Ook indien de instelling ven Maatschapp elijk Hulpbetoon gehand haafd wordt, aou or in elk geval eon aanpassing aan de eisen des tijds moeten plaats hebben, in die sin, dat het bestuur van die instelling op overeenkomstige wijze als hierboven aangegeven aan de directeur van So ciale Zaken het nemen van beslissingen delegeert. Voor zeer ingrijpende beleidszaken zou - terwijl overigens mutatis mutandis de bovenvermelde omschrijving van de bevoegdheden dienst zou kunnen doen - dan nog be paald moeten worden, dat Burgemeester en Wethouders daarover worden ge- raadple egd. V3t 1.:y. 0 S js yhul s- .1 1 Lng Maatschappelijk Hulpbetoon en van de dienst voor Sociale Zaken én er een aparte stichting voor te creëren. Het Stadsverzorgingshuls zou dan zelf zijn boekhouding moeten verzorgen. Haast een directeur of directrice zou hot daarom moeten beschikken over een eigen econoom-admlnistrateur. ®n nog betere oplossing acht genoemd Bureau het wanneer men de admini stratie en dc bedrijfseconomische leiding van het Stadsvcrzorgingshuis De Terp" en mogelijk ook van het Stadsziekenhuis, zou combineren. Uitvoerige overweging van hetgeen door raadpleging van degenen, die hierbij betrokken zijn, te harer kennis is gekomen on ven hetgeen haar uit eigen wetenschap terzake reeds bekend was, alsmede omstandige gedach- tenwisseling over de tegenwoordige en de te verwaóhten positie ven het Stadsvcrzorgingshuis heeft er toe geleid, dat onze Commissie als volgt meent tcmoeten rapporteren. Als principieel uitgangspunt dient te worden aanvaard, dat do band tussen Maatschappelijk Hulpbetoon (cn Sociale Za ken; enerzijds cn het Stadsvorzorgingshuis anderzijds behoort te worden verbroken. Zoals er ook ir. andere bejaardentehuizen wel personen zijn on dergebracht, die de kosten van huisvesting en verzorging niet of niet gejoel kunnen dragen en zich daarom tot Maatschappelijk Hulpbetoon c.q. Sociale Zaken wondon, is er ook in hot Stadsvcrzorgingshuis - naast wel voldoende draagkrachtigen - een aantal verpleegden, die hulp van Maat schappelijk Hulpbetoon behoeven. Dit kan en mag „chtor geen reden zijn het Stadsvorzorgingshuis te doen ressorteren onder de instelling van Maatschappelijk Hulpbetoon of de dienst voor Sociale Zaken» Bij 'do keuze van een nieuwe beheersvorm voor he!, Stadsverzorg; ngshuis zal er rekening mee moeten worden gehouden, dat er ook een gemeentelijk verpleegtehuis voor chronische zieken en bejaarden zal konen. Het Stactöverzorgingshuis zal daardoor mettertijd het karakter verkrijgen van een tehuis voor valid bejaarden. it mening, d Stadsverzorgingshuls met tij de Geneeskundige- en Gezondheidsdienst be hoort to worden ondergebracht. Zij meent, Jat een tehuis voor valide be jaarden onder do Geneeskundige- en Gezondheidsdienst niet thuis hoort, zij U-??.fa;^CC\°nJui0t° t0<3stand (Stadsverzorgingshuls onder' aatuohoppelijk hulpbetoon) te vervangen door een situatie, waarvan bij voorbaat vast staat, dat zij binnen afzienbare tijd ook onjuist zal zijn. Dan kan men - naar zij stelt - ook wel gedurende de intorimperiode de zaak laten zoals zij is om Jan te zijner tijd (als het verpleegtehuis ge reed is een juiste definitieve vorm te vinden. Bij hot vormen van haar standpunt wordt zij vooral geleld door de vrees, dat onderbrenging van het Stadsverzorgingshuls bij de Geneeskundige- en Gezondheidsdienst ernst; ge sociale leemten in Ie leiding en hot beheer van dit tehuis zal teweeg brengen. Zij wijst er voorts op, dat er in de Gemeente binnen afzienbare tijd meerdere inrichtingen op het gebied van de verzorging van valide ejaarden moeten komen, Er zal nu reeds grond moeten worden gereserveerd voor twee nieuwe inrichtingen. Zou het Stadsverzorgingshuls bij de Ge neeskundige- cn Gezondheidsdienst worden ondergebracht, dan zou het naar haar mening consequent zijn ook do bovenbedoelde bejaardeninrichtingen onder de directie van die dienst tc plaatsen, hetgeen haars inziens'nog veel meer onjuist zou zijn. Bejaardenzorg - ook in inrichtingen - is naar - 9 - haar overtuiging een vorm van maatschappelijk werk. Het is volgens ha:r oordeel noodzakelijk bij het nemen van een beslissing in de toekomst te kijken en niet als uitgangspunt voor het te voeren beleid een tijdelijke situatie kiezen. De andere helft van onze commissie is van mening, dat het Stadsvor zorgingshuis thans het beste tij de Geneeskundige- en Gezondheidsdienst kan v/orden ondergebracht. Zij staat op het standpunt dat de hieraan verbon den schaduwzijden bij lange na niet opwogen tegen de voordelen van deze verandering. Zij wijst er op, dat verschillende omstandigheden (ten dele juist thans) pleiten voor de overbrenging van het Stadsverzorgingshuls na; r e j G. G. D. a. concentratie van behoor en administratie van vorplegings- en verzor gingsinstellingen noot bepaalde voordelen bieden (efficiency, geza menlijke inkoop enz., enz.); b. de heer Ablij van de dienst voor Sociale Zaken, die zich nogal inten sief met het Stadsvorzorgingshuis bemoeide, is ultimo mei gepensio neerd; e. door verplaatsing en uitbreiding v.nn de administratie van de G.G.D. (Stadsziekenhuis) ontstaat hier een bepaalde ruimte, die enige taaie vergroting op dit moment wel mogelijk doet schijnen. Te zijner tijd (als het verpleegtehuis gereed is en het karakter van hc-t Stadsverzorgingshuls dientengevolge gewijzigd is) zou de situatie opnieuw kunnen worden bezien. Gedurende deze intorimperiode lijkt de on derbrenging van het Stadsvorzorgingshuis bij de G.G.D. dit doel van de commissie in ieder geval de beste oplossing. Het betrekken van "De Terp" in de reorganisatieplannen, hoezeer misschien op zichzelf ook aantrekkelijk, acht onze commissie bezwaarlijk, nu hier geen sprake is van een gemeentelijke instelling. Dit deel van de commissie merkt voorts op, dat de bejaardenzorg toch wel altijd (ook wanneer het om zogenaamde valide bejaarden gaat) sterk medische aspecten (geriatrie) heeft. Zij erkent, dat or bij onder brenging-zonder-meer bij de G.G.D. bepaalde la.cunes sullen kunnen ont staan. In deze hiaten zal daarom meteen zo goed mogelijk moeten worden voorzien. Het betreft hir: a. de beslissing omtrent de opname (deze mag niet enkel op medische gron den geschieden); b. de verzorging van zogenaamd welfare-werk (hot s zeer belangrijk, dat er naar wordt gestreefd do verpleegden actief te houden); overigens ligt dit werk ook niet direct op de weg van Maatschappelijk Hulpbetoon; c. bepaalde sociaal-maatschappelijke aspecten van beheer en leiding. De zoeven bedoelde helft van onze commissie meent, uat de beswaren, dié op deze punten kunnen ontstaan, te ondervangen zijn door aan een bepaald orgaan of oen bepaalde commissie zeggenschap (mede-zeggenschap?) hierin te geven. Deze aangelegenheden zouden dus niet zonder meer aan de direc teur van de G.G.D. moeten worden overgelaten. Denkbaar zou zijn een be paalde (buitenwettelijke) Commissie van advies (waarin o.m. de dienst voor Sociale Zaken vertegenwoordigd zou behoren te zijn) bij het beheer van het Stadsverzorgingshuis in te schakelen. Aan de directeur van de G.G.D. zou dan b.v. opgedragen kunnen worden niemand in het Stadsvorzor gingshuis op te nemen dan in overeenstemming met de commissie, terwijl voor het geval er geen overeenstemming zou kunnen v/orden bereikt de be slissing Burgem ....-ter W-thoudors is. Opgemerkt zij tenslotte nog, dat de Commissie het wenselijk acht, dat do naam "Stadsverzorgingshuis" wordt vervangen door een meer in deze tijd passende benaming. VI. V v :or r-s s." - Mede door initiatieven vanuit do dienst voor Sociale Zaken is des tijds de Stichting Leeuwarder Werkgemeenschap tot stand gekomen. De nauwe relatie welke tussen beide lichamen bestaat, is dan ook historisch zeer goed te verklaren. Deze nauwe relatie moet ook blijven bestaan, om-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1962 | | pagina 347