16415. DE HA A D DER GEMEENTE LEEUWARDEN} Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 28 noven 1962 (bijlage no. 374); B E S 7. u I T van Jvan Dijk en diens echtgenote A. Kuperus, belden wonende Oldegalileën 273» alhier, aan te kopen het perceel, plaatselijk gemerkt Oldegal-ileën 273, kalastraal bekend gemeente Leeuwarden} sectie F, 110. 1791groot 61 ca, alsmede een kwoteel aandeel in hot perceel bekend alsvoren no. 1?33> voor een koopsom van in to taal 725»-- en voorts onder de volgende voorwaarden 1. de grond wordt overgedragen met alles wat daarop of daarin aan wezig is en met alle daarop rustende erfdienstbaarheden en lasten en daara; n verbonden rechten, doch vrij van huur en hypotheek} 2. de levering geschiedt op de dag van het verlijden van de akte veil overdracht; 3. van de levering af komen alle zakelijke lasten en belastingen, welke van het over te dragen perceel met opstal en het over te iragén kwotele aandeel geheven worden, voor rekening van de ente Lf cuwarJen; 4. de verkopers zijn tot geen andere vrijwaring gehouden dan tot ie wegens uitwinning; b. partijen doen afstand van het recht tot het vragen van ont binding, als bedoeld in de artikelen 1302 er. 1303 van het Burgerlijk Bet oek; C. Je leesten van overdracht komen voor rekening van de gemeente Leeuwarden; het onder I bedoelde perceel en het kwotele aandeel onder te brengen in het V/oningbc Irijf. Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van Voorzitter Aanleg recreatieterrein tussen do spoorlijn Leeuwarden-Zwolle, het Van ïïarinxnakanaal en do Middelzeelaan. Bijlage no. 373. Leeuwarden, 3 december 1962. Aan de Gemeenteraad. Op 18 oktober 1961 besloot Uw Raad tot het aanleggen van een reeroati 'er- rein tussen de spoorlijn Leeuwarden-Zwolle, het Van Harinxcaakanaal en de Middelzcelaan, overeenkomstig een door de Nederlandsche Heidemaatschappij ontworpen plan en voor de uitvoering van dit plan een krediet beschikbaar te stellen van 1.785*000, In ons desbetreffend voorstel (bijlage no. 283 van 6 oktober 1Bcl) hebben wij reeds vermeld, dat wij van oordeel zij1:, dat alleen een uitvoe ring van het plan als "vrij werk" verantwoord is, omdat de uitvoering dan niet of in mindere mate afhankelijk is var. de situatie op de arbeidsmarkt Bij het troffen van de verdere voorbereidingen om tot het verwezenlij ken van de bovenbedoelde plannon te komen, is ons gebleken, dat oen open bare aanbesteding van het werk op moeilijkheden zal stuiten. In de prak tijk wordt het aanleggen van sportvelden e.d. vrijwel nimmer op een der gelijke wijze aanbesteed omdat slechts zeer weinig aannemers zich op dit gebied hebben gespecialiseerd. In verband met het vorenstaande hebben wij nader overleg gepleegd met de Nederlandsche Heidemaatschappij, de ontwerpster van het plan, ten einde te trachten met haar overeenstemming te bereiken omtrent een onder handse aanbesteding van het werk. Wij zijn n.l. van oordeel, dat alleen op deze wijze de plannen binnen een redelijke termijn en op oen verant woorde wijze tot uitvoering zullen kunnen komen. Dit overleg heeft tot resultaat gehad, dat de Nederlandsche Heidemaatschappij zich bereid heeft verklaard een aanbieding voor de uitvoering van het plan aan de Gemeente te doen. Van dezo gelegenheid hebben wij gebruik gemaakt nog enkele nodig gcachto voorzieningen aan hot oorspronkelijke plan too to voegen. Zo is bij een nadere bestudering var. de situatie rond het hoofdveld gebleken, dat het aanbeveling verdient voor hot bereiken van hot speelveld oen tunnel onder de te bouwen tribunes te maken en voorts doze tribunes van enkele trappen te voorzien. Verder is gebleken, dat do aanschaf van de inventaris en enig gereedschap ten behoeve van de tennisbanen on do oefon- velden noodzakelijk is om deze aooommoéaties in gebruik te kunnen nemen. Elders opgedane ervaringen hebben goleerd, dat do voor do jeugd toeganke lijke oevers zonder voorzieni..g spoedig oen slecht aanzien verkrijgen. Om dezo reden nonen wij do daar.oor in aanmerking komende vijvers in hot plan van een oevorvoorziening te moeten voorzien. Tenslotte hebben wij het nodig geacht om, behalve do grote rijwielstalling nabij hot zwembad, op verschillende plaatsen in hot plan een stallingsgelogonhoid voor rijwielen aan te brengen. Deze plaatsen zijn op oon bij do stukkon gevoegde tekening met een rode kleur aangegeven. Zij hebben oon gezamenlijke capaciteit voor 660 fietsen on bromfietsen. Do kosten hiervan worden, geraamd op 20.000, terwijl voor het aanbrengen van de nodige rijwielrokken op do stalling plaats nabij hot zwembad bovendien nog 14.000,-- dient to worden geraamd. De Nederlandsche Heidemaatschappij is bereid hot gehele plan met in achtneming van do hiervoron omschreven extra voorzieningen uit te voeren voor eer. bedrag van in totaal 1 .857.200,

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1962 | | pagina 403