- 16 - Volgno. 98. 1Een lid drong aan op instel ling van een verkeersooramissie. Deze commissie zou o.m. nuttige adviezen kunnen geven over het plaatsen van verkeersborden en dergelijke kleine problemen. 2. Vele leden drongen er op aan de toegangswegen tot de stad tot aan bepaalde punten als voor rangswegen aan te merken of voor rangskruisingen in te stellen. De huidige toestand werkt naar hun mening zeer verwarrend. Andere leden waren het hier niet mee eens, omdat het door aanwijzing van voorrangswegen zeer moeilijk wordt voor het uit de zijstraten komende verkeer zich in het ver keer op de hoofdweg te voegen. 3. Enige leden gaven als hun me ning te kennen, dat het bij in voering van de wijziging van de Wegenverkeerswet met betrekking tot beschermde oversteekplaats en nodig zal blijken de plaatsen van de z.g. zebrapaden mot zorg te bopalen en deze van zodanige ma terialen aan to leggon dat zij voortdurend goed zichtbaar blij ven. 4. Een lid wees op de onbevre digende situatie in de Valorius- straat, waar verschillende over steekplaatsen over de hoofdbaan zijn verwijderd, torwijl zij over de ventwegen nog aanwezig zijn. 5. Een lid woes op het gevaar lijke van do verkeerssituatie bij do garage Do Zeeuw aan de Va- leriusstraat, waar van de zijde van het IJuropaploin komende auto's soms recht tegen het ver- koer in door do zuidelijke door braak in do westelijke groen strook naar hot benzinestation afzwenken. 6. Ook vestigde dit lid er de aandacht op, dat de uitrit voor auto's en rijwielen die zich van het terrein van de Geroformeordo Kerk aan de Valoriusstraat naar de openbare weg bewegen, samen valt mot de zobra-overstcck- plaats Wij hebben aan een dergelijke com missie nog steeds geen behoefte. Wij achten het niet juist om, in al wachting van het gereedkomen van de re- deelten van de ringweg, welke gelegen zijn tussen de invalswegen, in de be staande toestand verandering te bren-| gen. Anders zouden na dat gereedkomenI opnieuw veranderingen moeten plaats vinden. Dat zou gevaar opleveren voorl do veiligheid van het verkeer. Ovcri-I gens zij verwezen naar onze vroegere I uiteenzettingen van ons standpunt ter-J zake, waaronderons antwoord d.d. 25 juni 1959 op vragon van het lid van de Eaad de heer J.Klijnstra. Wij hebben opdracht gogeven deze oversteekplaatsen volledig te verwij deren. Wij zullen bezien, of dit euvel door het plaatsen van een verbodsbord kan worden tegengegaan. Deze oversteekplaats ten behoeve vaj invalide- en kinderwagens wordt ten onrechte gebruikt als uitrit voor auto's en rijwielen. Enkele leden wezen op de verwarring die, vooral bij vreem delingen, ontstaat door verbods borden, die slechts voor enkele uren op vrijdag gelden. Gevraagd werd het tijdelijke karakter van de verbodsbepalingen duidelijker te doen uitkomen. Een lid vroeg of het gerucht, dat Burgemeester en Wethouders maatregelen overwegen met betrek king tot het verbieden van parke ren in de binnenstad, b.v. de Hieuwestad, op vrijdag en zater dag, op waarheid berust. 9. Enkele leden wezen er op, dat het is toegestaan aan beide zij den van de Troelstraweg bonoorden de Leeuwerikstraatte parkeren. Dit levert, naar de mening van deze leden, door de feitelijke versmalling van deze invalsweg gevaren op voor het verkeer. Ook in andere straten, b.v. de Waeze en de Hieuweweg, veroor zaakt hot aan beide zijden par keren van auto's dikwijls moeilijkheden. 10. Ook het to dicht bij de bocht in eon weg parkeren kan, naar een lid onder verwijzing naar de si tuatie op de Hieuweweg opmerkte, gevaar opleveren. 11. Een ander lid drong er op aan de Kelders voor auto's open te stellen en hiertoe de smalle in rit aan do zijde van de Korf- makerspijp te verbroden. Volgno. 100. 1Een lid drong aan op een strenger toezicht bij do biosco pen om te voorkomen, dat te jeugdige personen niet voor hen bestemde films bezoeken. Volgno. 110. 1 De vorm van deze borden is dwingend voorgeschreven. Wij hebben in verband met de werk zaamheden ter verbetering van het Groot Sohavernek, het Huiterskwartier en de Sohaverneksbrug besloten op 15 mei 1961 een wachtverbod te doen in gaan voor de Wirdumerdijk, voor de Hieuwestad zuidzijde met uitzondering van de walkanten alsmede voor de Langepijp, de Nieuwepijp en de Duco Martenapi jp. Eet parkeerprobleem in tal van straten heeft voortdurend onze aan dacht, Wegens het toch al grote aan tal waohtverboden kan slechts in zeer dringende gevallen tot uitbreiding worden overgegaan. Ha het verplaatsen van do veemarkt kan enige verbetering worden verwacht. Tegen overtredingen inzake het binnen 10 meter van eon straathoek stilstaan wordt stoods opgotroden. Dit is niot mogelijk wegens het gevaar van instorting der kelders. Wij verwijzen naar het antwoord bij volgnummer 80. Het is onige leden opgevallen, dat de gemiddelde l_;ftij:lvan het brandweerpersoneel aan de hoge kant is. Geeft dit geen bezwa ren voor een goode uitoefening van de dienst? De gemiddelde leeftijd is 45 jaar. Van bezwaren is tot dusver niets geble ken.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1961 | | pagina 251