uSU. niA
Verbeteren Julianastraat enz.
Bijlage no. 242. Leeuwarden, 6 juli 1964»
Aan de Gemeenteraad.
Ter voltooiing van het oostelijke ringweggedeelte, tussen de Pieter
Stuyvesantweg en de Archipelweg, zullen o.m. voorzieningen moeten worden
getroffen ter verbetering en verbreding van de Julianastraat. De directeur
der Openbare Werken heeft hiervoor een plan ontworpen, dat wij thans ter
vaststelling aan Uw Raad aanbieden.
Dit plan omvat het zo veel mogelijk aanpassen van de Julianastraat
aan het normale ringwegprofielAangezien de beschikbare ruimte een totale
aanpassing niet toelaat, zijn de bermen tussen de middenbaan en de parallel
wegen ontworpen met een breedte van 1.50 m in plaats van 2.25 m; het
trottoir langs de oostzijde van de straat zal een breedte krijgen van 5*20
m in plaats van 3.50 m. Overigens zijn de afmetingen gelijk aan die van de
reeds bestaande gedeelten van de ringweg.
De middenbaan zal een asfaltdek krijgen, dat aansluit aan de geasfal
teerde middenbaan van de Pieter Stuyveantweg. De fundering van de midden
baan is ontworpen in grindasfaltbeton met een dikte van 15 cm. Hierop
zullen twee deklagen met een gezamenlijke dikte van 5 cm aangebracht wor
den; de laatste deklaag eerst na verloop van een periode van één of twee
jaren.
De parallelwegen zullen worden verhard met klinkers op een zandbed.
Op de kruispunten zal echter een fundering van klinkerpuin onder de be
strating worden aangebracht, zulks in verband met het daar te verwachten
zeer zware verkeer. De tussenbermen zullen op dit gedeelte van de ringweg
niet van een beplanting worden voorzien, maar van tegels.
Voor het verkrijgen van een goede aansluiting is het verder noodzake
lijk, dat het profiel van de Spoorstraat en van de Willem Lodewijkstraat
over enige afstand wordt gewijzigd. Deze wijzigingen zijn in het onderha
vige plan opgenomen. Omdat de Willem Lodewijkstraat is opgenomen in het U
bekende asfalteringsplan, is er rekening mede gehouden, dat in het te
wijzigen gedeelte van deze straat reeds nu een fundering van asfaltbeton
met een deklaag wordt aangebracht. Het rijwielpad langs de zuidzijde van
de Willem Lodewijkstraat dient naar onze mening na het gereedkomen van de
thans voorgestelde verbetering van een gedeelte van deze straat alleen
als voetpad te worden gebruikt.
De riolering, welke zowel in de Julianastraat als in de bedoelde
gedeelten van de Spoorstraat en de Willem Lodewijkstraat moet worden ver
nieuwd, zal worden aangepast aan het plan voor de centrale riolering.
Verder omvat het plan de verbetering van de spoorwegovergang tussen
de Pieter Stuyvesantweg en de Julianastraat voorzover deze verbetering
niet wordt uitgevoerd door de N.V. Nederlandsche Spoorwegen. Wij mogen U
terzake verwijzen naar ons voorstel van 6 juli 1964 (bijlage no. 241).
De voorgestelde voorzieningen zijn nader uitgewerkt op de bij de
stukken voor ter inzage gelegde tekeningen, waarnaar wij U kortheids
halve mogen verwijzen. Opgemerkt dient te worden, dat de op de tekening no.
R 4-05-02 voorkomende voetgangersoversteekplaatsen op verzoek van de N.V.
Nederlandsche Spoorwegen niet zullen worden aangebracht.
De kosten van bovenomschreven werken worden geraamd op in totaal
285.000,--. Dit bedrag kan als volgt worden gespecificeerd:
kosten verbetering Julianastraat 120.000,
aansluiting P. Stuyvesantweg en
Spoorstraat 72.500,--
verbetering en aansluiting Willem
Lodewi jkstraat 92.500,--
totaal 285.000,--