No. 1963.
DS RAÜD DER GBlEnHi'E LASUwARDrlT;
Gezien de desbetreffende verzoekschriften van de nader te noemen
schoolbesturen;
gelezen het advies van Burgemeester en Wethouders van 10 dezer
bijlage no. 51)
BESLUIT s
voor het jaar 1964:
I. het aantal wekelijkse lesuren, gedurende hetwelk aan do openbare
scholen voor buitengewoon lager onderwijs vakonderwijs zal worden
gegeven, vast te stellen op 1 3/4 voor het onderwijs aan zwakzinnige
kinderen en op 2 2/5 voor het onderwijs aan kinderen met leer- en
opvoedingsmoeilijkheden;
II. op do vergoeding, bedoeld in artikel 36 van het Besluit buitenge
woon lager onderwijs 1949» de volgende voorschotten te verlenen:
a. aan het bestuur van de Stichting tot oprichting cn instandhouding
van éc-n of meer Christelijke scholen voor buitengewoon lagor on
derwijs te Leeuwarden en omgeving, alhier, ton behoeve van haar
scholen voor zwakzinnige kinderen, f. 8,800,
b. aan het bestuur van do Stichting voor Rooms-Katholiek Buitengewoon
lager onderwijs in de dekenaten Leeuwarden, Snode en Ileorenvcon,
alhier, ten behoeve van haar school voor zwakzinnige kinderen
f1600
c. aan het bestuur dor Vereniging voor Christ olijk onderwijs aan
kinderen met leer- en opvoedingsmoeilijkheden, alhier, f. 4.000,
Aldus vastgesteld in do openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris.
Voorbêreidingècrediet
voor de
bouw van
een nieuwe muziekschool.
Bijlage no. 52. Leeuwarden, 10 februari 1964-
Aan de C-eneenteraad.
In Uw vergadering van 19 juni 1963 heeft Uw Raad besloten aan de
Stichting Leeuwarder Muziekschool ten behoeve van het ontwerpen van een
schetsplan voor de bouw van een nieuwe school, een voorbereidingscrediet
van 4»000,-- beschikbaar te stellen. Dit schetsplan is inmiddels gereed
gekomen. Het bestuur van de Stichting vraagt thans voor het besteksklaar-
maken van dit plan een krediet
Alvorens nader in te gaan op de financiële consequenties verbonden
aan de bou\7 en exploitatie van een nieuwe school achten wij het gewenst
enkele overwegingen, die geleid hebben tot ons voorstel tot inwilliging
van dit verzoek, aan U kenbaar te maken.
De noodzaak tot het stichten van een nieuw gebouw mag mede gelet op
hetgeen wij daaromtrent reeds opmerkten bij ons voorstel tot beschikbaar
stelling van oen eerste krediet, als genoegzaam bekend worden verondersteld.
Het belang dat gemoeid is mot het voortbestaan van deze instelling ver
dient wellicht een nadere toelichting.
Het culturele leven in een stad wordt voor een belangrijk deel
bepaald door activiteiten in het amateuristische vlak. Van oudsher heeft
de muziek daarin een vooraanstaande plaats ingenomen. De muziekschool is
als opleidingsinstituut uit hot muziekleven niet meer weg te denken.
Zolang aan de muzikale vorming op de lagere school slechts in zeer beperkte
mate aandacht kan worden geschonken, ligt er voor de muziekschool een
breed arbeidsveld open. Dit arbeidsveld strekt zich uit van de meest
elementaire beginselen tot het verantwoord vocaal en instrumentaal leren
musiceren. De onderwijsmethoden zijn in de laatste decennia sterk gewijzigd.
Werd voorheen op een muziekschool aan kinderen van het begin af aan indi
vidueel les gegeven op een instrument, thans gaat hieraan het klassikale
onderwijs vooraf, waarbij het kind spelenderwijs vertrouwd gemaakt wordt
met de elementen der muziek. Deze zgn. Algemene Muzikale Vorming vormt
do basis waarop met vrucht een op hot instrument (c.q. zang) gerichte
opleiding kan worden voortgezet.
Is eenmaal hot peil van een verantwoord amateuristisch musiceren
bereikt, dan is de taak van de muziekschool beëindigd en zal de leerling
plaats moeten maken voor een ander, Op deze wijze wordt voorkomen dat
zonder beperking zwaar gesubsidieerd onderwijs wordt genoten.
Een aanzienlijk subsidie is nodig omdat, indien de lesgelden zouden zijn
afgestemd op do salarissen der leerkrachten (om van do kosten tot instand
houding dor school nog maar niot te spreken)hot muziokondorricht voor
do moesten een onbetaalbare zaak zou worden. Aan de Leeuwarder Muziekschool
geldt voor da heffing van de losgelden het systeem dor gedifferentieerde
tarieven, naar hot inkomen der gebruikers (c.q. ouders); oen vorm van
sociale spreiding, die dit onderwijs ook binnen het bereik dor minder draag-
krachtigon brengt.
Nog teveel wordt het muziekonderwijs als eon vrijetijdsbesteding,
zonder moor, gezien. Do tendens is echter aanwezig, dat in hot kader
van do "musische vorming" van do jeugd dit onderwijs voor velen oen
integrerend dool van de opvoeding zal gaan uitmaken. wcllcc gevolgen dit
kan hebben voor do muziekinstituten laat zich radon. Particuliere lossen
kunnen dit niot opvangen, afgezien nog van do daaraan voor do ouders ver
bonden kosten.
Do Leeuwarder Muziekschool is tot op heden een nagenoeg uitsluitend
op hot amateurisme ingesteld instituut. Er bestaat echter oen kans, dat