- 39 - - 38 3. Is het de bedoeling, dat zij ook aan het bijzonder onderwijs dien sten verlenen en, zo ja, is dan overleg met de schoolbesturen ge pleegd? 4» Indien besturen van bijzondere scholen zelf soortgelijke voor zieningen willen treffen, krijgen zij dan de kosten vergoed? 5- De psycholoog zal organisatorisch v/orden ondergebracht bij de Ge neeskundige- en Gezondheidsdienst. Zijn Burgemeester en Wethouders niet van mening, dat zijn werk zaamheden meer in het vlak van de geestelijke volksgezondheid lig gen, vroeg een lid. De pedagogisch-didactische spe cialist zal als boventallige leerkracht worden aangesteld aan de 1o.m.-schoolMoet dit als een formele kwestie worden gezien en zal deze kracht toch een taak krijgen ten behoeve van het onderwijs in het algemeen, inclu sief het middelbaar onderwijs, vroeg een lid. De mogelijkheid, dat de in de vorige vragen bedoelde functionarissen ook diensten verlenen aan hot bij zonder onderwijs is in beginsel zeker aanwezig. In de regel geeft men er echter in de kringen van het bijzonder onderwijs de voorkeur aan, dat de hier bedoelde taken worden verricht op levensbeschouwelijke grondslag. Mochten echter bepaalde schoolbesturen er prijs op stellen van de diensten van gemeentelijke functionarissen gebruik te maken, dan zijn wij uiteraard te allen tijde bereid hierover in overleg te treden Voorzover de Gemeente de hier be doelde kosten maakt ten behoeve van de verschillende soorten van lager onderwijs, worden zij opgenomen in het bedrag por leerling, dat aan de besturen van de bijzondere scholen wordt uitgekeerd. Hot is aan de schoolbesturen overgelaten voor welke onderwijsvoorzieningen zij deze bedragen willen bestemmen. De werkzaamheden van de psycholoog liggen inderdaad in het vlak van de geestelijke volksgezondheid. Dit sluit een relatie met de G.G.D. echter bepaald niet uit. Een nauwe samenwerking met deze dienst en in het bijzonder ook met de schoolartsen is zelfs een vereiste. Ook met de hoofden en het personeel van de scholen voor g.l.o. en b.l.o., mot de pedagogisch-didactische specialist, met de schoolmaatschappelijk werkster en met de afdeling Onderwijs van de Secretarie zal de psycholoog nauw moeten samenwerken. De onderbrenging bij de G.G.D. zien wij dan ook als oen voorlopige oplossing. Mede aan de hand van de praktijkervaring en de verdere ontwikkeling zal dienen te worden uitgemaakt, welke in or ganisatorisch opzicht de positie van de psycholoog in de toekomst zal moeten zijn. Dc pedagogisch-didactische specialist zal zijn werkzaamheid vooral richten op do leerlingen van hot g.l.o., die zonder zijn hulp wellicht naar hot 10m-onderwijs zouden zijn ver wezen. Hij dient zijn taak te ver richten in nauwe samenwerking met o.m. het personeel van de l.o.m- school en zal dan ook deel uitmaken van het team van deze school. Zijn aanstelling aan de 1.o.m.-school zal dus bepaald niet een louter-for- mele kwestie zijn. Aan een werkzaam heid van deze functionaris ten behoe ve van het middelbaar onderwijs wordt nog niet gedacht. Een lid juichte de aanstelling van een psycholoog toe, omdat hierdoor de mogelijkheid dichter bij komt van een beroeps- en schoolkeuzeonderzoek op de lage re scholen. Hoe zien Burgemeester en Wethou ders de ontwikkeling van de school- psychologie, vroeg een lid. Zal het niet dreigen uit te groeien tot een enorm duur apparaat? Een lid informeerde, of er bij andere, met Leeuwarden vergelijk bare Gemeenten ook psychologen in dienst zijn. Kunnen Burge meester en Wethouders, indien dit het geval is, iets over de ontwikkeling in die Gc-meente(11) meedelen? Een lid vroeg of het College kan meedelen of en hoe hot onderwij zend personeel op de plannen tot aanstelling van een schoolpsy choloog en van een pedagogisch- didactisch specialist hebben gereageerd Een verdere ontwikkeling van do schoolpsychologie zal, zoals wij ook reeds in de aanbiedingsbrief stelden, zeker tot een, wellicht aanzienlijke, stijging van de kosten leiden. De hier tegenover staande besparing, die stellig aanwezig is in de vorm van voorkomen of beper ken van uitbreiding van hot b.l.o., het tegengaan van zittenblijven of zelfs geheel mislukken van leer lingen van het g.l.o., e.d., is echter niet exact op te geven. Ook afgezien hiervan zijn wij echter van mening, dat het vele leed van leerlingen en ouders, dat voorkomen kan worden, indien de kinderen met moeilijkheden op school op de juiste wijze kunnen worden geholpen, stellig een belangrijke kostenstij ging rechtvaardigt. Vanzelfsprekend zal daarbij steeds een zo efficiënt mogelijke aanwending van de beschik bare middelen voorop moeten staan en zal iedere onnodig kostbare uit breiding van hot apparaat moeten worden voorkomen. De in andere Ge meenten reeds opgedane ervaringen zullen daarbij ongetwijfeld van nut kunnen zijn. Voor de beantwoording van deze vraag moge worden verwezen naar het ter inzage gelegde overzicht van de situatie in een aantal andere Ge meenten Door de afdeling Leeuwarden van de Ned. Onderwijzers Vereniging is herhaaldelijk aangedrongen op aan stelling van de hierbcdoelde func tionarissen. Wij menen derhalve te mogen aannemen, dat men in de kringen van het onderwijzend perso neel van de openbare scholen in het algemeen met deze aanstelling zal ins temmen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1964 | | pagina 321