nadelige gevolgen. Anders is dit net betrekking tot de scheepvaart in de Potmarge. Van dit vaarwater wordt voor het bereiken van enkele bedrijven een geregeld gebruik genaakt. De moeilijkheden, welke zullen ontstaan door het maken van een vaste brug over de Fotmarge, kunnen evenwel groten deels worden opgelost door in de Zuidergrachtswal een beweegbare brug over de Potmarge te maken. Wij mogen U volledigheidshalve verwijzen naar het hieromtrent gestelde in ons voorstel van 16 mei 1959» bijlage no. 141» bid. 4 en 5- Voorts dient te worden opgemerkt, dat de vrije doorvaart- hoogte van de over de Potmarge geprojecteerde vaste brug bij een normale waterstand van 20 cm FZP nog 1,75 m zal bedragen, zodat het passoren van vaartuigen van do tuinders ongehinderd zal kunnen geschieden. Slechts bij hogo boezemstanden zal de lading-hoogte van deze vaartuigen moeten worden beperkt. De vrije doorvaarthoogte van de beide andere bruggen zal in nor male omstandigheden 1,08 m (voor do brug over de Oude Potmarge) en 0,98 m (voor de brug over do Wirdumervaart) bedragen. De noodzaak van het open houden van de Potmarge voor de scheepvaart brengt voorts mede, dat niet tot do bouw van een vaste brug over dit water kan worden overgegaan, voordat de vaste brug in de Zuidergrachtswal door een basculebrug zal zijn vervangen. De plannen voor do bouw van doze beweegbare brug c.s. zullen nog dit jaar goreod komen. Wij verwachten dan ook terzake in óón van Uw eerstvolgende vergaderingen eon voorstel te kunnen doen. Do drie bruggen zijn overigons zeer eenvoudig van opzet. Do con structie is van gewapend beton, zonder enige bekleding of versiering. Haar onze mening is dit alleszins aanvaardbaar aangezien do bruggen in een vrij ruime groene omgeving komen te liggen. De over de Potmarge on de Wirdumervaart geprojecteerde bruggen overspannen hot water van oever tot oovor. De doorvaartbrccdten zijn daardoor zoor ruin, t.w. 10,44 voor de brug over de Potmarge en 6,50 m voor die over do Wirdumervaart. Door een dergelijke constructie zijn io vleugels on grondkerendo constructies over bodig. Over de Oude Potmarge is een kokerbrugje ontworpen met een wijdte van 4.00 m. Do breedte van do brugdekken is zodanig ontworpen» dat het rondweg- profiel op de bruggen o&gewijzijzigd kan worden gehandhaafd. Hier is der halve afgezien van oen plaatselijke versmalling, zoals dio noodzakolijker- wijs bij de beweegbare bruggon en hij het viaduct zal moeten worden toege past. Voor de minder kostbare bruggen achten wij de kostenbesparing, welke door versmalling wordt bereikt, niet zodanig, dat zij opweegt tegen de verkeerstechnische on esthetische nadelen van een plaatselijke versmal ling. De weg op do bruggen (zowel de niddenbaan, als de parallelwegen on de trottoirs) is geheel gelijkwaardig aan de overige gedeelten van de ringweg. Do rijbanen zullen worden voorzien van een bitumineuze slijtlaag. Do fundering onder do bruggen zal bestaan uit palen van gewapend beton. Voorts moet nog worden vermeld, dat de Wirdumervaart en do Potmarge tor plaatse nog iets moeten worden vergraven om oen goede ligging van de zeer brede bruggon in het bochtige vaarwater mogelijk te naken. Voor do bouw van do brug over de Wirdumervaart is het nodig do be staande brug in de Badweg af to breken. Deze brug is eigendom van oen aan tal bolanghobbonden bij dozo waterovergang. Met deze belanghebbenden wor den onderhandelingen gevoerd ontrent het troffen van oen regeling inzake de wijzigingen, welke ter plaatse uit het maken van do brug zullen voort vloeien. In het bestek voor het maken van de nieuwe brug is voorzien in het aanleggen van een noodwegje om het verkeer op de Badv/eg tijdens de bouw ongehinderd te doen plaats vinden. Overigens mogen wij U voor het verkrijgen van een nader inzicht in de plannen voor de bouw van dezo bruggon verwijzen naar do bij de stukken ter inzage gelegde tekeningen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1959 | | pagina 523