Stadsautobusdienst.
Bijlage no. 97- Leeuwarden, 18 maart 1963.
Aan de Gemeenteraad.
Op 1 oktober 1961 werd de stadsautobusdienst uitgebreid met een vierde
lijn die, ovonals lijn 1, de verbinding onderhoudt tussen 't Heechterp en
de omgeving van de Julianalaan. Sindsdien is het totaal aantal vervoerde
passagiers belangrijk gestegen, zoals uit het volgende overzicht blijkt:
jaar aantal Passagiers
1959 1.740.207
1960 1.992.734
1961 2.145.604
1962 2.411.660
De toeneming van het aantal passagiers is in het bijzonder op de
lijnen 1 011 4 zodanig, dat thans op de spitsuren herhaaldelijk extra bussen
moeten worden ingelegd. De exploitante van de stadsautobusdienst, de N.V.
Nederlandsoho Tramweg Mij. te Heerenveen, heeft daarom geadviseerd op
nieuw tot uitbreiding over te gaan door een vijfde lijn in te stellen,
welke eveneens een verbinding zal vormen tussen het noordoostelijke en
het zuidwostelijke deel van de stad. Hot ligt in de bedoeling deze bussen
een flinke route door 't ÏTijlan te laten rijden, waardoor een groot aantal
personen, waaronder de bewoners van llijlanstatede gelegenheid krijgt
van de stadsbus gebruik te maken. In het noordoosten zal lijn 5 via een
aantal straten ten noorden van de Groningerstraatweg rijden, te weten
de Goudsbloemstraat, de Bijenhofstraat en de Willem Sprengerstraat. In het
oosten zal worden gereden via Archipelweg, Egelantierstraat, Magnoliastraat,
AcaciastrentEssenstraat en Eikenstraat. In verband met de lengte van
de nieuwe lijn is het niet mogelijk het huidige rij schema van 20 minuten
aan te houden; dit zal op 30 minuten worden gebracht. De nieuwe lijn zal
dus beurtelings op de lijnen 1 en 2 en de lijnen 3 en 4 aansluiting geven.
Tegelijk met de uitbreiding zal de route van de lijnen 1 en 4 iets
worden gewijzigd. Het is onder meer gebleken, dat de route door het noord
oostelijke doel van de stad iets teveel tijd vraagt, waardoor veelal een
achterstand op het rijschema ontstaat. In verband hiermede zal de Archipel-
weg het ncost oostelijke punt van deze lijnen vormen. In het zuidelijke
stadsdeel is het mogelijk de route van lijn 4 iets te verlengen, zodat de
bus via GurinamestraatMarijkestraatPrinsessenweg en Irenestraat zal
rijden. Op do ter inzage gelegde tekening is de nieuwe situatie duidelijk
aangegeven.
In verband met de lange levertijd van de bussen zal de nieuwe lijn
niet eerder dan omstreeks oktober 1963 geopend kunnen worden.
De N.T.li. heeft berekend, dat de kosten van de stadsautobusdienst
door het invoeren van lijn 5 met circa f. 100.000,-- zullen stijgen. In
hoeverre dit bedrag door meerdere inkomsten zal worden gedekt is niet te
voorspellen. De ervaring leert evenwel, dat een nieuwe lijn in de aanvangs-
periode niet rendabel is.
In ons voorstel van 27 februari 1963 (bijlage no. 80) tot wijziging
van de gonoontebegroting deelden wij U mede, dat het tekort van de stads
autobusdienst voor 1962 f. 120.617,68 bedraagt en het gemeentelijk aan
deel hierin f. 101.055,91. Noopte dit tekort ons reeds ons te beraden
over een verhoging van de tarieven van de plaatskaarten, het invoeren van
de vijfde lijn, waardoor het tekort belangrijk toeneemt, maakt dit temeer
noodzakelijk. Op ons verzoek heeft de N.T.M. deze zaak in studie genomen
en daarop do volgende tarieven geadviseerd,