- 6 -
7 Huisvc cl ir.g vai. de dienst.
zijn ons 1 at de hui j ienst vorr van
ideaal is te noemen. De meest directe moeilijkheden mogen zijn opge
lost door een deel van dc dienst onder te brengen in het nieuwe Stads
weeshuis, vanzelfsprekend brengt do huisvesting van een dienst in ver
schillende gebouwen ook weer haar bezwaren nee. Wij hopen, dat het ons
"0gedlJ z zijn Uw Raad voorstellen te doen voor een bevredigende de-
n ïeve °Ploösing van de huisvestingsprob1emen van deze dienst.
V. Voorst ei en.
°J '0J ande geven wij U - c
es.uur van as genoentolijke instelling voor Maatschappelijk Hulpbetoon
a. aanwijzing van de dienst voor Sociale Zaken onder de benaming van Ge
meentelijke Sociale Dienst (ö.S.D.) als tak van dienst als bedoeld
m 252 van d
b. aanvulling van de Algemene Eeheersverordening;
y^?lging VaR d® oontroleregelen ex artikel 265 bic van do gemeente-
d. opheffing overeenkomstig artikel 17 van de Armenwet van de gemeente
lijke instelling voor Maatschappelijk Hulpbetoon te Leeuwarden:
e. vaststelling van een Verordening op de Gemeentelijke Sociale Dienst:
X. Wijziging van Uw besluit tot aanwijzing van de functies, waarin de
benoeming door Uw Ra,a,d geschiedt.
Ontwerp-be sluit en, daartoe strekkende, bieden wij U hierbij ter
vaststelling aan.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
A.A.M. van der Heulen, Burgemeester,
do Jong, Secretaris.
Verzonden 9 november 1962.
Organisatie dien:., voor Sociale Zaken.
16 oktober - 'gei V/sthouders aai
ambtelijke commissie op hun te rapporteren omtrent de praktische werkwijze,
die haars inziens gevolgd sou moeten worden om te komen tot verwezenlijking
van de gedachten, neergelegd in:
a. het op 9 maart 1961 door het bureau Personeelsbeheer en Organisatie van
de Vereniging van Nederlandse Gemeenten uitgebrachte rapport betreffen
de de organisatie van de dienst voor Sociale Zaken;
b. het in aansluiting daarop op 4 sept ember 1961 dooi' het Centraal Bureau
voor Verificatie en Financiële Adviezen van die Vereniging uitgebrach
te rapport omtrent de administratieve organisazie van die dienst. Be
doelde ambtelijke commissie werd gevormd door:
de heer P.P. de Jong, Gemeente-secretaris; de heer H. Bakker, direc
teur van Sociale Zaken;
de heer Mr. T.J. Kingma, administrateur mej. A. C. Veldwachter,
ter Secretarie in algemene dienst; staffunctionaris bij So-
ci le 1 en.
Deze commissie wijdde eor. zevental besprokingen (31/10 '61 15/12 '61,
4/1 '62, 19/1 '62, 7/2 '62, 21/2 '62 en 25/5 '62) aan de verschillende in
de rapporten belichte problemen. Zij won van diverse ambtenaren, die met
bepaalde onderwerpen in de praktijk in aanraking komen, adviezen in.
en and -
samenvatting van het hierboven onder a vermelde rapport (blz. 15 en 16)
op de voet volgende - hieronder een verslag van Laar bevindingen uit.
X'. Instelling tak van dienst.
Indien besloten wordt Sociale Zaken om te zetten in een tak van
bedoeld in artikel 252 van as C-emeentewet, zijn de volgende
maaiegel :r nodi
ijsigii 1954» no. 13767>
ar an dienst zi; -
b. wijziging 17 ncv her 1954» - 66,
'bij ;esteld;
c. wijziging
H,
30 i
211.
z >edkeurin an Gedepu
teerde Staten onderworpen.
1de dagelijl iding beru; '5 vi van
Dciale tekent - zi Jem. 35»
no. 44); het ligt voor de hand het recht tot benoeming van deze
functionaris aan de Raad te laten;
2. de vervanging van de directeur moet door Burgemeester en Wethouders
worden geregeld (ook bij de bestaande organisatie 13 dit aan Burge
meester en Wethouders opgedragen - 1935»
3. er moeten een - in het algemeen bedrijfseconomisch geschoold - ad
ministrateur en een kassier worden aangewezen;
ïombinatd bei 'unctiea is vo 1 'sverord
mogelijk, doch verdient geen aanbeveling;
4. er moet een van de algemene dienst afgezonderd financieel beheer
word en --ave r iwz.
dat de bezittingen en de schulden, betrekking hebbende op sociale
zaken, in het "bedrijf" moeten worden ingebracht;
dat er voortaan een afzonderlijke begroting en een afzonderlijke
rekening moeten worden samengesteld;
lat r n rekeningstelsco0r ze tak vï
Ontworpen;
dat er voor de dienst bij ie c< trale iemeent
kening-courant moet worden geopend.