ongetwijfeld, na de stijging van het tekort ten gevolge van de invoering f
van een nieuwe lijn, weer een daling optreden.
Op grond van de bestaande regeling voor het dekken van de tekorten
neemt de 1T.T.II. hiervan 25$ voor haar rekening en de gemeente 75$- Uit
gaande van het destijds - toen invoering van de derde lijn werd voorbereid
becijferde maximale tekort van f 60.000,-- wordt op de gemeentebegroting
sinds enige jaren als bijdrage in de exploitatiekosten van de stadsautobua
dienst een bedrag van 75$ van f 60.000,-- is f 45.000,-- geraamd.
ilu het totale tekort van de dienst na het invoeren van een vierde li
weer een sprong naar boven zal maken, en het, althans het eerste jaar, hc-
ger zal worden dan het bedrag van f 60.000,waarop zowel de raming van
het gemeentelijke aandeel in het tekort als de destijds door de IT.T.M. in
uitzicht gestelde bijdrage van 25(f 15.000,--) waren afgestemd, was over
leg met de II.T.I.I, nodig over de toekomstige verdeling der tekorten. De
IT.T.M. stelde zich daarbij op het standpunt, dat haar bijdrage slechts
proportioneel zou kunnen blijven, indien haar aandeel niet in belangrijke
mate zou uitgaan boven het indertijd als verwacht aandeel in het tekort
van drie lijnen becijferde bedrag van f 15.000,--. Hot resultaat van de
onderhandelingen is, dat de IT.T.M. tot invoering van de vierde lijn bereii]
is indien haar aandeel in de na die invoering ontstaande tekorten wordt
bepaald op 20$ van een bedrag van maximaal f 75-000,-- en op 10$ van het
bedrag waarmede de tekorten een bedrag van f 75.000,-- te boven gaan. Bij
een tekort van f 100.000,-- - het bedrag dat het nadelige saldo van de
dienst naar verwachting maximaal zal belopen - zal voor rekening van de
IT.T.M. dus f 17.500,-- komen. Het gemeentelijke aandeel zal dan f 82.500,
bedragen.
Uit het bovenstaande vloeit voort, dat het krediet van f 45-000,--,
dat jaarlijks op de gemeentebegroting pleegt te worden geraamd voor het
gemeentelijke aandeel in het tekort van de stadsautobusdienst, niet toe
reikend zal zijn voor dit aandeel over het jaar waarin de dienst voor het
eerst met vier lijnen zal werken. Hierbij moet echter worden opgemerkt,
dat de invoering van de vierde lijn vermoedelijk in het najaar van 1961
zal kunnen plaats vinden en dat ten laste van het exploitatietekort van dl
dienst over genoemd jaar slechts de hogere lasten over enkele maanden zul
len komen. Het komt ons daarom, gezien de gunstige ontwikkeling van de uit
komsten van de drie bestaande lijnen, niet onwaarschijnlijk voor dat een
op de begroting voor 1961 op de oude voet te ramen bedrag van f 45-000,—
niet of slechts in onbetekenende mate zal behoeven te worden verhoogd. Het
gemeentelijke aandeel in het tekort van de dienst over 1962 zal echter
waarschijnlijk hoger zijn dan f 45-000,--. Of na 1962 mogelijk door een
daling van de tekorten, ten gevolge van voortgezette toeneming van het ge-j
bruik dat van de dienst wordt gemaakt, weer met een bedrag van f 45-000,-1
zal kunnen worden volstaan kan thans nog niet worden bezien, Eventueel za_,
aan de hand van de ontwikkeling in 1961 en 1962op de gemeentebegroting
voor 1965 een krediet tot een hoger bedrag dan f 45-000,-- moeten worden
uitgetrokken.
Zoals uit het vorenstaande blijkt veronderstellen wij, dat de tekorten
van de stadsautobusdienst telkens na invoering van een nieuwe lijn een
sprong naar boven zullen maken om daarna geleidelijk weer te gaan dalen.
Hierdoor zullen de uit de dienst voor de gemeente voortvloeiende lasten iif
de loop der jaren aan vrij sterke schommelingen onderhevig zijn, hetgeen
wij om budgettaire redenen niet wenselijk achten. Ten einde te komen tot
een zekere nivellering in de lastenverdeling staan wij daarom op het stand
punt, dat het in enig jaar voor de dekking van het tekort over dat jaar
niet benodigde deel van het krediet - thans f 45-OOOj-- P0^ jaar - dient ce
worden gereserveerd, om in jaren, waarin het gemeentelijke aandeel hoger
is dan f 45-000,-- te kunnen worden gesuppleerd. Bedoelde reservering zal
voor het eerst over 1960 kunnen plaats vinden. Het dan te reserveren be
drag zal, eventueel tezamen met een reservering aan het einde van 1961
"kunnen"
kunnen worden aangewend om een vrij zeker aan het einde van 1962 optredend
extra hoog tekort te kunnen opvangen.
Bij uitbreiding van de stadsautobusdienst met een vierde lijn zal de
centrale halte op het ïïilhelminaplein moeten worden gewijzigd. Een plan hier
voor is in voorbereiding. De uitvoering er van zal kunnen worden gecombi
neerd met de herbestrating, waarvoor op de gewone dienst van de gemeente
begroting voor i960 een krediet van f 28.000,-- beschikbaar is. V/ij stellen
U voor dit bedrag voorlopig te reserveren om het in 1961 te kunnen besteden.
Zo nodig zullen wij U voorstellen voor de wijziging van de centrale halte,
boven het bedrag van f 28.000,--, een aanvullend krediet ten laste van de
begroting voor 1961 beschikbaar te stellen.
Aangezien ook door de IT.T.M. verschillende voorbereidingen moeten wor
den getroffen, zal op korte termijn moeten komen vast te staan, dat voor de
financiële consequenties van het uitbreiden van de stadsautobusdienst met een
vierde lijn t.z.t. binnen het kader van de op de gemeentebegrotingen te ra
men kredieten dekking kan worden gevonden. De IT.T.1I. stelt het in verband
hiermede op prijs terzake spoedig een beslissing te vernemen. V/ij stellen U
daarom voor de dekking van de tekorten van de stadsautobusdienst in de ko
mende jaren overeenkomstig het hiervoor ontwikkelde plan te doen geschieden.
V/ij zullen, indien U zich met dit plan kunt verenigen, dan Gedeputeerde Sta
ten van Friesland verzoeken met de geschetste handelwijze in te stemmen.
De Financiële Commissie gaat met dit voorstel akkoord.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
A.A.II. van dor Heulen, Burgemeester.
de Jong, Secretaris.
Verzonden 50 november 1960