Hot enko11arief In deze tariefgroep bedraagt de stroomprijs 26-1- cent per kïïh (zonder vastrechto Uit bovenstaand overzicht blijkt, dat nog steeds de grootste groep kleinverbruikers stroom afneemt tegen het enkeltariefal valt een gestage terugloop te constateren. Het gemiddelde verbruik bedraagt circa 200 kWh, terwijl reeds bij een jaarverbruik van l60 a 170 kïïh overgang naar één der ruimte-tarieven voor de verbruikers voordeliger is. In deze tarief groep bevinden zich dan ook verbruikers, die reeds bij het huidige ver- bruiksniveau, indien zij daarom zouden verzoeken, voor zich voordeliger zouden kunnen worden ingedeeld in een andere tariefgroep. Anderzijds bevindt zich onder de verbruikers, die stroom afnemen te gen het enkeltarief, een niet onbelangrijk aantal verbruikers, wier stroom verbruik dermate laag is, dat de stroomopbrengst niet eens voldoende is om de zogenaamde verbruikerskosten - waaronder worden verstaan de kosten van meteropneming, incasso en administratie- welke circa 20,-- per ver bruiker per jaar bedragen, te dekken. Bedrijfseconomisch gezien vormt dit dan ook het grootste bezwaar tegen het enkeltarief. Het overgrote deel der electriciteitsbedrijven, waaronder het p.E.B. Friesland, kent dan ook dit tarief voor huishoudelijke doeleinden niet meer. Gezien de totale positie van ons distributiebedrijf menen wij U te moeten voorstellen de mogelijkheid voor een nieuwe verbruiker om met ingang van 1 januari 1961 stroom te gaan afnemen tegen het enkeltarief, te beëindigen. I)e verbrui kers die op deze datum nog gebruik maken van het enkeltarief, zullen suc cessievelijk, na een goede voorlichting vanwege het bedrijf, naar andere tarieven dienen over te gaan. liet ruimte-enkeltarief Bij dit tarief bedraagt de kïïh-prijs 13-g- ct en het vastrecht 90ct per eenheid per jaar. In het algemeen behoren in het vastrecht verdisconteerd te zijn de ver- bruikerskosten (hiervoor reeds nader omschreven) en een gedeelte van de zg. capaciteitskosten (hieronder worden verstaan de kosten van de centra le of voor een distributiebedrijf de aan het strcomleverend bedrijf te betalen kw-vergoeding, de kosten van transformatie en de kosten van het kabelne t) Het behoeft geen betoog, dat de verbruikerskosten en een deel van de capaciteitskosten niet rechtstreeks afhankelijk zijn van de hoeveel heid afgenomen kWh, zodat een splitsing van de stroomprijs in een vast recht en een kïïh-vergoeding alleszins redelijk is. IJadere bestudering van het bestaande ruimte-enkeltarief heeft ons tot de overtuiging gebracht, dat het vastrecht bij het huidige kostenni veau te laag is en dat do hoge kWh-prijs belemmerend werkt voor een verdere verbruik son twikkelingzodat het aanbeveling verdient het ruimte-enkel tarief te vervangen door een (ander) vastrecht-en neltarief met een vast recht van 1,80 per eenheid en een kïïh prijs van 7~a cent, dat mede aan sluit bij het vastrecht-enkeltarief zgnH-tarief) dat bij het PEB in gebruik is. Ook hier achten wij het wenselijk, dat de verbruikers die op 1 januari 1961 stroom afnemen tegen het ruimte-enkeltarief in de ge legenheid blijven om dit te doen, zodat wij u voorstellen het ruimte-en keltarief per 1 januari 1961 te blokkeren. liet ruimte-dubbel tarief Bij dit tarief bedraagt het vastrecht 1,20 per eenheid per jaar. Be kwhvprijs bedraagt 1.5 cent gedurende de aren van hoogtarief en 8 cent gedurende de uren van laagtarief. Be uren van hoogtarief zijn: in de maanden januari, november en december van 17.10 tot 21.00 uur in de maanden februari en oktober van 18.10 tot 21.00 uur en in de maand maart van 19.IO tot 21.00 uur. Het dubbeltarief, met een hogere kïïh-prijs gedurende de uren van hoogta rief, beoogt het stroomverbruik in spertijd zoveel mogelijk te beperken. "Bit" Bit streven vloeit voort uit het feit, dat de gemeente naar de grootste gelijktijdige belasting, die gedurende bepaalde uren van de wintermaan den optreedt, een hoge kïï-vergoeding aan het stroom!everend bedrijf moet betalen. Hadere bestudering van het effect van het dubbel-tarief voor huis houdelijke doeleinden heeft ons tot de overtuiging gebracht, dat het tijdstip, waarop stroom voor huishoudelijke doeleinden wordt afgenomen, niet in overwegende mate wordt bepaald door het tarief. Het stroomverbruik voor huishoudelijke doeleinden bestaat uit twee componenten, te weten lichtverbruik en verbruik door huishoudelijke toe stellen. Het lichtverbruik valt, ongeacht het tarief, steeds mede in de spertijd, terwijl het gebruik van elektrische huishoudelijke toestellen in hoge mate wordt bepaald door de huishoudelijke gewoonten. Van de stroom, die tegen het ruimte-dubbel tarief wordt afgenomen, wordt momen teel circa 20in de spertijd en 80$ huiten spertijd afgenomen. Wij me nen, dat het laten vervallen van het hoger tarief in de spertijd geen belangrijke verandering in het verbruikspatroon van de huishoudelijke verbruikers zal veroorzaken. Practised geen enkel ander bedrijf heeft dan ook het ruimte-dubbeltarief voor huishoudelijke doeleinden. Afschaf fing betekent voor de gemeente een belangrijke besparing op de aanschaf van dure dubbel-tariofmetersdie de verbruikers extra betalen in de me terhuur, en op de voorzieningen in het kabelnet in verband met de scha keling der meters (geen proefdraden of ontvangers meer). Wij zijn dan ook van oordeel, dat cok het ruimte-dubbeltarief met ingang van 1 januari 1961 dient te worden geblokkeerd. V/ij hebben berekend, dat invoering van het voorgestelde vastrecht-enkel tarief (H-tarief) met oen vastrecht van 180 per eenheid en een kïïh- prijs van 75 cent bij het huidige verbruiksniveau, in vergelijking met de bestaande ruimte-tarievengeen nadelige financiële consequenties op levert, zodat uit dien hoofde geen bezwaar bestaat tegen de voorgestel de wijziging. Onder mededeling dat de Financiële Commissie en de Commissie voor de Energiebedrijven zich met het vorenstaande kunnen verenigen, stellen wij U voor te besluiten overeenkomstig bijgevoegd ontwerp-besluit. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden A.A.M. van der Heulen, Burgemeester de Jong, Secretaris. Verzonden 17 december I960.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1960 | | pagina 550