par. 8 Garnaaltje
Artikel 1J.
1. De gronden, op dc kaart aangewezen voor een gemaaltje zijn bestemd
voor werken als een pompgc-bouwtjo e.d.
Hoofdstuk III. Slot- en overgangsbepalingen
Artikel 14.
Tegen een besluit van Burgemeester en Wethouders tot het weigeren van een
vrijstelling, een ontheffing of een toestemming, waar deze ingevolge de
voorgaande bepalingen mogelijk is, of tot het stellen van nadere voor
waarden of eisen op grond van één der voorgaande bepalingen kan de aan
vrager of de houder van de bouwvergunning of degenen aan wie de nadere
voorwaarden of eisen zijn opgelegd, binnen een maand, nadat hem van het
besluit is kennis gegeven, schriftelijk in beroep komen bij de Gemeente
raad.
Artikel 15-
Niet in overeenstemming met het plan zijnde gebouwen, die ten tijde van
de ter visielegging van het ontwerp daarvan reeds bestonden of in aan
bouw waren of zijn gebouwd krachtens één véér dat tijdstip verleende
bouwvergunning mogen -behoudens onteigening- overeenkomstig de wets
a. gedeeltelijk worden vernieuwd of veranderd, mits dc bestaande af
wijking van het plan daarbij niet wordt vergroot;
b. nadat zij door een calamiteit zijn verwoest, met inachtneming van de
de- lijn, aangevende de grens der bebouwing of de begrenzing van de
bebouwingsstrook aan de wegzijde, geheel worden vernieuwd of veran
derd, mits de bestaande afwijking van het plan daarbij niet wordt
vergroot.
Artikel 16.
Deze bebouwingsvoorschriften kunnen worden aangehaald onder de titel
"Bebouwingsvoorschriften" herziening uitbreidingsplan Wytgaard"
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris.
Vaststelling "Bepalingen energielevering 1965".
Bijlage no. 63. Leeuwarden, 11 maart 1965-
Aan de Gemeenteraad.
De thans in onze Gemeente geldende voorwaarden voor levering van gas
en elektriciteit, resp. van 1910 en 1911 zijn in verband met de sedert
hun vaststelling gewijzigde omstandigheden en de sindsdien vastgestelde
tarievenverordeningen" sterk verouderd. Vervanging achten wij derhalve
noodzakelijk
Bij het ontwerpen van nieuwe bepalingen terzake zijn wij tot de over
tuiging gekomen, dat het geen zin heeft voor de levering van gas en voor
die van electriciteit verschillende regelingen te maken.
In bijgaand ontwerp wordt met het woord "energie" dan ook zowel gas
als electriciteit bedoeld.
Bezinning op het karakter van de leveringsbepalingen bracht ons er
toe, de tot stand te brengen regeling niet aan te duiden met het woord
verordening"Deze term immers past slechts als aanduiding van een
krachtens publiekrechtelijke bevoegdheid vastgestelde regeling. De door
de Gemeenteraad vast te stellen bepalingen, volgens welke aan de burgers
door gemeentebedrijven zekere diensten worden bewezen moeten echter geacht
worden van privaatrechtelijke aard te zijn; jurisprudentie en literatuur
laten hierover nauwelijks twijfel bestaan. De regeling moet worden gezien
als een adhaesie- of modelcontract, houdende een openbaar aanbod van de
Gemeente van onder in de regeling opgenomen bepalingen en bedingen zekere
diensten te presteren. Dit karakter verandert niet ten gevolge van het
feit, dat de Gemeente de énige is, die bepaalde diensten verrichten kan,
m.a.w. dat de Gemeente op een bepaald gebied een monopoliepositie heeft.
De competentie van de Gemeenteraad tot het vaststellen van leveringsbe
palingen als de onderwerpelijke berust o.i. dan ook niet op artikel 168
(dat spreekt over "verordeningen"dat is een publiekrechtelijk begrip)
maar op artikel 167 van <ie Gemeentewet, bepalend dat aan de Raad, met
betrekking tot de regeling en het bestuur van de huishouding der Gemeente,
alle bevoegdheid behoort die niet bij de Gemeente- of enige andere wet aan de
de Burgemeester of aan Burgemeester en Wethouders is opgedragen. Andere
dan privaatrechtelijke (contractuele en processuele) dwangmiddelen bij
de uitvoering van dergelijke regelingen zijn dan ook uitgesloten.
De hoofdlijnen van het in het ontwerp uitgewerkte systeem zijn de
volgende
a. Levering van energie is gebaseerd op twee overeenkomsten: die betref
fende aansluiting (art. 2) en die betreffende energielevering (art. 7),
resp. gesloten met de eigenaar van het perceel en met de verbruiker.
Bij de aanvrage van aansluiting kan de toekomstige verbruiker de
financiele verplichtingen van de eigenaar terzake op zich nemen, dit
om een zo hoog mogelijk aansluitpercentage te verkrijgen.
b. Het leggen van de aansluiting (verbinding van de hoofdleiding met het
perceel) geschiedt van Gemeentewege. De kosten komen voor rekening van
de Gemeente voorzover de aansluiting niet langer is dan drie meter
art. 4)
c. De installatie in het perceel, waarvoor de eigenaar moet zorgen, is ge
bonden aan door ons College vast te stellen voorschriften (art. 12);
de Gemeente heeft het recht van supervisie (art. 13).
d. Betaling van de verbruikte energie geschiedt als regel per kwitantie of
acceptgiro. Niet-betaling binnen acht werkdagen brengt verhoging van
het verschuldigde bedrag met 0,50 nies (art. 18). Blijft de verbruiker
betaling weigeren, dan kan de energielevering worden gestaakt; dit staken
kan echter door betaling van een extra bedrag van 5»-- worden voorkomen
(art. 22, eerste lid, sub d)