I
f
L
A
- 31 -
Voor de stichting van de Prot. Christelijke school voor
imbecielen en van de bijzondere school voor kinderen met leer-
en opvoedingsmoeilijkheden is nog geen urgentieverklaring afge-
Leer- en
lulpmidde-
len.
Schoolpsy-
chologie e.d.
Met het voorbereiden en uitvoeren van plannen voor de ver
betering van bestaande schoolgebouwen wordt binnen het raam van
de aanwezige mogelijkheden voortgegaan. Geleidelijk wordt op dit
terrein een verbetering in de situatie bereikt.
In de begroting pleegt jaarlijks voor de verschillende soor
ten van lager onderwijs en voor net kleuteronderwijs een bedrag
per leerling te worden opgenomen voor de aanschaffing van leer-
en hulpmiddelen, schoolbehoeften en ontwikkelingsmateriaal. Hoe
wel dit bedrag in de laatste jaren enkele malen, zij het in be
scheiden mate, werd verhoogd, werd telkenmale uit de kringen van
het onderwijs aangedrongen op enige verruiming van de financiële
mogelijkheden. Deze aandrang is versterkt, nu de in de loop van
dit jaar opgetreden prijsstijgingen ook tot een verhoging van het
kostenniveau van leermiddelen e.d. hebben geleid. Wij menen, dat
er thans inderdaad aanleiding is voor een niet-onbelangrijke ver
hoging van het leermiddelenbedrag, te weten met 1,50 per leer
ling voor alle soorten onderwijs. Ha deze verhoging zullen deze
bedragen aldus luiden2
gewoon lager onderwijs f 13,--
voortgezet gewoon lager onderwijs 15?
uit ge breid lager onderwijs 17»
school voer schipperskinderen 13,--
woonwagenkampschool 13»
scholen voor zwakzinnige kinderen 21,50
school voor kinderen met leer- en opvoe
dingsmoeilijkheden 24,--»
Boven deze bedragen wordt voor bibliotheken nog beschikbaar
gesteld voor het g.l.o. en b.l.o. 1,-- en voor het v.g.l.o. en
u.l.o. 1,50 per leerling, terwijl tenslotte voor de jongens
leerlingen van v.g.l.o. en u.l.o., resp. 7,-- en 4,-- voor
handenarbeid en voor de meisjesleerlingen van het v.g.l.o. 4,--
voor handwerken is uitgetrokken. Voor de dorpsscholen wordt
voor klassikale leermiddelen bovendien per school 75,-- He-
schikbaar gesteld.
De voortschrijdende ontwikkeling van het onderwijs, gepaard
gaande met allerlei maatschappelijke veranderingen, hebben er
toe geleid, dat de inzichten omtrent hetgeen nodig is om van
een werkelijk goede onderwijsvoorziening te kunnen spreken, in