Volgens de bij de stukken overgelegde begrotingen worden de kosten van het maken van het stamriool met bijkomende werken geraamd op 336.000,--; die van de bouw van het rioolgemaal op 76.000,-- en die van de installatie van het gemaal op 25.000,--. De totale kosten bedragen naar raming 436.0OC,--. In verband met de moeilijke financiële positie van onze gemeente zal het plan vermoedelijk slechts kunnen worden uitgevoerd, indien een rijksbijdrage wordt verleend tot een zodanig bedrag, dat daardoor de kosten van het werk ge heel of voor een zeer groot deel kunnen worden gedekt. Daarom wordt in het bij de stukken ter inzage gelegde ontwerp-besluit tot het wijzigen van de gemeente begroting voor het dienstjaar 1959 voorshands tegenover een krediet van 437.000,-- een gelijke rijksbijdrage geraamd. Onder mededeling, dat de commissie voor openbare werken en de Financiële Commissie zich met het plan voor het verbeteren van de riolering in Leeuwarden zuid kunnen verenigen, stellen wij U voor ten behoeve van dit werk een krediet van 437.000,-- beschikbaar te stellen. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, A.A.M. van der Meulen, Burgemeester. de Jong, Secretaris. Verzonden 11 februari 1959. Verbeteren stratencomplex ten zuiden van de Wijnhomsterstraat. Bijlage no. 44. Leeuwarden, 10 februari 1959 Aan de gemeenteraad. Op 29 februari 1956 heeft Uw raad een plan vastgesteld tot het verbete ren van het stratencomplex ten zuiden van de Wi jnhomsterstraat. Dit plan beoogde, naast het verbeteren van de Hollanderdijk, de Halbertsmastraat, de van Blomstraat, de Hollanderstraat en de Nieuwe Hollanderdijk, de verbetering en de verbreding van de tussengelegen straatjes, genaamd Startenvan Ha ren-. Waling Dy.« tra-en Winsemiusstraat. Deze laatstbedoelde, betrekkelijk korte straatjes hebben een breedte van 2.55 m - 2.65 m. Volgens de eerder vastgestelde plannen zou de rijwegbreedte van deze straatjes worden gebracht op 3.50 m, met daarnaast aan weerszijden een tegeltrottoir van 80 cm, zodat de totale straatbreedte 5.10 m zou worden. Nadere overweging van deze plannen heeft ons doen inzien, dat een straatje met een rijweg ter breedte van 3-50 m, met daarnaast trottoirs van slechts twee tegels met band, eigenlijk geen aanvaardbare oplossing betekent. De situatie zou zodanig worden, dat vierwielige motorvoertuigen elkaar in de ze straatjes niet zouden kunnen passeren; bovendien zou van de voortuinen van de aan deze straatjes staande woningen een strook grond, ter breedte van on geveer 1.25 m, moeten worden afgenomen, hetgeen met het oog op de toch al beperkte ruimte bij deze woningen niet gewenst moet worden geacht. Op grond van het vorenstaande hebben wij gemeend niet tot uitvoering van het vorenbedoelde plan te moeten overgaan. De directeur der openbare werken heeft thans een andere oplossing gevonden, welke naar onze mening de voor keur verdient boven het eerder vastgestelde plan. Deze oplossing beoogt het verbeteren van de Starterstraat, de van Harenstraat, de Waling Dijkstrastraat en de Winsemiusstraat in die zin, dat de bestaande verharding van deze straat jes wordt vervangen door een tegelverharding (8 tegels breed), begrensd door opsluitbanden, in totaal ter breedte van 2.55 m« De Paden worden dan uitge voerd als woonpaden en zullen derhalve uitsluitend als voetpad moeten worden gebruikt. Zulks levert naar onze mening geen enkel bezwaar op, aangezien de afstand van de woningen tot de normale rijweg gering is. De voortuintjes kunnen op de bestaande grootte worden gehandhaafd. Voor de woonpaden zullen dikke tegels worden gebruikt om breuk bij het berijden in noodgevallen te be perken. De paden zullen aansluitend op de trottoirs van de berijdbare straten v/orden gemaakt zonder dat in deze trottoirs bandverlagingen worden aangebracht. Het volkomen gewijzigde karakter van deze straatjes wordt hierdoor naar onze mening wel bijzonder geaccentueerd, hetgeen nog wordt bevorderd door de be staande afscheidingen tussen de voortuintjes en de verharde straten te laten vervangen door lage en eenvormige hegjes. Wij stellen ons voor, dat het leve ren en het plaatsen van de hegjes door de gemeente geschiedt en dat de daar aan verbonden kosten, welke worden geraamd op in totaal f. 4000.ten las te worden gebracht van de batige exploitatie-saldi van het complex van 184 woningen aan de Hollanderstraat e.o, De daarvoor benodigde goedkeuring van de minister van volkshuisvesting en bouwnijverheid hebben wij inmiddels aange vraagd. Het onderhoud van de hegjes zal worden verricht door de woningvereni ging. Het plan omvat voorts de aanleg van een nieuwe riolering in de vier be doelde straatjes, welke aanleg past in het centrale rioleringsplan voor onze gemeente Voor de uitvoering van de eerst vastgestelde verbeteringsplannen heeft Uw raad destijds een krediet van f. 97.175»beschikbaar gesteld. De thans voorgestelde wijziging van deze plannen brengt mede, dat dit krediet met f. 12.225.dient te worden verhoogd en derhalve moet worden gebracht op f. 109.400.De uit de extra investering van f. 12.225.voortvloeiende kapitaalslasten worden naar een afschrijvingstermijn van 40 jaren en een ren- "te"

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1959 | | pagina 56