Vernieuwen spoorbrug over de Harlingertrekvaart Bijlage no. 104- Leeuwarden, 1 april 1961. Aan de Gemeenteraad. Als gevolg van het uitvoeren van de door Uw Raad op 28 september 1955 vastgestelde plannen tot het verbreden en uitdiepen van de Harlin gertrekvaart heeft deze voor de westelijke aansluiting van Leeuwarden op het grootscheepsvaarwater van groot belang zijnde vaarweg een diepte ge kregen van 3-00 a - FZP. Deze diepte is gelijk aan de huidige diepte van het Van KarinxmakanaalVan de zijde van de provincie Friesland worden echter plannen voorbereid om het Van Karinxmakanaal in de toekomst te verdiepen tot 4.00 m - FZP. Het zal U duidelijk zijn, dat er naar gestreefd moet worden, dat zo wel de oostelijke als de westelijke aansluiting op het grootscheepsvaar water een diepte behouden gelijk aan die van het Van Karinxmakanaal. Bat is noodzakelijk voor de bereikbaarheid van Leeuwarden over water. Ten aanzien van het gebruik van de Harlingertrekvaart door de grote re schepen vormt de spoorbrug in de lijn Leeuwarden-Stiens een belemme ring. Het water in de doorvaartopening van deze brug heeft namelijk slechts een diepte van ongeveer 2.40 m - FZP. Wil de aansluiting van Leeu warden op het Friese kanalenplan volledig tot haar recht komen, dan zal de evengenoemde belemmering moeten worden opgeheven. i r::■.■.1.1... hebben aangetoond, dat de zich in de doorvaart opening van de spoorbrug bevindende drempel niet kan worden verwijderd zonder de stabiliteit van de spoorbrug in gevaar te brengen. Be H.V. Hederlandsche Spoorwegen acht het wegnemen van deze ondiepte dan ook on toelaatbaar. Het is echter niet alleen de diepte van de doorvaartopening, die de scheepvaart beperkt, doch eveneens de breedte ervan, die thans 9*00 m be draagt, Schepen van 1000 ton, die tegenwoordig reeds onze Friese wateren bevaren, hebben immers veelal een breedte van 9-20 m. Op grond van het vorenstaande zijn wij tot de conclusie gekomen, dat de bestaande spoorbrug vervangen dient te worden door een gehoel nieu we brug met een doorvaartwijdte van 12.00 m (gelijk aan die van de ver- keersbrug in aanbouw over de Harlingertrekvaart) en een doorvaartdiepte van 4-00 m - FZP. Wij hebben ons terzake in verbinding gesteld met de H.V. Kcdorland- sche Spoorwegen, die bereid is aan het vervangen van deze brug medewer king te verlenen, indien zulks voor haar geen financiële gevolgen ople vert. Be plannen voor de niéuwe brug zullen moeten worden ontworpen door de H.V. Hederlandsche Spoorwegen. Be voorbereidingskosten van een besteksklaar plan worden geraamd op f 20.000,--, terwijl voor bemoeiingen van de zijde van de dienst der Openbare V/erken dient te worden gerekend op een kostenbedrag van f 2.500,-. Baar wij het voor het verkrijgen van een goede aansluiting van Leeuwarden op het grootscheepsvaarwater van zeer groot belang achten, dat de oude spoorbrug over de Harlingertrekvaart binnen afzienbare tijd wordt vervangen door eon brug als hiervoren omschreven, geven wij U in over weging voor het beoogde doel een voorbereidingskrediet van f 22.500,-- beschikbaar te stellen. De FinanoiSle Commissie kan zich met dit voorstel verenigen. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, A.A.U. van der Heulen, Burgemeester. Verzonden 5 april 1961. d.e Jong, Secretaris

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1961 | | pagina 199