11. de gemeente Leeuwarden moet door en voor haar rekening en ten genoegen van de provincie Friesland hekken plaatsen voor afsluiting van de onder 10 bedoelde toegangsweg vanaf de Voltastraat. 12. de gemeente Leeuvarden staat toe, dat de provincie Friesland ten be hoeve van wegtransporten naar en van het transformatorstation gebruik maakt van gemeentelijke straten en wegen; de provincie Friesland is niet aansprakelijk voor eventuele schade aan die straten en wegen, als gevolg van deze transporten; indien bij die transporten gebruik moet worden gemaakt van de in de Snekertrekweg over het spoordok gelegen brug, zal deze door en voor rekening van de gemeente Leeuwarden moeter. worden versterkt; 13. de gemeente Leeuwarden vergoedt aan de provincie Friesland de kosten, welke aan de N.V. Nederlandse Spoorwegen verschuldigd zijn voor het hebben van een spoorwegaansluiting naar het transformatorstation en wel over de periode, gelegen tussen het tijdstip, waarop de spoorweg aansluiting niet meer bruikbaar is en de datum, waarop de tussen de provincie Friesland en de N.V. Nederlandse Spoorwegen gesloten over eenkomst wordt beëindigd; 14. de gemeente Leeuwarden draagt er zorg voor, dat de provincie Friesland tijdig plannen met betrekking tot de door de gemeente tot stand te brengen en in dit besluit genoemde werken ter goedkeuring worden voor gelegd en dat de provincie tijdig op de hoogte wordt gebracht met de uitvoering van deze werken; 15» alle op de grondruil vallende kosten komen voor rekening van de nieuwe eigenaren, ieder voor de helft. Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van Voorzitter. Secretaris Verkoop van grond voor de bouw van een hogere technische school. Eijlage no. 55. Leeuwarden, 11 februari 1959- Aan de Gemeenteraad. De Vereniging voor Middelbaar Technisch en Ambachtsonderwijs heeft ons mede gedeeld, dat het gebouw van de hogere technische school aan de Molenstraat te klein is geworden in verband met het steeds toenemende aantal leerlingen van de school en deelnemers aan de diverse aan deze school verbonden cursussen. Aange zien de omgeving van de school niet voldoende mogelijkheid biedt voor de uit breiding van het bestaande gebouw is vermelde vereniging voornemens een nieuw gebouw te doen stichten, dat aan de huidige eisen van het hoger technisch onder wijs beantwoordt en dat, wat ruimte betreft, in staat zal zijn in de steeds toe nemende behoefte aan dit soort onderwijs te voorzien. Zij heeft ons in verband daarmede verzocht te willen bevorderen, dat haar voor de bouw van een nieuwe school een terrein ter grootte van ongeveer 15.000 m2 beschikbaar wordt gesteld. Bij de nadien gehouden besprekingen is ons zeer sterk de wenselijkheid ge bleken van een zo centraal mogelijke ligging van het benodigde terrein; in ver band met de omstandigheid, dat een groot aantal leerlingen van de school en deel nemers aan de cursussen uit alle delen van de provincie afkomstig is, wordt het van bijzonder groot belang geacht, dat de school zal worden gebouwd in de omgeving van het station der Nederlandse Spoorwegen en van het centraal autobusstation. Voorts is van de zijde van vermelde vereniging er met veel klem op gewezen, dat de stichting van het nieuwe schoolgebouw op een niet te grote afstand van de huidige school van eminent belang is. Er moet namelijk ernstig rekening worden gehouden met de mogelijkheid, dat de Uitgebreid Technische School te zijner tijd zal worden gehuisvest in het beschikbaar komende schoolgebouw aan de Molenstraat en dat in het thans door de U.T.S. gebruikte gebouw aan de Heliconweg een speciale tak van technisch onderwijs zal worden ondergebracht. Op deze wijze zou een soort centrum van technisch onderwijs kunnen ontstaan, hetgeen voor de uitwisseling van leerkrachten van betekenis moet werden geacht. Wij hebben nagegaan welke terreinen door hun centrale ligging voor de stichting van het nieuwe schoolgebouw in aanmerking komen. Daarbij hebben wij het eerst ons oog gericht op het terrein van de proeftuinen aan de HuizumerlaanAf gezien van het feit, dat dit terrein niet is gelegen in de onmiddellijke omgeving van de andere hierboven genoemde schoolgebouwen, komt dit terrein naar onze mening niet voor het gestelde doel in aanmerking, en wel in het bijzonder in verband met de ligging ten zuiden van de spoorlijn; de grote stroom leerlingen zou veelal de weg versperd vinden door de overweg. Daar komt nog bij dat het terrein gelegen is in het gebied, waarvoor een nieuw uitbreidingsplan in voorbereiding is. Omtrent de functie, welke de Huizumerlaan volgens het nieuwe uitbreidingsplan ten opzichte van de bereikbaarheid van de te bouwen stadswijken in het zuid-oosten der gemeente zal hebben, bestaat nog geen enkele zekerheid. Ook is het wenselijk het bestaande groengebied zoveel mogelijk als zodanig te handhaven. Ten slotte achten wij het noodzakelijk, dat dit terrein voorlopig beschikbaar blijft, omdat het geheel of gedeeltelijk nog nodig kan blijken te zijn voor de oplossing van het overwegvraag- stuk. Op grond van al deze overwegingen menen wij, dat dit terrein voor de vesti ging van het nieuwe schoolgebouw niet in aanmerking kan en mag komen. Slechts één terrein van de gewenste grootte kan naar onze mening aan de ge stelde criteria voldoen en wel het westelijke gedeelte van het sportterrein aan de Fonteinstraat. Dit terrein is zeer gunstig gelegen, zowel ten opzichte van het spoorweg- en het autobusstation als van de andere schoolgebouwen voor technisch onderwijs. Wij beseffen echter onmiddellijk wat beschikbaarstelling van bedoeld gedeelte van het sportterrein betekent: het verloren gaan van twee ten behoeve van de sport en de lichamelijke opvoeding aangelegde speelvelden. "De"

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1959 | | pagina 84