- 10 - dat beide er belang bij hebben. Tech is de L.W. G. in de loop der jaren me r en meer een zelfstandig bedrijf geworden en het zon in principe dan ook juist cn gewenst zijn om deze lijn door te trekken door de hoofdboek- 0 - - - ciale Zaken lf L» V. G. over ri smvang L.W. G. eig Lnger -incipië aren ver V. G. -bei te- 1 - - /oor - inl lie. zijn tussen de L.W. G. - cht bij overdracht van 1 'rschriften t in hand heeft. Door u.n goodo instructie en sen doeltreffende controle echter zullen deze b e zware J n zijn er )pwegei roor- delen verbonden aan de overdracht. Naast de G, S.W.-arbeiders, werkzaam bij de L.W. G. is er ook nog een naar verhouding gering aantal geplaatst op de- z.g. buitenobjecten. Hoewel een loonadministratie van b_ide groepen gezamenlijk ongetwijfeld voordelen t werk van de buitenobjecten een zo- danig eigen karakter heeft en dat de werkzaamheden zo nauw verbonden zijn zolfstandigen, hoofdarbeiders e.d. dat de loonadministratie van deze buitenobjecten beter onder do dienst voor Sociale Zaken kan blijvon res sortoren. Wat betreft de declaratie cn hot verstrekken ve.n statistische gegevens deel der werkzaamheden (eventueel in samenwerking met de afdeling finan ciën van de Secretarie) het best verzorgd kan worden door de dienst voor Sociale Zak en. Hoewel dus de hoofdboekhouding en de loonadministratie bovengenoemd in principe zouden moeten worden overgedragen aan dé L.W.G.zal de prakti sche uitvoering hiervan voorlopig wel niet te verwezenlijken zijn. Kwali tatief en kwantitatief zou de administratieve afdeling van dc L.W. G. moeten worden uitgebreid. De huidige, zeer gebrekkige kantoorruimte laat dit echter niet toe. Hon on ander kan dus pas worden verwezenlijkt, Waaneer er een nieuw ge bouwencomplex voor de L.W. G. tot stand is gekomen. aar mo- veli Lnistratio- kosten welke nu voor rekening van de Gemeente komen, door te berekenen aan de L.W. G. Dit zou oen zuiverder kostenberekening van dit bedrijf bevorde ren. '/II, VII.", IX, X Or. ;enl r; a b ie dienst voor Social. Zal in. Le lachten, welke betreffende de organisatie van ie dienst zijn neergelegd in het rapport van Let Bureau Personeelsbeheer en organisatie groot j lal gewenst om het aantal afdelingen ZO beperkt mogelijk te houden. Daarom zou, in afwijking van het vorengenoemde rapport de afdeling "Interne Zaker. kunnen o dienst dan ook als volgt kunnen zijn: - 11 - 1. Afdeling Individuele maatschappelijke zorg (liever dan afd. Onder zoek, omdat het werk niet alleen onderzoek, maar ook individueel maatschappelijk werk omvat.Deze afdeling is belast met de buiten- dienstwerkzaamheden van alle aan de dienst voor Sociale Zaken ter uitvoering opgedragen wetten cn regelingen (Armenwet en Rijksregelin gen). 2. Afdeling Maatschappelijk Opbouwwerk (Community organization). 3. Afdeling ?.dministro„ti e, met als onderafdeling correspondentie en archief. 4. Afdelin i: lichtin -en en v rhaal. Hot lijkt onze commissie zeer gewenst, dat do directeur van Socia le Zaken voor de interne organisatie van de dienst zoveel mogelijk de vrij e hand wordt gelaten, en dat alleen enige hoofdlijnen worden aange geven. Er zijn namelijk nog tal van onzekere componenten, waardoor het onmogelijk is zich voor langere termijn in een bepaald schema vast te leggen. Een reorganisatie van de dienst is uiteraard (o.ra. met het oog op de personeelsleden) niet in eens geheel door to Voeren. Bovendien is het maatschappelijk werk overal in beweging cn moot de dienst voor So ciale Zaken voldoende armslag hebben, om zich bij nieuwe situaties aan te sluiten. Zo is nog niet bekend, wat de nieuwe Bijstandswet, waarnaar reeds zo lang wordt uitgezien, zal brengen. Verder kan nog niet worden overzien, in hoeverre de ontwikkeling van hot maatschappelijk werk in de naaste of verdere toekomst wellicht het creëren van een aparte e.fdeling voor maatschappelijk werk (casework—afdeling), vraagt, voor welke werk zaamheden t:.a.ns een aantal krachten bij de dienst in opleiding zijn. Ten slotte kunnen ook vraagstukken als sociale sanering, zorg voor probleem gezinnen, e.d, een bepaalde nu nog niet vast te stellen organisatievorm vragen, al of niet in samenwerking met kerkelijk en particulier initiatief. Omtrent punt X van de samenvatting van het Bureau Personeelsbeheer en Orga nisatie (adjunct-directeur of plaatsvervangend directeur, alsmede staf- assistent (e heeft de directeur van Sociale Zaken zijn visie gegeven in een brief van 18 april 1962, no. 6454, aan Burgemeester en Wethouders. XI. Huisvesting. IIocwol de huisvesting van de dienst voor Sociale Zaken een voor lopige oplossing zal vinden door het in gebruik nemen van enkele ver trekken in het Hieuw6 Stadsweeshuisis de situatie nog verre van ideaal» H-t onderbrengen van de dienst in twee afzonderlijke ruimten hoeft grote bezwaren on is oneconomisch. Ook de verdeling van de werkruimten is on doelmatig (o.a. over verschillende ruimten verspreid archief). Verder is het gebrekaanspreekkamertjes zeer belemmerend. Naast hot spreekkamertje in het hoofdgebouw, dat overigens zeer ondoelmatig is, omdat het een doorloop vormt naar de kluis en het uitbetalingslokaal komon ,r in het Nieuwe Stadsweeshuis twee spreekkamertjes beschikbaar, waarvan het ene eigenlijk bestemd is voor wachtkamer. Do onderworpen, die bij een dienst voor Sociale Zaken behandeld worden, eisen een vertrouwelijk gesprek onder vier ogen. Bij de mensen thuis is dat dikwijls niet mogelijk, terwijl, wanneer de mensen één of enkele malen thuis bezocht zijn, veel dingen sneller on doeltreffender door een gesprek op hot kantoor kunnen worden afgedaan. Er zou dus tijd kunnen worden uitgespaard, terwijl er veel economischer zou kunnen worden gewerkt, indien de huisvesting aan deze behoefte tc moet De commissie verzoekt U dan ook dringend de huidige situatie slechts als oen noodoplossing te beschouwen en de huisvesting van de dienst opnieuw in over H )ór Open bare Vlerken. Zij laat hier enige suggesties volgen voor een mogelijke oplossing:

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1962 | | pagina 348