Stadsautobusdienst. Bijlage no. 97- Leeuwarden, 18 maart 1963. Aan de Gemeenteraad. Op 1 oktober 1961 werd de stadsautobusdienst uitgebreid met een vierde lijn die, ovonals lijn 1, de verbinding onderhoudt tussen 't Heechterp en de omgeving van de Julianalaan. Sindsdien is het totaal aantal vervoerde passagiers belangrijk gestegen, zoals uit het volgende overzicht blijkt: jaar aantal Passagiers 1959 1.740.207 1960 1.992.734 1961 2.145.604 1962 2.411.660 De toeneming van het aantal passagiers is in het bijzonder op de lijnen 1 011 4 zodanig, dat thans op de spitsuren herhaaldelijk extra bussen moeten worden ingelegd. De exploitante van de stadsautobusdienst, de N.V. Nederlandsoho Tramweg Mij. te Heerenveen, heeft daarom geadviseerd op nieuw tot uitbreiding over te gaan door een vijfde lijn in te stellen, welke eveneens een verbinding zal vormen tussen het noordoostelijke en het zuidwostelijke deel van de stad. Hot ligt in de bedoeling deze bussen een flinke route door 't ÏTijlan te laten rijden, waardoor een groot aantal personen, waaronder de bewoners van llijlanstatede gelegenheid krijgt van de stadsbus gebruik te maken. In het noordoosten zal lijn 5 via een aantal straten ten noorden van de Groningerstraatweg rijden, te weten de Goudsbloemstraat, de Bijenhofstraat en de Willem Sprengerstraat. In het oosten zal worden gereden via Archipelweg, Egelantierstraat, Magnoliastraat, AcaciastrentEssenstraat en Eikenstraat. In verband met de lengte van de nieuwe lijn is het niet mogelijk het huidige rij schema van 20 minuten aan te houden; dit zal op 30 minuten worden gebracht. De nieuwe lijn zal dus beurtelings op de lijnen 1 en 2 en de lijnen 3 en 4 aansluiting geven. Tegelijk met de uitbreiding zal de route van de lijnen 1 en 4 iets worden gewijzigd. Het is onder meer gebleken, dat de route door het noord oostelijke doel van de stad iets teveel tijd vraagt, waardoor veelal een achterstand op het rijschema ontstaat. In verband hiermede zal de Archipel- weg het ncost oostelijke punt van deze lijnen vormen. In het zuidelijke stadsdeel is het mogelijk de route van lijn 4 iets te verlengen, zodat de bus via GurinamestraatMarijkestraatPrinsessenweg en Irenestraat zal rijden. Op do ter inzage gelegde tekening is de nieuwe situatie duidelijk aangegeven. In verband met de lange levertijd van de bussen zal de nieuwe lijn niet eerder dan omstreeks oktober 1963 geopend kunnen worden. De N.T.li. heeft berekend, dat de kosten van de stadsautobusdienst door het invoeren van lijn 5 met circa f. 100.000,-- zullen stijgen. In hoeverre dit bedrag door meerdere inkomsten zal worden gedekt is niet te voorspellen. De ervaring leert evenwel, dat een nieuwe lijn in de aanvangs- periode niet rendabel is. In ons voorstel van 27 februari 1963 (bijlage no. 80) tot wijziging van de gonoontebegroting deelden wij U mede, dat het tekort van de stads autobusdienst voor 1962 f. 120.617,68 bedraagt en het gemeentelijk aan deel hierin f. 101.055,91. Noopte dit tekort ons reeds ons te beraden over een verhoging van de tarieven van de plaatskaarten, het invoeren van de vijfde lijn, waardoor het tekort belangrijk toeneemt, maakt dit temeer noodzakelijk. Op ons verzoek heeft de N.T.M. deze zaak in studie genomen en daarop do volgende tarieven geadviseerd,

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1963 | | pagina 272