No. 12902.
DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN;
naAi ?fle?en het V00rS'tel van Burgemeester en Wethouders van 5 oktot-
1961 (.bijlage no. 280);
E S L U I T
de Gemeente-ontvanger te machtigen onderstaande bedragen in zijn reke|J
ning over het jaar i960 als oninvorderbaar af te schrijven.
Ho.
Omschrijving
Belasting- of
rekeningsjaar
Bedrag
9
10
11
12
13
Staangeld bij kermis enz.
Gebruik Beurs
Hondenbelasting-
Hondenbelasting
Hondenbelasting
Hondenbelasting
Hondenbelasting
Schoolgeld kleuteronderwijs
Schoolgeld kleuteronderwijs
Schoolgeld Midd.Handelsavondschool
Straatbelasting
Kosten ontruiming- standplaats
Vorderingskosten Woonruimtewet
1957
1958
1956
1957
1958
1959
1960
1958/59
1959/60
1959/60
i960
i960
i960
175,--I
25,01
5,-
20,-1
20,—f
11,
379,51
11,"
62,-
15,6!
887,0
69,}
33,6f
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris.
A.anleg rijwielpad langs Dokkumer Ee.
Bijlage no. 281. Leeuwarden, 5 oktober 1961.
Aan de Gemeenteraad.
Op 28 januari 1959 heeft Uw Raad een krediet van 2.800,-- beschik
baar gesteld voor het voorbereiden van een plan voor de aanleg van een
toeristisch rijwielpad langs de westzijde van de Dokkumer Ee. Dit pad
zou het zuidelijke gedeelte moeten vormen van het toekomstige rijwielpad
tussen Wanswerd aan de Streek en Leeuwarden, waarvan de aanleg wordt
voorgestaan door Gedeputeerde Staten van Friesland. De totstandkoming
van dit pad zal in de eerste plaats van belang zijn voor het rijwielver-
keer tussen Wanswerd, Bartlehiem en Leeuwarden en verder voor de bevorde
ring vooral van het toeristische verkeer van en naar onze stad. Het pad
zal derhalve naast een economische functie tevens een recreatieve functie
krijgen te vervullen, hetgeen meebrengt, dat in de kosten van aanleg en
onderhoud van het pad van de zijde van de provincie Friesland zeer waar
schijnlijk een bijdrage zal worden toegekend.
Het verlenen van medewerking door onze Gemeente aan het streven naar
de aanleg van het eerderbedoelde rijwielpad verdient naar ons oordeel
eveneens aanbeveling omdat met het verwezenlijken van dit plan een einde
zal komen aan de zeer slechte toestand, waarin het in deze Gemeente ge
legen gedeelte van het bestaande pad, dat als een openbaar pad moet wor
den aangemerkt, momenteel verkeert.
Het eerderbedoelde plan is voor wat betreft het gedeelte van het
rijwielpad, dat is gelegen in onze Gemeente, uitgewerkt door de N.V.
"Grontmij" te De Bilt, nadat omtrent de globale opzet van het plan over
eenstemming was bereikt met Gedeputeerde Staten voornoemd. Het volledig
uitgewerkte plan, dat tevens voorziet in het aanbrengen van een betuining
langs de Dokkumer Èe, hebben wij bij de stukken voor U ter inzage ge
legd.
Ter toelichting 0. dit plan delen wij U mede, dat het i egin van het
pad is ontworpen bij het eind van het verharde gedeelte van de Dokkumer-
trekweg. Het aan te leg0en pad heeft een totale lengte van 1422 m en
eindigt bij de Jelsumervaart. Overeengekomen is, dat de over deze vaart
te maken brug wordt opgenomen in de plannen, welke zullen orden verwezen
lijkt door en op het grondgebied van de gemeente Leeuw arcteradeel. Aange
zien evenwel de gemeentegrens ligt in het midden van de Jelsumervaart,
dient de helft van de kosten van het maken van deze brug ten laste van
onze Gemeente te komen. In de begroting is derhalve terzake een bedrag
opgenomen van 3*600,--, zijnde 50 5J van de geraamde totale kosten van
de brug over de Jelsumervaart.
De kruinbreedte van het pad zal variëren van 3,50 tot 4,00 m. De ver
harding krijgt een breedte van 1,50 m en zal bestaan uit een asfaltdek
op een laag gesorteerd lavasteen en voor een klein gedeelte uit een laag
kleischelpen op een onderlaag van sintels. Laatstbedoeld gedeelte wordt
op een van het overige deel afv;ijkende wijze aangelegd, omdat het is ge
legen in het gebied, waarop het uitbreidingsplan t lelan" van toepas
sing is. Dit gedeelte van het pad zal te zijner tijd moeten worden ver
vangen door een weg.
Ter bevordering van de ontwatering en ter afscheiding van de naast
gelegen landerijen zal aan de westzijde van het pad waar mogelijk een
bermsloot worden gegraven. Op de plaatsen, waar het graven van een sloot
niet mogelijk is, zal een afrastering worden aangebracht.
In verband met het inkalven van het talud aan de zijde van de Dokku
mer Ee is hierlangs een eenvoudige betuining ontworpen, bestaande uit een
rij perkoenpalen, Waarachter een bekleding van drakatechnafolie. Aan-