1955 158
1960 148
1961 132
1962 126
1964 119
L G G"H WA. "Prl r? O orm 1 -11^ TJ-
.«u lie u wuujjt:i ci b It! VÜ -D
van neii Doaezerreii
nlaot. VI ~1- -
v v-c -e uü o u cui x'li U x g"ö 0 G ZWQ/iTGn "t i
/v "U -* n 1 -
- w Q V öu,u;il U W W 11 O' O Cf Cl IIX fcJ
- 5 -
Q.G ij cv.- v.-' /d i a erai en x> -
marktterrein aan d« Helieonweg» Nog aig-zien van het feit, dat liL nieuwe
h:ro_". et cpccal-en r.:., ju r ze. noria ti d veer do veemarkt in g'
bruik is &3S. -..ij het niet "arevntvoord achten nu al maatregelen te troffen,
Ln 1 e. 1 e al i -
serifeg van de veemai'kipiannen, menen wij dat de ruimte, nodig /ccx het
eatrw buis pl r u r
r inzag ring van 1 t nie eea.ail: errem is s,aj
geven, welke oppervlakte nodig is voor de bodediensten, Bij beschouwing
van deze tekening zal het TJ duidelijk worden dat het nieuwe vecmarktter-
rein geen oplossing biedt. Vooral cp de yr ij dagen zou or oen onmogelijke
.ui tua.'ie ontstaan
Verder hebben wij aandacht geschonken aan het Cambuurplein, Bit plein
echter achten wij niet groot genoeg vooi hot bouwen var., m ic'elijk tode
huis er. het aanwijzen var. standplaatsen voor het nog altijd respectabele
aantal bodediensten,
ïn de uitbreidingsplannen, zoals doze c.oor Uw Raad zijr vastgesteld,
is ^angs of in de nabijheid van de ringweg geen geschikte plaats voor
een bodetervcin ze vinden.
Me1 de Kamer van Koophandel on Fabrieken voor Friesland zijn wij ten
slotte tot de conclusie gekomen, dat bet bod©wezen zich zodanig zal oht
wikkelen, dat een verplaatsing van het bodeterrein naar dc periferie van
de stad uiteindelijk geeu enkel bezwaar zal on two eten en zelfs aanbeveling
zal verdienen doch dat roor de overgang^perirde oer. tussenoplossing moet
worden gezocht. Deze tassenoplossir. is gelegen in een tijdelijke beschik
baarstelling- vi.1 een deel van het oude 1aemarktterrein aan dc Lange Markt
straat. Dezüusser.oplossing word'; vanwege do bodediensten zeer toege
juicht
'w -
Eenmaal tot deze conclusie gekomen zijnde hebber, rij do directeur de
Openbare Verken opdracht gegeven eon principe-indeling van hot ouide vee
marktterrein t<. maken, daarbij rekening houdende met het tijdelijke karak-
cstii a ed
Te Uwer oriëntering hebben wij een tweetal tekeningen vóór t? bij de
stukkenter inzage gelogd. Daaruit zal blijken, dat gedacht ie het bode-
hui.s onder te br -r.gej ede?' hei', te hand naven gedeelde var de oude 3
lit
kunnen wordej
met daarin opgenomen oen fcveeial kantoorruimten van in totaal ongeveer
90 m.2 Vert* geawoordigv—u van ie bodedionct'-.n siwai. op standpunt, daz
rj van reriaadrui ate 07 lij] ei r. Ie
ba - l do Lr bruiken i
J irens var. i j -
peh en respecteren er. hebben ons ok bereid Verklaard Uw Raad te zij: er
tij a eer. voorstel ir c.i- -in tc i' kt ..r j.o sr zds i b'o.i moe ton
wijzen op de financiële consequenties van eer dergelijke voorziening. Het
lijkt or.3 in het kader van de. rek. nic opportuun verder Op dit facet
- 2 -
wikkeling hebben wij ons zelfs afgevraagd, of het geen aanbeveling zou
verdienen geheel terug te komen op ons eerder ingenomen standpunt en te
bevorderen, dat het bodeterrein meteen wordt verplaatst naar de periferie
van de stad. De voortdurende daling van het aantal bodediensten, die
standplaats hebben op het Oldenoofsterkerkhofis een reden te meer ge
weest ons standpunt terzake nader te bepalen. Vooral door de vorming van
combinaties van bodediensten is dit aantal sinds 1955 belangrijk terug
gelopen. Te Uwer oriëntering vermelden wij hierbij het aantal bodediensten,
dat in verschillende jaren op het Oldehoofsterkerkhof standplaats innam:
jaar aantal bodediensten
1959 150
Deze ontwikkeling zet zich zeker voort. Verder heeft d3 ervaring net net
coöperatieve bodehuis aan het Oldehoofsterkerkhof reeds geleerd, dat een
zodanig centrum in een behoefte voorziet. Wij zijn er van overtuigd, dat
een dergelijk bodecentrum steeds beter zal gaan functioneren, te meer
\iranneer een dergelijke gelegenheid groot genoeg zal zijn en zal voldoen
aan de eisen, welke daaraan tegenwoordig worden gesteld. Deze ontwikkeling
zal stellig na verloop van tijd grote invloed hebben op het geregelde
beroepsgoederenvervoerHet streven zal ons inziens steeds duidelijker
zichtbaar worden om van de kostbare vervoermiddelen en dure arbeidskrach
ten een efficiënter gebruik te maken. Het gevolg hiervan zal zijn, dat de
tijd, gedurende welke op een bodeterrein standplaats wordt ingenomen,
voortdurend korter zal worden, terwijl wij uiteindelij.c deze situatie
zien ontstaan, dat de bodediensten zich rechtstreeks begeven naar het
bodehuis voor het afgeven en in ontvangst nemen van goaderen, daarmede de
wachttijd tot een minimum beperkend.
Met het oog op het bovenstaande hebben wij enkele malen tezamen met
een vertegenwoordiger van het bestuur van het Coöperatieve Bodehuis
Leeuwarden de onmiddellijke verplaatsing van het bodeterrein naar de
ner-ifWio - hebben
j- jlib /jwerre 1 Tegen deze
plaats bleken van de zijde van de bodediensten ernstige bezwaren te be
staan. nlaotc 4--
periferie van de stad onder ogen gezien. In de eerste plaats hebben wij
gedacht aan een terrein cp het industrieterrein "De Zwette'
staan. Deze plaats acht men te ver verwijderd van het stadscentrum, welis
waar zal het bedoelde terrein vrij gemakkelijk bereikbaar zijn via de
Tesselschadestraat of de Marshallweg en de Zwettestraatdoch deze vrij
directe verbinding vermag niet de bezwaren ten aanzien van de afstand weg
te nemen. Vooral voor de middenstand zal deze lange afstand erg bezwaar
lijk zijn. Bij verplaatsing van het bodeterrein naar het industrieterrein
wordt van de zijde van de bodediensten verwacht, dat ae te vervoeren
goederen minder op het bodeterrein zullen worden bezorgd en dat deze goe
deren meer door de bodediensten in de stad moeten worden afgehaald. Dit
betekent, dat de vrachtauto's het verkeer in de stad weer extra zullen be
lasten, een ontwikkeling derhalve» die juist niet word': gewenst. Alhoewel
wij van mening zijn, dat de ontwikkeling terzake uiteindelijk totaal
anders zal zijn, menen wij toch, dat de eerstkomende jaren toch wel ernstig
rekening moet worden gehouden met het omschreven effect van verplaatsing
van het bodeterrein naar het industriegebied. Aan verplaatsing van het
bodeterrein naar bedoeld gebied kleeft overigens nog een bezwaar. Vanneer
namelijk thans tot de bedoelde verplaatsing wordt overgegaan, zal nood
zakelijkerwijs moeten worden overgegaan tot het aanleggen van een groot
en behnorl-i-ïir vnriio-.j 4..
en behoorlijk verhard terrein, waarop de bodediensten standplaats kunnen
innemen. Het spreekt vanzelf, dat er altijd parkeerruimte zal moeten
blijven, doch deze zal later belangrijk kleiner kunnen zijn dan thans
het geval is. Het is nu eenmaal niet zo, dat een toestand, zoals ons
uiteindelijk voor ogen staat ten aanzien van een vollenige functionering
van het centrale bodehuis, or iddellijk an worden geschapen, het is U
bekend, dat de kosten van het aanbrengen van een verhairing hoog jn.
Er van uitgaande, dat deze verharding voor een groot gedeelte ia ver
loop van een aantal jaren niet meer nodig zal zijn, acl ten. wij net doer.
an eei. belangrijke investering terzake nauwelijks verantwoord, te
nindei nv elders over een verhard terrein kan worden beschikt, een ae
rein DOg, dat ook ir: de verdere t-.ekcm.st alszo-iani g moet' worde gehand-
haai1Qok wij zijn derbal?e tot de slobsom gekomen, dat verplaatsing
iran hét bodaterrein naaj het induetriegeoied "De Zwette-" op dit moment
bi,- hebben verve] gens gedacht aar eer. gedeelte var het nieuwe vee
Mede gelet op de mogelijke ontwikkeling van de nieuwe veemarkt sy. de
daarmede verband houdende prrkeurbohoeftelijkt het c. 5 'oorts nic' "or-
ar.t voord het zogenaamde Maraixveld beschikbaar to ,t-.x. en •"•oor belet or-
reir
er
n zelf i i de boer. cun
- r rt