- 37 - - 36 - wordt gegeven. Kan het zijn, dat gebrek aan ruimte mede de oor saai is 12. Een lid vroeg het College zijn mening kenbaar te willen maken over invoering van de 5-da-agse schoolweek bij het lager onder wijs. 14' 15 Een lid drong er op aan, dat meer de hand wordt gehouden aan het indienen van een voordracht van drie personen bij benoemingen van onderwijzend personeel. Uit het jaarlijks aan de Raad overgelegde verslag van de Commis sie voor Schoolverzuim blijkt, dat het ongeoorloofd verzuim bij het openbaar onderwijs belangrijk hoger is dan bij het bijzonder onderwijs. Moet hieruit - aange zien er in feite toch wol niet veel verschil zal zijn - worden afgeleid, dat de hoofden van de openbare scholen strenger en con sequenter zijn in hun beoordeling van wat geoorloofd is en wat niet, dan hun collega's van bij zondere scholen, vroeg een lid. Kan op een juiste toepassing van de leerplichtwet worden aange drongen? Wat is geoorloofd en wat is onge oorloofd schoolverzuim, vroeg een lid. Hoewel ons CoHege niet afwijzend staat tegenover de invoering van de vrije zaterdag voor het gewoon- en voortgezet gewoon lager onderwijs, zal uiteraard moeten worden voldaan aan de eisen, welke de Lager-onder- wijswot 1920 aan het leerplan stolt, mot name wat betreft het minimum per jaar to geven aantal lesuren. Hieraan wordt zoveel mogelijk vol daan, doch do schaarste aan geschikte sollicitanten maakt het ons, ondanks herhaalde oproepingen van sollici tanten, vaak onmogelijk» Aangezien deze situatie ook ons is opgevallen, hebben wij bevorderd, dat mot betrekking tot deze aange legenheid op 9 januari 1964 een ver gadering is gehouden onder voorzit terschap van de Inspecteur van het lager onderwijs van de hoofden van de openbare en bijzondere scho len voor lager onderwijs, in bijzijn van do leden van de Commissie tot Wering van Schoolverzuim. In deze bijeenkomst heeft de Inspecteur op dit verschil in behandeling van het schoolverzuim gewezen en gepleit voor een zoveel mogelijk gelijke toepas sing van do mot betrekking tot de leerplicht geldende voorschriften. Niet voorkomen kan worden, dat het eigen inzicht van het hoofd dor school omtrent wat al dan niet als geoorloofd schoolverzuim moet worden aangemerkt, een grote rol blijft spelen. Voor het overige hoeft ons Collego hier geen taak. Als geoorloofd schoolverzuim moet worden beschouwd verzuim, waarvoor hot hoofd der school verlof heeft verleend. Schoolverzuim, waarvoor geen verlof is verleend, kunnen door het hoofd dor school als gewettigd of verschoonbaar worden aangemerkt. Artikel 12 van de Leerplichtwet noemt als geldige redenen van tijde lijk schoolverzuim; a. tijdelijke sluiting der school of schorsing van het onderwijs; b. oen wettelijk voorschrift,hetwelk hot bezoeken van de school tijde lijk verbiedt; c. tijdelijke wegzending van het kind van de schooi als tuchtmaatregel; d. ongesteldheid van het kind, ver vulling van godsdienstplichten of andere ernstige omstandigheden, die als geldige redenen kunnen worden beschouwd. Leer- en hulpmiddelen. 1Een lid vroeg of de schoolhoofden het beschikbaar gestelde krediet voor de bibliotheek wel voor dit doel gebruiken. 2. Kunnen Burgemeester en Wethouders mededelen welk soort boeken voor de schoolbibliotheken worden aan gekocht? Dit is het geval. De boeken, die naar het oordeel van het hoofd van de school voor de kinderen geschikt zijn. Schoolpsychologie e.d. 1. Yele leden vroegen nadere bijzon derheden over deze nieuwe voor ziening. Een lid vroeg een nadere taak omschrijving van de nieuwe functi onarissen te geven. Wat is een pedagogisch-didac- tisch specialist, vroeg een lid. 2. Ten behoeve van x/elke soorten onder wijs zullen de nieuwe functionaris sen werkzaam zijn, werd gevraagd. De schoolpsychologie wordt wel om schreven als dat deel van de peda gogische psychologie, dat de gegevens, methoden van onderzoek en behande ling omvat, die nodig zijn om het kind, dat moeilijkheden ondervindt bij het onderwijs en in het school milieu, te helpen. In beginsel zal de onderwijzer het onderzoek en de behandeling van kinderen met moeilijk heden in zijn klas ter hand kunnen nomen. Daartoe zullen echter do school organisatie en de opleiding van de leerkrachten moeten voldoen aan een aantal voorwaarden, die in de huidige situatie in de regel niet kunnen wor den vervuld. De schoolpsycholoog zal daarom tot taak hebben de onderwijzer in zijn opvoedings- en onderwijstaak deskundige bijstand tc verlenen. Verder wordt verwezen naar de ter inzage gelegde opmerking van de heer H.H. Faber, arts bij de Genecskundigc- en Gezondheidsdienst. De pedagogisch-didactische specialist (ook wel aangeduid als "remedial teacher" of"onderwijsbemiddelaar" zal preventief werk moeten doen in die zin, dat hij kinderen met leer moeilijkheden voor een afglijden naar het buitengewoon onderwijs zal moeten behoeden. Hij zal dus moeten trachten deze leerlingen, individueel of in groepjes, zodanig hulp te bieden, dat zij tot leerherstol komen. Het werkterrein van de nieuwe functi onarissen zal, ook al uit praktische overwegingen, aanvankelijk beperkt moeten blijven tot het gewoon en het buitengewoon lager onderwijs. Een verruiming tot andere takken van onder wijs "is in de toekomst in beginsel echter niet uitgesloten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1964 | | pagina 320