15 mei j.l. hebben medegedeeld, dat zij het voorgestelde trace in beginsel
aanvaardbaar achten. Be ontworpen plannen voor wegaanleg zijn dan ook ge
baseerd op het vorenbedoelde tracé. Y/ij mogen U terzake naar de bij de
stukken gevoegde tekening verwijzen.
Het dwarsprofiel van dit weggedeelte ia gelijk aan dat, wat hiervoren
onder punt 1 is omschreven. Be totale breedte van deze weg wordt dus
wederom 51)50 m. Bo aansluiting van de weg op do Verlengde Schrans is als
een voorlopige oplossing gedacht, omdat wij van oordeel zijn, dat het kie
zen van een definitieve oplossing eerst mogelijk zal zijn nadat bekend zal
zijn op welke wijze het probleem van de verbinding tussen hot stadscentrum
en de zuidelijke uitvalsweg zal moeten worden aangepakt. Be thans gedachte
aansluiting op de Verlengde Schrans zal daarom worden uitgevoerd als een
ongefundeerde klinkerbestrating
Be Badweg zal ter hoogte van de "Zwarte Plank" door de nieuwe weg wor
den gekruist. Het ligt in de bedoeling de Badweg voorlopig op de nieuwe weg
aan te sluiten.
De voor de aanleg van dit weggedeelte benodigde gronden zijn voor een
belangrijk gedeelte nog niet het eigendom van onze gemeente. Y/ij stellen
echter alle pogingen in hot werk om door middel van aankoop de betreffende
percelen in eigendom te verkrijgen. Indien dit onverhoopt niet lukt zal
onteigening nodig zijn. Teneinde bij do aanleg van de weg, stagnatie te
voorkomen, hebben wij gemeend reeds nu de nodige voorbereidende stappen
om tot een onteigening te komen, te moeten nemen. Wij verwijzen U terzake
naar ons voorstel van 23 december 1959bijlage no. 351»
5Plan aanleg gedeelte ringweg tussen Groninger-straatweg en Valeriusolein
Het tracé van dit ringweggedeeltc wijkt enigszins af van het tracé,
zoals dit door Uw Raad is vastgesteld in het uitbreidingsplan 't Ielan.
Deze wijziging was nodig om enkele minder gewenste bochten in deze belang
rijke weg te voorkomen. Omtrent deze wijziging bestaat overeenstemming net
Gedeputeerde Staten. Y/ij mogen U voor een nadere ori'éntering hieromtrent
verwijzen naar de bij do stukken voor U tor inzage gelegde situatieteke
ningen.
Het dwarsprofiel is het bekende ringwegprofiel, t.w. een middenbaan
van 9.00 n, met aan weerszijden een parallelweg, breed 5>50 n en trottoirs,
breed 3,50 m. Nabij de brug over de Dokkumer Ee worden in verband met het
brugprofiel de parallelwegen versmald tot 4.00 n en -wordt de scheidings-
strook tussen de hoofdbaan en do parallelwegen teruggebracht van 2,25 m
tot 1.00 m.
De aansluiting van het to maken weggedeelte op de ilr.P.J.Troelstra-
weg en de Groningerstraatweg is ontworpen overeenkomstig do in het uit
breidingsplan "'t Ielan" aangegeven situatie.
4. Plannen maken bruggen ovor de Wirdunervaart, de Oude Potmarge en de
Potmarge
Ten aanzien van deze plannen kan in de eerste plaats worden medege
deeld, dat de ontworpen bruggen in dit gedeelte van do ringweg allo vaste
bruggen zijn. Wij hebben opdracht gegeven tot het ontwerpen van dit brug-
type omdat wij van oordeel zijn, dat het aantal beweegbare bruggen in de
ringweg, die toch een zeer belangrijke functie op het gebied van hot ver
keer heeft te vervullen, zoveel mogelijk dient tc worden beperkt. Hier
komt nog bij, dat de kosten van het maken van vaste bruggen belangrijk
lager liggen dan die van beweegbare bruggen, terwijl bovendien voor vaste
bruggen geen bedieningspersoneel behoeft te worden aangesteld.
Het maken van vaste bruggen over de Y/irdumervaart en de Oude Potmarge
heeft voor de scheepvaart, die daar praktisch niet meer voorkomt, geen