- Hoewel dit niet als een absolute consequentie van de aanwijzing als tak van dienst beschouwd mag worden, kan nog worden gewezen op de mogelijkheid om oen commissie van bijstand in het levon te roopen. Ook - ijkc conmi aan d commissie voor de g iën); iaol aan een zodanige commissie bij de administratieve afsplitsing van eon bepaalde taak meer voor de hand. Hierna komen wij op de vraag, of het tet stand brengen van een commissie van bijstand hier wenselijk is, nog terug. IICv "1. t - a .1- t '"al. Het Bureau Personeelsbeheer en Organisatie acht hot in het kader - de krankz lm:ige:iv-r1 :-i n. en mo lijk ook van de kostwinr rsver-co d i ng van de Secretarie naar de dienst over te brongen. a. Onze commissie heeft zich uitvoerig doen voorlichten omtrent de aard van de gemeentelijke bemoeienissen op dit terrein. Zij heeft ken nis genomen van de inhoud van de taak van do gemeentelijke overheid t en de ze werkzaamheden aan de dienst van Sociale Zaken, zoals degenen, die in De verschillende facetten hiervan overziend, meent de Commissie 'bij en hui in inrichtingen van allerlei patiënten, van bejaarden, van kinderen, van drankzuchtigen enz. Hij beschikt ook over een verhaalsafdeling. Hij rapporteert nu reeds over do financiële on andere omstandigheden jj Llie. inrich ting moeilijkheden zijn ontstaan, contact. Het zou waarschijnlijk ook iets efficiënter zijn indien de werkzaamheden, die de Secretarie (af deling Kabinet en Algemene Zaken) op dit gebied verricht, naar Sociale Zaken overgingen. Zowel om redenen van systematiek als om redenon van efficiency zou verwezenlijking van de suggestie van het Bureau Perso neelsbeheer dus in overweging genomen kunnen worden. Overigens is het stellig niet zo, dat zwaarwegende motieven voor deze overgang van werkzaamheden pleiten en dat aan de tegenwoordige situatie grote be zweren kleven. b. K ■-.-■■■ Do commissie heeft zioh vervolgens verdiept in.de aard van de werkzaamheden, die ter Secretarie worden verricht met betrekking tct de militaire kostwinnersvergoedingen. De commissie is van oordeel, dat het niet gewenst is deze taak naar de.dienst voor Sociale Zaken over toestand doen profereren, zijn: 1. er ie n teniv - t dL ov ri "c. nsilil ire Z' kon; belang de kostwinnersvergoedingen en de andere militaire aange legenheden in één hand (i.e. op één bureau) te houden; anders zou men veolal van het eno bureau naar het andere mooton worden ooostv.urd. I Soci11 l Zalen en Maatoch'O" el Ljr. k.lpo 'oor:. iging van li lemeenten Hulpbetoon te handhav n. den. Haar do mening van genoemd bureau zou hierdoor kunnen worden bereikt, dat Burgemeester en Wethouders oen betere greep op do gang van zaken met jowonst kan zijn in verband n> hieri moeid zijn. Als voornaamste moti voor het laten voortbestaan van M.H. voert het buree.u aan de mogelijkheid om ook buiten het gemeentelijk bestol staande personen in een verantwoor delijke functie in dit werk te betrokken en daarmee onder meer een tegen wicht togen de dreigende verr.mbtelijking van de armenzorg te vormen. Onzo oommissie meent good te doen een korte uiteenzetting te geven van de mogelijkheden, die ton deze open staan. Br zijn dri vormen denkbaar: a. Sociale Zaken is geen tak van dienst in de zin van artikel 252 van de Gemeentewet met daarnaast een burgerlijke instelling van weldadigheid (Maatschappelijk Hulp betoon) b. Sociale Zaken is wel eon tak van dienst in do sin van genoemd wets artikel met daarnaast een burgerlijke instelling van weldadigheid (Maatschappelijk Hulpbe toon) o. Socialo Zaken is wol oen tak van dionst in do zin van genoemd wets artikel zonder daarnaast eon burgerlijke instelling van weldadigheid. Ad a: Dit is het tegenwoordige systeem. Sociale Zaken is in wezen nog oen Secretarie-afdeling. De armenzorg (uitvoering van de Armen wet) is opgedragen aan Maatsohappolijk"Hulpbetoon. Do voorberei ding va.il de armenzorggevallen geschiedt ambtelijk door de "dienst" van Sociale Zaken, do beslissing geschiedt door het bestuur van Maatschappelijk Hulpbetoon. Van dit bestuur is de Wethouder van Sociale Zaken ambtshalve voorzitter; toevallig hebben thans twoe raadsleden zitting in dit bestuur, dooh niet omdat zij raadslid zijn (dus niet als vertegenwoordigers, gemachtigden van de Raad). De directeur van Sociale Zaken is secretaris en heeft als zodanig eon adviserende stem. De 10 gewone leden van het bestuur zijn bij toerbeurt gedurende twee weken vice-voorzittcr. Degene, die als viee-voorzitter fungeert moet van alle rapporten kennis nemen en deze voor akkoord tekenen. Principiële gevallen en gevallen, waarin hij zich niet mot het advies kan verenigen, brengt hij in de wekelijks gehouden be stuursvergadering. In deze vergadering komen veelal ook aan de or de gevallen, waarmee grote bedragen gemoeid zijn en algemene be leidszaken. Door middel van dit bestuur wordt van partikuliereniet ambtelijke zijde, invloed uitgeoefend en kunnen verschillende ele menten van het partikuliere initiatief in dit werk worden betrok ken. De voorzitter kan uiteraard belangrijke kwesties in de verga dering van Burgemeester en Wethouders ter sprake brengen. Burge meester en Wethouders hebben evenwel formeel geen zeggenschap ov.r de faits en gestes van het bestuur. Dit is slechts verantwoorde lijk tegenover de Raad. Uiteraard zal het oordooi van de Raad wel sterk beïnvloed kunnen worden door het e.dvieo, dat Burgemeester en Wethouders hem geven. Naast dc uitvoering van de Armenwet staa.t de toepassing van een groeiend aantal Rijksregelingen. Hier staa.t Maatschappelijk Hulpbetoon buiten. De vergroti lijksr in hel gobied van de "Armenzorg" sterk verkleind. Da.ar stent tegenover, dat a.rmen- van "bedeling" naa.r "maatschappelijke zorg". Do uitvoering van de Rijksregelingen is als behorende tot het "zelfbestuur" een taak van Burgemeester en Wethouders. De directeur van Sociale Za.ken handelt nojnens hen of doet althans met zijn "dienst" het werk.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1962 | | pagina 344