- 4 - voor een bevordering, eventueel een toelage, in aanmerking dienen te komen, blijft evenals tot dusver ter beoordeling van ons College. Uiteraard voeren wij ons bevorderingsbeleid zoveel mogelijk met toepassing van vaste regels, opgesteld in overleg met de Commissie voor Georganiseerd Overleg. Bijgevoegd is een ontwerp-verordening tot wijziging van de Bezoldigingsverordening 1960. In de daarbij behorende nieuwe bijlagen A, B, C en E zijn de bovenomschreven salarismaatregelen verwerkt. Bovendien zijn in bijlage A nog de volgende wijzigingen aangebracht, welke geen direct verband houden met de algemene salarismaatregelen per 1 januari 1964. Be schalen zijn opnieuw doorlopend genummerd, terwijl ook de voetnoten zijn hernummerd. Er is voorts een vereenvoudiging aangebracht in de aandui ding van de concierge-rangen. De ambtsaanduidingen schoolconcierge- schoonmaker in schaal 3 en schoolconcierge-scnoonmaker A in schaal 4 zijn vervallen, daar zonder bezwaar gebruik kan worden gemaakt van de ambtsaanduidingen concierge-schoonmaker (A). In schaal 4 is voorts opgenomen de ambtsaanduiding concierge, terwijl in schaal 5 de ambtsaanduidingen concierge Openbare Verken en concierge Energiebedrijven zijn vervangen door concierge A. In verband met de hierboven reeds toegelichte opneming van de ambtsaanduiding technicus A in schaal 10 kunnen de ambtsaan duidingen technische kracht Politie en technische kracht Open baar Slachthuis vervallen. Evenals zulks al eerder is geschied ten aanzien van de maat schappelijk werkers kunnen naar onze mening de woninginspectrices zonder bezwaar worden ondergebracht in het algemene administra- tieve-rangenstelselBe ambtsaanduidingen woninginspectrice en woninginspectrice A hebben wij daarom uit respectievelijk schaal 10 en schaal 13 verwijderd. Gebleken is, dat in een enkel geval de magazijnbeheerders rangen (maximaal magazijnbeheerder A in schaal 10), gelet op de omvang van het magazijn en de aard van de functie, niet toerei kend zijn. In verband hiermede hebben wij in schaal 13 de ambts aanduiding magazijnchef opgenomen. Een ingesteld onderzoek heeft ons de overtuiging geschonken, dat de functies van archivaris en directeur Grondbedrijf door indeling in schaal 23 niet op de juiste wijze worden gewaardeerd. Wij hebben deze ambtsaanduidingen daarom overgebracht naar schaal 24» waarmede naar onze mening, gelet op de zwaarte der onderhavige functies, een juiste waardering is verkregen. Volgens de door de Minister van Binnenlandse Zaken vastge stelde normen kan de 1e ambtenaar ter Secretarie (administrateur A) in onze Gemeente een maximum-salaris genieten van 1.898,--. Uitgaande van de vóór 1 januari 1964 geldende salarisbedragen zou het maximum-salaris 1.842,-- zijn. Onzes inziens verdient het aanbeveling het maximum-salaris op te trekken tot de toegestane hoogte. Hiertoe hebben wij schaal 27 met één periodieke verho ging verlengd. Teneinde een logischer opbouw van de schaal te verkrijgen hebben wij het bedrag van de 'Je periodieke verhoging gewijzigd van 1.842,-- in 1.870,--. De adjunct-directeur van de Geneeskundige- en Gezondheids dienst genoot tot dusver een salaris, dat enigszins ui-tging boven het salaris van de administrateur A en de andere in diezelfde schaal ingedeelde functionarissen. Indien op de per 31 december 1963 geldende salarisbedragen de diverse verhogingen zouden worden toegepast zou het maximum-salaris van de adjunct-directeur per 1 januari 1964 f 1.870,-- bedragen. Door de hierboven genoemde verlenging van de schaal van administrateur A zal evenwel het - 5 - maximum-salaris van de in die schaal ingedeelde functionarissen stijgen van 1.842,-- tot 1.898,--. Zonder nadere voorzieningen zou mitsdien het maximum-salaris van de adjunct-directeur van de Geneeskundige- en Gezondheidsdienst beneden dat van de administra teur A komen te liggen. Daar wij daartoe geen aanleiding aanwezig achten, is het naar onze mening gewenst de adjunct-directeur van de Geneeskundige- en Gezondheidsdienst onder te brengen in dezelfde schaal als de administrateur A. Daardoor wordt tevens bereikt, dat aan de functie van adjunct-directeur van de Geneeskundige- en Gezondheidsdienst eenzelfde salaris is verbonden als aan de andere functies van adjunct-directeur van gemeentelijke bedrijven. De schoolarts was tot dusver opgenomen in dezelfde salaris schaal als de administrateur A. Het salaris van de schoolarts is echter slechts subsidiabel tot een bedrag van 1.814» Daar het voorts onjuist zou zijn om aan de schoolarts hetzelfde salaris toe te kennen als aan de adjunct-directeur van de Geneeskundige en Gezondheidsdienst, verdient het naar onze mening aanbeveling de schoolarts onder te brengen in een afzonderlijke schaal (schaal 26), met een maximum-salaris van 1.814»--. Artikel II van de ontwerp-verordening voorkomt aantasting van de door de reeds in dienst zijnde schoolartsen verkregen rechten. Het salaris van de directeur van Openbare Werken, Energiebe drijven en Geneeskundige- en Gezondheidsdienst is per 1 januari 1948 vastgesteld op 97 Z° van het salaris van de Gemeente-secretaris. In de laatste jaren is deze marge groter geworden; per 1 januari 1964 zou het percentage 945 bedragen. Het salaris van de 1e ambtenaar ter Secretarie bedroeg per 1 januari 1948 8 0 °/o van het salaris van de Gemeente-secretaris en bedraagt, nadat gedurende enige jaren deze vaste verhouding verstoord is geweest, ook thans weer 80 c/o. Naar onze mening is er alle aanleiding om ook voor de hoogst bezoldigde directeur de 97 ^-verhouding weer te herstellen. Het maximum-salaris kan dan worden gesteld op 2.299»--» dit is één periodieke verhoging boven net maximum-salaris, dat zou gelden bij handhaving van de bestaande verhouding. Vermeerdering van het aantal periodieke verhogingen achten wij niet gewenst, omdat dit aantal en het verschil tussen minimum- en maximumsalaris dan te groot zouden worden. Wij hebben daarom de toevoeging van één periodieke verhoging aan de top van de schaal gepaard doen gaan met een inperking met één periodieke verhoging aan de voet. Bijlage D van de Bezoldigingsverordening 1960 is als gevolg van het onderbrengen van de brandweer-functies in bijlage A ver vallen. Het ontwerp-besluit tot wijziging van de Bezoldigingsver ordening 196O bevat mede de bepalingen, nodig om de tekst van die verordening aan de nieuwe situatie aan te passen. In de Herzieningsverordening is geregeld de verhoging van de salarissen met een compensatie voor de premie ingevolge de Algemene Ouderdomswet en de Algemene Weduwen- en Wezenwet. Nu deze compensatie is vervallen dient de .±erzieningsverordening te worden ingetrokken. Een besluit tot intrekking is mede in ontwerp hierbij gevoegd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1964 | | pagina 200