Ook indien de instelling ven Maatschapp elijk Hulpbetoon gehand
haafd wordt, aou or in elk geval eon aanpassing aan de eisen des tijds
moeten plaats hebben, in die sin, dat het bestuur van die instelling op
overeenkomstige wijze als hierboven aangegeven aan de directeur van So
ciale Zaken het nemen van beslissingen delegeert. Voor zeer ingrijpende
beleidszaken zou - terwijl overigens mutatis mutandis de bovenvermelde
omschrijving van de bevoegdheden dienst zou kunnen doen - dan nog be
paald moeten worden, dat Burgemeester en Wethouders daarover worden ge-
raadple egd.
V3t 1.:y. 0 S js yhul
s-
.1 1 Lng
Maatschappelijk Hulpbetoon en van de dienst voor Sociale Zaken én er
een aparte stichting voor te creëren. Het Stadsverzorgingshuls zou dan
zelf zijn boekhouding moeten verzorgen. Haast een directeur of directrice
zou hot daarom moeten beschikken over een eigen econoom-admlnistrateur.
®n nog betere oplossing acht genoemd Bureau het wanneer men de admini
stratie en dc bedrijfseconomische leiding van het Stadsvcrzorgingshuis
De Terp" en mogelijk ook van het Stadsziekenhuis, zou combineren.
Uitvoerige overweging van hetgeen door raadpleging van degenen, die
hierbij betrokken zijn, te harer kennis is gekomen on ven hetgeen haar
uit eigen wetenschap terzake reeds bekend was, alsmede omstandige gedach-
tenwisseling over de tegenwoordige en de te verwaóhten positie ven het
Stadsvcrzorgingshuis heeft er toe geleid, dat onze Commissie als volgt
meent tcmoeten rapporteren. Als principieel uitgangspunt dient te worden
aanvaard, dat do band tussen Maatschappelijk Hulpbetoon (cn Sociale Za
ken; enerzijds cn het Stadsvorzorgingshuis anderzijds behoort te worden
verbroken. Zoals er ook ir. andere bejaardentehuizen wel personen zijn on
dergebracht, die de kosten van huisvesting en verzorging niet of niet
gejoel kunnen dragen en zich daarom tot Maatschappelijk Hulpbetoon c.q.
Sociale Zaken wondon, is er ook in hot Stadsvcrzorgingshuis - naast wel
voldoende draagkrachtigen - een aantal verpleegden, die hulp van Maat
schappelijk Hulpbetoon behoeven. Dit kan en mag „chtor geen reden zijn
het Stadsvorzorgingshuis te doen ressorteren onder de instelling van
Maatschappelijk Hulpbetoon of de dienst voor Sociale Zaken» Bij 'do keuze
van een nieuwe beheersvorm voor he!, Stadsverzorg; ngshuis zal er rekening
mee moeten worden gehouden, dat er ook een gemeentelijk verpleegtehuis
voor chronische zieken en bejaarden zal konen. Het Stactöverzorgingshuis
zal daardoor mettertijd het karakter verkrijgen van een tehuis voor valid
bejaarden.
it mening, d
Stadsverzorgingshuls met tij de Geneeskundige- en Gezondheidsdienst be
hoort to worden ondergebracht. Zij meent, Jat een tehuis voor valide be
jaarden onder do Geneeskundige- en Gezondheidsdienst niet thuis hoort, zij
U-??.fa;^CC\°nJui0t° t0<3stand (Stadsverzorgingshuls onder'
aatuohoppelijk hulpbetoon) te vervangen door een situatie, waarvan bij
voorbaat vast staat, dat zij binnen afzienbare tijd ook onjuist zal zijn.
Dan kan men - naar zij stelt - ook wel gedurende de intorimperiode de
zaak laten zoals zij is om Jan te zijner tijd (als het verpleegtehuis ge
reed is een juiste definitieve vorm te vinden. Bij hot vormen van haar
standpunt wordt zij vooral geleld door de vrees, dat onderbrenging van
het Stadsverzorgingshuls bij de Geneeskundige- en Gezondheidsdienst ernst;
ge sociale leemten in Ie leiding en hot beheer van dit tehuis zal teweeg
brengen. Zij wijst er voorts op, dat er in de Gemeente binnen afzienbare
tijd meerdere inrichtingen op het gebied van de verzorging van valide
ejaarden moeten komen, Er zal nu reeds grond moeten worden gereserveerd
voor twee nieuwe inrichtingen. Zou het Stadsverzorgingshuls bij de Ge
neeskundige- cn Gezondheidsdienst worden ondergebracht, dan zou het naar
haar mening consequent zijn ook do bovenbedoelde bejaardeninrichtingen
onder de directie van die dienst tc plaatsen, hetgeen haars inziens'nog
veel meer onjuist zou zijn. Bejaardenzorg - ook in inrichtingen - is naar
- 9 -
haar overtuiging een vorm van maatschappelijk werk. Het is volgens ha:r
oordeel noodzakelijk bij het nemen van een beslissing in de toekomst te
kijken en niet als uitgangspunt voor het te voeren beleid een tijdelijke
situatie kiezen.
De andere helft van onze commissie is van mening, dat het Stadsvor
zorgingshuis thans het beste tij de Geneeskundige- en Gezondheidsdienst kan
v/orden ondergebracht. Zij staat op het standpunt dat de hieraan verbon
den schaduwzijden bij lange na niet opwogen tegen de voordelen van deze
verandering. Zij wijst er op, dat verschillende omstandigheden (ten dele
juist thans) pleiten voor de overbrenging van het Stadsverzorgingshuls
na; r e j G. G. D.
a. concentratie van behoor en administratie van vorplegings- en verzor
gingsinstellingen noot bepaalde voordelen bieden (efficiency, geza
menlijke inkoop enz., enz.);
b. de heer Ablij van de dienst voor Sociale Zaken, die zich nogal inten
sief met het Stadsvorzorgingshuis bemoeide, is ultimo mei gepensio
neerd;
e. door verplaatsing en uitbreiding v.nn de administratie van de G.G.D.
(Stadsziekenhuis) ontstaat hier een bepaalde ruimte, die enige taaie
vergroting op dit moment wel mogelijk doet schijnen.
Te zijner tijd (als het verpleegtehuis gereed is en het karakter
van hc-t Stadsverzorgingshuls dientengevolge gewijzigd is) zou de situatie
opnieuw kunnen worden bezien. Gedurende deze intorimperiode lijkt de on
derbrenging van het Stadsvorzorgingshuis bij de G.G.D. dit doel van de
commissie in ieder geval de beste oplossing.
Het betrekken van "De Terp" in de reorganisatieplannen, hoezeer misschien
op zichzelf ook aantrekkelijk, acht onze commissie bezwaarlijk, nu hier
geen sprake is van een gemeentelijke instelling.
Dit deel van de commissie merkt voorts op, dat de bejaardenzorg
toch wel altijd (ook wanneer het om zogenaamde valide bejaarden gaat)
sterk medische aspecten (geriatrie) heeft. Zij erkent, dat or bij onder
brenging-zonder-meer bij de G.G.D. bepaalde la.cunes sullen kunnen ont
staan. In deze hiaten zal daarom meteen zo goed mogelijk moeten worden
voorzien. Het betreft hir:
a. de beslissing omtrent de opname (deze mag niet enkel op medische gron
den geschieden);
b. de verzorging van zogenaamd welfare-werk (hot s zeer belangrijk, dat
er naar wordt gestreefd do verpleegden actief te houden);
overigens ligt dit werk ook niet direct op de weg van Maatschappelijk
Hulpbetoon;
c. bepaalde sociaal-maatschappelijke aspecten van beheer en leiding.
De zoeven bedoelde helft van onze commissie meent, uat de beswaren, dié
op deze punten kunnen ontstaan, te ondervangen zijn door aan een bepaald
orgaan of oen bepaalde commissie zeggenschap (mede-zeggenschap?) hierin
te geven. Deze aangelegenheden zouden dus niet zonder meer aan de direc
teur van de G.G.D. moeten worden overgelaten. Denkbaar zou zijn een be
paalde (buitenwettelijke) Commissie van advies (waarin o.m. de dienst
voor Sociale Zaken vertegenwoordigd zou behoren te zijn) bij het beheer
van het Stadsverzorgingshuis in te schakelen. Aan de directeur van de
G.G.D. zou dan b.v. opgedragen kunnen worden niemand in het Stadsvorzor
gingshuis op te nemen dan in overeenstemming met de commissie, terwijl
voor het geval er geen overeenstemming zou kunnen v/orden bereikt de be
slissing Burgem ....-ter W-thoudors is.
Opgemerkt zij tenslotte nog, dat de Commissie het wenselijk acht,
dat do naam "Stadsverzorgingshuis" wordt vervangen door een meer in deze
tijd passende benaming.
VI. V v :or r-s s." -
Mede door initiatieven vanuit do dienst voor Sociale Zaken is des
tijds de Stichting Leeuwarder Werkgemeenschap tot stand gekomen. De
nauwe relatie welke tussen beide lichamen bestaat, is dan ook historisch
zeer goed te verklaren. Deze nauwe relatie moet ook blijven bestaan, om-