- 31 - Kieuwe Ver- Be weersomstandigheden hebben de vlotte voortgang bij de laatsbrug. bouw van deze brug helaas onderbroken, vooral wat betreft het ma ken van de onderbouw. Desondanks hepen wij dat deze brug nog in 19°5 gereed zal komen. In dit verband merken wij on, dat de verbreding van de aan sluitende Lange Marktstraat eerst zal kunnen worden a.angevat na de verplaatsing van de veemarkt naar hot nieuwe terrein aan de Heliconweg. De voorstellen daaromtrent hopen wij U zo spoedig mo gelijk te kunnen doen. Marshallweg. Uw Raad heeft bereids voor de verbetering en 'doortrekking van de Marshallweg een krediet beschikbaar gesteld. Wij verwach ten in de kosten van uitvoering van dit werk een subsidie te ver krijgen in het kader van de verbetering van de infrastructuur. Dit subsidie zal evenwel naar alle waarschijnlijkheid niet in 196? kunnen worden verkregen, weshalve er rekening mee moet worden ge houden, dat niet viócr 1964 niet de uitvoering van dit work kan worden begonnen. Enkele onderdelen hiervan kunnen en moeten echter wel eerder worden uitgevoerd. Xn de eerste plaats noemen wij de demping van de spoorweghavenmond. De reden hiervan is, dat wij de thans ter plaatse aanwezige zogenaamde Doksbrug wensen te gebrui ken als noodbrug over het Nieuwe Kanaal, zulks in verband met de bouw van de nieuwe 2e Kanaalbrug. De Minister van Economische Za ken heeft verklaard bereid te zijn de kosten van het verwijderen van de Doksbrug van zijn huidige plaats, de in verband daarmede noodzakelijk geworden demping van de mond van de Spoorweghaven en het bouwen van de Doksbrug als noodoplossing over het Kieuwe Kanaal als meerwerk te willen aanmerken van de bouw van de 2e Ka naalbrug en derhalve reeds nu in de kosten van dit meerwerk een subsidie te verlenen. Wij beijveren ons thans om de plannen terza ke zo spoedig mogelijk voor besteding gereed en goedgekeurd te krij gen, opdat met de uitvoering van deze werken kar worden begonnen. Voorts merken wij op, dat in verband met de bouw van een tun nel onder de spoorlijn Leeuwarden-IIarlingen en Sneek in het ver lengde van de Zwettestraat onder andere aansluitende gedeelten van de Marshallweg moeten worden aangelegd c.q. verbeterd. De hieruit voortvloeiende kosten komen geheel voor rekening van het Grondbe drijf. Zij kunnen binnen het raam van een sluitende grondexploi tatie worden gedekt. runnel Zwet- Deze voor de ontsluiting van de industrieterreinen Van Ha- 'rstraat. rinxmakanaal en De Zwette van zo veel belang zijnde tunnel nadert zijn voltooiing. Deze onderdoorgang zal binnen afzienbare tijd in gebruik kunnen worden ge-nomen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1963 | | pagina 114