*3* -J
De kosten van het werk bedragen, blijkens de ter inzage gelegde "be-1
groting, naar raming 185.000,--. Zo spoedig mogelijk zal voor dit werl
een krediet worden geraamd op de begroting voor het dienstjaar i960. Mei
het ramen van de kapitaalslasten zal worden gewacht tot wij bericht he'bl
ben ontvangen dat de Ministers van Binnenlandse Zaken en van Financiën
bij de behandeling van het verzoek om verhoging der algemene uitkering
uit het gemeentefonds met deze lasten rekening zullen houden.
Onder mededeling dat de Commissie voor Openbare Werken en de Finan-
ciële Commissie zich hiermede kunnen verenigen, stellen wij U voor ten
hoeve van dit werk een krediet van 185.000,-- beschikbaar te stellen.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
A.A.M. van der laaien, Burgemeester.
de Jong, Secretaris.
Verzonden 24 februari 196O.
Bouw van een viaduct over het spoorwegemplacement.
Bijlage no. 42. Leeuwarden, 24 februari 1960.
Aan de Gemeenteraad.
Het is Uw Raad bekend, dat het gedeelte van de ringweg tussen de Mr.
P.J. Troelstraweg en de Harlingertrekvaart in de loop van het jaar 1959
nagenoeg geheel gereed gekomen is. De bovenbouw van de beweegbare brug
over de Harlingertrekvaart is reeds geruime tijd in uitvoering, terwijl
het maken van de onderbouw zeer onlangs is gegund. Voorts is voor het vol
tooien van het gedeelte Julianalaan tussen de Verlengde Schrans en de van
Loonstraat kortgeleden het benodigde krediet beschikbaar gesteld. De grond
werkzaamheden voor het maken van de beide opritten voor het viaduct zijn
ook reeds uitgevoerd.
Naast de genoemde werken dient als sluitstuk van dit ringweggedeelte
nog het viaduct over het spoorwegemplacement te worden gebouwd.
Wij hebben ons terzake met de N.V. Nederlandse Spoorwegen in verbin
ding gesteld, teneinde de nodige medewerking voor het totstandkomen van
bedoeld werk te verkrijgen. Het voor het voorbereiden van een dergelijk
plan benodigde krediet werd door Uw Raad beschikbaar gesteld bij besluit
van 25 mei 1959*
Dit plan, waaromtrent nauw overleg is gepleegd met de dienst der
Openbare Werken dezer gemeente, is inmiddels bij de N.V. Nederlandse
Spoorwegen gereed gekomen. Wij hebben een opgaaf ontvangen van de kosten,
die met de uitvoering van dit werk zullen zijn gemoeid.
Bij het maken van het ontwerp is er van uitgegaan, dat de overspanning
wordt gemaakt in zgn. voorgespannen beton. Deze had ook in staal kunnen
worden uitgevoerd, doch nauwkeurige berekeningen hebben uitgewezen, dat
het maken van een viaduct in voorgespannen beton in elk geval minder kost
baar zal zijn. Wij hebben daarom gemeend aan een betonnen constructie de
voorkeur te moeten geven.
Het viaduct, dat een totale lengte krijgt van 165»25 m, overbrugt in
vier overspanningen, waarvan de grootste 46 m bedraagt, het spoorwegem
placement en de Marshallweg met het daarnaast gelegen spoor. De einden
van het viaduct kragen over boven de eindtaluds van de opritten. Volle
digheidshalve merken wij op, dat de in deze taluds geprojecteerde land-
hoofden alleen een grondkerende en opsluitende functie hebben; een dra
gende taak ten aanzien van het viaduct hebben zij dus niet.
Het dwarsprofiel van het viaduct is gelijk aan dat van de brug over
de Harlingertrekvaart, hetgeen betekent, dat het ringwegprofiel, voorzo-
veel de middenbaan betreft, is gehandhaafd op 9.00 m, doch overigens is
teruggebracht tot scheidingsstroken van 100 m (normaal 2,25 m), parallel
wegen van 4.00 m (normaal 5>50 m) en trottoirs van 2.00 m (normaal 3,50 m).
Hierbij dient te worden opgemerkt, dat op het viaduct niet zal mogen worden
geparkeerd, zodat de gehele breedte van de parallelwegen vrij blijft voor
het langzame verkeer. Een breedte van 4*00 m wordt daarom voor deze wegen
alleszins voldoende geacht.
De overspanningsconstructie bestaat uit liggers van beton, die op
werkplateaux op de opritten zullen worden gemaakt en ter plaatse worden
voorgespannen. Daarna worden ze op de pijlers gebracht. Door scharnieren
wordt de constructie verdeeld in vier elementen, die afzonderlijk kunnen
worden gemonteerd zonder dat in het werk nog verdere voorspanning in
langsrichting behoeft te worden aangebracht. De lengte en de kromming van
de voorspankabels wordt op deze wijze beperkt ten opzichte van een sta
tisch onbepaalde, zonder scharnieren over de steunpunten doorgaande ligger-
De naast elkaar gemonteerde liggers worden door dwarsvoorspanning tot één
samenwerkend geheel verenigd.
"De"