-
Hoewel dit niet als een absolute consequentie van de aanwijzing
als tak van dienst beschouwd mag worden, kan nog worden gewezen op de
mogelijkheid om oen commissie van bijstand in het levon te roopen. Ook
-
ijkc conmi aan d
commissie voor de g iën); iaol aan een
zodanige commissie bij de administratieve afsplitsing van eon bepaalde
taak meer voor de hand. Hierna komen wij op de vraag, of het tet stand
brengen van een commissie van bijstand hier wenselijk is, nog terug.
IICv "1. t - a .1- t '"al.
Het Bureau Personeelsbeheer en Organisatie acht hot in het kader
-
de krankz lm:ige:iv-r1 :-i n. en mo lijk ook van de kostwinr rsver-co d i ng
van de Secretarie naar de dienst over te brongen.
a.
Onze commissie heeft zich uitvoerig doen voorlichten omtrent de
aard van de gemeentelijke bemoeienissen op dit terrein. Zij heeft ken
nis genomen van de inhoud van de taak van do gemeentelijke overheid
t en de ze
werkzaamheden aan de dienst van Sociale Zaken, zoals degenen, die in
De verschillende facetten hiervan overziend, meent de Commissie
'bij
en hui
in inrichtingen van allerlei patiënten, van bejaarden, van kinderen,
van drankzuchtigen enz. Hij beschikt ook over een verhaalsafdeling.
Hij rapporteert nu reeds over do financiële on andere omstandigheden
jj Llie.
inrich
ting moeilijkheden zijn ontstaan, contact. Het zou waarschijnlijk ook
iets efficiënter zijn indien de werkzaamheden, die de Secretarie (af
deling Kabinet en Algemene Zaken) op dit gebied verricht, naar Sociale
Zaken overgingen. Zowel om redenen van systematiek als om redenon van
efficiency zou verwezenlijking van de suggestie van het Bureau Perso
neelsbeheer dus in overweging genomen kunnen worden. Overigens is het
stellig niet zo, dat zwaarwegende motieven voor deze overgang van
werkzaamheden pleiten en dat aan de tegenwoordige situatie grote be
zweren kleven.
b. K ■-.-■■■
Do commissie heeft zioh vervolgens verdiept in.de aard van de
werkzaamheden, die ter Secretarie worden verricht met betrekking tct
de militaire kostwinnersvergoedingen. De commissie is van oordeel, dat
het niet gewenst is deze taak naar de.dienst voor Sociale Zaken over
toestand doen profereren, zijn:
1. er ie n teniv - t dL ov ri "c. nsilil ire Z' kon;
belang de kostwinnersvergoedingen en de andere militaire aange
legenheden in één hand (i.e. op één bureau) te houden; anders
zou men veolal van het eno bureau naar het andere mooton worden
ooostv.urd.
I Soci11 l Zalen en Maatoch'O" el Ljr. k.lpo 'oor:.
iging van li lemeenten
Hulpbetoon te handhav n.
den. Haar do mening van genoemd bureau zou hierdoor kunnen worden bereikt,
dat Burgemeester en Wethouders oen betere greep op do gang van zaken met
jowonst kan zijn in verband
n> hieri moeid zijn. Als voornaamste moti
voor het laten voortbestaan van M.H. voert het buree.u aan de mogelijkheid
om ook buiten het gemeentelijk bestol staande personen in een verantwoor
delijke functie in dit werk te betrokken en daarmee onder meer een tegen
wicht togen de dreigende verr.mbtelijking van de armenzorg te vormen.
Onzo oommissie meent good te doen een korte uiteenzetting te geven
van de mogelijkheden, die ton deze open staan.
Br zijn dri vormen denkbaar:
a. Sociale Zaken is geen tak van dienst in de zin van artikel 252 van
de Gemeentewet
met daarnaast
een burgerlijke instelling van weldadigheid (Maatschappelijk Hulp
betoon)
b. Sociale Zaken is wel eon tak van dienst in do sin van genoemd wets
artikel
met daarnaast
een burgerlijke instelling van weldadigheid (Maatschappelijk Hulpbe
toon)
o. Socialo Zaken is wol oen tak van dionst in do zin van genoemd wets
artikel
zonder daarnaast
eon burgerlijke instelling van weldadigheid.
Ad a: Dit is het tegenwoordige systeem. Sociale Zaken is in wezen nog
oen Secretarie-afdeling. De armenzorg (uitvoering van de Armen
wet) is opgedragen aan Maatsohappolijk"Hulpbetoon. Do voorberei
ding va.il de armenzorggevallen geschiedt ambtelijk door de "dienst"
van Sociale Zaken, do beslissing geschiedt door het bestuur van
Maatschappelijk Hulpbetoon. Van dit bestuur is de Wethouder van
Sociale Zaken ambtshalve voorzitter; toevallig hebben thans twoe
raadsleden zitting in dit bestuur, dooh niet omdat zij raadslid
zijn (dus niet als vertegenwoordigers, gemachtigden van de Raad).
De directeur van Sociale Zaken is secretaris en heeft als zodanig
eon adviserende stem.
De 10 gewone leden van het bestuur zijn bij toerbeurt gedurende
twee weken vice-voorzittcr. Degene, die als viee-voorzitter
fungeert moet van alle rapporten kennis nemen en deze voor akkoord
tekenen. Principiële gevallen en gevallen, waarin hij zich niet mot
het advies kan verenigen, brengt hij in de wekelijks gehouden be
stuursvergadering. In deze vergadering komen veelal ook aan de or
de gevallen, waarmee grote bedragen gemoeid zijn en algemene be
leidszaken. Door middel van dit bestuur wordt van partikuliereniet
ambtelijke zijde, invloed uitgeoefend en kunnen verschillende ele
menten van het partikuliere initiatief in dit werk worden betrok
ken. De voorzitter kan uiteraard belangrijke kwesties in de verga
dering van Burgemeester en Wethouders ter sprake brengen. Burge
meester en Wethouders hebben evenwel formeel geen zeggenschap ov.r
de faits en gestes van het bestuur. Dit is slechts verantwoorde
lijk tegenover de Raad. Uiteraard zal het oordooi van de Raad wel
sterk beïnvloed kunnen worden door het e.dvieo, dat Burgemeester en
Wethouders hem geven.
Naast dc uitvoering van de Armenwet staa.t de toepassing van
een groeiend aantal Rijksregelingen. Hier staa.t Maatschappelijk
Hulpbetoon buiten. De vergroti
lijksr in hel gobied van
de "Armenzorg" sterk verkleind. Da.ar stent tegenover, dat a.rmen-
van "bedeling" naa.r "maatschappelijke zorg". Do uitvoering van
de Rijksregelingen is als behorende tot het "zelfbestuur" een
taak van Burgemeester en Wethouders. De directeur van Sociale
Za.ken handelt nojnens hen of doet althans met zijn "dienst" het
werk.