voorlopig van gevoelen to zijn, dat het rationeler en financieel aantrekkelijke zou zijn wanneer de hoge woongebouwen 15 bouwlagen zouden bevatten, waardoor hot aantal woningen met 45- zou kunnen stijgen. De eerste schetsontwerpen van al deze woningen hebben wij bij de stukken voor U ter inzage gelood. Aangezien het hier nog maar schetsen betreft volstaan wij met do volgende toelichting. Wij willen U voorzoveel do eengezinshuizen be. treft mot nadruk wijzen op het feit, dat do woonkamers belangrijk groter zijn, dan in onze gemeente in de woningwetsector tot dusver het geval was. Alhoewel de bouwkosten in verband met deze toegenomen grootte uiteraard mede zullen stijgen, menen wij dat tegen oen daaruit voortvloeiende hogere huur geen bezwaal bostaat, gelet op het groter woongenot, dat wordt geboden. Do ontworpen voor de woningen in de hoge woongebouwen en in do middelhoge bouw zijn, wat opzet en indeling betreft, gelijk. Bij bestudering van do tekeningen en de eveneons voor U bij do stukken gevoegde maquette, zal U blijken dat hier gedacht wordt aan hot bouwen van woningen in het zogenaamde splitlevcl-typc Dit wil zeggen, dat woon- en slaapctage niet op hetzelfde niveau zijn gelegen. Vanaf de woonetage moot men een halve trap omhoog óf omlaag om de slaapctage te bereiken. Om de andere woning is het voorts mogelijk nog te beschikken over een tweede slaap ctage. Hierdoor kunnen ook in de hoge woongebouwen woningen komen mot 5 en met 5 kamers, respectievelijk geschikt voor de huisvesting van 4 en 10 personen. Voor nadere bijzonderheden over dit zeer aantrekkelijke type woning ogen wij U voorts verwijzen naar hetgeen voor IJ ïer inzage is gelogd. Naar onze mening wordt op dezo wijze voor een belangrijk dool tegemoetgekomen aan do bezwaren, welke in de vergadering van Uw Raad van 18 juli jlnaar voren werden gebrach*. togen hoge woongebouwen, waarbij ervan word uitgegaan dat in dergelijke ge bouwen uitsluitend kleine woningen gebouwd zullen kunnen worden. Het ligt in het voornemen bij dit bouwplan drie plaatselijke woningbouw corporaties te betrekken. Enkoio voorbereidende besprekingen met do besturen van deze corporaties hebben reeds plaats gevonden. Wij hebben een vertegenwoordiger van de Stichting Ratiobouw, architect J.B. Bakema. te Rotterdam,en architect D. Witteveen, alhier, gevraagd Uw Raad mondeling in te lichten over de in voorbereiding zijnde plannon en wel in Uw vergadering van 20 november a.s.. Daarna zullen wij gaarne oen uitspraak van Uw Raad vernomen over de vraag, oi' op do ingeslagen weg kan worden voortgegaan. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, A.A.M. van der Meulen, Burgemeester. de Jong, Secretaris Verzonden 9 november 1962. Verordening tegemoetkoming huurders gemeentewoningen. Bijlage no. 547. Leeuwarden, 9 november 1962 Aan de Gen. er.teraad. Het komt bij de realisering van uitbreidingsplannen en andere stede- bouwkundige maatregelen en bij de verwezenlijking van voorzieningen ten algenonen nutte buiten het kader van de uitvoering van planologische rege lingen herhaaldelijk voor dat woningen moeten verdwijnen. De eigenaren van die woningen werden dan door aankoop of onteigening volledig schadeloos gesteld voor het verlies, dat zij lijden. Ingeval hot verpachte grond (eventueel met opstallen) betreft, heeft ook de pachter op grond van de Pachtwet recht op volledige schadeloosstelling. De huurder van een woning heeft wettelijk echter, tenzij bij onteigening geen aanspraak op een tege moetkoming in de schade, die hij - zij het in mindere mate - toch ook lijdt door de kosten van de verhuizing en het eventueel duurdere wonen. Deze ongelijke behandeling heeft naar mate enerzijds de overheid neer werken van algemeen nut in uitvoering heeft genomen en anderzijds de rechtspositie van de huurder door de huurbescherming aan kracht heeft ge wonnen, steeds meer de aandacht getrokken. Geleidelijk aan heeft dan ook de gedachte veld gewonnen, dat het principe van de gelijkheid van de bur gers ton aanzien van de publieke lasten de toekenning van een bijdrage aan huurders als bovenbedoeld in de door hen te maken kosten behoort mee te brengen. Zo bleek de vergadering van de Ilederlandse Juristenvereniging van vorig jaar sterk geport-^.rd te zijn voor -en schadeloosstelling van de huurder. Al eerder diende de Regering - in afwachting van het rapport tor- zake van de in 1958 ingestelde staatscoramissio-Houwing - hij de Statan-Gcnc- raal een ontwerp in van een voorlopige regeling, ten doel hebbende de huurders Van bedrijfspanden bij ontruiming een schadevergoeding te geven. Dit ontwerp resulteerde tenslotte in de wet van 8 december 1961, houdende een voorlopige regeling in verband met de schadeloosstelling van huurders van gebouwde onroerende goederen, welke worden gebezigd voor de uitoefe ning van een bedrijf in geval van onteigening of vordering in eigendon en in geval van ontruiming' van het gehuurde. Hot stellen van regelen ten behoeve van huurders van woningen moest, zo noer.de de Regering bij de totstandkoming van die wet aan de gemeenten worden overgelaten. In dit verband delen wij U mede, dat een aantal ge meenten oen schadevergoedingsregeling in het lever, heeft geroepen, terwijl elders aan de hand van interne richtlijnen een vergoeding wordt toegekend. De handelwijze van bovenbedoelde gemeenten berust niet slechts op het verlangen en rechtsongelijkheid te verzachten, naar ook op de beleids overweging dat, het voor die gemeenten van belang is een vlotte medewer king van de huurders te verkrijgen bij de ontruiming van te amoveren woningen. Een tegemoetkoming in de verhuiskosten zal de huurder spoediger tot verhuizing doen besluiten, waardoor langdurige ontruimingoprocedures, welke oen ernstige vertraging in de uitvoering van het betrokken werk ten gevolge kunnen hebben, vermeden worden. Wanneer wij U thans voorstellen tot do invoering van een schaderegeling voor huurders van gemeentewoningen over te gaan, spelen ook bij ons praktische overwegingen mede een rol, zoals ooi: blijkt uit artikel 2, derde lid, van de U ter vaststelling aar.- geboden ontwerpverordening bepalend dat de ontruiming binnen een door ons College a.anvaardbaar geachte termijn moet plaats vinden. Praktische over wegingen hebben ons er ook toe gebracht U in overv/eging te geven geen telkenmale te taxeren volledige schadeloosstelling toe te kennen, maar een vaste tegemoetkoming, welke is gesteld op 60^' van de huurprijs per jaar van de nieuw te betrekken woning, met een minimum van 250,-- er. oen maximum van 500,(artikel 3). Dit komt ongeveer overeen met wat elders

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1962 | | pagina 361