- 10 -
dat beide er belang bij hebben. Tech is de L.W. G. in de loop der jaren
me r en meer een zelfstandig bedrijf geworden en het zon in principe dan
ook juist cn gewenst zijn om deze lijn door te trekken door de hoofdboek-
0 - -
-
ciale Zaken lf
L» V. G. over ri smvang
L.W. G. eig
Lnger -incipië aren ver
V. G. -bei te-
1
- - /oor
-
inl
lie. zijn tussen de L.W. G. -
cht
bij overdracht van 1
'rschriften t in hand heeft. Door u.n
goodo instructie en sen doeltreffende controle echter zullen deze b e zware J
n zijn er )pwegei roor-
delen verbonden aan de overdracht.
Naast de G, S.W.-arbeiders, werkzaam bij de L.W. G. is er ook nog een naar
verhouding gering aantal geplaatst op de- z.g. buitenobjecten. Hoewel een
loonadministratie van b_ide groepen gezamenlijk ongetwijfeld voordelen
t werk van de buitenobjecten een zo-
danig eigen karakter heeft en dat de werkzaamheden zo nauw verbonden zijn
zolfstandigen, hoofdarbeiders e.d. dat de loonadministratie van deze
buitenobjecten beter onder do dienst voor Sociale Zaken kan blijvon res
sortoren.
Wat betreft de declaratie cn hot verstrekken ve.n statistische gegevens
deel der werkzaamheden (eventueel in samenwerking met de afdeling finan
ciën van de Secretarie) het best verzorgd kan worden door de dienst voor
Sociale Zak en.
Hoewel dus de hoofdboekhouding en de loonadministratie bovengenoemd in
principe zouden moeten worden overgedragen aan dé L.W.G.zal de prakti
sche uitvoering hiervan voorlopig wel niet te verwezenlijken zijn. Kwali
tatief en kwantitatief zou de administratieve afdeling van dc L.W. G.
moeten worden uitgebreid. De huidige, zeer gebrekkige kantoorruimte laat
dit echter niet toe.
Hon on ander kan dus pas worden verwezenlijkt, Waaneer er een nieuw ge
bouwencomplex voor de L.W. G. tot stand is gekomen.
aar mo-
veli Lnistratio-
kosten welke nu voor rekening van de Gemeente komen, door te berekenen aan
de L.W. G. Dit zou oen zuiverder kostenberekening van dit bedrijf bevorde
ren.
'/II, VII.", IX, X Or. ;enl r; a b ie dienst voor Social. Zal in.
Le lachten, welke betreffende de organisatie van ie dienst zijn
neergelegd in het rapport van Let Bureau Personeelsbeheer en organisatie
groot
j lal
gewenst om het aantal afdelingen ZO beperkt mogelijk te houden. Daarom
zou, in afwijking van het vorengenoemde rapport de afdeling "Interne Zaker.
kunnen
o dienst dan ook als
volgt kunnen zijn:
- 11 -
1. Afdeling Individuele maatschappelijke zorg (liever dan afd. Onder
zoek, omdat het werk niet alleen onderzoek, maar ook individueel
maatschappelijk werk omvat.Deze afdeling is belast met de buiten-
dienstwerkzaamheden van alle aan de dienst voor Sociale Zaken ter
uitvoering opgedragen wetten cn regelingen (Armenwet en Rijksregelin
gen).
2. Afdeling Maatschappelijk Opbouwwerk (Community organization).
3. Afdeling ?.dministro„ti e, met als onderafdeling correspondentie en
archief.
4. Afdelin i: lichtin -en en v rhaal.
Hot lijkt onze commissie zeer gewenst, dat do directeur van Socia
le Zaken voor de interne organisatie van de dienst zoveel mogelijk de
vrij e hand wordt gelaten, en dat alleen enige hoofdlijnen worden aange
geven. Er zijn namelijk nog tal van onzekere componenten, waardoor het
onmogelijk is zich voor langere termijn in een bepaald schema vast te
leggen. Een reorganisatie van de dienst is uiteraard (o.ra. met het oog
op de personeelsleden) niet in eens geheel door to Voeren. Bovendien is
het maatschappelijk werk overal in beweging cn moot de dienst voor So
ciale Zaken voldoende armslag hebben, om zich bij nieuwe situaties aan
te sluiten. Zo is nog niet bekend, wat de nieuwe Bijstandswet, waarnaar
reeds zo lang wordt uitgezien, zal brengen. Verder kan nog niet worden
overzien, in hoeverre de ontwikkeling van hot maatschappelijk werk in de
naaste of verdere toekomst wellicht het creëren van een aparte e.fdeling
voor maatschappelijk werk (casework—afdeling), vraagt, voor welke werk
zaamheden t:.a.ns een aantal krachten bij de dienst in opleiding zijn. Ten
slotte kunnen ook vraagstukken als sociale sanering, zorg voor probleem
gezinnen, e.d, een bepaalde nu nog niet vast te stellen organisatievorm
vragen, al of niet in samenwerking met kerkelijk en particulier initiatief.
Omtrent punt X van de samenvatting van het Bureau Personeelsbeheer en Orga
nisatie (adjunct-directeur of plaatsvervangend directeur, alsmede staf-
assistent (e heeft de directeur van Sociale Zaken zijn visie gegeven in
een brief van 18 april 1962, no. 6454,
aan Burgemeester en Wethouders.
XI. Huisvesting.
IIocwol de huisvesting van de dienst voor Sociale Zaken een voor
lopige oplossing zal vinden door het in gebruik nemen van enkele ver
trekken in het Hieuw6 Stadsweeshuisis de situatie nog verre van ideaal»
H-t onderbrengen van de dienst in twee afzonderlijke ruimten hoeft grote
bezwaren on is oneconomisch. Ook de verdeling van de werkruimten is on
doelmatig (o.a. over verschillende ruimten verspreid archief). Verder is
het gebrekaanspreekkamertjes zeer belemmerend. Naast hot spreekkamertje
in het hoofdgebouw, dat overigens zeer ondoelmatig is, omdat het een
doorloop vormt naar de kluis en het uitbetalingslokaal komon ,r in het
Nieuwe Stadsweeshuis twee spreekkamertjes beschikbaar, waarvan het ene
eigenlijk bestemd is voor wachtkamer. Do onderworpen, die bij een dienst
voor Sociale Zaken behandeld worden, eisen een vertrouwelijk gesprek onder
vier ogen. Bij de mensen thuis is dat dikwijls niet mogelijk, terwijl,
wanneer de mensen één of enkele malen thuis bezocht zijn, veel dingen
sneller on doeltreffender door een gesprek op hot kantoor kunnen worden
afgedaan. Er zou dus tijd kunnen worden uitgespaard, terwijl er veel
economischer zou kunnen worden gewerkt, indien de huisvesting aan deze
behoefte tc moet
De commissie verzoekt U dan ook dringend de huidige situatie slechts als
oen noodoplossing te beschouwen en de huisvesting van de dienst opnieuw
in over H )ór Open
bare Vlerken.
Zij laat hier enige suggesties volgen voor een mogelijke oplossing: