a. verbeteren gymnastieklokaal St. Bonifatiusschool 495
7-725,
- 4 -
9Raming belastingopbrengsten.
Gezien de bedragen, welke tot dusverre zijn binnen gekomen, kan de
raming van de post "seoretarie-leges" met 6.000,-- en de raming van de
post "hondenbelasting" met 4«000,-- worden verhoogd.
10. Kapitaalslasten zwembad in '"t Nijlan".
In de raadsvergadering van 14 mei 1964 besloot U het krediet voor de
bouw van het zwembad in 't Nijlan te verhogen met 405.000,-- en dit te
brengen op 1.400.000,--. Het gemeentelijk aandeel in deze investering
kan, rekening houdende met bijdragen van het Rijk en van particulieren,
gesteld worden op 1.040.000,--He uit de oorspronkelijke investering
groot 995.000,-- voortvloeiende lasten worden gedekt door aanwending
van een deel van de extra middelen welke uit het gemeentefonds worden ont
vangen (verfijning algemene uitkering voor de probleemgebieden). Het was
destijds niet zeker of het gedeelte van bedoelde uitkering, waaraan nog
geen bestemming was gegeven, wel toereikend zou zijn om hieruit de te
zijner tijd in de gemeentebegroting te ramen kapitaalslasten voor de noor
delijke sector van de ringweg te dekken. Om deze reden is de aanvullende
investering van 405.000,-- ten laste gebracht van het normale investe
ringsvolume. Dat betekende, dat de stelpost voor de kapitaalsuitgaven van
nieuwe werken met'/ 28.550,-- is verlaagd. Als gevolg van de toepassing
van een hoger uitkeringspercentage voor de uitkeringen uit het gemeente
fonds over 1965 zal ook de extra uitkering voor de probleemgebieden een
verhoging ondergaan. In verband hiermede stellen wij U voor om ook voor
het dekken van de kapitaalslasten van de aanvullende investering voor het
zwembad alsnog over een deel van meer genoemde extra middelen uit het
gemeentefonds te beschikken.
Recapitulatie.
Het saldo van de stelpost voor de kapitaalsuitgaven van nieuwe werken
bedraagt na verhoging met het hierboven genoemde bedrag van 28.550,--
nog 64.590,--. Dit bedrag is nog juist toereikend om hierop de kapitaals
lasten terzake van de voltooiing van het recreatiegebied 't Nijlan ad
64.190,-- in mindering te brengen..
De in de gemeentebegroting te ramen kapitaalslasten van de overige in
dit voorstel vermelde investeringen kunnen als volgt worden samengevat:
Openbare verlichting 5*760,--
Verhoging kredieten voor:
b. bouw was- en kleedruimten op de sportparken "Cambuur"
en "De Greuns" 5*470,--
Hiertegenover staat een hogere raming van enkele belastingopbrengsten
van 10.000,--. Het verschil tussen beide bedragen kan aan de post voor
"Onvoorziene uitgaven" worden toegevoegd. Het saldo van deze post bedraagt
daarna 6.050,--.
Onder mededeling, dat de Financiële Commissie zich hiermede kan ver
enigen, stellen wij IJ voor de gemeentebegroting en de begrotingen van het
Grondbedrijf, de Openbare Werken, de Energiebedrijven en de Leeuwarder
Sportstichting voor het dienstjaar 1964 te wijzigen overeenkomstig de ter
inzage gelegde ontwerp-besluiten.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
A.A.M. van der Meulen Burgemeester.
de Jong Secretaris.
Verbeteren van de Legedyk te Wirdum.
Bijlage no. 545. Leeuwarden, 19 oktober 1964»
Aan de Gemeenteraad.
De belangrijkste toegangsweg tot het dorp Wirdum wordt sedert de in
gebruikneming van het nieuwe gedeelte van de nieuwe rijksweg no. 52 ge
vormd door de Legedyk. Deze weg is vooral van zeer lichte constructie en
aan weerszijden begrensd door een sloot. De bermen van de weg hebben een
onvoldoende breedte om de nodige steun aan het weglichaam te geven, het
geen tot gevolg heeft, dat geregeld ernstige verzaxkingen in en beschadi
gingen aan het wegdek ontstaan. De weg is in de bestaande toestand niet voor
zijn functie berekend.
Omdat wij net voor het dorp Wirdum van belang achten, dat een goede
verbinding met de rijksweg no. 52 tot stand komt, nebben wij aan de direc
teur der Openbare Werken verzocht een plan tot verbetering van de Legedyk
te ontwerpen. Dit plan ligt tuans bij de stukken voor U ter inzage.
Ter toelichting diene het volgende.
Om de rijweg op een breedte van 7*00 m te kunnen brengen zullen de
bermsloten moeten worden gedicht. De fundering van de rijweg zal bestaan
uit een 12 cm dikke laag grindzandasfaltbeton op een zandbed ter dikte van
45 cm. Over deze fundering komt een 5 cm dikke laag grof dicht asfaltbe
ton, terwijl de deklaag van 2 cm fijndicht asfaltbeton na 1 of 2 jaar aan
gebracht zal worden. Langs de noordzijde van de weg zal over de gehele
lengte een tegelpad, breed 2.50 m, worden aangelegd. Tussen de rijweg en
dit tegelpad komt een strook ter breedte van 2.40 m, die gedeeltelijk door
parkeerhavens zal worden ingenomen. De rest van deze strook zal van een
eenvoudige beplanting worden voorzien. Langs de zuidzijde van de weg is
alleen ter plaatse van de bebouwing een tegelpad geprojecteerd, langs het
overige gedeelte een berm van 5*00 m breed.
De bestaande afvoerleidingen voor huishoudelijk afvalwater lozen
grotendeels op de bermsloten. De afvoerleidingen zullen nu worden aange
sloten op het nieuwe riool, dat onder het noordelijke tegelpad is gepro
jecteerd. Bij het ontwerpen van het riool is er rekening mee gehouden,
dat dit riool in een later stadium een onderdeel van een centraal riool
stelsel voor Wirdum zal moeten vormen.
Aangezien de weg in een polder ligt is ter plaatse van de toekomstige
kruising van het riool met de Wirdumervaart een automatisch werkende
pomp-installatie gedacht, die het rioolwater tijdelijk in deze vaart zal
pompen
Ter vervanging van de zuidelijke bermsloot zal langs het meest weste
lijke gedeelte van de nieuwe weg een bermsloot gegraven moeten worden,
opdat de waterhuishouding van de aanliggende polder niet verstoord wordt.
Als gevolg van de bovenomschreven wegverbetering zal de bestaande
openbare straatverlichting moeten worden verplaatst. Wij achten het wense
lijk van deze gelegenheid gebruik te maken om die verlichting aan te pas
sen aan de eisen des tijds. Wij mogen U terzake verwijzen naar de bij de
stukken gevoegde tekening no. F 1.164-216.
Voorts menen wij, dat verwacht mag worden, dat de aansluiting van
het dorp Wirdum op het aardgasnet in de toekomst zal plaatsvinden. Het
verdient daarom aanbeveling in het nieuwe straatgedeelte een gasleiding
aan te leggen, zodat later graafwerk met alle daaraan verbonden ongerief
en extra kosten wordt voorkomen.
Tenslotte delen wij U mede, dat ten behoeve van de voorgestelde weg
verbetering een aantal grondstroken van aangrenzende percelen dienen te
worden aangekocht. De onderhandelingen hieromtrent zijn thans nog niet
voltooid. Wij zullen U ten aanzien van deze aangelegenheid zo spoedig
mogelijk de nodige voorstellen doen.