beide laatstgenoemde percelen in de onteigening blijft opgenomen de
met een gele kleur op de hierbij behorende grondtekeningen aangege
ven gedeelten, respectievelijk ter oppervlakte van 1.50.95 ha en
1.48-65 ha.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris
Aanleg van een weg naar het recreatiegebied nabij de Froskepólle.
Bijlage no. 148. Leeuwarden, 24 mei 1962.
Aan de Gemeenteraad.
Het is U bekend, dat vrij in verband met de aanleg van het recreatie
oord nabij de Froskepólle een plan hebben doen voorbereiden voor de aan
leg van een weg vanaf de Esdoornstraat eerst in oostelijke richting en
daarna in zuidelijke richting tot aan het toekomstige recreatiegebied. De
aanleg van deze weg is nodig om dit gebied geheel via land te kunnen be
reiken en is voorts van groot belang voor de ontsluiting van het gebied,
gelegen ten oosten van de Tijnje en de Wijde Greuns en ten zuiden van de
spoorlijn naar Groningen,
Het plan voor wegaanleg, dat thans aan Uw Raad kan worden aangeboden,
is uitgewerkt op de bij de stukken voor U ter inzage gelegde tekeningen
nos. 15-0J-02 t/m 15-03-08; het ontwerp voor de brug over de Kurkemeer
blijkt uit de tekening no. 9-17-01.
Ter toelichting op deze plannen vermelden wij het volgende.
De geprojecteerde lengte van de weg bedraagt ongeveer 2100 m; de
rijwegbreedte is ontworpen op 4,50 m, met de mogelijkheid om t.z.t. zo
nodig de verharding te verbreden tot 6.00 m. Teneinde het thans nog vrij
wel geïsoleerde Schilkampen een aansluiting te geven op de verharde weg
is een aftakking naar dit stadsdeel ontworpen, die een rijwegbreedte
heeft van 2,50 m. De lengte va.n deze aftakking bedraagt ongeveer 200 m.
Aan het einde van de weg nabij het recreatiegebied is aan de westzijde van
de weg een parkeerterreintje ontworpen ter oppervlakte var ongeveer 1450
m2. De verharding van de weg zal bestaan uit straatklinkers, aangebracht
op een zandbed. De minimumhoogte van do weg is aangehouden op 0,80 m
F.Z.P. omdat de polders, waar de weg doorheen loopt, gedurende de winter
periode meerdere malen onder water lopen.
De vaste brug over de Kurkemeer is ontworpen als een eenvoudige
plaatbrug van, gewapend beton. Omdat de as van de weg en de as van het
water elkaar kruisen onder een hoek van plm. 70 is de brugplaat scheef.
De doorvaarthoogte zal gelijk zijn aan die van de oostelijker gelegen
spoorbrug over het Oude Deel, n.l. 2.70 m F.Z.P.
De weg zal voorts bij kir. 29-061 de spoorlijn van Leeuwarden naar
Groningen kruisen, tvij zijn met de ÏT.V. Nederlandsche Spoorwegen in prin
cipe tot overeenstemming gekomen omtrent het aangaan van een overeenkomst
tot het maken, hebben enz. van een spoorwegovergang. Een exemplaar van de
ontwerp-overeenkomst is bij de stukken voor U ter inzage gelegd. In dit ont
werp wordt er van uit gegaan, dat de bestaande overweg bij km 29-081 in
de lijn Leeuwarden-Groningen .wordt opgeheven en dat daarvoor een gelijk
vloerse kruising bij km 29-061 in de plaats komt. Tevens wordt overeenge
komen, dat de overweg bij km 165.411 in de lijn Leeuwarden-Zwolle (aan het
westelijke einde van de Hieuwlandsweg) zal worden opgeheven. Deze overweg
heeft vroeger gediend voor het bereiken van de aan de westzijde van de
spoorlijn gelegen weilanden. Waar deze percelen thans zijn opgenomen in
het industriegebied Van Harinxmakanaalwelk gebied bereikbaar is via een
onderdoorgang onder de spoorlijn aan do noordzijde van het Van Harinxma
kanaal en binnen afzienbare tijd via een tunnel onder de spoorlijn Leeuwar-
den-Harlingen/Staveren, is het nut van de onderhavige overweg geheel ver
vallen. Bovendien zal door de aanleg van het ontworpen recreatiegebied ten
oosten van de spoorlijn Leeuwarden-Zwolle het thans nog bestaande gedeelte
van de vroegere Hieuwlandsweg komen te vervallen, zodat de overweg van oos
telijke zijde onbereikbaar wordt. Tegen aanvaarding van deze bepalingen in
de overeenkomst met de Nederlandsche Spoorwegen bestaan dan ook geen bezwa-