voorlopig van gevoelen to zijn, dat het rationeler en financieel aantrekkelijke
zou zijn wanneer de hoge woongebouwen 15 bouwlagen zouden bevatten, waardoor
hot aantal woningen met 45- zou kunnen stijgen.
De eerste schetsontwerpen van al deze woningen hebben wij bij de stukken
voor U ter inzage gelood. Aangezien het hier nog maar schetsen betreft volstaan
wij met do volgende toelichting. Wij willen U voorzoveel do eengezinshuizen be.
treft mot nadruk wijzen op het feit, dat do woonkamers belangrijk groter zijn,
dan in onze gemeente in de woningwetsector tot dusver het geval was. Alhoewel
de bouwkosten in verband met deze toegenomen grootte uiteraard mede zullen
stijgen, menen wij dat tegen oen daaruit voortvloeiende hogere huur geen bezwaal
bostaat, gelet op het groter woongenot, dat wordt geboden. Do ontworpen voor de
woningen in de hoge woongebouwen en in do middelhoge bouw zijn, wat opzet en
indeling betreft, gelijk. Bij bestudering van do tekeningen en de eveneons voor
U bij do stukken gevoegde maquette, zal U blijken dat hier gedacht wordt aan
hot bouwen van woningen in het zogenaamde splitlevcl-typc Dit wil zeggen, dat
woon- en slaapctage niet op hetzelfde niveau zijn gelegen. Vanaf de woonetage
moot men een halve trap omhoog óf omlaag om de slaapctage te bereiken. Om de
andere woning is het voorts mogelijk nog te beschikken over een tweede slaap
ctage. Hierdoor kunnen ook in de hoge woongebouwen woningen komen mot 5 en met
5 kamers, respectievelijk geschikt voor de huisvesting van 4 en 10 personen.
Voor nadere bijzonderheden over dit zeer aantrekkelijke type woning ogen wij
U voorts verwijzen naar hetgeen voor IJ ïer inzage is gelogd. Naar onze mening
wordt op dezo wijze voor een belangrijk dool tegemoetgekomen aan do bezwaren,
welke in de vergadering van Uw Raad van 18 juli jlnaar voren werden gebrach*.
togen hoge woongebouwen, waarbij ervan word uitgegaan dat in dergelijke ge
bouwen uitsluitend kleine woningen gebouwd zullen kunnen worden.
Het ligt in het voornemen bij dit bouwplan drie plaatselijke woningbouw
corporaties te betrekken. Enkoio voorbereidende besprekingen met do besturen
van deze corporaties hebben reeds plaats gevonden.
Wij hebben een vertegenwoordiger van de Stichting Ratiobouw, architect
J.B. Bakema. te Rotterdam,en architect D. Witteveen, alhier, gevraagd Uw Raad
mondeling in te lichten over de in voorbereiding zijnde plannon en wel in Uw
vergadering van 20 november a.s.. Daarna zullen wij gaarne oen uitspraak van
Uw Raad vernomen over de vraag, oi' op do ingeslagen weg kan worden voortgegaan.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
A.A.M. van der Meulen, Burgemeester.
de Jong, Secretaris
Verzonden 9 november 1962.
Verordening tegemoetkoming huurders gemeentewoningen.
Bijlage no. 547. Leeuwarden, 9 november 1962
Aan de Gen. er.teraad.
Het komt bij de realisering van uitbreidingsplannen en andere stede-
bouwkundige maatregelen en bij de verwezenlijking van voorzieningen ten
algenonen nutte buiten het kader van de uitvoering van planologische rege
lingen herhaaldelijk voor dat woningen moeten verdwijnen. De eigenaren van
die woningen werden dan door aankoop of onteigening volledig schadeloos
gesteld voor het verlies, dat zij lijden. Ingeval hot verpachte grond
(eventueel met opstallen) betreft, heeft ook de pachter op grond van de
Pachtwet recht op volledige schadeloosstelling. De huurder van een woning
heeft wettelijk echter, tenzij bij onteigening geen aanspraak op een tege
moetkoming in de schade, die hij - zij het in mindere mate - toch ook
lijdt door de kosten van de verhuizing en het eventueel duurdere wonen.
Deze ongelijke behandeling heeft naar mate enerzijds de overheid neer
werken van algemeen nut in uitvoering heeft genomen en anderzijds de
rechtspositie van de huurder door de huurbescherming aan kracht heeft ge
wonnen, steeds meer de aandacht getrokken. Geleidelijk aan heeft dan ook
de gedachte veld gewonnen, dat het principe van de gelijkheid van de bur
gers ton aanzien van de publieke lasten de toekenning van een bijdrage aan
huurders als bovenbedoeld in de door hen te maken kosten behoort mee te
brengen. Zo bleek de vergadering van de Ilederlandse Juristenvereniging
van vorig jaar sterk geport-^.rd te zijn voor -en schadeloosstelling van de
huurder. Al eerder diende de Regering - in afwachting van het rapport tor-
zake van de in 1958 ingestelde staatscoramissio-Houwing - hij de Statan-Gcnc-
raal een ontwerp in van een voorlopige regeling, ten doel hebbende de
huurders Van bedrijfspanden bij ontruiming een schadevergoeding te geven.
Dit ontwerp resulteerde tenslotte in de wet van 8 december 1961, houdende
een voorlopige regeling in verband met de schadeloosstelling van huurders
van gebouwde onroerende goederen, welke worden gebezigd voor de uitoefe
ning van een bedrijf in geval van onteigening of vordering in eigendon en
in geval van ontruiming' van het gehuurde.
Hot stellen van regelen ten behoeve van huurders van woningen moest,
zo noer.de de Regering bij de totstandkoming van die wet aan de gemeenten
worden overgelaten. In dit verband delen wij U mede, dat een aantal ge
meenten oen schadevergoedingsregeling in het lever, heeft geroepen, terwijl
elders aan de hand van interne richtlijnen een vergoeding wordt toegekend.
De handelwijze van bovenbedoelde gemeenten berust niet slechts op het
verlangen en rechtsongelijkheid te verzachten, naar ook op de beleids
overweging dat, het voor die gemeenten van belang is een vlotte medewer
king van de huurders te verkrijgen bij de ontruiming van te amoveren
woningen. Een tegemoetkoming in de verhuiskosten zal de huurder spoediger
tot verhuizing doen besluiten, waardoor langdurige ontruimingoprocedures,
welke oen ernstige vertraging in de uitvoering van het betrokken werk ten
gevolge kunnen hebben, vermeden worden. Wanneer wij U thans voorstellen
tot do invoering van een schaderegeling voor huurders van gemeentewoningen
over te gaan, spelen ook bij ons praktische overwegingen mede een rol,
zoals ooi: blijkt uit artikel 2, derde lid, van de U ter vaststelling aar.-
geboden ontwerpverordening bepalend dat de ontruiming binnen een door ons
College a.anvaardbaar geachte termijn moet plaats vinden. Praktische over
wegingen hebben ons er ook toe gebracht U in overv/eging te geven geen
telkenmale te taxeren volledige schadeloosstelling toe te kennen, maar
een vaste tegemoetkoming, welke is gesteld op 60^' van de huurprijs per
jaar van de nieuw te betrekken woning, met een minimum van 250,-- er. oen
maximum van 500,(artikel 3). Dit komt ongeveer overeen met wat elders