16415.
DE HA A D DER GEMEENTE LEEUWARDEN}
Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 28 noven
1962 (bijlage no. 374);
B E S 7. u I T
van Jvan Dijk en diens echtgenote A. Kuperus, belden wonende
Oldegalileën 273» alhier, aan te kopen het perceel, plaatselijk
gemerkt Oldegal-ileën 273, kalastraal bekend gemeente Leeuwarden}
sectie F, 110. 1791groot 61 ca, alsmede een kwoteel aandeel in
hot perceel bekend alsvoren no. 1?33> voor een koopsom van in to
taal 725»-- en voorts onder de volgende voorwaarden
1. de grond wordt overgedragen met alles wat daarop of daarin aan
wezig is en met alle daarop rustende erfdienstbaarheden en
lasten en daara; n verbonden rechten, doch vrij van huur en
hypotheek}
2. de levering geschiedt op de dag van het verlijden van de akte
veil overdracht;
3. van de levering af komen alle zakelijke lasten en belastingen,
welke van het over te dragen perceel met opstal en het over te
iragén kwotele aandeel geheven worden, voor rekening van de
ente Lf cuwarJen;
4. de verkopers zijn tot geen andere vrijwaring gehouden dan tot
ie wegens uitwinning;
b. partijen doen afstand van het recht tot het vragen van ont
binding, als bedoeld in de artikelen 1302 er. 1303 van het
Burgerlijk Bet oek;
C. Je leesten van overdracht komen voor rekening van de gemeente
Leeuwarden;
het onder I bedoelde perceel en het kwotele aandeel onder te
brengen in het V/oningbc Irijf.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter
Aanleg recreatieterrein tussen do spoorlijn Leeuwarden-Zwolle, het Van
ïïarinxnakanaal en do Middelzeelaan.
Bijlage no. 373. Leeuwarden, 3 december 1962.
Aan de Gemeenteraad.
Op 18 oktober 1961 besloot Uw Raad tot het aanleggen van een reeroati 'er-
rein tussen de spoorlijn Leeuwarden-Zwolle, het Van Harinxcaakanaal en de
Middelzcelaan, overeenkomstig een door de Nederlandsche Heidemaatschappij
ontworpen plan en voor de uitvoering van dit plan een krediet beschikbaar
te stellen van 1.785*000,
In ons desbetreffend voorstel (bijlage no. 283 van 6 oktober 1Bcl)
hebben wij reeds vermeld, dat wij van oordeel zij1:, dat alleen een uitvoe
ring van het plan als "vrij werk" verantwoord is, omdat de uitvoering dan
niet of in mindere mate afhankelijk is var. de situatie op de arbeidsmarkt
Bij het troffen van de verdere voorbereidingen om tot het verwezenlij
ken van de bovenbedoelde plannon te komen, is ons gebleken, dat oen open
bare aanbesteding van het werk op moeilijkheden zal stuiten. In de prak
tijk wordt het aanleggen van sportvelden e.d. vrijwel nimmer op een der
gelijke wijze aanbesteed omdat slechts zeer weinig aannemers zich op dit
gebied hebben gespecialiseerd.
In verband met het vorenstaande hebben wij nader overleg gepleegd
met de Nederlandsche Heidemaatschappij, de ontwerpster van het plan, ten
einde te trachten met haar overeenstemming te bereiken omtrent een onder
handse aanbesteding van het werk. Wij zijn n.l. van oordeel, dat alleen
op deze wijze de plannen binnen een redelijke termijn en op oen verant
woorde wijze tot uitvoering zullen kunnen komen. Dit overleg heeft tot
resultaat gehad, dat de Nederlandsche Heidemaatschappij zich bereid heeft
verklaard een aanbieding voor de uitvoering van het plan aan de Gemeente
te doen.
Van dezo gelegenheid hebben wij gebruik gemaakt nog enkele nodig
gcachto voorzieningen aan hot oorspronkelijke plan too to voegen. Zo is
bij een nadere bestudering var. de situatie rond het hoofdveld gebleken,
dat het aanbeveling verdient voor hot bereiken van hot speelveld oen
tunnel onder de te bouwen tribunes te maken en voorts doze tribunes van
enkele trappen te voorzien. Verder is gebleken, dat do aanschaf van de
inventaris en enig gereedschap ten behoeve van de tennisbanen on do oefon-
velden noodzakelijk is om deze aooommoéaties in gebruik te kunnen nemen.
Elders opgedane ervaringen hebben goleerd, dat do voor do jeugd toeganke
lijke oevers zonder voorzieni..g spoedig oen slecht aanzien verkrijgen.
Om dezo reden nonen wij do daar.oor in aanmerking komende vijvers in hot
plan van een oevorvoorziening te moeten voorzien. Tenslotte hebben wij het
nodig geacht om, behalve do grote rijwielstalling nabij hot zwembad, op
verschillende plaatsen in hot plan een stallingsgelogonhoid voor rijwielen
aan te brengen. Deze plaatsen zijn op oon bij do stukkon gevoegde tekening
met een rode kleur aangegeven. Zij hebben oon gezamenlijke capaciteit voor
660 fietsen on bromfietsen. Do kosten hiervan worden, geraamd op 20.000,
terwijl voor het aanbrengen van de nodige rijwielrokken op do stalling
plaats nabij hot zwembad bovendien nog 14.000,-- dient to worden geraamd.
De Nederlandsche Heidemaatschappij is bereid hot gehele plan met in
achtneming van do hiervoron omschreven extra voorzieningen uit te voeren
voor eer. bedrag van in totaal 1 .857.200,