Wij menen, dat met de stichtingsvorm de gestelde doeleinden het beste be
reikt kunnen worden. Een ontwerp voor de statuten van een dergelijke
stichting mogen wij U hierbij ter vaststelling aanbieden.
De doelomschrijving in artikel 2 van het ontwerp sluit bij de voor
gaande uiteenzetting aan.
In artikel 3 van het ontwerp is aan de nieuwe stichting opgedragen te
zorgen voor het beheer over de gemeentelijke sportaccomodatiesOp dit
punt, konen wij hieronder nog nader terug. Voorts is aan de stichting opge
dragen ons college al dan niet gevraagd van advies te dienen, het particu
lier initiatief te stimuleren, en, '.vaar zulks wenselijk is, voor coördi
natie van activiteiten zorg te dragen. Daar het particuliere initiatief
voorop behoort te staan, komt het ons niet juist voor, dat de stichting
ter behartiging van de gemeentelijke taak zelf de organisatie van evene
menten op het gebied van de sport en lichamelijke opvoeding ter hand zou
nemen. Het ontmoet naar onze mening echter geen bezwaar, wanneer de stich
ting desgevraagd behulpzaam zal zijn bij de organisatie van de bedoelde
activiteiten. Dit laatste is dan ook in het ontwerp aldus bepaald.
Wij vermelden reeds als een belangrijk voordeel van de voorgestelde
nieuwe instelling, dat in sterker mate dan tot dusverre belanghebbenden
bij de overheidstaak worden betrokken. In artikel 6 van het ontwerp is de
bestuurssamenstelling geregeld. Gezorgd is, dat zoveel mogelijk alle tak
ken van sport en lichamelijke oefening en alle organisaties in het bestuur
vertegenwoordigd zullen zijn.
De leden van het dagelijks bestuur, met uitzondering van de secreta
ris, zullen door de bestuursleden uit hun midden worden gekozen. In ver
band met het feit, dat het welslagen van de nieuwe stichting in belang
rijke mate zal afhangen van de stuwkracht en de initiatieven van de voor
zitter, die zoveel mogelijk het vertrouwen van het gehele bestuur zal moe
ten bezitten, is in artikel 9 bepaald, dat voor de verkiezing van de voor
zitter een meerderheid is vereist van x van het aantal uitgebrachte geldi
ge stemmen. De functie van de secretaris is toegedacht aan de inspecteur
voor de lichamelijke opvoeding. Het voordeel van deze combinatie is, dat
de genoemde inspecteur een wezenlijke taak krijgt in de nieuwe stichting
met dien verstande, dat het vaak tijdrovend werk van het secretariaat,
zoals het verzamelen van inlichtingen, het voorbereiden en het uitvoeren
van bestuursbesluiten, beter door een vol-ambtelijke kracht verricht kan
worden.
Aan de stichting is vervolgens opgedragen het beheer over de gemeen
telijke accomodatieszij het met inachtneming van de door ons college
vastgestelde tarieven (vide artikel 4). Het lijkt ons beter de objecten
van de bedoelde accomodaties niet in de statuten exact te bepalen, maar
deze omschrijving met bijbehorende regeling ten aanzien van de bevoegd
heden door een afzonderlijk raadsbesluit te doen plaats hebben. Een derge
lijk raadsbesluit kan gemakkelijker aan wisselende omstandigheden aange
past worden dan de statuten.
De organen van de stichting zullen binnen het raam van de door Uw
raad vastgestelde begroting zich vrijelijk kunnen bewegen. Het is echter
nodig te bepalen, dat begrotingsposten niet overschreden mogen worden.
Voor het overige mogen wij kortheidshalve naar het ontwerp verwijzen.
Wij geven U in overweging te besluiten conform het hierbijgaande
ontwerp-besluit.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
A.A.M. van der Meulcn, Burgemeester-
Verzonden 17 juni 1959*
de Jong Secretaris.
No. 756I.
DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN;
Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 17 juni 1959
(bijlage no. 174)
BESLUIT
een stichting in het leven te roepen, welke zal worden beheerst door de
volgende statuten: Statuten "Leeuwarder Sportstichting".
Artikel 1
De stichting is genaamd: "Leeuwarder Sportstichting" en is gevestigd te
Leeuwarden.
Artikel 2
Het doel van de stichting is, binnen de grenzen van deze statuten, de be
hartiging van de gemeentelijke taak ter bevordering van:
a. de goede lichamelijke ontwikkeling van de Leeuwarder bevolking;
b. het handhaven van de resultaten dier ontwikkeling.
Artikel 3
De stichting tracht haar doel te bereiken door middel van:
a. het beheer over de gemeentelijke objecten, welke dienstbaar kunnen zijn
aan de uitoefening van de gemeentelijke taak, zoals in artikel 2 om
schreven
b. het al dan niet gevraagd verstrekken van advies aan burgemeester en
wethouders over onderwerpen, welke uit de gemeentelijke taak voort
vloeien;
c. het stimuleren van het particulier initiatief op het gebied, waarover
de gemeentelijke taak zich uitstrekt;
d. het, waar zulks wenselijk is, coördineren van activiteiten van organi
saties, welke werkzaam zijn op het gebied, waarover de gemeentelijke
taak zich uitstrekt;
e. het desgevraagd behulpzaam zijn bij de organisatie van activiteiten,
als onder de vorige letter bedoeld, voor zover die activiteiten een
min of meer algemeen karakter zullen hebben;
f. het desgevraagd toezicht houden op de besteding van door de gemeente
verstrekte subsidies aan organisaties, welke werkzaam zijn op het ge
bied, waarover de gemeentelijke taak zich uitstrekt;
g. alle andere wettige middelen, welke aan het doel van de stichting be
vorderlijk kunnen zijn.
Artikel 4
1. De raad bepaalt, welke objecten voor beheer in de stichting worden ge
bracht en omschrijft tevens de bevoegdheden, welke het bij of krach
tens deze statuten competent verklaarde orgaan van de stichting aan
dat beheer ontleent. Burgemeester en wethouders kunnen nopens het be
heer aanwijzingen geven.
2. De raad kan te allen tijde objecten aan het beheer van de stichting
onttrekken dan wel de regeling van de uit het beheer voortvloeiende
bevoegdheden wijzigen.
3"