CP - 2 - cvonals die van het in hot plan vallende gedeelte van de Snckertrckweg, bestaan uit bctonklinkerkoion op een lichte fundering,gestraat in traskalk- of slakken- zandmortol. De in of langs de Marshallweg liggende sporen worden verlegd en gewijzigd en komen geheel buiten de nieuwe bestrating te liggen en wel op zodanige afstand, dat de op de sporen aanwezige wagons de rijweg geheel vrijlaten. De langs de wee' gelegen sloot wordt gedempt. Ten behoeve van de afwatering zal een drainering moeten worden aangelegd. Ook de hier voor wegverbreding nodige grondstroken zijn inmiddels eigendom van de Gemeente geworden. Onmiddellijk ten westen van het viaduct zal de Ampèrestraat op de Marshall, weg worden aangeslotenDe Ampèrestraat zal daarvoor over een lengte van f 75 m moeten worden doorgetrokken. Daarna zal de Marshallweg de spoorlijn Leeuwarden- Stiens a niveau kruisen. Behalve deze spoorlijn liggen ter plaatse nog een aan tal rangcersporenDezo laatste sporen zullen worden verwijderd, hetgeen slechts mogelijk is indien een ingrijpende wijziging van de 'wissels enz. op hot spoor wegemplacement plaats heeftDe hiervoor uit te voeren spoorwerken zijn aange geven op de ter inzage gelogde tekeningen van de N.V. Nederlandscho Spoorwegen, nos. 10/3 en 10/5. De kosten van oen en ander zijn vrij hoog. Do overweg zal worden beveiligd met automatische halve bomen. Ter plaatse van de overweg is de rijweg dooreen vluchtheuvel gedeeld om het doorrijden on mogelijk te maken wanneer de halve bomen gesloten zijn. Het profiel van het gedeelte van do Marshallweg tussen de Toutenburgstraat en de Zwettestraat is reeds afgestemd op een wegbreedte van 9.00 m. Aan dit ge deelte zullen echter nog wel bepaalde voorzieningen moeten worden getroffen, ter. wij— voorts langs dit gedeelte oen trottoir en een parkeerstrook worden aange legd. De Kosten van dit eerste dcelplan .cunncn als volgt worden geraamd: a. kosten van de wegaanleg 826.000 b. kosten van het wijzigen van de sporen (door de N.S.) ten behoeve van het doortrekken van de Marshallweg 679.000,-- e. kosten van het verleggen van sporen (door de N.S.) in en langs do Marshallweg 68.000 d. kosten van het maken van een spoorwegovergang (door de N.S 0. verleggen buizen en kabels enz. 125.000,-- 22.000,-- totaal 1.720.000,-- Daar komt nog bij, dat ingevolge een met de N.V. Nederlandschc Spoorwegen ue fluiten overeenkomst omtrent het hebben, gebruiken, onderhouden enz. van de bovenbedoelde spoorwegovergang met beveiligingsinstallatie aan de N.S. een jaar lijkse bijdrage zal moeten worden uitgekeerd van plm. 8.100,--. Wij zullen U ten aanzien van het aangaan van deze overeenkomst zo spoedig mogelijk een nader voorstel doen. Hot tweede gedeelte van het plan omvat de aanleg van het kruispunt Marshall- weg-Zwettostraat ten noordon van do in aanbouw zijnde tunnel onder de spoorlijn Leeuwarden-Harlingen/StaverenDit kruispunt ligt grotendeels in de holling naar do onderdoorgang. In verband hiermede zullen ter plaatse bijzondere voorzieningen dienen to wordon getroffen. Onder het kruispunt wordt een drainering aangebracht, die wordt aangesloten op do tunnelbcmaling. Ook de aanleg van de riolering, die het afvalwater van de industrieterreinen naar on van hot later ten noorden'van de spoorlijn te bouwen gemaaltjo zal voeren, is in het plan opgenomen. Voorts zal volgens dit plan een aansluitend gedeelte van de Zwettestraat wordon herstraat. De kosten van een on ander worden, inclusief een bedrag van 1.000,-- voor het verloggen van kabels, geraamd op 90.000,--. De bouw van de bunnel onder de spoorlijn Leouwardon-Harlingen/Staveren maakt het noodzakelijk, dat thans maatregelen worden getroffen voor het aanleg gen van het nog ontbrekende gedeelte van do Zwettestraat voor do aansluiting van het industrieterrein Van Harinxmakanaal op de tunnel. In de plannen tot straat- aanleg op hot industrieterrein Van Harinxmakanaal, vastgesteld bij raadsbesluiten van 26 augustus 1959, 28 oktober 1959 en 3 mei 1961, is nl. niet begrepen do aan log van bedoeld gedeelte van do Zwettestraat, tor lengte van 100 ra, geprojeo- - 3 - teerd tussen de James Wattstraat en de tunnel. Daarom geven wij U thans in over weging om in de derde plaats in het kader van het totale aan U voorgelegde plan te besluiten tot het aanleggen van het ontbrekende weggedeelte, dat op de ter In zage gelegde tekening no. IB-OJ-01 is aangegeven. Dit weggedeelte zal in aanslui ting op de rijweg onder de tunnel een breedte van 8.20 m krijgen, mex aan beide zijden een tegeltrottoir ter breedte van 2.00 m. De verharding van de rijweg zal bestaan uit betonkeien op een lichte fundering. Het diep gelegen deel van het zandbed wordt gedraineerd; deze drainering wordt eveneens aangesloten op de tun nelbemaling. De kosten van dit werk worden geraamd ep 41.300,--. Zoals hiervoor is vermeld, hebben wij met de N.V. Nederlandsche Spoorwegen in beginsel overeenstemming bereikt inzake het dempen van de mond van de spoor weghaven. Deze overeenstemming is in grote lijnen gebaseerd op het volgende. De N.V. Nederlands che Spoorwegen verleent aan de Gemeente toestemming tot demping van de havenmond onder voorwaardedat de Gemeente aan de N.S. vergun ning verleent om, ter verkrijging van een overslaggelegenheid van goederen van spoor op schip, het spoor langs de Marshallweg in oostelijke richting te verlen gen. De N.S. is voorts bereid het terrein, dat door de demping beschikbaar komt, voor de formele prijs van 1,— aan de Gemeente over te dragen en de vrijkomen de materialen van de af te breken Doksbrug zonder verrekening ter beschikking van de Gemeente te stellen, waarbij wij opmerken, dat de voordelen van de N.S. zijn gelegen in het feit, dat zij na de demping van de havenmond geen kosten meer behoeft te maken voor het onderhoud en de bediening van de Doksbrug. Daar tegenover staat echter, dat de N.S. voor haar rekening neemt de op 38.000,-- geraamde kosten van aanleg en instandhouding van de tot aan de Karlingertrek- vaart te verlengen spoorlijn. Wij zijn van oordeel, dat de voorgestelde trans actie voor de Gemeente acceptabel is. In ons voorstel van 13 febreari jl. (bij lage no. 63) hebben wij reeds melding gemaakt van de mogelijkheid om de Doks brug, die een doorvaartwijdte heeft van 8.50 m, te gebruiken als beweegbare noodbrug over het Nieuwe Kanaal ter hoogte var. de Alma Tademastraat Voor de openbare verlichting van de Marshallweg, van een aansluitend gedeel te van de Snekertrekweg en van hot kruispunt Marshailweg-Zwettestraat door mid del van aan aluminiumliehtmasten met een lichtpunthoogte van 8 ra en aan enkele wandarmen bevestigde natriunlampen, is een krediet nodig van 3^-SOO,--. Voor een viertal verkeerszuilon op de vluchtheuvels op het kruispunt Marshailweg- Zwettestraat worden de kosten geraamd op 1.800,--. Van de kredieten voor het verbeteren en doortrekken van de Marshallweg en voor het aanleggen van het kruispunt Marshailweg-Zwettestraat ten bedrage van in totaal 1.810.000,-- kan een bedrag van naar raming 170.000,-- ten laste van het industrieterrein West worden geraamd. Voor dezo werken zal dus een be drag van 1.640.000,-- ten laste van de algemene dienst der Gemeente moeten ko men. Het krediet van 41.300,-- voor het maken van de verbindingsweg tussen de James Wattstraat en de tunnel in de Zwettestraat kan geheel ten laste van het industrieterrein Van Harinxmakanaal worden gebracht. De kredieten voor de straataanleg enz. zijn opgenomen in bij do stukken ter inzage gelegde ontwerp-besluiten tot het wijzigen van de begroting van het Grondbedrijf en van de gemeente-begroting voor het dienstjaar 1962. In verband met de moeilijke financiële positie van de Gemeente is het - wat de ten laste van de algemene dienst komende werken betreft - niet zeker of al spoedig tot uit voering van de plannen zal kunnen worden overgegaan. Zoals U bekend is, worden momenteel pogingen ondernomen om aanvullende middelen uit het gemeentefonds te verkrijgen. Wellicht zal de uitvoering van de plannen - althans voor een deel ervan - moeten wachten op het resultaat van deze bemoeiingen. Met het ramen van kapitaalslaston voor het ten laste van de algemene dienst blijvende deel van de investeringen zal daarom worden gewacht tot de uitvoering van het werk verzekerd is De investeringen voor de openbare- en verkeersverlichting zullen gelijktij dig met diverse andere investeringen voor de stroom- en gasvoorzieninf en voor de openbare verlichting worden opgenomen in de eerste wijziging van de begroting van de Bncrgiebedrijven voor hot dienstjaar 1962

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1962 | | pagina 39