1955 158 1960 148 1961 132 1962 126 1964 119 L G G"H WA. "Prl r? O orm 1 -11^ TJ- .«u lie u wuujjt:i ci b It! VÜ -D van neii Doaezerreii nlaot. VI ~1- - v v-c -e uü o u cui x'li U x g"ö 0 G ZWQ/iTGn "t i /v "U -* n 1 - - w Q V öu,u;il U W W 11 O' O Cf Cl IIX fcJ - 5 - Q.G ij cv.- v.-' /d i a erai en x> - marktterrein aan d« Helieonweg» Nog aig-zien van het feit, dat liL nieuwe h:ro_". et cpccal-en r.:., ju r ze. noria ti d veer do veemarkt in g' bruik is &3S. -..ij het niet "arevntvoord achten nu al maatregelen te troffen, Ln 1 e. 1 e al i - serifeg van de veemai'kipiannen, menen wij dat de ruimte, nodig /ccx het eatrw buis pl r u r r inzag ring van 1 t nie eea.ail: errem is s,aj geven, welke oppervlakte nodig is voor de bodediensten, Bij beschouwing van deze tekening zal het TJ duidelijk worden dat het nieuwe vecmarktter- rein geen oplossing biedt. Vooral cp de yr ij dagen zou or oen onmogelijke .ui tua.'ie ontstaan Verder hebben wij aandacht geschonken aan het Cambuurplein, Bit plein echter achten wij niet groot genoeg vooi hot bouwen var., m ic'elijk tode huis er. het aanwijzen var. standplaatsen voor het nog altijd respectabele aantal bodediensten, ïn de uitbreidingsplannen, zoals doze c.oor Uw Raad zijr vastgesteld, is ^angs of in de nabijheid van de ringweg geen geschikte plaats voor een bodetervcin ze vinden. Me1 de Kamer van Koophandel on Fabrieken voor Friesland zijn wij ten slotte tot de conclusie gekomen, dat bet bod©wezen zich zodanig zal oht wikkelen, dat een verplaatsing van het bodeterrein naar dc periferie van de stad uiteindelijk geeu enkel bezwaar zal on two eten en zelfs aanbeveling zal verdienen doch dat roor de overgang^perirde oer. tussenoplossing moet worden gezocht. Deze tassenoplossir. is gelegen in een tijdelijke beschik baarstelling- vi.1 een deel van het oude 1aemarktterrein aan dc Lange Markt straat. Dezüusser.oplossing word'; vanwege do bodediensten zeer toege juicht 'w - Eenmaal tot deze conclusie gekomen zijnde hebber, rij do directeur de Openbare Verken opdracht gegeven eon principe-indeling van hot ouide vee marktterrein t<. maken, daarbij rekening houdende met het tijdelijke karak- cstii a ed Te Uwer oriëntering hebben wij een tweetal tekeningen vóór t? bij de stukkenter inzage gelogd. Daaruit zal blijken, dat gedacht ie het bode- hui.s onder te br -r.gej ede?' hei', te hand naven gedeelde var de oude 3 lit kunnen wordej met daarin opgenomen oen fcveeial kantoorruimten van in totaal ongeveer 90 m.2 Vert* geawoordigv—u van ie bodedionct'-.n siwai. op standpunt, daz rj van reriaadrui ate 07 lij] ei r. Ie ba - l do Lr bruiken i J irens var. i j - peh en respecteren er. hebben ons ok bereid Verklaard Uw Raad te zij: er tij a eer. voorstel ir c.i- -in tc i' kt ..r j.o sr zds i b'o.i moe ton wijzen op de financiële consequenties van eer dergelijke voorziening. Het lijkt or.3 in het kader van de. rek. nic opportuun verder Op dit facet - 2 - wikkeling hebben wij ons zelfs afgevraagd, of het geen aanbeveling zou verdienen geheel terug te komen op ons eerder ingenomen standpunt en te bevorderen, dat het bodeterrein meteen wordt verplaatst naar de periferie van de stad. De voortdurende daling van het aantal bodediensten, die standplaats hebben op het Oldenoofsterkerkhofis een reden te meer ge weest ons standpunt terzake nader te bepalen. Vooral door de vorming van combinaties van bodediensten is dit aantal sinds 1955 belangrijk terug gelopen. Te Uwer oriëntering vermelden wij hierbij het aantal bodediensten, dat in verschillende jaren op het Oldehoofsterkerkhof standplaats innam: jaar aantal bodediensten 1959 150 Deze ontwikkeling zet zich zeker voort. Verder heeft d3 ervaring net net coöperatieve bodehuis aan het Oldehoofsterkerkhof reeds geleerd, dat een zodanig centrum in een behoefte voorziet. Wij zijn er van overtuigd, dat een dergelijk bodecentrum steeds beter zal gaan functioneren, te meer \iranneer een dergelijke gelegenheid groot genoeg zal zijn en zal voldoen aan de eisen, welke daaraan tegenwoordig worden gesteld. Deze ontwikkeling zal stellig na verloop van tijd grote invloed hebben op het geregelde beroepsgoederenvervoerHet streven zal ons inziens steeds duidelijker zichtbaar worden om van de kostbare vervoermiddelen en dure arbeidskrach ten een efficiënter gebruik te maken. Het gevolg hiervan zal zijn, dat de tijd, gedurende welke op een bodeterrein standplaats wordt ingenomen, voortdurend korter zal worden, terwijl wij uiteindelij.c deze situatie zien ontstaan, dat de bodediensten zich rechtstreeks begeven naar het bodehuis voor het afgeven en in ontvangst nemen van goaderen, daarmede de wachttijd tot een minimum beperkend. Met het oog op het bovenstaande hebben wij enkele malen tezamen met een vertegenwoordiger van het bestuur van het Coöperatieve Bodehuis Leeuwarden de onmiddellijke verplaatsing van het bodeterrein naar de ner-ifWio - hebben j- jlib /jwerre 1 Tegen deze plaats bleken van de zijde van de bodediensten ernstige bezwaren te be staan. nlaotc 4-- periferie van de stad onder ogen gezien. In de eerste plaats hebben wij gedacht aan een terrein cp het industrieterrein "De Zwette' staan. Deze plaats acht men te ver verwijderd van het stadscentrum, welis waar zal het bedoelde terrein vrij gemakkelijk bereikbaar zijn via de Tesselschadestraat of de Marshallweg en de Zwettestraatdoch deze vrij directe verbinding vermag niet de bezwaren ten aanzien van de afstand weg te nemen. Vooral voor de middenstand zal deze lange afstand erg bezwaar lijk zijn. Bij verplaatsing van het bodeterrein naar het industrieterrein wordt van de zijde van de bodediensten verwacht, dat ae te vervoeren goederen minder op het bodeterrein zullen worden bezorgd en dat deze goe deren meer door de bodediensten in de stad moeten worden afgehaald. Dit betekent, dat de vrachtauto's het verkeer in de stad weer extra zullen be lasten, een ontwikkeling derhalve» die juist niet word': gewenst. Alhoewel wij van mening zijn, dat de ontwikkeling terzake uiteindelijk totaal anders zal zijn, menen wij toch, dat de eerstkomende jaren toch wel ernstig rekening moet worden gehouden met het omschreven effect van verplaatsing van het bodeterrein naar het industriegebied. Aan verplaatsing van het bodeterrein naar bedoeld gebied kleeft overigens nog een bezwaar. Vanneer namelijk thans tot de bedoelde verplaatsing wordt overgegaan, zal nood zakelijkerwijs moeten worden overgegaan tot het aanleggen van een groot en behnorl-i-ïir vnriio-.j 4.. en behoorlijk verhard terrein, waarop de bodediensten standplaats kunnen innemen. Het spreekt vanzelf, dat er altijd parkeerruimte zal moeten blijven, doch deze zal later belangrijk kleiner kunnen zijn dan thans het geval is. Het is nu eenmaal niet zo, dat een toestand, zoals ons uiteindelijk voor ogen staat ten aanzien van een vollenige functionering van het centrale bodehuis, or iddellijk an worden geschapen, het is U bekend, dat de kosten van het aanbrengen van een verhairing hoog jn. Er van uitgaande, dat deze verharding voor een groot gedeelte ia ver loop van een aantal jaren niet meer nodig zal zijn, acl ten. wij net doer. an eei. belangrijke investering terzake nauwelijks verantwoord, te nindei nv elders over een verhard terrein kan worden beschikt, een ae rein DOg, dat ook ir: de verdere t-.ekcm.st alszo-iani g moet' worde gehand- haai1Qok wij zijn derbal?e tot de slobsom gekomen, dat verplaatsing iran hét bodaterrein naaj het induetriegeoied "De Zwette-" op dit moment bi,- hebben verve] gens gedacht aar eer. gedeelte var het nieuwe vee Mede gelet op de mogelijke ontwikkeling van de nieuwe veemarkt sy. de daarmede verband houdende prrkeurbohoeftelijkt het c. 5 'oorts nic' "or- ar.t voord het zogenaamde Maraixveld beschikbaar to ,t-.x. en •"•oor belet or- reir er n zelf i i de boer. cun - r rt

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1964 | | pagina 289