- 31 -
Kieuwe Ver- Be weersomstandigheden hebben de vlotte voortgang bij de
laatsbrug. bouw van deze brug helaas onderbroken, vooral wat betreft het ma
ken van de onderbouw. Desondanks hepen wij dat deze brug nog in 19°5
gereed zal komen.
In dit verband merken wij on, dat de verbreding van de aan
sluitende Lange Marktstraat eerst zal kunnen worden a.angevat na
de verplaatsing van de veemarkt naar hot nieuwe terrein aan de
Heliconweg. De voorstellen daaromtrent hopen wij U zo spoedig mo
gelijk te kunnen doen.
Marshallweg. Uw Raad heeft bereids voor de verbetering en 'doortrekking
van de Marshallweg een krediet beschikbaar gesteld. Wij verwach
ten in de kosten van uitvoering van dit werk een subsidie te ver
krijgen in het kader van de verbetering van de infrastructuur.
Dit subsidie zal evenwel naar alle waarschijnlijkheid niet in 196?
kunnen worden verkregen, weshalve er rekening mee moet worden ge
houden, dat niet viócr 1964 niet de uitvoering van dit work kan
worden begonnen. Enkele onderdelen hiervan kunnen en moeten echter
wel eerder worden uitgevoerd. Xn de eerste plaats noemen wij de
demping van de spoorweghavenmond. De reden hiervan is, dat wij de
thans ter plaatse aanwezige zogenaamde Doksbrug wensen te gebrui
ken als noodbrug over het Nieuwe Kanaal, zulks in verband met de
bouw van de nieuwe 2e Kanaalbrug. De Minister van Economische Za
ken heeft verklaard bereid te zijn de kosten van het verwijderen
van de Doksbrug van zijn huidige plaats, de in verband daarmede
noodzakelijk geworden demping van de mond van de Spoorweghaven
en het bouwen van de Doksbrug als noodoplossing over het Kieuwe
Kanaal als meerwerk te willen aanmerken van de bouw van de 2e Ka
naalbrug en derhalve reeds nu in de kosten van dit meerwerk een
subsidie te verlenen. Wij beijveren ons thans om de plannen terza
ke zo spoedig mogelijk voor besteding gereed en goedgekeurd te krij
gen, opdat met de uitvoering van deze werken kar worden begonnen.
Voorts merken wij op, dat in verband met de bouw van een tun
nel onder de spoorlijn Leeuwarden-IIarlingen en Sneek in het ver
lengde van de Zwettestraat onder andere aansluitende gedeelten van
de Marshallweg moeten worden aangelegd c.q. verbeterd. De hieruit
voortvloeiende kosten komen geheel voor rekening van het Grondbe
drijf. Zij kunnen binnen het raam van een sluitende grondexploi
tatie worden gedekt.
runnel Zwet- Deze voor de ontsluiting van de industrieterreinen Van Ha-
'rstraat. rinxmakanaal en De Zwette van zo veel belang zijnde tunnel nadert
zijn voltooiing. Deze onderdoorgang zal binnen afzienbare tijd in
gebruik kunnen worden ge-nomen.