-4-
Onder verwijzing naar het advies van do Financiïïlc Gommissic stallen
wij U voor U voor do gcneontoDGg-rcting on de begrotingen van hc-t Grondbe
drijf, hot Woningbedrijf, de Energiebedrijven en do Leeuwarder Sportstich
ting to wijzigen overeenkomstig de ter inzage gelogde ontwerp-besluiton,
.■jurgomooster on './ethouders van Leeuwarden,
van der bioulon, Burgemeesi
de Jong, Secretaris.
Verzonden 3 oktober 1962.
Straataanleg op het industrieterrein "V/est",
Bijlage no. 319- Leeuwarden, 2 oktober 1962
Aan de Gemeenteraad.
Op 5 juli 1961 besloot Uw Raad tot het maken van een onderdoorgang
in de spoorlijn Leeuwarden - Sneek/Harlingen in het verlengde van de
Zwettestraat en tot beschikbaarstelling van het daarvoor benodigde krediet.
De overeenkomst met de N.V. ÏTederlandsche Spoorwegen inzake de bouw en het
onderhoud van deze tunnel kwam tot stand op 24/29 januari 1962. Spoedig
daarna kon net de uitvoering van dit werk een aanvang worden gemaakt. De
werkzaamheden vorderen zeer goed en indien in de komende winterperiode
geen zware vorst zal optreden mag verwacht worden, dat het gehele werk in
februari a.s. gereed zal komen.
Het vorenstaande brengt mede, dat indien het kunstwerk spoedig daarna
in gebruik zal worden genomen, de aanleg en de verbetering van de aanslui
tende wegen tegelijkertijd gereed zullen moeten komen.
In de eerste plaats zal de geprojecteerde kruising van de Zwette
straat met de Marshallweg onmiddellijk ten noorden van de tunnel moeten
"worden uitgevoerd. Voor dit werk werd als onderdeel van het plan tot ver
betering en doortrekking van de Marshallweg door Uw Raad op 6 juni 1962
reeds een krediet van 90.000,-- beschikbaar gesteld. Als gevolg van het
sinds het opmaken van de raming opgetreden prijsstijgingen en als gevolg
van door de U.S. gestelde eisen aan de rioolkruising naast de onderdoor
gang, moeten de kosten van dit werk thans worden geraamd op 100.000,--,
zodat hiervoor een ...anvullend krediet van 10.000,-- benodigd is.
In de tweede plaats zal het ontworpen Weggedeelte tussen het tunnel
complex en de James Vattstraat moeten .orden aangelegd. Hiervoor heeft Uw
Raad op 6 juni j.l. een krediet van 41*300,-- beschikbaar gesteld. In
verband met opgetreden prijsstijgingen dient deze raming thans te worden
verhoogd tot 45*300,--. Het benodigde aanvullende krediet bedraagt in
dit geval derhalve 4*000,--.
Voorts is het van belang, dat het gedeelte van de Zwettestraat, dat
aansluit op de kruising van de Zwettestraat met de Marshallweg, wordt
herstraat en dat de in dit weggedeelte aanwezige riolering wordt ver
beterd. De kosten van dit werk worden geraamd op 53*000,--, welk bedrag
reeds is opgenomen in het totale krediet, dat Uw Raad heeft uitgetrokken
voor de verbetering van de Marshallweg en aansluitende weggedeelten.
Teneinde de verbinding met het industriegebied Van Harinxmakanaal ge
heel te voltooien zal bovendien de spoorwegovergang in de Zwettestraat
over de lijn Leeuwarden - Stiens moeten "worden verbeterd en beveiligd.
In nauw overleg met de If.S. is hiervoor een plan ontworpen, dat bij de
stukken voor U ter inzage is gelegd. Dit plan omvat tevens de verbetering
van de op de spoorwegovergang aansluitende weggedeelten.
De spoorwegovergang zal worden beveiligd met automatische halve over
wegbomen. In verband hiermede is in het gedeelte van de Zwettestraatdat
over de spoorlijn loopt, een middennaald geprojecteerd, waardoor het door
rijden bij gesloten bomen wordt voorkomen. De aldus ontstaande rijwegen
krijgen ter plaatse een breedte van elk 550 m. De kosten van de overweg
beveiliging en de bevloering tussen de spoorstaven worden geraamd op
93*400,--. De per jaar omgerekende kosten van onderhoud, vernieuwing on
stroomlevering van de beveiligingsinstallatie en de verlichting bij de
overweg worden geschat op 5*090,--. Terzake van de aanleg en het onder
houd van deze spoorwegovergang zal nog een overeenkomst tot stand moeten
komen tussen de N.S. en de Gemeente. Zodra wij over de hiervoor benodigde
gegevens kunnen beschikken zullen wij U hieromtrent een nader voorstel
doen. De overige kosten van de grond-, bestratings- en rioleringswerken