Straataanleg en naken spooraansluiting op industrieterrein Van Harinxma- kanaal Bijlage no. 130. Leeuwarden, 26 april 1961. Aan de Gemeenteraad. Bij besluiten van Uw Raad van 26 augustus 1959 en 28 oktober 1959 wer den kredieten beschikbaar gesteld voor het uitvoeren van de plannen tot het aanleggen van straten op het industrieterrein Van Harinxmakanaal. Deze plannen, welke inmiddels zijn gerealiseerd, betroffen de aanleg van de Lorentzkade, de Galvanistraatde Marconistraat, de James Wattstraat, als mede de Zwcttestraat en de Edisonstraatde beide laatste alleen voor wat betreft de gedeelten, geprojecteerd ten zuiden van de James Vattstraat. In verband met het feit, dat onderhandelingen zijn gevoerd omtrent het vestigen van enkele industrieën in het noordelijkste gedeelte van liet industrieterrein Van Harinxmakanaal, welke onderhandelingen praktisch zijn afgesloten, is het noodzakelijk, dat binnenkort kan worden overgegaan tot het doortrekken van de Edisonstraat in noordelijke richting. De directeur der Openbare Vlerken heeft hiervoor een plan ontworpen, dat bij de stukken voor ter inzage is gelegd. Dit plan, dat overeenstemt met het in voorbe reiding zijnde ontwerp tot wijziging van het ter plaatse geldende uitbrei dingsplan, omvat de aanleg van de rijweg ter breedte van 6.00 n en ter lengte van ongeveer 425 m. In het plan is begrepen de aanleg van de rio lering. De kosten van een en ander worden geraamd op f.56.500,--- Hierbij is geen rekening gehouden met de kosten van verlichting, herstraten en trottoiraanleg. Voor de uitvoering van deze voorzieningen zal t.z.t. in groter verband het benodigde krediet worden gevraagd. In het door Uw Raad vastgestelde uitbreidingsplan voor het onderhavi ge industrieterrein is rekening gehouden met de mogelijkheid tot het maken- van een aansluiting op het spoorwegnet. Teneinde nu de outillage van het industrieterrein tijdig te kunnen completeren hebben wij met de N.V. Neder- landse Spoorwegen onderhandeld over de aanleg van de ontworpen spooraanslui ting. T/ij achten het namelijk van groot belang, dat de ter plaatse reeds gevestigde en de in de toekomst nog te vestigen industrieën van de spoor aansluiting gebruik sullen kunnen maken. Het is daarom nodig, dat een zgn. stamlijn wordt aangelegd. Deze is geprojecteerd vanaf de splitsing van de spoorlijnen naar Harlingen en Heerenveen in zuid-westelijke richting en verder in zuidelijke richting langs de oostkant van de Zwettestraat tot aan de Lorentzkade. De industrieën, die een spoorverbinding wensen, zullen dan op eigen kosten moeten zorgen voor hot aanleggen van een aftakking van de stamlijn. Deze aftakking zal op eigen grond dienen te worden aangelegd; de stamlijn is ontworpen op grond, welke eigendom blijft van de Gemeente. De N.V. Nederlandse Spoorwegen is bereid aan de totstandkoming van deze spooraansluiting medewerking te verlenen, onder voorwaarde, dat, zoals ge bruikelijk is, de aanleg van de stamlijn voor rekening van de Gemeente door haar N.V. wordt verzorgd. Dit werk omvat het voorzoveel nodig graven van ounetten enz. voor do te leggen en om te schiften sporen op het terrein van de N.V.het leveren en aanbrengen van ballastzand en -grind ten behoeve van het te maken bal- lastbed en het leggen van sporen en wissels, het opbreken, wijzigen, on- schiften enz. van een gedeelte bestaand spoor op het terrein van de N.V. het optrekken en zoveel nodig wijzigen van een bestaande wissel, alsmede het leveren on aanbrengen van stelconplaten in de gedeelten spoor, waar deze de bestrating kruist. De kosten van dit werk worden geraamd op f.90.000,--. Daarnaast zal de Gemeente nog de volgende werkzaamheden moeten uit voeren, het graven van cunetten op het industrieterrein, het maken van draineerslcuven tussen en/'of naast de te leggen sporen en wissels, het

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1961 | | pagina 230