ongetwijfeld, na de stijging van het tekort ten gevolge van de invoering f van een nieuwe lijn, weer een daling optreden. Op grond van de bestaande regeling voor het dekken van de tekorten neemt de 1T.T.II. hiervan 25$ voor haar rekening en de gemeente 75$- Uit gaande van het destijds - toen invoering van de derde lijn werd voorbereid becijferde maximale tekort van f 60.000,-- wordt op de gemeentebegroting sinds enige jaren als bijdrage in de exploitatiekosten van de stadsautobua dienst een bedrag van 75$ van f 60.000,-- is f 45.000,-- geraamd. ilu het totale tekort van de dienst na het invoeren van een vierde li weer een sprong naar boven zal maken, en het, althans het eerste jaar, hc- ger zal worden dan het bedrag van f 60.000,waarop zowel de raming van het gemeentelijke aandeel in het tekort als de destijds door de IT.T.M. in uitzicht gestelde bijdrage van 25(f 15.000,--) waren afgestemd, was over leg met de II.T.I.I, nodig over de toekomstige verdeling der tekorten. De IT.T.M. stelde zich daarbij op het standpunt, dat haar bijdrage slechts proportioneel zou kunnen blijven, indien haar aandeel niet in belangrijke mate zou uitgaan boven het indertijd als verwacht aandeel in het tekort van drie lijnen becijferde bedrag van f 15.000,--. Hot resultaat van de onderhandelingen is, dat de IT.T.M. tot invoering van de vierde lijn bereii] is indien haar aandeel in de na die invoering ontstaande tekorten wordt bepaald op 20$ van een bedrag van maximaal f 75-000,-- en op 10$ van het bedrag waarmede de tekorten een bedrag van f 75.000,-- te boven gaan. Bij een tekort van f 100.000,-- - het bedrag dat het nadelige saldo van de dienst naar verwachting maximaal zal belopen - zal voor rekening van de IT.T.M. dus f 17.500,-- komen. Het gemeentelijke aandeel zal dan f 82.500, bedragen. Uit het bovenstaande vloeit voort, dat het krediet van f 45-000,--, dat jaarlijks op de gemeentebegroting pleegt te worden geraamd voor het gemeentelijke aandeel in het tekort van de stadsautobusdienst, niet toe reikend zal zijn voor dit aandeel over het jaar waarin de dienst voor het eerst met vier lijnen zal werken. Hierbij moet echter worden opgemerkt, dat de invoering van de vierde lijn vermoedelijk in het najaar van 1961 zal kunnen plaats vinden en dat ten laste van het exploitatietekort van dl dienst over genoemd jaar slechts de hogere lasten over enkele maanden zul len komen. Het komt ons daarom, gezien de gunstige ontwikkeling van de uit komsten van de drie bestaande lijnen, niet onwaarschijnlijk voor dat een op de begroting voor 1961 op de oude voet te ramen bedrag van f 45-000,— niet of slechts in onbetekenende mate zal behoeven te worden verhoogd. Het gemeentelijke aandeel in het tekort van de dienst over 1962 zal echter waarschijnlijk hoger zijn dan f 45-000,--. Of na 1962 mogelijk door een daling van de tekorten, ten gevolge van voortgezette toeneming van het ge-j bruik dat van de dienst wordt gemaakt, weer met een bedrag van f 45-000,-1 zal kunnen worden volstaan kan thans nog niet worden bezien, Eventueel za_, aan de hand van de ontwikkeling in 1961 en 1962op de gemeentebegroting voor 1965 een krediet tot een hoger bedrag dan f 45-000,-- moeten worden uitgetrokken. Zoals uit het vorenstaande blijkt veronderstellen wij, dat de tekorten van de stadsautobusdienst telkens na invoering van een nieuwe lijn een sprong naar boven zullen maken om daarna geleidelijk weer te gaan dalen. Hierdoor zullen de uit de dienst voor de gemeente voortvloeiende lasten iif de loop der jaren aan vrij sterke schommelingen onderhevig zijn, hetgeen wij om budgettaire redenen niet wenselijk achten. Ten einde te komen tot een zekere nivellering in de lastenverdeling staan wij daarom op het stand punt, dat het in enig jaar voor de dekking van het tekort over dat jaar niet benodigde deel van het krediet - thans f 45-OOOj-- P0^ jaar - dient ce worden gereserveerd, om in jaren, waarin het gemeentelijke aandeel hoger is dan f 45-000,-- te kunnen worden gesuppleerd. Bedoelde reservering zal voor het eerst over 1960 kunnen plaats vinden. Het dan te reserveren be drag zal, eventueel tezamen met een reservering aan het einde van 1961 "kunnen" kunnen worden aangewend om een vrij zeker aan het einde van 1962 optredend extra hoog tekort te kunnen opvangen. Bij uitbreiding van de stadsautobusdienst met een vierde lijn zal de centrale halte op het ïïilhelminaplein moeten worden gewijzigd. Een plan hier voor is in voorbereiding. De uitvoering er van zal kunnen worden gecombi neerd met de herbestrating, waarvoor op de gewone dienst van de gemeente begroting voor i960 een krediet van f 28.000,-- beschikbaar is. V/ij stellen U voor dit bedrag voorlopig te reserveren om het in 1961 te kunnen besteden. Zo nodig zullen wij U voorstellen voor de wijziging van de centrale halte, boven het bedrag van f 28.000,--, een aanvullend krediet ten laste van de begroting voor 1961 beschikbaar te stellen. Aangezien ook door de IT.T.M. verschillende voorbereidingen moeten wor den getroffen, zal op korte termijn moeten komen vast te staan, dat voor de financiële consequenties van het uitbreiden van de stadsautobusdienst met een vierde lijn t.z.t. binnen het kader van de op de gemeentebegrotingen te ra men kredieten dekking kan worden gevonden. De IT.T.1I. stelt het in verband hiermede op prijs terzake spoedig een beslissing te vernemen. V/ij stellen U daarom voor de dekking van de tekorten van de stadsautobusdienst in de ko mende jaren overeenkomstig het hiervoor ontwikkelde plan te doen geschieden. V/ij zullen, indien U zich met dit plan kunt verenigen, dan Gedeputeerde Sta ten van Friesland verzoeken met de geschetste handelwijze in te stemmen. De Financiële Commissie gaat met dit voorstel akkoord. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, A.A.II. van dor Heulen, Burgemeester. de Jong, Secretaris. Verzonden 50 november 1960

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1960 | | pagina 503