Ho. 7018.
DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN;
Gelezen het ingewonnen rechtskundige advies van Mr. R.RÖmer, ad
vocaat en procureur, alhier, d.d. 22 mei 1962;
gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 28 mei
1962 (bijlage no. 156)
gelet op de artikelen 177, 228 en 233 van de Gemeentewet;
E S L U I T
I.
II.
tot het voeren van een rechtsgeding door het instellen van een
eis in rechten bij de Rechtbank in het arrondissement Leeuwarden,
inzake de onteigening ten name van de gemeente Leeuwarden van een
gedeelte ter grootte van 0.20.10 ha van het perceel, kadastraal
bekend gemeente Leeuwarden, sectie H, no. 926, geheel rroot
5.48.63 ha;
de behandeling van de onder I bedoelde rechtsvordering zonodig
voort te zetten in hoger beroep of in cassatie.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris.
Vernieuwen Prins Hendrikbrug
Bijlage no. 157* Leeuwarden, 28 mei 1962.
Aan de Gemeenteraad.
Op 29 februari 1956 besloot Uw Raad tot het beschikbaar stellen van
een bedrag van 1.115.000,-- voor de bouw van een nieuwe Prins Hendrik-
brug, terwijl een bedrag van 10.000,werd uitgetrokken voor met deze
brugvernieuwing samenhangende investeringen van de Energiebedrijven. Op
deze aangelegenheid had betrekking ons voorstel van 14 februari 1956, bij
lage no. 38, hetwelk bij de stukken voor U ter inzage is gelegd.
Nadat wij de directeur der Openbare Werken hadden gemachtigd over te
gaan tot het houden van een aanbesteding van dit werk en des? aanbesteding
cok reeds was gehouden trad de bestedingsbeperking in werking. Daardoor
moest de uitvoering van het plan voor onbepaalde tijd worden uitgesteld.
Gedurende het verstrijken van deze tamelijk lange periode hobben zioh op
het gebied van de bruggenbouw verschillende nieuwe inzichten ontwikkeld.
Toen zich nadien dan ook de mogelijkheid voordeed om de plannen tot ver
nieuwing van de brug tot uitvoering te brengen, hebben vrij bet wenselijk
geacht de gewijzigde inzichten in de plannen te verwerken. De uitwerking
van het nieuwe plan mocht naar ons gevoelen niet overhaast geschieden om
dat wij het noodzakelijk achtten dit eerst te toetsen aan het oordeel van
do stedebouwkundige, belast met het ontwerpen van een plan voor de binnen-
stad. Uiteraard was dit eerst mogelijk nadat deze voldoende inzicht had
verv/orven in de problematiek van de binnenstad en hem de ta treffen maat
regelen, in grote trekken althans, voor ogen stonden. Het plan van 1956
bleek tenslotte in hoofdzaken wel te passen in de conceptie van bedoelde
stedebouwkundige. Wij kunnen U derhalve thans opnieuw hot plan tot vernieuwing
van de Prins Hendrikbrug ter vaststelling aanbieden.
Het nieuwe plan is gebaseerd op de hoofdafmetingen on de grondopzet
van het oude plan; alleen diverse onderdelen zijn aangepast aan nieuwere
inzichten en aan de resultaten van nadere bestudering of berekening. De
vormgeving van de brug en vooral van het brugwachtershuisje is moderner
dan die van het oude ontwerp. De bek1eding met baksteen en net natuur
steen is gehandhaafd. Wij mogen U terzake verwijzen naar de bij de stulden over
gelegde tekeningen nos. 12-02-05, 12-02-06 en 12-02-07.
De hoogte van het rijdek van de brug is thans gesteld op 2.50 rn
F.Z.P. (volgens het oude plan op 2.70 m F.Z.P.), waardoor een betere
aansluiting aan de hoogte van de zes aansluitende wegen wordt verkregen.
Het rijdek is, evenals dat van de nieuwe Verlaatsbrug, ontwerpen van staal,
met een slijtlaag van polyesterhars. Daardoor kan oei- kleine constructie
hoogte worden bereikt, met het gevolg, dat de doorvaarthoogte 1.60 m
F.Z.P. kan bedragen (de bestaande doorvaarthoogte is 1.50 n F.Z.P.).
De afsluitbomen, die elektrisch-hydraulisch zullen worden bewogen,
zijn ontworpen van polyesterhars.
De kosten van hot voorbereiden van de plannen van het bouwen van de
nieuwe brug bedragen, blijkens do door de directeur der Openbare Werken
ingezonden begroting, naar raming f 1607.000Voor het verleggen van
buizen en kabels is een bedrag van naar raming 10.000,nodig zodat in
totaal I.617.OOO,-- voor dit werk moet worden uitgetrokken. In laatstge
noemd bedrag is ongeveer 37*000,-- begrepen voor het ontwerpen van het
eerste niet uitgevoerde plan en voor het maken van de nieuwe gaszinker
bij de Arendstr- at. Dit bedrag van 37.000,-- is reeds booteed en inmid
dels geheel afgeschreven. Voor de nog uit te voeren werken kan dus met het
ramen van een krediet van 1.580.000,— worden volstaan.