Oprichting en instandhouding van een streekdagschool voor het leerling
stelsel te Leeuworden.
Bijlage no. 184. Leeuwarden, 18 juni 1962.
Aan de Gemeenteraad.
Het Bestuur van de Stichting Streekdagschool Leeuwarden heeft bij
brief van 6 februari jl. - abusievelijk geadresseerd aan ons College -
verzocht een besluit te nemen, waarbij de oprichting en instandhouding van
een streekdagschool voor het leerlingstelsel in deze Gemeente nodig wordt
geoordeeld.
Het versoek is gedaan ingevolge het tweede lid van artikel 25 van de
Nijverheidsonderwijswet, waarin is bepaald, dat slechts subsidie uit
's Rijks kas kan worden verleend, indien de Raad der Gemeentewaar ue
school zal worden gevestigd - voor zoveel mogelijk de betrokken organisa
ties van patroons en werklieden gehoord - de oprichting en instandhouding
nodig heeft geoordeeld en do Kroon daarna, gelet op de behoefte aan de
school en de daaraan verbonden verhoging van do rijksuitgaven, de oprich
ting en instandhouding heeft goedgekeurd.
Van een aantal organisaties van werkgevers en werknemers zijn
adhesiebetuigingen ontvangen, welke bij de stukken voor ter inzage zijn
gelegd.
De Stichting Regionaal Orgaan tot bevordering van het leerlingstel
sel in Friesland, gevestigd te Leeuwarden, heeft het initiatief genomen
tot de stichting van oen streekdagschool; tot dit doel aal een afzonder
lijke stichting in het leven worden geroepen onder de naam Stichting
Streekdagschool Leeuwarden. In het bestuur zullen zitting hebben vertegen
woordigers van het Regionaal Orgaan, van de vakbeweging (N.V.V. en C.N.V.)
en van het lager tecnnisch onderwijs, terwijl voorts bedrijven zullen zijn
vertegenwoordigd, die meewerken aan de grote landelijke leerlingstelsels.
Aangezien hier sprake is van een voor Friesland nieuw schooltype zal
het wellicht aanbevoling verdienen in het kort uiteen te zetten, wat
onder een dergelijk schooltype dient te worden verstaan.
Aan de streekdagschool zal nijverheidsonderwijs worden gegeven vol
gens het leerlingstelsel; dit onderwijs beoogt aan hen, die reeds de la
gere technische school hebben doorlopen, een voortgezette opleiding in
het bedrijf te geven. De leerlingen hebben daartoe, ten overstaan van
een landelijk opleidingsorgaan - de zogenaamde leerlingstelsels - met een
patroon een leerovereenkomst gesloten. Zij zijn dus reeds gedeeltelijk in
do praktijk werkzaam en genieten daarnaast verplicht aanvullend theore
tisch en op het vak gericht schoolonderwijs. Dit aanvullend theoretisch
onderwijs i^ordt thans gegeven aan de avondnijverheidsscholen en aan
speciale z.g. part-time cursussen, verbonden aan de lagere technische
scholen. Het is nu de bedoeling dit aanvullend theoretisch onderwijs voor
de verschillende vakopleidingen samen te bundelen en te doen geven aan da
bedoelde streekdagschool De leerlingen van de diverse vakopleidingen
zullen dan ieder gedurende êêïi dag per week theoretisch onderwijs ontvan
gen.
Omtrent het aantal leerlingen, waarmee de school naar verwachting zal
starten, heeft het bestuur bij brief van 9 mei jl. nadere mededelingen
gedaan. Aangenomen wordt, dat in hot begin ongeveer do helft van de leer
lingen met een leerovereenkomst streekdagschool in Leeuwarden zal gaan
bezoeken; men hoopt, dat op de duur dit aantal tot 75^ zal stijgen. In
dien alle leerlingstelsels tegelijk met een cursus op de dagschool zouden
beginnen, zou gedurende het eerste cursusjaar, bij de huidige belang
stelling voor het leerlingstelsel, op 300 400 leerlingen per week mo
gen worden gerekend.