Uitgaande van bovengenoemde meerdere kosten zal het gemiddelde uurtarief 0,58 0,11 4- 0,25 0,05 afgerond 1,moeten bedragen, waarbij geen rekening is gehouden met de normale kosten van het gebouw, zoals rente afschrijving en buitenonderhoud. Van de in gebruik gegeven lokalen wordt een gront deel gevormd door de gymnastieklokalen. De sportverenigingen zijn voor het vervullen van hun taak praktisch geheel op de gemeentelijke lokaliteiten aangewezen. De gebruikers van de gymnastieklokalen kunnen worden onderscheiden in: a. sportverenigingen, die zijn aangesloten bij een landelijke organisatie; b. andere verenigingen dan die onder a genoemd, instellingen en niet-gemeente- lijke inrichtingen voor onderwijs; c. personen buiten verenigingsverband. Gelet op de nuttige functie, die de onder a genoemde verenigingen in de gemeenschap verrichten en op de vaak moeilijke financiële positie, waarin zij verkeren, komt het ons juist voor het voor het gebruik door deze 'verenigingen voor gym nastieklokalen verschuldigd bedrag uitsluitend te doen strekken tot vergoeding van de uit het mede-gebruik voer de gemeente voortvloeiende extra kosten. Aan gezien de gymnastieklokalen in de winterperiode voor de sportverenigingen niet extra worden verwarmd en de verenigingen veelal geen gebruik maken van de in die lokalen aanwezige toestellen, kan het gemiddelde uurtarief van 1,-- met f 0,30 worden verlaagd en voor de onder a genoemde verenigingen cp 0,70 wor den gebracht. Het berekende tarief van 0,70 per uur ligt 0,05 boven het thans geldende tarief. Indien aan deze verenigingen een lager tarief in reke ning zal worden gesteld, dan heeft dit tot gevolg, dat via de tarieven een sub sidiëring van deze verenigingen plaats vindt. Dit achten wij minder juist in verband met de consequenties die hieruit voortvloeien met betrekking tot andere sportverenigingen, die van niet-gemeentelijke lokalen gebruik moeten maken en die veelal een hogere vergoeding moeten betalen. Van de onder b genoemde verenigingen, zoals muziek-, zang-, buurt- en speeltuinverenigingen en niet-gemeentelijke inrichtingen van onderwijs, kan, gelet op de taak die deze verenigingen en instellingen in onze gemeente vervul len, een vergoeding worden gevraagd, waardoor de gemiddelde meerdere kosten van het gebruik der lokalen volledig worden gedekt. De gebruiksvergoeding van deze verenigingen en instellingen kan derhalve worden gesteld op 1,-- per uur. Van de overige gebruikers, als onder c bedoeld, kan gevoeglijk een hoger bedrag aan vergoeding worden gevraagd. Deze gebruikers beoefenen de spert bui ten sportverenigingsverband en hebben zodoende geen of slechts geringe vereni gingskosten. Een bijdrage in de kapitaalslasten en onderhoudskosten van de te gebruiken ge bouwen is dan ook te rechtvaardigen. Een vergoeding van 2,-- per uur ware voor deze categorie van gebruikers aan te houden. Behalve gymnastieklokalen zijn ook leslokalen in gebruik. Van deze loka len wordt veel gebruik gemaakt door particulieren, voor wie het geven van cur sussen een behoorlijke bron van inkomsten betekent (b.v. cursussen voor midden standsopleiding en boekhouden)Er is geen aanleiding voor deze doeleinden ge meentelijke lokalen beschikbaar te stellen tegen een bedrag, dat ver beneden de ter plaatse gebruikelijke vergoeding ligt. Hiermede rekening houdende achten wij een tarief van 2,50 per uur redelijk. Behalve door bovengenoemde gebruikers worden de leslokalen ook gebruikt door zondagsscholen en door instellingen, die de gemeente subsidieert. De vraag rijst, of ook aan deze gebruikers het tarief van 2,50 per uur in rekening moet worden gesteld, of dat van de z.g. niet-commerciële instellingen een lagere huurvergoeding moet werden gevraagd. In de vigerende verordening is slechts één uniform tarief opgenomen, waarbij er geen rekening mee wordt gehouden wie van de lokalen gebruik maakt. Artikel 4 van deze verordening opent evenwel de mogelijkheid, dat de helft van het tarief is verschuldigd, indien burgemeester en wethouders van oordeel zijn dat de gebruiker ten doel heeft kosteloos of tegen geringe vergoeding onderwijs te geven aan cm- of minvermogenden. Dit ar tikel biedt dus de mogelijkheid in bepaalde gevallen het algemeen tarief te verminderen. In plaats van verlaging van het tarief tot de helft, achten wij het juister het algemene tarief van 2,50 voor die bepaalde gebruikers te brengen op 1,-- per gebruiksuur, waardoor dan de meerdere kosten van het mede gebruik worden .""dekt. "Aan" Aan de hand van bovengenoemde tarieven zal de vermoedelijke opbrengst 32.060,bedragen, waarvan dc volgende specificatie kan worden gegeven: opbrengst gebruik gymnastieklokalen groep a 7.800 uren k f 0,70 groep b 4.000 uren A 1,-- groep c 1.300 uren 2, opbrengst gebruik leslokalen 3.600 uren A f 2,50 11.000 uren k f l,-~ De opbrengst over de jaren 1957 en 1958 bedroeg respectievelijk 18.820,— en 18.000,Verhoging van de tarieven heeft tot gevolg dat de opbrengst met ongeveer 14.000,-- zal stijgen. Het ligt in ons voornemen te zijner tijd met een voorstel te komen in de komende jaren een 5-tal gymnastieklokalen zodanig opnieuw in te richten, dat deze lokalen, behalve de toestellen die voor het normale onderwijs nodig zijn, ook toestellen zullen bevatten, die in het bijzonder door de gymnastiekvereni gingen kunnen worden gebruikt. Aangezien de meerdere inrichtingskosten ten be hoeve van de gymnastiekverenigingen worden gemaakt, is het ook vanzelfsprekend, dat de meerdere lasten, die uit deze investering voortvloeien, door deze ver enigingen moeten worden betaald. Deze meerdere inrichtingskosten worden op 4.500,-- per lokaal geraamd. Voor 5 lokalen bedragen deze kosten derhalve 22.500,w Naar een afschrijvingstermijn van 20 jaar en een rentepercentage van 42, bedraagt de uit deze investering voortvloeiende jaarlijkse last 7,688$ van 22.500,afgerond 1.730, Het aantal gebruiksuren van deze 5 gymnastieklokalen kan per jaar worden ge steld op 4.000, zodat dc vergoeding per gebruiksuur 0,43 zal moeten bedragen. Bij een onderhoudsvergoeding van deze toestellen van 0,07 per uur, bedraagt het uur-vergoedingsbedrag bij gebruik van deze toestellen door de gymnastiek verenigingen 0,50. Het verdient aanbeveling reeds thans in dc verordening dit vergoedingsbedrag op te nemen, opdat te zijner tijd geen aanvulling van de ver ordening meer nodig is Indien U zich kunt verenigen met de voorgestelde wijziging in de tarieven, kan van deze gelegenheid tevens gebruik worden gemaakt de verordening te her zien. In verband met het aantal wijzigingen verdient het cm praktische redenen aanbeveling een geheel nieuwe verordening vast te stellen. Ter toelichting op de hierbij gevoegde ontwerp-belastingverordening moge het volgende dienen. Artikel 3 regelt de grondslag van de vergoeding. Hot niet gebruiken van het lokaal op de in de vergunning aangegeven uren geeft geen recht op verminde ring van de verschuldigde vergoeding. Het komt echter voor, dat de gemeente op do in gebruik gegeven uren de lokaliteit zelf nodig heeft. Voorts is het mogelijk, dat het gebruik tussentijds wordt beëindigd, hetzij van de zijde van de gemeente, hetzij door de betrokken gebruiker. Voor deze gevallen is het billijk, dat bij de berekening van de verschuldigde vergoeding rekening wordt gehouden met het aantal uren, waarvan geen gebruik kan worden gemaakt. De voorgestelde regeling houdt hiermede rekening. Artikel 4 regelt het bedrag van de vergoeding. Over de noodzakelijkheid om de tarieven te wijzigen, verwijzen wij U naar de desbetreffende uiteenzetting. In de bestaande tekst wordt onderscheid gemaakt tussen de verschuldigde ver goeding voor het gebruik van een lokaal, gelegen in het stedelijke gedeelte der gemeente en voor het gebruik van een lokaal, gelegen in het overige gedeel te van de gemeente. f 5.460,— 4.000,— f 12.060,- 9.000,— '11.000,-- 20.000,— Totaal 32.06o,-- "Dit"

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1959 | | pagina 237