- 4 -
voor een bevordering, eventueel een toelage, in aanmerking dienen
te komen, blijft evenals tot dusver ter beoordeling van ons
College. Uiteraard voeren wij ons bevorderingsbeleid zoveel
mogelijk met toepassing van vaste regels, opgesteld in overleg
met de Commissie voor Georganiseerd Overleg.
Bijgevoegd is een ontwerp-verordening tot wijziging van de
Bezoldigingsverordening 1960. In de daarbij behorende nieuwe
bijlagen A, B, C en E zijn de bovenomschreven salarismaatregelen
verwerkt. Bovendien zijn in bijlage A nog de volgende wijzigingen
aangebracht, welke geen direct verband houden met de algemene
salarismaatregelen per 1 januari 1964.
Be schalen zijn opnieuw doorlopend genummerd, terwijl ook
de voetnoten zijn hernummerd.
Er is voorts een vereenvoudiging aangebracht in de aandui
ding van de concierge-rangen. De ambtsaanduidingen schoolconcierge-
schoonmaker in schaal 3 en schoolconcierge-scnoonmaker A in schaal
4 zijn vervallen, daar zonder bezwaar gebruik kan worden gemaakt
van de ambtsaanduidingen concierge-schoonmaker (A). In schaal 4
is voorts opgenomen de ambtsaanduiding concierge, terwijl in
schaal 5 de ambtsaanduidingen concierge Openbare Verken en
concierge Energiebedrijven zijn vervangen door concierge A.
In verband met de hierboven reeds toegelichte opneming van
de ambtsaanduiding technicus A in schaal 10 kunnen de ambtsaan
duidingen technische kracht Politie en technische kracht Open
baar Slachthuis vervallen.
Evenals zulks al eerder is geschied ten aanzien van de maat
schappelijk werkers kunnen naar onze mening de woninginspectrices
zonder bezwaar worden ondergebracht in het algemene administra-
tieve-rangenstelselBe ambtsaanduidingen woninginspectrice en
woninginspectrice A hebben wij daarom uit respectievelijk schaal
10 en schaal 13 verwijderd.
Gebleken is, dat in een enkel geval de magazijnbeheerders
rangen (maximaal magazijnbeheerder A in schaal 10), gelet op de
omvang van het magazijn en de aard van de functie, niet toerei
kend zijn. In verband hiermede hebben wij in schaal 13 de ambts
aanduiding magazijnchef opgenomen.
Een ingesteld onderzoek heeft ons de overtuiging geschonken,
dat de functies van archivaris en directeur Grondbedrijf door
indeling in schaal 23 niet op de juiste wijze worden gewaardeerd.
Wij hebben deze ambtsaanduidingen daarom overgebracht naar
schaal 24» waarmede naar onze mening, gelet op de zwaarte der
onderhavige functies, een juiste waardering is verkregen.
Volgens de door de Minister van Binnenlandse Zaken vastge
stelde normen kan de 1e ambtenaar ter Secretarie (administrateur
A) in onze Gemeente een maximum-salaris genieten van 1.898,--.
Uitgaande van de vóór 1 januari 1964 geldende salarisbedragen zou
het maximum-salaris 1.842,-- zijn. Onzes inziens verdient het
aanbeveling het maximum-salaris op te trekken tot de toegestane
hoogte. Hiertoe hebben wij schaal 27 met één periodieke verho
ging verlengd. Teneinde een logischer opbouw van de schaal te
verkrijgen hebben wij het bedrag van de 'Je periodieke verhoging
gewijzigd van 1.842,-- in 1.870,--.
De adjunct-directeur van de Geneeskundige- en Gezondheids
dienst genoot tot dusver een salaris, dat enigszins ui-tging boven
het salaris van de administrateur A en de andere in diezelfde
schaal ingedeelde functionarissen. Indien op de per 31 december
1963 geldende salarisbedragen de diverse verhogingen zouden worden
toegepast zou het maximum-salaris van de adjunct-directeur per
1 januari 1964 f 1.870,-- bedragen. Door de hierboven genoemde
verlenging van de schaal van administrateur A zal evenwel het
- 5 -
maximum-salaris van de in die schaal ingedeelde functionarissen
stijgen van 1.842,-- tot 1.898,--. Zonder nadere voorzieningen
zou mitsdien het maximum-salaris van de adjunct-directeur van de
Geneeskundige- en Gezondheidsdienst beneden dat van de administra
teur A komen te liggen. Daar wij daartoe geen aanleiding aanwezig
achten, is het naar onze mening gewenst de adjunct-directeur van
de Geneeskundige- en Gezondheidsdienst onder te brengen in dezelfde
schaal als de administrateur A. Daardoor wordt tevens bereikt,
dat aan de functie van adjunct-directeur van de Geneeskundige- en
Gezondheidsdienst eenzelfde salaris is verbonden als aan de
andere functies van adjunct-directeur van gemeentelijke bedrijven.
De schoolarts was tot dusver opgenomen in dezelfde salaris
schaal als de administrateur A. Het salaris van de schoolarts is
echter slechts subsidiabel tot een bedrag van 1.814» Daar
het voorts onjuist zou zijn om aan de schoolarts hetzelfde salaris
toe te kennen als aan de adjunct-directeur van de Geneeskundige
en Gezondheidsdienst, verdient het naar onze mening aanbeveling
de schoolarts onder te brengen in een afzonderlijke schaal
(schaal 26), met een maximum-salaris van 1.814»--. Artikel II
van de ontwerp-verordening voorkomt aantasting van de door de
reeds in dienst zijnde schoolartsen verkregen rechten.
Het salaris van de directeur van Openbare Werken, Energiebe
drijven en Geneeskundige- en Gezondheidsdienst is per 1 januari
1948 vastgesteld op 97 Z° van het salaris van de Gemeente-secretaris.
In de laatste jaren is deze marge groter geworden; per 1 januari
1964 zou het percentage 945 bedragen. Het salaris van de 1e
ambtenaar ter Secretarie bedroeg per 1 januari 1948 8 0 °/o van het
salaris van de Gemeente-secretaris en bedraagt, nadat gedurende
enige jaren deze vaste verhouding verstoord is geweest, ook thans
weer 80 c/o. Naar onze mening is er alle aanleiding om ook voor de
hoogst bezoldigde directeur de 97 ^-verhouding weer te herstellen.
Het maximum-salaris kan dan worden gesteld op 2.299»--» dit is
één periodieke verhoging boven net maximum-salaris, dat zou gelden
bij handhaving van de bestaande verhouding. Vermeerdering van
het aantal periodieke verhogingen achten wij niet gewenst, omdat
dit aantal en het verschil tussen minimum- en maximumsalaris dan
te groot zouden worden. Wij hebben daarom de toevoeging van
één periodieke verhoging aan de top van de schaal gepaard doen
gaan met een inperking met één periodieke verhoging aan de voet.
Bijlage D van de Bezoldigingsverordening 1960 is als gevolg
van het onderbrengen van de brandweer-functies in bijlage A ver
vallen. Het ontwerp-besluit tot wijziging van de Bezoldigingsver
ordening 196O bevat mede de bepalingen, nodig om de tekst van die
verordening aan de nieuwe situatie aan te passen.
In de Herzieningsverordening is geregeld de verhoging van
de salarissen met een compensatie voor de premie ingevolge de
Algemene Ouderdomswet en de Algemene Weduwen- en Wezenwet. Nu
deze compensatie is vervallen dient de .±erzieningsverordening te
worden ingetrokken. Een besluit tot intrekking is mede in ontwerp
hierbij gevoegd.