begonnen met het opnieuw bebouwen van door afbraak van krotten vrijgekomen grond? /oningbedri j f 1 'Een lid deelde mede te zullen spreken over huurachterstanden. Burgemeester en Wethouders had den een rapport hierover in uit zicht gesteld'. Kan dit rapport spoedig worden vervracht? Welke maatregelen denkt het College te nemen om dit kwaad tegen te gaan? Dit lid pleitte voor krachtiger optreden. 2. Een ander lid vroeg of het wel passend is, dat op oude woningen van slechte kwaliteit, die b.v. nog van een tonnenprivaat voor zien zijn of die i.v.m. toekom stige sanering niet meer worden onderhouden, de wettelijke huur verhogingen worden toegepast. 3. In verband met het voorkomen van grote aantallen ontsierende an tennes bepleitte een lid het instellen van een onderzoek naar de mogelijkheden van toepassing van gezamenlijke antennes voor woningblokken. Reinigings- en Ontsmettingsdienst 1, Enkele leden vroegen' of onder zocht is, wat de oorzaak is van de toeneming van het ziekteper centage. 2. Ook vroegen enige leden hoe het mogelijk is, dat het aantal impro ductieve uren groter wordt. 3. Een ander lid merkte in dit ver band op ni-et te begrijpen, dat er dan nog zoveel rommel op on bebouwde terreinen blijft liggen. van het beschikbaar zijn van wonin gen in de lagere huurklassen voor het onderbrengen van de bewoners van de saneringswijken. Het opnieuw be bouwen van door afbraak van krotten vrijgekomen grond is afhankelijk van de bestemming, die aan deze grond wordt gegeven. Veelal is her verkaveling van het gehele gebied nodig. De verwachting, dat wij een rapport over deze zaak aan de Raad zullen uitbrengen, moet op een misverstand berusten. In de raadsvergadering van 3 juni 1964 is alleen gesproken over een ambtelijk rapport aan ons College. Verwezen wordt naar het verslag van die vergadering. De huurverhoging wordt toegepast voorzover deze wettelijk is toege staan. Dit heeft de volle aandacht. De stijging van het ziektepercentage is in belangrijke mate het gevolg van het voorkomen van een aantal langdurige ziektegevallen. De normale arbeidstijd bedraagt 45 uur per week. De improductieve uren ontstaan door vakantieverlof, ziekte verlof, buitengewoon verlof i.v.m. familieomstandigheden enz. Wanneer er bij een bepaalde dienst veel zie ken zijn, of langdurig zieken, stijgt het aantal improductieve uren boven het gemiddelde. Het schoonhouden van onbebouwde ter reinen behoort niet tot de taak van de Reinigings- en Ontsmettingsdienst. - 13 - 4. Een lid deelde mede, dat bij de aanschaffing van meer grote veeg- machines voorzichtigheid nodig is. Bedoelde grote machines kunnen in de woonstraten soms slechts wei nig uitrichten, omdat het grote aantal geparkeerde auto's hier voor een ernstige belemmering vormt. 5. Enige leden gaven uiting aan hun waardering voor de wijze waarop de reinigingsdienst de straten schoonhoudt Ook voor de plaatsing van een groot aantal papierbakken op de openbare straat bleek waardering te bestaan. 6. Verschillende leden stelden de vraag of Burgemeester en Wethou ders bij benadering kunnen zeggen hoe lang het tonnenstelsel nog zal blijven bestaan. Er werd op aangedrongen het publiek hier over voorlichting te verstrekken, speciaal ook over de mogelijkhe den tot het verkrijgen van pre mies bij aanleg van closets met waterspoeling. 7. Een lid bepleitte een versnelde opruiming van de tonnen door een systematische aanpak, b.v. door een actie om bepaalde wijken volledig "om te schakelen". Een lid vroeg hoe de hoogte van de premie bij vervanging van een tonnenprivaat door een closet zich verhoudt tot het gekapitali seerde tekort per ton van de tonnendienst. 9. Een lid stelde de vraag of een snelle opruiming van de tonnen wel verantwoord is, zolang de rioolwaterzuiveringsinstallatie en de centrale riolering niet gereed zijn. 10. Een ander lid vroeg of er binnen een afzienbare tijd een voorstel mag worden tegemoetgezien inzake een definitieve regeling van de vuilafvoer. Er zijn twee grote en vier kleine Faun veegmachines in gebruik, waar mede uitstekende resultaten worden verkregen. Wij zullen de directeur van de Reinigings- en Ontsmettingsdienst hiervan op de hoogte brengen. Wij kunnen niets toevoegen aan het geen in de aanbiedingsbrief hierover is medegedeeld. Zodra het onderzoek is beëindigd zullen wij nadere mede delingen doen. Het aantal aanvragen om premies krachtens de Premierege ling Woningverbetering en -splitsing is zodanig, dat wij, met het oog op de beperkte middelen die voor premie- ring beschikbaar zijn, het aanvra gen van premies niet kunnen stimu leren. Dit is afhankelijk van de toestand van de riolering. Een wijk in het westelijke stadsdeel is reeds aange wezen. De woningeigenaren moeten zelf de closets met waterspoeling laten aanbrengen. De maximum-premie bedraagt 133.33 als alleen een tonnenprivaat door een watercloset wordt vervangen en 300,-- als de vervanging met een noodzakelijke verbouwing gepaard gaat. Het tekort op de privaatton- nendienst is voor 1965 geraamd op f 266.650,-- of ongeveer 4-0,-- per ton. Gekapitaliseerd komt dit, bij een rentevoet van 57°i neer op f 800*-- per ton. Deze vergelijking zegt ech ter weinig, omdat de kosten van de privaattonnendienst niet volledig variabel zijn. Het tempo van de opruiming van de daarvoor in aanmerking komende tonnen wordt bepaald door de technische en financiële mogelijkheden. Bij besluit van 16 september 1 heeft de Raad zich verenigd met een verlenging tot 1 november 1965 van de met de N.V. de Toekomst te Wilnis gesloten overeenkomstBen definitie ve oplossing is nog niet gevonden. - 12

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1964 | | pagina 308