- 3 - Gezien het feit dat de groep hier bedoelde personen betrekkelijk klein is en aangezien wij niet direct voorstander zijn van het bewust en systematisch bijeenbrengen van deze gezinnen in een bepaalde buurt of wijk, denken wij voorshands aan het volgende. Uit gegevens van de Gemeente en de Centra is een min of meer dui delijk overzicht van de situatie te verkrijgen. Een te benoemen project leider zou ter zijde gestaan door een corps van deskundige en ervaren medewerkersstersde hulp aan de hier bedoelde gezinnen gaan verlenen. Er kan dan gedacht worden aan een orgaan, waarin Centra en Gemeente ver tegenwoordigd zijn, in welks dienst do projectleider zou staan. Gemeente en Centra zouden bereid en in staat moeten zijn de benodigde "mankracht" te leveren. Deze gedachten worden in overleg en overeenstem ming rnet de Centra uitgewerkt en verwacht mag worden dat het Ministerie van Maatschappelijk Werk (subsidie) hier niet afwijzend tegenover staat. Mogelijk kan dan na enkele jaren praktijk een meer definitieve keus wat de methodiek betreft worden gedaan. uurtwerk In het voorgaande lag het accent duidelijk op het individuele werk. Werk dat of door de Gemeente öf door de Centra, en/of gezamenlijk wordt en zal worden gedaan. Daarbij staat onze zienswijze voorop, dat de Ge meente een duidelijke eigen taak heeft en, daaraan ontleend, aanspraken laat gelden. Maar evenzeer, dat met de Centra, en met hen niet alleen overleg en samenwerking geboden zijn. Dat geldt stellig ook voor het zgn. maatschappelijk opbouwwerk. Het individu maakt deel uit van kleinere en grotere collectiviteiten. Waar mogelijk zal individuele hulp gecompleteerd moeten worden door of gepaard moeten gaan met positieve beïnvloeding van grotere verbanden. Duidelijk is ook dat in het raam van de onmaatschappelijkheidsbestrijding het buurtwerk een "bondgenoot" kan zijn. Daarbij moeten zelf-doen en deskundige hulp" van buiten" hand in hand gaan. In daarvoor in aanmerking komende wijken is dit belangrijke werk reeds ter hand genomen. Voor de toekomst staan nog enkele andere wijken op het programma. In grote lij nen willen v/ij ook daar de toegepaste gedragslijn volgen. In een andere bijlage treft U een overzicht van de buurtwe-rkaktiviteiten aan. De ver antwoordelijkheid van de Gemeente op dit terrein kan niet aan twijfel onderhevig zijn. De daaruit voortvloeiende taken zullen wij, waar moge lijk cn gewenst, in nauwe samenwerking met anderen uitvoeren. Tot nu toe was dat met de meerderheid van de Centra mogelijk. J cugdzorgwerk Ons de laatste jaren gevoerde subsidiebeleid heeft bewezen hoe be langrijk wij het werk van de jeugdzorginstellingen achten. Tot nu toe waren de opvangscentra van deze instellingen in of bij de oude binnenstad gevestigd. Mogelijk blijft dat nog zinvol en doelmatig te achten. Toch zal ook in het kader van het zo pas geschetste buurtwerk een verant woord stuk jeugdzorgwerk moeten worden geïncorporeerd. Dit kan uiteraard zelfstandig in en vanuit de wijk gebeuren. Het lijkt beter, als de buurt het wenst, en de instellingen het willen en kunnen, deze laatsten in te schakelen bij opzet en uitvoering van het hier bedoelde jeugdzorgwerk. Overleg in deze richting schijnt tot bepaalde resultaten te leiden. Ook kadercursussen op dit terrein achten wij van het grootste belang. Dit werk is sterk afhankelijk van het zich beschikbaar stellen van krach ten, en van de kwaliteit van deze krachten. Waar op dit terrein nog heel veel te doen is, is op zijn minst coördinatie en overleg, en waar mogelijk intensieve samenwerking geboden. Wij zullen blijven doorgaan dit te bevorderen en te stimuleren. Andere taken. Op het terrein van het maatschappelijk werk ontmoet de Gemeente vele andere instanties en organen. De samenwerking over en weer is goed te noemen. Waar mogelijk,wordt naar contact en coördinatie gestreefd om o.m. doublures te voorkomen. Het is ook voor de cliënt niet aangenaam, dat verschillende mensen zich geregeld met zijn problemen bemoeien. Zo zijn er ook zaken, die deels op het hier besproken terrein liggen, en deels niet. Als voorbeelden zouden het bejaardenwerk en de gehandicaptenzorg genoemd kunnen worden. Wij staan graag achter alle pogingen op deze- en andere gebieden om tot meer coördinatie en tot verdieping en uitbreiding te komen. Mot belang stelling wachten wij b.v. de resultaten van het experiment "Dienstcentrum" af. Bewerktuiging. Met name het maatschappelijk werk staat en valt met de oeschikbare apparaten, dit wil zeggen deskundige en toegewijde mensen met de benodigde outillage Waar het huidige gebouw bij lango na niet voldoet aan de te stellen eisen, hebben wij opdracht gegeven een nieuw gebouw voor de G.S.D. te ontwerpen. In de tussentijd zullen waar mogelijk bevredigende voorzie ningen v/orden getroffen. Ook aan de scholing van het hier bedoelde- personeel hechten wij grote v/aarde Do organisatie-opzet is en wordt van dien aard dat zo efficiënt on verantwoord mogelijk de vele taken vervuld kunnen worden. Met de Contra vindt geregeld overleg plaats in het zgn. Gesprekscentrum (voor algemeen maatschappelijk werk). Ditzelfde gebeurt in de commissie jeugdzorg, waarin jeugdzorginstellingen en Gemeente vertegenwoordigd zijn. Voor het vraagstuk van de onmaatschappelijkheidsbestrijding is een werk- commissie uit de Centra en de Gemeente gevormd. Van alle drie organen is do Wethouder van Sociale Zaken voorzitter. Slot Uit het voorgaande kan U duidelijk geworden zijn, wat in grote lijnen onze visie is op de aanpak van een aantal belangrijke taken, en waar mogelijk, wat onze concrete plannen zijn. Uiteraard is het veel omvattende "binnenwerk" van de typisch sociale zorg hier niet behandeld, evenmin als de Rijksrc-gelingendie ook hior en daar facetten van maatschap pelijk werk hebben. Gemeente en K.P.I. moeten,vanuit hun eigen verant woordelijkheid en taakstelling, ieder voor zich en samen, zo systematisch en planmatig als mogelijk, de vele taken op dit terrein vervullen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1964 | | pagina 340