De breedte van de straat zou daardoor vrij snel teruglopen van 11 tot 7-10 meter.
Het is de Directeur der Openbare Werken gelukt voor deze verkeersintensieve
straat een oplossing te vinden, die in belangrijke mate tegemoet komt aan de be
hoefte. Het is namelijk mogelijk gebleken om de rijweg, voorzover van belang voor
het intensieve verkeer, voor een groot gedeelte op een breedte te brengen van
9 meter. Deze breedte is zodanig, dat zowel het langzame als het snelverkeer zon
der al te veel onderlinge hinder door de straat kan worden geleid. Voor de bedoel
de verbetering van het Ruiterskwartier is het niet nodig het noordelijke trottoir
te versmallen, hetgeen overigens met het oog op de aan die zijde van de straat
gelegen 'winkels ook nauwelijks mogelijk zou zijn. Aan de zuidzijde kan het trot
toir eveneens op de tegenwoordige breedte van 2,90 meter worden gehandhaafd door
de buitenzijde van het wegprofiel te verschuiven. Deze verschuiving is alleen
mogelijk wanneer een strook grond van het voorterrein van de "Harmonie" in ge
bruik wordt genomen en voorts door een gedeelte van het oostelijk van de "Harmo
nie" gelegen parkeerterrein bij de vermelde straat te voegen. De Vereniging
"De Harmonie" heeft zioh bereid verklaard voor het tot stand komen van de gewens
te wegverbreding haar medewerking te verlenen en heeft verklaard afstand te wil
len doen van de benodigde strook, die deel uit maakt van het terrein ten aanzien
waarvan haar bij raadsbesluit van 22 januari l880 het recht van opstal werd ver
leend. Het met de Rijksgebouwendienst gevoerde overleg over een mogelijke aankoop
van een strook grond langs het Gerechtsgebouw heeft helaas voorshands niet tot
een resultaat geleid, zulks in verband mot de aanwezigheid van do aanbouw aan de
zijkant van het gebouw. Wij hopen echter, dat deze aanbouw in do toekomst zal
kunnen verdwijnen, waardoor wellicht de mogelijkheid zal worden geschapen ook ter
plaatse de gewenste wegverbetering tot stand te kunnen brengen. In verband hier
mede zal de bovenvermelde rijwegbreedte van het Ruiterskwartier nabij het Gerechts
gebouw beperkt moeten blijven tot ongeveer 8.60 meter. De overgang naar het smal
lere gedeelte zal met een vlooiende lijn worden gerealiseerd.
Wij merken hierbij verder nog op, dat ten oosten van de "Harmonie" oversteek
plaatsen zijn geprojecteerd om de voetgangers zoveel mogelijk langs de noordzijde
te leiden.
Het is U bekend, dat de plaats van de autobushaltes op de Westerplantage
allerminst gelukkig is. Het verkeer op dit punt, waar de Nieuwestad en de Wester
plantage samen komen, is zeer druk, terwijl het uitzicht door de op de hoeken
staande gebouwen volkomen wordt belemmerd. Een veilige oversteekplaats, die nabij
de hoek Nieuwestad-Wcsterplantage over laatstgenoemde straat moet worden gemaakt,
is voorts praktisch niet te verwezenlijken, zolang de bushaltes daar blijven.
Tenslotte wijzen wij U op de behoefte om de stad binnenkomende reizigers dichter
bij het centrum te kunnen laten uitstappen. Thans is dit alleen mogelijk bij de
Groene Weide en aan de Zuidersingel. Wij hebben dan ook reeds lang uitgezien naar
een mogelijkheid om de autobushaltes elders te vestigen. Een geschikte gelegenheid
voor deze, uitsluitend voor het interlokale reizigersverkeer bestemde haltes kan-
naar onze mening worden geschapen op het Wilhelminaplein tegenover het Gerechts
gebouw. Deze plaats ligt goed centraal ten opzichte van de binnenstad, terwijl
voorts de onraiddelijke nabijheid van het centrale punt van de stadsautobusdienst
zeer aantrekkelijk moet worden genoemd.
Ten aanzien van het met betrekking tot deze bushaltes gemaakte plan merken
wij op, dat de rijweg vóór het Gerechtsgebouw door middel van een verhoogde mid
denberm van 1.30 meter breedte is verdeeld in twee rijbanen van elk 8,75 meter.
Deze rijbanen zijn ieder weer onderverdeeld in een parkeerstrook voor de bushal
tes ter breedte van 2.75 meter, welke grenzen aan de trottoirs, en een rijstrook
van 6 meter. Deze twee gedeelten van de rijbanen zijn onderling gescheiden door
witte verkeersstenen. Door het plaatsen van de as van de verhoogde middenberm in
het verlengde van de as van de gedachte verbrede Prins Hendrikstraat, welke een
breedte van 13 meter zou moeten verkrijgen, zal nu en vooral in de toekomst een
alleszins bevredigende oplossing worden verkregen.
Op het trottoir aan de zijde van het Wilhelminaplein is tenslotte een twee
tal dubbele abri's gedacht, welke zodanig zullen worden geplaatst, dat deze, ge
zien vanaf de treden van het Gerechtshof het uitzicht op het Wilhelminaplein
vrijlaten.
"De"
De juiste plaats en stand van de abri's staat nog niet vast. Wij wensen ons hierover
nader te beraden.
'lij delen voorts mede, dat bij de aanvankelijke opzet van de verbetering
van het Ruiterskwartier en het Wilhelminaplein is gedacht aan een eenvoudige her-
strating van het bestaande materiaal met aanvulling ten behoeve van de wegver
breding. De recente herstrating van het Ruiterskwartier heeft echter wel bewezen,
dat een dergelijke bestrating niet bestand is tegen het intensieve verkeer. Als
minimum-eis voor een hoofdroute moet wel worden gesteld een bestrating van behoor
lijk materiaal op een zandbed van voldoende dikte, waarvan de bovenlaag is ge
stabiliseerd met tras. Wanneer eenmaal tot eon dergelijke reconstructie wordt be
sloten ligt het naar onze mening voor de hand ook de rioleringen te vernieuwen en
andere leidingen te verleggen om latere opgravingen in het nieuwe wegdek te ver
mijden. Nu een zodanige grote reconstructie moet plaats vinden achten wij het het
meest doelmatig dit druk bereden gedeelte rijweg onmiddellijk van een fundering
met asfaltdeklaag te voorzien. De hieraan verbonden meerdere kosten zijn naar ver
houding zeer gering.
Het voor de uitvoering van het plan benodigde krediet wordt geraamd op in
totaal 440.000,--, waarvan 305.000,-- betrekking heeft op het vernieuwen van
de Schaverneksbrug en van de walmuur langs het Groot Schavornek en f 135.000,—
op het verbeteren van do bestrating van het Ruiterskwartier en op het maken van
de autobushaltes. De uit deze investering voortvloeiende kapitaalslasten worden
voor 1959 als volgt geraamd:
afschrijving 2-=$ van 305.000,-- 7.625,--
van f 135.000,-- - f 6.750,--
rente 4van 440.000,-- 9-900,—
24.275,-
Voor het financieren van de kosten van het werk zijn uit in 1958 gesloten
leningen middelen tot een bedrag van 375.000,-- beschikbaar, zodat nog aanvul
lende financieringsmiddelen ten bedrage van f 65.000,-- moeten worden aangetrok
ken. Indien het rijk door het verhogen van de algemene uitkering, die onze ge
meente uit het gemeentefonds ontvangt, de uitvoering van het werk budgettair mo
gelijk maakt, zal de N.V. Bank voor Nederlandsche Gemeenten de nog ontbrekende
financieringsmiddelen waarschijnlijk beschikbaar stellen.
Onder mededeling, dat de Financi'éle Commissie zich met dit voorstel kan ver
enigen, met de bemerking, dat enkele leden een voorbehoud hebben gemaakt met be
trekking tot enige onderdelen van het plan, en dat de Commissie voor Openbare
Werken zich er eveneens mee heeft kunnen verenigen stellen wij U voor ons het
voor de uitvoering van het werk benodigde krediet te verlenen.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
A.A.M. van der Meulen, Burgemeester.
de Jong, Secretaris
Verzonden 21 augustus 1959-