15 mei j.l. hebben medegedeeld, dat zij het voorgestelde trace in beginsel aanvaardbaar achten. Be ontworpen plannen voor wegaanleg zijn dan ook ge baseerd op het vorenbedoelde tracé. Y/ij mogen U terzake naar de bij de stukken gevoegde tekening verwijzen. Het dwarsprofiel van dit weggedeelte ia gelijk aan dat, wat hiervoren onder punt 1 is omschreven. Be totale breedte van deze weg wordt dus wederom 51)50 m. Bo aansluiting van de weg op do Verlengde Schrans is als een voorlopige oplossing gedacht, omdat wij van oordeel zijn, dat het kie zen van een definitieve oplossing eerst mogelijk zal zijn nadat bekend zal zijn op welke wijze het probleem van de verbinding tussen hot stadscentrum en de zuidelijke uitvalsweg zal moeten worden aangepakt. Be thans gedachte aansluiting op de Verlengde Schrans zal daarom worden uitgevoerd als een ongefundeerde klinkerbestrating Be Badweg zal ter hoogte van de "Zwarte Plank" door de nieuwe weg wor den gekruist. Het ligt in de bedoeling de Badweg voorlopig op de nieuwe weg aan te sluiten. De voor de aanleg van dit weggedeelte benodigde gronden zijn voor een belangrijk gedeelte nog niet het eigendom van onze gemeente. Y/ij stellen echter alle pogingen in hot werk om door middel van aankoop de betreffende percelen in eigendom te verkrijgen. Indien dit onverhoopt niet lukt zal onteigening nodig zijn. Teneinde bij do aanleg van de weg, stagnatie te voorkomen, hebben wij gemeend reeds nu de nodige voorbereidende stappen om tot een onteigening te komen, te moeten nemen. Wij verwijzen U terzake naar ons voorstel van 23 december 1959bijlage no. 351» 5Plan aanleg gedeelte ringweg tussen Groninger-straatweg en Valeriusolein Het tracé van dit ringweggedeeltc wijkt enigszins af van het tracé, zoals dit door Uw Raad is vastgesteld in het uitbreidingsplan 't Ielan. Deze wijziging was nodig om enkele minder gewenste bochten in deze belang rijke weg te voorkomen. Omtrent deze wijziging bestaat overeenstemming net Gedeputeerde Staten. Y/ij mogen U voor een nadere ori'éntering hieromtrent verwijzen naar de bij do stukken voor U tor inzage gelegde situatieteke ningen. Het dwarsprofiel is het bekende ringwegprofiel, t.w. een middenbaan van 9.00 n, met aan weerszijden een parallelweg, breed 5>50 n en trottoirs, breed 3,50 m. Nabij de brug over de Dokkumer Ee worden in verband met het brugprofiel de parallelwegen versmald tot 4.00 n en -wordt de scheidings- strook tussen de hoofdbaan en do parallelwegen teruggebracht van 2,25 m tot 1.00 m. De aansluiting van het to maken weggedeelte op de ilr.P.J.Troelstra- weg en de Groningerstraatweg is ontworpen overeenkomstig do in het uit breidingsplan "'t Ielan" aangegeven situatie. 4. Plannen maken bruggen ovor de Wirdunervaart, de Oude Potmarge en de Potmarge Ten aanzien van deze plannen kan in de eerste plaats worden medege deeld, dat de ontworpen bruggen in dit gedeelte van do ringweg allo vaste bruggen zijn. Wij hebben opdracht gegeven tot het ontwerpen van dit brug- type omdat wij van oordeel zijn, dat het aantal beweegbare bruggen in de ringweg, die toch een zeer belangrijke functie op het gebied van hot ver keer heeft te vervullen, zoveel mogelijk dient tc worden beperkt. Hier komt nog bij, dat de kosten van het maken van vaste bruggen belangrijk lager liggen dan die van beweegbare bruggen, terwijl bovendien voor vaste bruggen geen bedieningspersoneel behoeft te worden aangesteld. Het maken van vaste bruggen over de Y/irdumervaart en de Oude Potmarge heeft voor de scheepvaart, die daar praktisch niet meer voorkomt, geen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1959 | | pagina 522