Uitgaande van bovengenoemde meerdere kosten zal het gemiddelde uurtarief
0,58 0,11 4- 0,25 0,05 afgerond 1,moeten bedragen, waarbij
geen rekening is gehouden met de normale kosten van het gebouw, zoals rente
afschrijving en buitenonderhoud.
Van de in gebruik gegeven lokalen wordt een gront deel gevormd door de
gymnastieklokalen. De sportverenigingen zijn voor het vervullen van hun taak
praktisch geheel op de gemeentelijke lokaliteiten aangewezen. De gebruikers van
de gymnastieklokalen kunnen worden onderscheiden in:
a. sportverenigingen, die zijn aangesloten bij een landelijke organisatie;
b. andere verenigingen dan die onder a genoemd, instellingen en niet-gemeente-
lijke inrichtingen voor onderwijs;
c. personen buiten verenigingsverband.
Gelet op de nuttige functie, die de onder a genoemde verenigingen in de
gemeenschap verrichten en op de vaak moeilijke financiële positie, waarin zij
verkeren, komt het ons juist voor het voor het gebruik door deze 'verenigingen voor gym
nastieklokalen verschuldigd bedrag uitsluitend te doen strekken tot vergoeding
van de uit het mede-gebruik voer de gemeente voortvloeiende extra kosten. Aan
gezien de gymnastieklokalen in de winterperiode voor de sportverenigingen niet
extra worden verwarmd en de verenigingen veelal geen gebruik maken van de in
die lokalen aanwezige toestellen, kan het gemiddelde uurtarief van 1,-- met
f 0,30 worden verlaagd en voor de onder a genoemde verenigingen cp 0,70 wor
den gebracht. Het berekende tarief van 0,70 per uur ligt 0,05 boven het
thans geldende tarief. Indien aan deze verenigingen een lager tarief in reke
ning zal worden gesteld, dan heeft dit tot gevolg, dat via de tarieven een sub
sidiëring van deze verenigingen plaats vindt. Dit achten wij minder juist in
verband met de consequenties die hieruit voortvloeien met betrekking tot andere
sportverenigingen, die van niet-gemeentelijke lokalen gebruik moeten maken en
die veelal een hogere vergoeding moeten betalen.
Van de onder b genoemde verenigingen, zoals muziek-, zang-, buurt- en
speeltuinverenigingen en niet-gemeentelijke inrichtingen van onderwijs, kan,
gelet op de taak die deze verenigingen en instellingen in onze gemeente vervul
len, een vergoeding worden gevraagd, waardoor de gemiddelde meerdere kosten van
het gebruik der lokalen volledig worden gedekt. De gebruiksvergoeding van deze
verenigingen en instellingen kan derhalve worden gesteld op 1,-- per uur.
Van de overige gebruikers, als onder c bedoeld, kan gevoeglijk een hoger
bedrag aan vergoeding worden gevraagd. Deze gebruikers beoefenen de spert bui
ten sportverenigingsverband en hebben zodoende geen of slechts geringe vereni
gingskosten.
Een bijdrage in de kapitaalslasten en onderhoudskosten van de te gebruiken ge
bouwen is dan ook te rechtvaardigen. Een vergoeding van 2,-- per uur ware
voor deze categorie van gebruikers aan te houden.
Behalve gymnastieklokalen zijn ook leslokalen in gebruik. Van deze loka
len wordt veel gebruik gemaakt door particulieren, voor wie het geven van cur
sussen een behoorlijke bron van inkomsten betekent (b.v. cursussen voor midden
standsopleiding en boekhouden)Er is geen aanleiding voor deze doeleinden ge
meentelijke lokalen beschikbaar te stellen tegen een bedrag, dat ver beneden
de ter plaatse gebruikelijke vergoeding ligt. Hiermede rekening houdende achten
wij een tarief van 2,50 per uur redelijk.
Behalve door bovengenoemde gebruikers worden de leslokalen ook gebruikt
door zondagsscholen en door instellingen, die de gemeente subsidieert. De vraag
rijst, of ook aan deze gebruikers het tarief van 2,50 per uur in rekening moet
worden gesteld, of dat van de z.g. niet-commerciële instellingen een lagere
huurvergoeding moet werden gevraagd. In de vigerende verordening is slechts
één uniform tarief opgenomen, waarbij er geen rekening mee wordt gehouden wie
van de lokalen gebruik maakt. Artikel 4 van deze verordening opent evenwel de
mogelijkheid, dat de helft van het tarief is verschuldigd, indien burgemeester
en wethouders van oordeel zijn dat de gebruiker ten doel heeft kosteloos of
tegen geringe vergoeding onderwijs te geven aan cm- of minvermogenden. Dit ar
tikel biedt dus de mogelijkheid in bepaalde gevallen het algemeen tarief te
verminderen. In plaats van verlaging van het tarief tot de helft, achten wij
het juister het algemene tarief van 2,50 voor die bepaalde gebruikers te
brengen op 1,-- per gebruiksuur, waardoor dan de meerdere kosten van het mede
gebruik worden .""dekt.
"Aan"
Aan de hand van bovengenoemde tarieven zal de vermoedelijke opbrengst
32.060,bedragen, waarvan dc volgende specificatie kan worden gegeven:
opbrengst gebruik gymnastieklokalen
groep a 7.800 uren k f 0,70
groep b 4.000 uren A 1,--
groep c 1.300 uren 2,
opbrengst gebruik leslokalen
3.600 uren A f 2,50
11.000 uren k f l,-~
De opbrengst over de jaren 1957 en 1958 bedroeg respectievelijk 18.820,—
en 18.000,Verhoging van de tarieven heeft tot gevolg dat de opbrengst
met ongeveer 14.000,-- zal stijgen.
Het ligt in ons voornemen te zijner tijd met een voorstel te komen in de
komende jaren een 5-tal gymnastieklokalen zodanig opnieuw in te richten, dat
deze lokalen, behalve de toestellen die voor het normale onderwijs nodig zijn,
ook toestellen zullen bevatten, die in het bijzonder door de gymnastiekvereni
gingen kunnen worden gebruikt. Aangezien de meerdere inrichtingskosten ten be
hoeve van de gymnastiekverenigingen worden gemaakt, is het ook vanzelfsprekend,
dat de meerdere lasten, die uit deze investering voortvloeien, door deze ver
enigingen moeten worden betaald. Deze meerdere inrichtingskosten worden op
4.500,-- per lokaal geraamd. Voor 5 lokalen bedragen deze kosten derhalve
22.500,w
Naar een afschrijvingstermijn van 20 jaar en een rentepercentage van 42,
bedraagt de uit deze investering voortvloeiende jaarlijkse last 7,688$ van
22.500,afgerond 1.730,
Het aantal gebruiksuren van deze 5 gymnastieklokalen kan per jaar worden ge
steld op 4.000, zodat dc vergoeding per gebruiksuur 0,43 zal moeten bedragen.
Bij een onderhoudsvergoeding van deze toestellen van 0,07 per uur, bedraagt
het uur-vergoedingsbedrag bij gebruik van deze toestellen door de gymnastiek
verenigingen 0,50. Het verdient aanbeveling reeds thans in dc verordening dit
vergoedingsbedrag op te nemen, opdat te zijner tijd geen aanvulling van de ver
ordening meer nodig is
Indien U zich kunt verenigen met de voorgestelde wijziging in de tarieven,
kan van deze gelegenheid tevens gebruik worden gemaakt de verordening te her
zien. In verband met het aantal wijzigingen verdient het cm praktische redenen
aanbeveling een geheel nieuwe verordening vast te stellen.
Ter toelichting op de hierbij gevoegde ontwerp-belastingverordening moge
het volgende dienen.
Artikel 3 regelt de grondslag van de vergoeding. Hot niet gebruiken van het
lokaal op de in de vergunning aangegeven uren geeft geen recht op verminde
ring van de verschuldigde vergoeding. Het komt echter voor, dat de gemeente
op do in gebruik gegeven uren de lokaliteit zelf nodig heeft. Voorts is het
mogelijk, dat het gebruik tussentijds wordt beëindigd, hetzij van de zijde van
de gemeente, hetzij door de betrokken gebruiker. Voor deze gevallen is het
billijk, dat bij de berekening van de verschuldigde vergoeding rekening wordt
gehouden met het aantal uren, waarvan geen gebruik kan worden gemaakt. De
voorgestelde regeling houdt hiermede rekening.
Artikel 4 regelt het bedrag van de vergoeding. Over de noodzakelijkheid om de
tarieven te wijzigen, verwijzen wij U naar de desbetreffende uiteenzetting.
In de bestaande tekst wordt onderscheid gemaakt tussen de verschuldigde ver
goeding voor het gebruik van een lokaal, gelegen in het stedelijke gedeelte
der gemeente en voor het gebruik van een lokaal, gelegen in het overige gedeel
te van de gemeente.
f 5.460,—
4.000,—
f 12.060,-
9.000,—
'11.000,-- 20.000,—
Totaal 32.06o,--
"Dit"