namelijk over de Wirdumervaart, de Oude Potmarge en de Potmarge. Het ontmoet geen bezwaar over de Wirdumervaart en do Oude Pot marge een vaste oeververbinding tc maken. V/ij hebben voorts na ampele overweging besloten ook de bouw van een vaste brug over de Potmarge in het trace van dc ringweg te bevorderen. Wij hebben ons daarbij gerealiseerd, dat het bedrijf var. de N.V. Lijempf bereikbaar moeten blijven voor schepen, zulks mede gelet op de frequentie van het scheepvaartverkeer in de laatste jaren; zulks nu kan worden bereikt, door bij de Zuidergrachtswal een beweegbare brug over de Potmarge te maken. Daarvoor zullen ter plaatse, mede in hot belang van de scheepvaart, maat regelen moeten worden getroffen, doch wij menen, dat deze oplossing moet worden geprefereerd boven de bouw van een beweegbare brug in het tracé van dc ring weg, zulks met het oog op het feit, dat in de toekomst nog tenminste een andere brug over de Potmarge gebouwd zal moeten worden, de hogere bouwkosten van be weegbare bruggen in vergelijking met die van vaste bruggen en de exploitatiekos ten. Voor beweegbare bruggen over de Potmarge zal namelijk speciaal bedienings personeel moeten worden aangesteld. Wij achten dit niet nodig, wanneer een dergelijke brug bij de Zuider grachtswal wordt gebouwd, aangezien deze brug mede zal kunnen worden be diend door het voor de bediening van de Wirdumerpoortsbrug aangestelde personeel. Het gereed maken van de plannen voor de genoemde drie vaste bruggen in het zuidoostelijke gedeelte van de ringweg hebben wij opgedragen aan het ingenieursbureau Friesland te Leeuwarden. Het voor de voorbereiding van deze werken benodigde krediet wordt geraamd op 30-000, Tenslotte zal het nog nodig zijn in het noordelijke gedeelte van de ringweg een beweegbare brug over de Dokkumer Ee te bouwen. Wij hebben het Civiel-ingenieursbureau W.J.H. Timmer te Groningen verzocht het plan voor de bouw van deze brug, alsmede van die over de Potmarge bij de Zuider grachtswal te ontwerpen. De hiermede gemoeid zijnde voorbereidingskosten moeten worden gesteld op 65.000, Het zal voorts gewenst zijn de 2e Kanaalbrug en de Poppebrug door nieuwe, grotere bruggen te vervangen. Wij hebben deze werken dan ook op het door ons opgestelde programma vermeld. Wij nemen ons evenwel voor hierop nog nader bij U terug te komen. III. Wij hebben voorts gemeend een aantal vernieuwings-c.q. verbete- ringswerken op het programma voor de komende vijf jaar te moeten vermelden, enerzijds omdat de omstandigheden uitstel niet meer gedogen, anderzijds omdat uitvoering daarvan niet achterwege kan worden gelaten voor een goede vervulling van de kernfunctie van onze gemeente. Een aantal van deze werken is reeds geheel voor besteding gereed, een ander deel zal in de loop van de komende periode voor uitvoering gereed moeten worden gemaakt. Wij noemen in dit verband de vernieuwing van de spoorbrug over de Harlingervaart, noodzakelijk in verband met de verbreding en verdieping van dat vaarwater, het geven van een nieuwe bestemming aan de oude vee markt, het vernieuwen van de walmuren aan de Snekertrekwog, de Voorstreek (westzijde van de Amelandspijp tot de Dubbele pijp), de Zuidergrachtswal, welke werken nog niet voor besteding gereed zijn, en van de walmuren aan de Voorstreek (oostzijde van Brol tot de Vismarktpijpinclusief de nieuwe Korfmakerspijp) en aan de Noord- en Zuidvliet (nabij de Cammingha- brug oostzijde), voor welke werken de plannen klaar zijn. Voorts hebben wij op het programma vermeld de bouw van een nieuwe Verlaatsbrug, Prins Hendrikbrug (beide niet besteksklaar) en de Schaverneksbrug, voor welk werk het plan gereed is. Ten slotte hebben wij bij deze categorie werken vermeld de voorbereiding van spoorwegwerken in verband met de bouw van een tunnel in het verlengde van de Schrans, de verbetering van de Wijnhorsterstraat ca en de Hollanderstraat c.a., voor welk werk het plan geheel gereed is en waarvoor Uw raad bereids een krediet heeft beschikbaar gesteld, de verbetering van de straatverlichting in de stad en de verbete ring van de bestrating. IV. Een zeer belangrijke voorwaarde voor hot slagen van de pogingen om te komen tot een toenemende industrialisatie van onze gemeente is de aanwezigheid van voldoende recreatiegelegenhcid, zowel passief als actief, In verband daarmede moet er naar worden gestreefd, dat spoedig kan worden begonnen met de uitvoering van een aantal werken, voor de voorbe- reidingg of voor de uitvoering waarvan Uw raad reeds een krediet heeft verleend, namelijk de aanleg van het tweede gedeelte van het recreatie gebied "FroskepÓlle"van het recreatiegebied "Kleine Wielen", de bouw van een openluchtzwembad "Kleine Wielen", de aanleg van sportvelden op het zogenaamde Bisschopsrak, het kaatsterrein Achter de Hoven, het sport veld te ïïirdum, het pad naar de Kinderboerderij, de plantsoenstrook langs de Potmarge, de plantsoenstrook langs de Schleringerweg en het rijwiel pad langs de Dokkumer Ee. "Daarnaast"

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1959 | | pagina 215