De breedte van de straat zou daardoor vrij snel teruglopen van 11 tot 7-10 meter. Het is de Directeur der Openbare Werken gelukt voor deze verkeersintensieve straat een oplossing te vinden, die in belangrijke mate tegemoet komt aan de be hoefte. Het is namelijk mogelijk gebleken om de rijweg, voorzover van belang voor het intensieve verkeer, voor een groot gedeelte op een breedte te brengen van 9 meter. Deze breedte is zodanig, dat zowel het langzame als het snelverkeer zon der al te veel onderlinge hinder door de straat kan worden geleid. Voor de bedoel de verbetering van het Ruiterskwartier is het niet nodig het noordelijke trottoir te versmallen, hetgeen overigens met het oog op de aan die zijde van de straat gelegen 'winkels ook nauwelijks mogelijk zou zijn. Aan de zuidzijde kan het trot toir eveneens op de tegenwoordige breedte van 2,90 meter worden gehandhaafd door de buitenzijde van het wegprofiel te verschuiven. Deze verschuiving is alleen mogelijk wanneer een strook grond van het voorterrein van de "Harmonie" in ge bruik wordt genomen en voorts door een gedeelte van het oostelijk van de "Harmo nie" gelegen parkeerterrein bij de vermelde straat te voegen. De Vereniging "De Harmonie" heeft zioh bereid verklaard voor het tot stand komen van de gewens te wegverbreding haar medewerking te verlenen en heeft verklaard afstand te wil len doen van de benodigde strook, die deel uit maakt van het terrein ten aanzien waarvan haar bij raadsbesluit van 22 januari l880 het recht van opstal werd ver leend. Het met de Rijksgebouwendienst gevoerde overleg over een mogelijke aankoop van een strook grond langs het Gerechtsgebouw heeft helaas voorshands niet tot een resultaat geleid, zulks in verband mot de aanwezigheid van do aanbouw aan de zijkant van het gebouw. Wij hopen echter, dat deze aanbouw in do toekomst zal kunnen verdwijnen, waardoor wellicht de mogelijkheid zal worden geschapen ook ter plaatse de gewenste wegverbetering tot stand te kunnen brengen. In verband hier mede zal de bovenvermelde rijwegbreedte van het Ruiterskwartier nabij het Gerechts gebouw beperkt moeten blijven tot ongeveer 8.60 meter. De overgang naar het smal lere gedeelte zal met een vlooiende lijn worden gerealiseerd. Wij merken hierbij verder nog op, dat ten oosten van de "Harmonie" oversteek plaatsen zijn geprojecteerd om de voetgangers zoveel mogelijk langs de noordzijde te leiden. Het is U bekend, dat de plaats van de autobushaltes op de Westerplantage allerminst gelukkig is. Het verkeer op dit punt, waar de Nieuwestad en de Wester plantage samen komen, is zeer druk, terwijl het uitzicht door de op de hoeken staande gebouwen volkomen wordt belemmerd. Een veilige oversteekplaats, die nabij de hoek Nieuwestad-Wcsterplantage over laatstgenoemde straat moet worden gemaakt, is voorts praktisch niet te verwezenlijken, zolang de bushaltes daar blijven. Tenslotte wijzen wij U op de behoefte om de stad binnenkomende reizigers dichter bij het centrum te kunnen laten uitstappen. Thans is dit alleen mogelijk bij de Groene Weide en aan de Zuidersingel. Wij hebben dan ook reeds lang uitgezien naar een mogelijkheid om de autobushaltes elders te vestigen. Een geschikte gelegenheid voor deze, uitsluitend voor het interlokale reizigersverkeer bestemde haltes kan- naar onze mening worden geschapen op het Wilhelminaplein tegenover het Gerechts gebouw. Deze plaats ligt goed centraal ten opzichte van de binnenstad, terwijl voorts de onraiddelijke nabijheid van het centrale punt van de stadsautobusdienst zeer aantrekkelijk moet worden genoemd. Ten aanzien van het met betrekking tot deze bushaltes gemaakte plan merken wij op, dat de rijweg vóór het Gerechtsgebouw door middel van een verhoogde mid denberm van 1.30 meter breedte is verdeeld in twee rijbanen van elk 8,75 meter. Deze rijbanen zijn ieder weer onderverdeeld in een parkeerstrook voor de bushal tes ter breedte van 2.75 meter, welke grenzen aan de trottoirs, en een rijstrook van 6 meter. Deze twee gedeelten van de rijbanen zijn onderling gescheiden door witte verkeersstenen. Door het plaatsen van de as van de verhoogde middenberm in het verlengde van de as van de gedachte verbrede Prins Hendrikstraat, welke een breedte van 13 meter zou moeten verkrijgen, zal nu en vooral in de toekomst een alleszins bevredigende oplossing worden verkregen. Op het trottoir aan de zijde van het Wilhelminaplein is tenslotte een twee tal dubbele abri's gedacht, welke zodanig zullen worden geplaatst, dat deze, ge zien vanaf de treden van het Gerechtshof het uitzicht op het Wilhelminaplein vrijlaten. "De" De juiste plaats en stand van de abri's staat nog niet vast. Wij wensen ons hierover nader te beraden. 'lij delen voorts mede, dat bij de aanvankelijke opzet van de verbetering van het Ruiterskwartier en het Wilhelminaplein is gedacht aan een eenvoudige her- strating van het bestaande materiaal met aanvulling ten behoeve van de wegver breding. De recente herstrating van het Ruiterskwartier heeft echter wel bewezen, dat een dergelijke bestrating niet bestand is tegen het intensieve verkeer. Als minimum-eis voor een hoofdroute moet wel worden gesteld een bestrating van behoor lijk materiaal op een zandbed van voldoende dikte, waarvan de bovenlaag is ge stabiliseerd met tras. Wanneer eenmaal tot eon dergelijke reconstructie wordt be sloten ligt het naar onze mening voor de hand ook de rioleringen te vernieuwen en andere leidingen te verleggen om latere opgravingen in het nieuwe wegdek te ver mijden. Nu een zodanige grote reconstructie moet plaats vinden achten wij het het meest doelmatig dit druk bereden gedeelte rijweg onmiddellijk van een fundering met asfaltdeklaag te voorzien. De hieraan verbonden meerdere kosten zijn naar ver houding zeer gering. Het voor de uitvoering van het plan benodigde krediet wordt geraamd op in totaal 440.000,--, waarvan 305.000,-- betrekking heeft op het vernieuwen van de Schaverneksbrug en van de walmuur langs het Groot Schavornek en f 135.000,— op het verbeteren van do bestrating van het Ruiterskwartier en op het maken van de autobushaltes. De uit deze investering voortvloeiende kapitaalslasten worden voor 1959 als volgt geraamd: afschrijving 2-=$ van 305.000,-- 7.625,-- van f 135.000,-- - f 6.750,-- rente 4van 440.000,-- 9-900,— 24.275,- Voor het financieren van de kosten van het werk zijn uit in 1958 gesloten leningen middelen tot een bedrag van 375.000,-- beschikbaar, zodat nog aanvul lende financieringsmiddelen ten bedrage van f 65.000,-- moeten worden aangetrok ken. Indien het rijk door het verhogen van de algemene uitkering, die onze ge meente uit het gemeentefonds ontvangt, de uitvoering van het werk budgettair mo gelijk maakt, zal de N.V. Bank voor Nederlandsche Gemeenten de nog ontbrekende financieringsmiddelen waarschijnlijk beschikbaar stellen. Onder mededeling, dat de Financi'éle Commissie zich met dit voorstel kan ver enigen, met de bemerking, dat enkele leden een voorbehoud hebben gemaakt met be trekking tot enige onderdelen van het plan, en dat de Commissie voor Openbare Werken zich er eveneens mee heeft kunnen verenigen stellen wij U voor ons het voor de uitvoering van het werk benodigde krediet te verlenen. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, A.A.M. van der Meulen, Burgemeester. de Jong, Secretaris Verzonden 21 augustus 1959-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1959 | | pagina 367