Het zakelijke karakter van de baatbelasting brengt mede, dat zij verschuldigd is door de eigenaren of andere zakelijk gerechtigden. Immers het profijt, dat van de gemeentelijke activiteit wordt getrokken en dat de grondslag van de heffing vormt, uit zich in een gunstiger positie van de eigendom; het verhoogt daarmee de verhuurbaarheid, de huurwaarde of de gebruikswaarde van die eigendommen. Als-maatstaf voor de heffing kan naar onze mening genomen worden de belastbare opbrengst van de gebouwde eigendommen, bedoeld in de wet op de grondbelasting (kadastrale opbrengst). De kadastrale opbrengst is af geleid, hetzij van de huurwaarde, hetzij van de verkoopwaarde van de objecten. Het voordeel van deze maatstaf is, dat deze gegevens betreffende de kadastrale opbrengst practisch onmiddellijk ter beschikking zijn en voor het verkrijgen daarvan geen bijzondere werkzaamheden en extra kosten behoeven te worden gemaakt. Bij een verhaal van 59*000,-- zal gedurende 3G jaar de belasting jaarlijks ongeveer 2.400*-- moeten opbrengen. Aangezien iiet in het voor nemen ligt 60 percelen aan te sluiten of aansluitbaar te maken zal gemiddeld 40,-- per perceel per jaar moeten worden opgebracht. Enige differentiatie van net tarief lijkt ons wel wenselijk. Het in de ontwerp- belastingverordening opgenomen tarief varieert derhalve van 30,--, voor percelen met een belastbare opbrengst van 100,-- en daar beneden tot 60voor percelen met een belastbare opbrengst van 201,-- en meer. Ten einde te voorkomen, dat super-onrendabele uitbreidingen van het waterleidingnet tot stand komen, waarvan achteraf zou blijken dat de eigenaars van geen enkel van de daarop redelijkerwijs aansluitbare percelen aansluiting op prijs stelt, hebben wij de eigenaren en bewoners van alle 60 percelen van de mogelijkheid tot aansluiting in kennis gesteld en verzocht hun gevoelen kenbaar te maken. Tevens hebben wij hen er op gewezen dat aansluiting op een later tijdstip, indien dit dan nog moge lijk zou zijn ongetwijfeld veel zwaardere financiële lasten met zich zal brengen. Voorts is een voorlichtingsbijeenkomst belegd waarop de diverse problemen betreffende aansluiting op de waterleiding aan de orde zijn gesteld. Inmiddels is gebleken, dat de belangstelling voor de aansluiting van percelen op het waterleidingnet zo groot is, dat de uitvoering van het genele programma wel verzekerd schijnt. Voor praktisch alle percelen, waarvan de eigenaren nog niet van hun definitieve bereidheid tot aanslui ting hebben blijk gegeven, zal door de aanleg van de leidingen een aan- sluitplicht op grond van de Bouwverordening ontstaan. Aangezien wordt voorgesteld de belasting gedurende 30 jaren te heffen is in artikel 6 de mogelijkheid geopend om de belasting over de nog niet verstreken belastingjaren af te kopen. Onder verwijzing naar het instemmende advies van de Financiële Commissie, stellen wij U voor te besluiten overeenkomstig het hierbij ge voegde ontwerp. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, A.A.H. van der Heulen Burgemeester. de Jong Secretaris. Verzonden 10 april 1964 No5119» DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 10 april 1964 (bijlage no. 130 BESLUIT I. aan de N.V. Intercommunale Waterleiding Gebied Leeuwarden voor het maken en exploiteren van twee super-onrendabele aansluitingen op het waterleidingnet een bijdrage, groot 841,-- te verlenen; II. met de N.V. Intercommunale Waterleiding Gebied Leeuwarden een overeenkomst aan te gaan, waarbij de gemeente Leeuwarden zich verbindt gedurende een periode van 35 jaren het exploitatietekort van maximaal twee super-onrendabele aansluitingen op het waterleidingnet te betalen; III. ten behoeve van de onder I bedoelde bijdrage en van het exploitatietekort als bedoeld onder II op de gemeente begroting voor 1964 kredieten van respectievelijk 841»-- en 185,-- te ramen;

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1964 | | pagina 220