Tengevolge van de raming van de kredieten voor de gasleiding naar
Leeuwarden-zuid, voor de aanschaffingen ten behoeve van do bescherming
bevolking en voer het dak van de Pier iandertempel moet het op de post
voor onvoorziene uitgaven beschikbare krediet met 4-100,-- v/orden ver
laagd. Inclusief deze wijziging is op de post voor onvoorziene uitgaven
nog beschikbaar 20.040,--.
Het begrotingstekort neemt door het ramen van kapitaalslasten voor
het vernieuwen van de Sohaverneksbrug o.a. met 24.275»-- toe.
Onder mededeling, dat do financiële commissie zich hiermede kan vere
nigen stellen wij U voor de gemeentebegroting en de begrotingen van het
grondbedrijf en van de energiebedrijven te wijzigen overeenkomstig de ter
inzage gelegde ontwerp-besluiten.
Burgemeester en wethouders van Leeuwarden,
A.A.M. van der Heulen, burgemeester.
de Jong, secretaris.
Verzonden 20 augustus 1959
Bouw Nieuwe Schaverneksbrug c.a.
Bijlage no. 249. Leeuwarden, 20 augustus 1959.
Aan de Gemeenteraad.
Overeenkomstig ons voorstel van 15 februari 1957, bijlage no. 37, besloot
Uw Raad op 20 februari d.o.v. in beginsel tot het bouwen van een nieuwe Schaver
neksbrug volgens het aan U overgelegde plan van de Directeur der Openbare Werken.
In tegenstelling tot de gebruikelijke gang van zaken deden wij U in 1957 geen
voorstel tot het beschikbaar stellen van het voor de bouw van de brug benodigde
krediet. Wij lieten zulks na, omdat dit geen nut zou hebben in verband met de
toen geldende investeringsbeperkingen, die de uitvoering van het plan voorshands
toch onmogelijk zouden maken.
Intussen is de toestand echter in gunstige zin gewijzigd. Met het oog hierop
hebben wij de Directeur der Openbare Werken verzocht het door hem gemaakte plan
verder uit te werken en voor besteding gereed te maken. Wij hebben ons daarbij
gerealiseerd, dat door de bouw van een nieuwe brug, die een breedte zal verkrij
gen van 11 meter, wel een ernstige verkeersbelemmering zal worden opgeheven, doch
dat het voor een vlotte doorgang van het verkeer noodzakelijk is het aansluitende
Ruiterskwartier zoveel mogelijk bij de breedte van de nieuwe brug aan te passen.
In het plan van 1957 was deze straat slechts voor een klein gedeelte opgenomen,
namelijk tot even voorbij de Haniasteeg. Aldaar zou de breedte van de straat wor
den teruggebracht van 11 tot 8 meter, welke breedte verder nog zou afnemen tot
7.10 meter. Met het oog op deze weinig gelukkige situatie hebben wij de Directeur
der Openbare Werken verzocht in het plan voor de nieuwe brug tevens de verbete
ring van het Ruiterskwartier op te nemen.
Voorts is reeds lange tijd overwogen de totstandkoming te bevorderen van
bushaltes op het Wilhelminaplein tegenover het Gerechtsgebouw ten behoeve van
de interlokale autobusdiensten. Wij menen dat het juist is thans ook de kwestie
van de bushaltes op het Wilhelminaplein aan de orde te stellen. De Directeur der
Openbare Werken heeft daarom ook met deze aangelegenheid in zijn plan rekening
gehouden.
Het verheugt ons het uitgebreide en uitgewerkte plan thans aan Uw Raad te
kunnen aanbieden.
Betreffende de Schaverneksbrug zelf isveinig toe te voegen aan hetgeen wij
reeds in ons voorstel van 15 februari 1957 mededeelden. Wij herhalen slechts,
dat de brug, die architectonisch als een pijp zal worden uitgevoerd, gedacht is
als een gewapend-beton-constructie met aan weerszijden gemetselde frontmuren met
natuursteenafdekking. De breedte van de rijweg over de brug is gesteld op 11 me
ter (de oude brug is slechts 5 meter met aan weerskanten een trottoir van 3
meter. De doorvaartwijdte van de pijp bedraagt 5 meter, terwijl de grootste door-
vaarthoogte is gesteld op 2.40 meter F.Z.P.
De rijweg van het aansluitende gedeelte van de Westerplantage zal eveneens
tot 11 meter worden verbreed, met daarnaast trottoirs van ten minste 3 meter
breedte. Deze verbreding begint bij het kruispunt Westerplantage-Nieuwestad.
Ook de vernieuwing van de walmuur aan het Groot Schavernek maakt deel uit
van het plan. De muur zal op palen viorden gefundeerd en is constructief gelijk
aan de constructie van de andere walmuren, die in de laatste jaren gemaakt zijn.
Door uitvoering van dit werk zal een eind komen aan de thans bestaande gevaar
lijke toestand ter plaatse.
Wij mogen U voorts verwijzen naar ons eerdervermelde voorstel en naar de voor
U ter inzage gelegde tekeningen.
Zoals wij hierboven reeds schreven is er aanvankelijk van uit gegaan, dat
het Ruiterskwartier slechts een zo goed mogelijke aansluiting aan de nieuwe brug
zou verkrijgen. De verbetering en verbreding van deze straat waren daarbij buiten
beschouwing gelaten.
"De"