*3* -J De kosten van het werk bedragen, blijkens de ter inzage gelegde "be-1 groting, naar raming 185.000,--. Zo spoedig mogelijk zal voor dit werl een krediet worden geraamd op de begroting voor het dienstjaar i960. Mei het ramen van de kapitaalslasten zal worden gewacht tot wij bericht he'bl ben ontvangen dat de Ministers van Binnenlandse Zaken en van Financiën bij de behandeling van het verzoek om verhoging der algemene uitkering uit het gemeentefonds met deze lasten rekening zullen houden. Onder mededeling dat de Commissie voor Openbare Werken en de Finan- ciële Commissie zich hiermede kunnen verenigen, stellen wij U voor ten hoeve van dit werk een krediet van 185.000,-- beschikbaar te stellen. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, A.A.M. van der laaien, Burgemeester. de Jong, Secretaris. Verzonden 24 februari 196O. Bouw van een viaduct over het spoorwegemplacement. Bijlage no. 42. Leeuwarden, 24 februari 1960. Aan de Gemeenteraad. Het is Uw Raad bekend, dat het gedeelte van de ringweg tussen de Mr. P.J. Troelstraweg en de Harlingertrekvaart in de loop van het jaar 1959 nagenoeg geheel gereed gekomen is. De bovenbouw van de beweegbare brug over de Harlingertrekvaart is reeds geruime tijd in uitvoering, terwijl het maken van de onderbouw zeer onlangs is gegund. Voorts is voor het vol tooien van het gedeelte Julianalaan tussen de Verlengde Schrans en de van Loonstraat kortgeleden het benodigde krediet beschikbaar gesteld. De grond werkzaamheden voor het maken van de beide opritten voor het viaduct zijn ook reeds uitgevoerd. Naast de genoemde werken dient als sluitstuk van dit ringweggedeelte nog het viaduct over het spoorwegemplacement te worden gebouwd. Wij hebben ons terzake met de N.V. Nederlandse Spoorwegen in verbin ding gesteld, teneinde de nodige medewerking voor het totstandkomen van bedoeld werk te verkrijgen. Het voor het voorbereiden van een dergelijk plan benodigde krediet werd door Uw Raad beschikbaar gesteld bij besluit van 25 mei 1959* Dit plan, waaromtrent nauw overleg is gepleegd met de dienst der Openbare Werken dezer gemeente, is inmiddels bij de N.V. Nederlandse Spoorwegen gereed gekomen. Wij hebben een opgaaf ontvangen van de kosten, die met de uitvoering van dit werk zullen zijn gemoeid. Bij het maken van het ontwerp is er van uitgegaan, dat de overspanning wordt gemaakt in zgn. voorgespannen beton. Deze had ook in staal kunnen worden uitgevoerd, doch nauwkeurige berekeningen hebben uitgewezen, dat het maken van een viaduct in voorgespannen beton in elk geval minder kost baar zal zijn. Wij hebben daarom gemeend aan een betonnen constructie de voorkeur te moeten geven. Het viaduct, dat een totale lengte krijgt van 165»25 m, overbrugt in vier overspanningen, waarvan de grootste 46 m bedraagt, het spoorwegem placement en de Marshallweg met het daarnaast gelegen spoor. De einden van het viaduct kragen over boven de eindtaluds van de opritten. Volle digheidshalve merken wij op, dat de in deze taluds geprojecteerde land- hoofden alleen een grondkerende en opsluitende functie hebben; een dra gende taak ten aanzien van het viaduct hebben zij dus niet. Het dwarsprofiel van het viaduct is gelijk aan dat van de brug over de Harlingertrekvaart, hetgeen betekent, dat het ringwegprofiel, voorzo- veel de middenbaan betreft, is gehandhaafd op 9.00 m, doch overigens is teruggebracht tot scheidingsstroken van 100 m (normaal 2,25 m), parallel wegen van 4.00 m (normaal 5>50 m) en trottoirs van 2.00 m (normaal 3,50 m). Hierbij dient te worden opgemerkt, dat op het viaduct niet zal mogen worden geparkeerd, zodat de gehele breedte van de parallelwegen vrij blijft voor het langzame verkeer. Een breedte van 4*00 m wordt daarom voor deze wegen alleszins voldoende geacht. De overspanningsconstructie bestaat uit liggers van beton, die op werkplateaux op de opritten zullen worden gemaakt en ter plaatse worden voorgespannen. Daarna worden ze op de pijlers gebracht. Door scharnieren wordt de constructie verdeeld in vier elementen, die afzonderlijk kunnen worden gemonteerd zonder dat in het werk nog verdere voorspanning in langsrichting behoeft te worden aangebracht. De lengte en de kromming van de voorspankabels wordt op deze wijze beperkt ten opzichte van een sta tisch onbepaalde, zonder scharnieren over de steunpunten doorgaande ligger- De naast elkaar gemonteerde liggers worden door dwarsvoorspanning tot één samenwerkend geheel verenigd. "De"

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1960 | | pagina 57