Tengevolge van de raming van de kredieten voor de gasleiding naar Leeuwarden-zuid, voor de aanschaffingen ten behoeve van do bescherming bevolking en voer het dak van de Pier iandertempel moet het op de post voor onvoorziene uitgaven beschikbare krediet met 4-100,-- v/orden ver laagd. Inclusief deze wijziging is op de post voor onvoorziene uitgaven nog beschikbaar 20.040,--. Het begrotingstekort neemt door het ramen van kapitaalslasten voor het vernieuwen van de Sohaverneksbrug o.a. met 24.275»-- toe. Onder mededeling, dat do financiële commissie zich hiermede kan vere nigen stellen wij U voor de gemeentebegroting en de begrotingen van het grondbedrijf en van de energiebedrijven te wijzigen overeenkomstig de ter inzage gelegde ontwerp-besluiten. Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, A.A.M. van der Heulen, burgemeester. de Jong, secretaris. Verzonden 20 augustus 1959 Bouw Nieuwe Schaverneksbrug c.a. Bijlage no. 249. Leeuwarden, 20 augustus 1959. Aan de Gemeenteraad. Overeenkomstig ons voorstel van 15 februari 1957, bijlage no. 37, besloot Uw Raad op 20 februari d.o.v. in beginsel tot het bouwen van een nieuwe Schaver neksbrug volgens het aan U overgelegde plan van de Directeur der Openbare Werken. In tegenstelling tot de gebruikelijke gang van zaken deden wij U in 1957 geen voorstel tot het beschikbaar stellen van het voor de bouw van de brug benodigde krediet. Wij lieten zulks na, omdat dit geen nut zou hebben in verband met de toen geldende investeringsbeperkingen, die de uitvoering van het plan voorshands toch onmogelijk zouden maken. Intussen is de toestand echter in gunstige zin gewijzigd. Met het oog hierop hebben wij de Directeur der Openbare Werken verzocht het door hem gemaakte plan verder uit te werken en voor besteding gereed te maken. Wij hebben ons daarbij gerealiseerd, dat door de bouw van een nieuwe brug, die een breedte zal verkrij gen van 11 meter, wel een ernstige verkeersbelemmering zal worden opgeheven, doch dat het voor een vlotte doorgang van het verkeer noodzakelijk is het aansluitende Ruiterskwartier zoveel mogelijk bij de breedte van de nieuwe brug aan te passen. In het plan van 1957 was deze straat slechts voor een klein gedeelte opgenomen, namelijk tot even voorbij de Haniasteeg. Aldaar zou de breedte van de straat wor den teruggebracht van 11 tot 8 meter, welke breedte verder nog zou afnemen tot 7.10 meter. Met het oog op deze weinig gelukkige situatie hebben wij de Directeur der Openbare Werken verzocht in het plan voor de nieuwe brug tevens de verbete ring van het Ruiterskwartier op te nemen. Voorts is reeds lange tijd overwogen de totstandkoming te bevorderen van bushaltes op het Wilhelminaplein tegenover het Gerechtsgebouw ten behoeve van de interlokale autobusdiensten. Wij menen dat het juist is thans ook de kwestie van de bushaltes op het Wilhelminaplein aan de orde te stellen. De Directeur der Openbare Werken heeft daarom ook met deze aangelegenheid in zijn plan rekening gehouden. Het verheugt ons het uitgebreide en uitgewerkte plan thans aan Uw Raad te kunnen aanbieden. Betreffende de Schaverneksbrug zelf isveinig toe te voegen aan hetgeen wij reeds in ons voorstel van 15 februari 1957 mededeelden. Wij herhalen slechts, dat de brug, die architectonisch als een pijp zal worden uitgevoerd, gedacht is als een gewapend-beton-constructie met aan weerszijden gemetselde frontmuren met natuursteenafdekking. De breedte van de rijweg over de brug is gesteld op 11 me ter (de oude brug is slechts 5 meter met aan weerskanten een trottoir van 3 meter. De doorvaartwijdte van de pijp bedraagt 5 meter, terwijl de grootste door- vaarthoogte is gesteld op 2.40 meter F.Z.P. De rijweg van het aansluitende gedeelte van de Westerplantage zal eveneens tot 11 meter worden verbreed, met daarnaast trottoirs van ten minste 3 meter breedte. Deze verbreding begint bij het kruispunt Westerplantage-Nieuwestad. Ook de vernieuwing van de walmuur aan het Groot Schavernek maakt deel uit van het plan. De muur zal op palen viorden gefundeerd en is constructief gelijk aan de constructie van de andere walmuren, die in de laatste jaren gemaakt zijn. Door uitvoering van dit werk zal een eind komen aan de thans bestaande gevaar lijke toestand ter plaatse. Wij mogen U voorts verwijzen naar ons eerdervermelde voorstel en naar de voor U ter inzage gelegde tekeningen. Zoals wij hierboven reeds schreven is er aanvankelijk van uit gegaan, dat het Ruiterskwartier slechts een zo goed mogelijke aansluiting aan de nieuwe brug zou verkrijgen. De verbetering en verbreding van deze straat waren daarbij buiten beschouwing gelaten. "De"

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1959 | | pagina 366