- 16 -
Volgno. 98.
1Een lid drong aan op instel
ling van een verkeersooramissie.
Deze commissie zou o.m. nuttige
adviezen kunnen geven over het
plaatsen van verkeersborden en
dergelijke kleine problemen.
2. Vele leden drongen er op aan
de toegangswegen tot de stad tot
aan bepaalde punten als voor
rangswegen aan te merken of voor
rangskruisingen in te stellen. De
huidige toestand werkt naar hun
mening zeer verwarrend. Andere
leden waren het hier niet mee
eens, omdat het door aanwijzing
van voorrangswegen zeer moeilijk
wordt voor het uit de zijstraten
komende verkeer zich in het ver
keer op de hoofdweg te voegen.
3. Enige leden gaven als hun me
ning te kennen, dat het bij in
voering van de wijziging van de
Wegenverkeerswet met betrekking
tot beschermde oversteekplaats en
nodig zal blijken de plaatsen van
de z.g. zebrapaden mot zorg te
bopalen en deze van zodanige ma
terialen aan to leggon dat zij
voortdurend goed zichtbaar blij
ven.
4. Een lid wees op de onbevre
digende situatie in de Valorius-
straat, waar verschillende over
steekplaatsen over de hoofdbaan
zijn verwijderd, torwijl zij over
de ventwegen nog aanwezig zijn.
5. Een lid woes op het gevaar
lijke van do verkeerssituatie
bij do garage Do Zeeuw aan de Va-
leriusstraat, waar van de zijde
van het IJuropaploin komende
auto's soms recht tegen het ver-
koer in door do zuidelijke door
braak in do westelijke groen
strook naar hot benzinestation
afzwenken.
6. Ook vestigde dit lid er de
aandacht op, dat de uitrit voor
auto's en rijwielen die zich van
het terrein van de Geroformeordo
Kerk aan de Valoriusstraat naar
de openbare weg bewegen, samen
valt mot de zobra-overstcck-
plaats
Wij hebben aan een dergelijke com
missie nog steeds geen behoefte.
Wij achten het niet juist om, in al
wachting van het gereedkomen van de re-
deelten van de ringweg, welke gelegen
zijn tussen de invalswegen, in de be
staande toestand verandering te bren-|
gen. Anders zouden na dat gereedkomenI
opnieuw veranderingen moeten plaats
vinden. Dat zou gevaar opleveren voorl
do veiligheid van het verkeer. Ovcri-I
gens zij verwezen naar onze vroegere I
uiteenzettingen van ons standpunt ter-J
zake, waaronderons antwoord d.d. 25
juni 1959 op vragon van het lid van
de Eaad de heer J.Klijnstra.
Wij hebben opdracht gogeven deze
oversteekplaatsen volledig te verwij
deren.
Wij zullen bezien, of dit euvel
door het plaatsen van een verbodsbord
kan worden tegengegaan.
Deze oversteekplaats ten behoeve vaj
invalide- en kinderwagens wordt ten
onrechte gebruikt als uitrit voor
auto's en rijwielen.
Enkele leden wezen op de
verwarring die, vooral bij vreem
delingen, ontstaat door verbods
borden, die slechts voor enkele
uren op vrijdag gelden. Gevraagd
werd het tijdelijke karakter van
de verbodsbepalingen duidelijker
te doen uitkomen.
Een lid vroeg of het gerucht,
dat Burgemeester en Wethouders
maatregelen overwegen met betrek
king tot het verbieden van parke
ren in de binnenstad, b.v. de
Hieuwestad, op vrijdag en zater
dag, op waarheid berust.
9. Enkele leden wezen er op, dat
het is toegestaan aan beide zij
den van de Troelstraweg bonoorden
de Leeuwerikstraatte parkeren.
Dit levert, naar de mening van
deze leden, door de feitelijke
versmalling van deze invalsweg
gevaren op voor het verkeer.
Ook in andere straten, b.v. de
Waeze en de Hieuweweg, veroor
zaakt hot aan beide zijden par
keren van auto's dikwijls
moeilijkheden.
10. Ook het to dicht bij de bocht
in eon weg parkeren kan, naar een
lid onder verwijzing naar de si
tuatie op de Hieuweweg opmerkte,
gevaar opleveren.
11. Een ander lid drong er op aan
de Kelders voor auto's open te
stellen en hiertoe de smalle in
rit aan do zijde van de Korf-
makerspijp te verbroden.
Volgno. 100.
1Een lid drong aan op een
strenger toezicht bij do biosco
pen om te voorkomen, dat te
jeugdige personen niet voor hen
bestemde films bezoeken.
Volgno. 110.
1
De vorm van deze borden is dwingend
voorgeschreven.
Wij hebben in verband met de werk
zaamheden ter verbetering van het
Groot Sohavernek, het Huiterskwartier
en de Sohaverneksbrug besloten op 15
mei 1961 een wachtverbod te doen in
gaan voor de Wirdumerdijk, voor de
Hieuwestad zuidzijde met uitzondering
van de walkanten alsmede voor de
Langepijp, de Nieuwepijp en de Duco
Martenapi jp.
Eet parkeerprobleem in tal van
straten heeft voortdurend onze aan
dacht, Wegens het toch al grote aan
tal waohtverboden kan slechts in zeer
dringende gevallen tot uitbreiding
worden overgegaan. Ha het verplaatsen
van do veemarkt kan enige verbetering
worden verwacht.
Tegen overtredingen inzake het
binnen 10 meter van eon straathoek
stilstaan wordt stoods opgotroden.
Dit is niot mogelijk wegens het
gevaar van instorting der kelders.
Wij verwijzen naar het antwoord bij
volgnummer 80.
Het is onige leden opgevallen,
dat de gemiddelde l_;ftij:lvan het
brandweerpersoneel aan de hoge
kant is. Geeft dit geen bezwa
ren voor een goode uitoefening
van de dienst?
De gemiddelde leeftijd is 45 jaar.
Van bezwaren is tot dusver niets geble
ken.